AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #1 Del Skrevet 22. august 2024 Hva med dugnader og generalforsamling.Liker du det? Anonymkode: 06913...c84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #2 Del Skrevet 22. august 2024 Dugnad og generalforsamlinger kreve mye mindre enn å vedlikeholde en enebolig, Jeg bor i blokk og uten om et par dugnader og 1 generalforsamling i året så slipper jeg å gjør noe utvendig, Så ja jeg trives. Anonymkode: 84924...04b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #3 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg har bodd i sameie flere ganger med 8 og 4 leiligheter, det kommer an på naboene. Anonymkode: 10035...b33 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #4 Del Skrevet 22. august 2024 Vi har ikke dugnader, og det er sjelden så viktige saker i generalforsamlingen (som du kaller den) at det er nødvendig å møte. Så jeg trives godt, mye mindre arbeid og stress enn både enebolig og borettslag. Har prøvd begge deler, og måtte i dem begge f.ex klippe plen, male utvendig, vaske trapp og gang. I sameiet slipper jeg alt dette. Så her skal jeg bo til de må bære meg ut. Anonymkode: 8cbe3...979 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 22. august 2024 #5 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg elsker å bo på denne måten. Kravene er små her. Enebolig har bare stresset meg. Har bodd i sameie i 2,5 år. Ingen dugnad enda. Men blir ett snart. Helt i orden det. Vi har avtale med firmaer på måking og gressklipping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2024 #6 Del Skrevet 22. august 2024 Jeg tror veldig mange i dag har gått mer bort fra dugnader, og heller satser på vaktmestertjenester. Da slipper man alt styret med dugnader, og folk kan heller ordne litt i bed, plantekasser osv. om de har interesse for det og liker det. Jeg har bodd både i stor enebolig og i leilighet, det er pluss og minus med begge deler. Av og til savner jeg den store plassen og den svære hagen vi hadde, men jeg savner ikke all jobben med det. Har heldigvis en ganske stor leilighet, med stor balkong, og liker det godt nå som jeg bor alene. Har aldri deltatt på noen møter. Det er ikke obligatorisk å møte, og den samme gjengen virker interessert i å være i styret. De er litt eldre personer som finner det givende å ha slike verv (får også betalt for det). Anonymkode: 3a6d2...3f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liil Skrevet 22. august 2024 #7 Del Skrevet 22. august 2024 Sameie betyr jo ikke automatisk at det er blokk (som noen egentlig svarer på). Det kan også være rekkehus, kjeda eneboliger etc. Hovedforskjellen mellom sameie og borettslag er den åpne adgangen til utleie i førstnevnte. Det betyr at hvis mange bor der selv, det er liten grad av utleie og ustabilt bomiljø, man har et godt styre og veldrevet sameie - så kan det funke bra og trivselen være deretter, men det har du ingen garanti for. Generelt er det mye bedre bomiljø i borettslag, der eierne (stort sett, med noen få unntak) bor selv. Men har man planer om å leie ut over noe tid, er sameie det man må gå for. Og håpe på at bomiljøet er bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 23. august 2024 #8 Del Skrevet 23. august 2024 Trives du med å bo i ett sameie? Tror ikke så mange bor i to... 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva med dugnader og generalforsamling.Liker du det? Anonymkode: 06913...c84 Dugnader er som regel én gang i året, samme med generalforsamling. Så rundt 363 dager igjen å gjøre hva man vil. Kanskje med unntak av julaften, da har kanskje familien noen planer. Har man enebolig har man "dugnadsjobb" minst én dag i uka fra mars til oktober for å holde hagen i akseptabel stand. På toppen må man bruke tiiiiimer på å måke snø vinterstid. Så man sparer mye tid på å bo i et sameie 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2024 #9 Del Skrevet 27. august 2024 Har bodd i et sameie i snart 2 år. Kom fra enebolig. Trives veldig godt i leiligheten, men det er alltid ting jeg kunne tenkt meg var annerledes. Bla. er det så mye husordnesregler her, at jeg føler ting blir mikrostyrt. Men, alt i alt er det ok. Vi har ingen tvang til å måtte delta på dugnader, selv om jeg alltid stiller opp. Anonymkode: 7c81d...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Del Skrevet 28. august 2024 Nei. Mistrives som aldri før. Er pga nærmeste naboene bestemte seg på forhånd å lage kvalme. Slenger slengbemerkninger når jeg går utenfor døra, lager upassende lyder om vi beveger oss på vår egen balkong så har ikke nytt sommeren på to år. Glaner rett inn vinduene så vi alltid har persiennene nedtrukket. Styreleder som har oppført seg usmakelig i tillegg og sagt til de andre beboere mens jeg hørte det fra leilifheten, at «hu der flytter snart». Lista er lang med trakassering, ting de gjør på min eiendom og hærverk. Har ikke råd til å flytte og er konfliktsky og isolerer meg totalt pga det. De går over grensene og gjør ting for å ødelegge hverdagen min og nattesøvnen og jeg har begynt å miste håret pga stress. Anonymkode: 95350...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Del Skrevet 28. august 2024 Jeg trives med å bo slik. Trenger ikke tenke på å ta vare på hus-strukturen. Minst mulig dill og dall. På sikt når jeg har mer tid ønsker jeg en bolig der jeg kan gjøre mer selv, men da må jeg ha tid og energi til det. Anonymkode: 7c15d...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #12 Del Skrevet 28. august 2024 56 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Mistrives som aldri før. Er pga nærmeste naboene bestemte seg på forhånd å lage kvalme. Slenger slengbemerkninger når jeg går utenfor døra, lager upassende lyder om vi beveger oss på vår egen balkong så har ikke nytt sommeren på to år. Glaner rett inn vinduene så vi alltid har persiennene nedtrukket. Styreleder som har oppført seg usmakelig i tillegg og sagt til de andre beboere mens jeg hørte det fra leilifheten, at «hu der flytter snart». Lista er lang med trakassering, ting de gjør på min eiendom og hærverk. Har ikke råd til å flytte og er konfliktsky og isolerer meg totalt pga det. De går over grensene og gjør ting for å ødelegge hverdagen min og nattesøvnen og jeg har begynt å miste håret pga stress. Anonymkode: 95350...bdc Du må slutte å være et "offer" Anonymkode: 7c15d...ab4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #13 Del Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du må slutte å være et "offer" Anonymkode: 7c15d...ab4 Har aldri vært et «offer». Men å få ødelagt eiendeler, måtte vaske spytt fra ytterdøra, få sperret inn bilen min, lapper inn dørsprekken om å flytte, søpla til naboen kastes på balkongen min etc etc. er ikke gøy å vasse i hver dag - sånt blir man lei av. Er voksne mennesker som oppfører seg som bleiunger eller PU. Aldri hatt verre naboer i mitt liv. Den dagen jeg har råd til enebolig, selger jeg leiligheten til en familie med åtte unger. Anonymkode: 95350...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 29. august 2024 #14 Del Skrevet 29. august 2024 Sameie er per definisjon en eiendel to eller flere eier sammen, dvs at et samboerpar som eier hus sammen har et sameie. Jeg bor i en selveierleilighet og trives veldig godt her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Del Skrevet 29. august 2024 Stort sett, så ja. Har veldig fine naboer, men et helt vilt kvinnemenneske som styrer 🤪 Det nazidiktatur-styret som er nå ødelegger ganske mye, men utover det - ja. Anonymkode: 3b88c...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå