Gå til innhold

SAS-kabinansatt: –⁠ Må selge fridagene mine for å overleve

FruLine

Anbefalte innlegg

Apis skrev (1 minutt siden):

En faktor må være at de konkurrerer med personale som er ansatt i utenlandske flyselskap,  både SAS og Thai Airways flyr Oslo Bangkok 

Er den Norske basen som streiker, de må ha en lønn som man kan leve av her hjemme.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seff skrev (22 minutter siden):

Mener du de selv skal bekoste kost og losji når de overnatter pga. jobb? Hvilken verden lever du i? Har du noen gang vært i et arbeidsforhold?

Og hva betyr ev. rabatterte priser ved fritidsreiser når de generelle arbeidsvilkårene er så dårlige? Ærlig talt, hvor mange ferier med reise, overnatting, mat osv, tror du man har råd til med 27 500 brutto i lønn? 

Jeg gjentar det jeg skrev i en annen tråd:

- Begynnerlønn for kabinansatte: 27 500 (før skatt)

- Maks lønn er: 36 000

- INGEN tillegg for ubekvem arbeidstid. Dag, kveld, morgen, natt? De får ikke en dritt ekstra for å stå på og gjøre flyreisene våre tryggere

- Lite pauser

- INGEN overtid eller andre former for tillegg når det oppstår forsinkelser. Tenk på det neste gang du flyr SAS, og flyet blir forsinket. De som er på jobb på flyet, jobber gratis i denne tiden. GRATIS!

Herregud her er det folk som VIRKELIG har grunn til å klage på lønna. Og jeg som en gang i tiden drømte om å bli flyvertinne. Takk og lov for at jeg vokste fra den drømmen

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (Akkurat nå):

36k pr mnd er en veldig lav lønn.

Det kommer an på hvem du spør. Jeg kjenner flere med bachelorgrad og 5-10 års ansiennitet som ligger på ca. 36 000,-

Synes ikke at 36 000,- i måneden er en uakseptabel lav årslønn for et yrke som ikke krever utdannelse, men problemet er vel at denne lønna er forbeholdt de med lengst ansiennitet. Når man heller ikke får tillegg for ubekvem arbeidstid, betalt ved forsinkelser, etc. er det nærliggende å se på dette som sosial dumping.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (5 minutter siden):

Har ikke selskap midler til lønn må de avvikle.

Det beste som kan skje med SAS er at det går konkurs.

Så dette er unikt for SAS? Cabinansatte i Norwegian og Widerøe har bedre vilkår?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hvem du spør. Jeg kjenner flere med bachelorgrad og 5-10 års ansiennitet som ligger på ca. 36 000,-

Synes ikke at 36 000,- i måneden er en uakseptabel lav årslønn for et yrke som ikke krever utdannelse, men problemet er vel at denne lønna er forbeholdt de med lengst ansiennitet. Når man heller ikke får tillegg for ubekvem arbeidstid, betalt ved forsinkelser, etc. er det nærliggende å se på dette som sosial dumping.

Alt under 500k ser jeg på som sosial dumping i dyre Norge.

Se hva en bolig koster, så ser du sammenhengen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E24 nå: 

Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, opplyser at de kabinansatte har fremsatt «rimelige krav om to frihelger i måneden for å kunne opprettholde et minimum av sosialt liv og en daglig spisepause et annet sted enn ved dokøen til de reisende».

https://e24.no/naeringsliv/i/qPOpng/kabinansatte-i-sas-gaar-ut-i-streik?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

For noen år siden snakket jeg med noen som mente at fagforeningene har utspilt sin rolle i samfunnet, og at det ikke var behov for dem lenger. Denne saken viser det motsatte.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er hårreisende. Jeg vet at kabinansatte gjør en tung jobb.. Håper at de vil få mer!

Når det er sagt,så kan man jo stille spørsmål ved de som har under denne summen i lønn eller ytelse. Gjerne med store kostnader tilknyttet medisiner eller behandling etc. Hvordan skal liksom disse få tingene til å gå rundt? 

Er det "nøktern livsstil" som gjelder da og,eller finnes det snev av empati? Å Jeg mener ikke hardtarbeidende kabinpersonale skal ha like LITE som en uføretrygdet. Men jeg mener begge parter får for lite.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem andre jobber kveld, natt og helg uten å få betalt for det?

Dette er bare helt hårreisende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (Akkurat nå):

Hvem andre jobber kveld, natt og helg uten å få betalt for det?

Dette er bare helt hårreisende.

Kokker mange steder

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant80 skrev (5 minutter siden):

Det er hårreisende. Jeg vet at kabinansatte gjør en tung jobb.. Håper at de vil få mer!

Når det er sagt,så kan man jo stille spørsmål ved de som har under denne summen i lønn eller ytelse. Gjerne med store kostnader tilknyttet medisiner eller behandling etc. Hvordan skal liksom disse få tingene til å gå rundt? 

Er det "nøktern livsstil" som gjelder da og,eller finnes det snev av empati? Å Jeg mener ikke hardtarbeidende kabinpersonale skal ha like LITE som en uføretrygdet. Men jeg mener begge parter får for lite.

Nå er det jo SAS konflikten som diskuteres her. Ikke uføretrygdnivået i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (På 23.8.2024 den 8.45):

Alt under 500k ser jeg på som sosial dumping i dyre Norge.

Se hva en bolig koster, så ser du sammenhengen.

Du trenger ikke å fortelle meg om sammenhengen mellom boligpriser og lønn. Det er jeg veldig klar over. 

Jeg sier bare at det er mange som også er dårlig betalt, til tross for lang utdannelse. 

Dersom man vil ha oppmerksomhet rundt denne saken tenker jeg at man ikke burde legge hovedvekt på at noen kabinansatte har grunnlønn på 36 000,-. Det er jo ikke det som er mest sjokkerende her.

Det som er mest sjokkerende er jo at de ikke får tillegg  for ubekvem arbeidstid, manglende betaling for forsinkelser og at startlønnen er 28 500,-

Endret av Miss-Grey
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Kokker mange steder

Og det er like ille...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (Akkurat nå):

Du trenger ikke å fortelle meg om sammenhengen mellom boligpriser og lønn. Det er jeg veldig klar over. 

Jeg sier bare at det er mange som også er dårlig betalt, til tross for lang utdannelse. 

Dersom man klager på at noen kabinansatte tjener 36 000,- begynner man i helt feil ende. Det er jo ikke det som er sjokkerende her.

Det som er sjokkerende er jo at de ikke får tillegg  for ubekvem arbeidstid, manglende betaling for forsinkelser og at startlønnen er 28 500,-

Det er sjokkerende ja.

Uansett så kan ikke lønn og utdannelse alltid settes sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruLine skrev (15 minutter siden):

Er den Norske basen som streiker, de må ha en lønn som man kan leve av her hjemme.

Selvsagt,  skal de ha minst et normalt norsk lønnsnivå, men jeg ser også utfordringer med å drive et flyselskap med norske kostnader i et internasjonalt marked.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (2 minutter siden):

Selvsagt,  skal de ha minst et normalt norsk lønnsnivå, men jeg ser også utfordringer med å drive et flyselskap med norske kostnader i et internasjonalt marked.  

Klarer man ikke dette så avvikler man selskapet. punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel begrenset hva et selskap under konkursbeskyttelse kan betale av lønnstillegg, men 36 000kr på topp ansiennitet er udiskutabelt lavt. Tarifflønn for faglært renholder vil med ti års ansiennitet ligge på 41 598kr. Nå kreves ingen utdanning for kabinpersonalet, kun et kurs. Jeg kjenner heller ikke til arbeidstidsordningen, men husker fra tidligere tider at de hadde svært mye fritid.

Endret av Hareena
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjokkerende lav lønn.Det at de ikke har noen form for tillegg for ubekvem arbeidstid finner jeg rystende. Hadde aldri godtatt så dårlige arbeidsvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruLine skrev (59 minutter siden):

Ingen goder, dette er bruttolønn såklart.

Alle SAS ansatte har goden at de får kjøpt veldig billige flybilletter. Jeg kjenner en som er ansatt i SAS (ikke kabin)og han flyr verden rundt for slikk og ingenting. Med mindre SAS har fjernet det tilbudet til de ansatte i det siste da, er en stund siden jeg snakket med kameraten.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kabinansatte i SAS har så dårlige vilkår at de har lite å tape. Skjønner godt at de ikke er bekymret for om sas skal gå konkurs.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (46 minutter siden):

Finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar.

Jo,det finnes så til de grader dumme spørsmål. Det er noe som heter; en dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare. Hørt om det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...