Gå til innhold

20.000 til forbruk hver mnd. Er det mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 1 person. Etter skatt og alle faste kostnader er betalt sitter jeg igjen med 20.000 til ''hva jeg vil'-bruk.

Er det mye? Det tilsvarer under 700 kr. pr. dag.

Anonymkode: fc6d0...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er 3-4000kr mer enn til 1 voksen og 2 små barn, her i gården. Trives du med det forbruket er vel riktigere spørsmål.

Anonymkode: af80f...9e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt 20.000 til overs. Jeg ville ha putta noe av det i fond, egentlig. Kanskje du kan gå av med pensjon før tiden.

Anonymkode: dc02c...683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har ca det samme til overs og sparer ca 16 000 i måneden til pensjon. Dette er alt for mye penger å sløse vekk hver måned i mine øyne.

Anonymkode: f36f5...4f2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om det er en person som lager alle disse trådene eller om de blir påvirka av hverandre.

Anonymkode: b8483...d90

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva du bruker pengene til ift. mengden du får inn. Trenger du å bruke 700 hver dag? Hvis nei, og hvis du sparer noe av pengene, er det jo en positiv.

Anonymkode: 48306...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Det er folk her i landet som får 20000 utbetalt I mnd, og som ikke har en krone til overs for å bruke på seg selv. Alt går med til nødvendige utgifter og bolig.

Også kommer du og spør om 20000 er mye? Ja det er mye, i alle fall for dem som har mye mindre enn deg. 

Til sammenligning så sitter vår familie igjen med 5000 kr til personlig forbruk og fornøyelser med barna hver mnd etter annet er betalt. Av de 5000 går mest til opplevelser med barna og klær til dem. Jeg og mannen har kanskje 1000 kr hver som vi kan bruke på klær til oss selv,  sminke, restaurant, personlig pleie, kaffe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Jeg har ca det samme til overs og sparer ca 16 000 i måneden til pensjon. Dette er alt for mye penger å sløse vekk hver måned i mine øyne.

Anonymkode: f36f5...4f2

Samtidig er alt dyrt. Og plutselig har man vært på flere handleturer i butikken og kjøpt litt mer take-away enn vanlig, og du sitter der de siste 10 dagene med 1000 kr. igjen.

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer jo helt an på hva du bruker pengene til ift. mengden du får inn. Trenger du å bruke 700 hver dag? Hvis nei, og hvis du sparer noe av pengene, er det jo en positiv.

Anonymkode: 48306...6f8

Handler om å finne en balanse av å leve når du kan og hvis man har råd her og nå bør man leve. Også finne balansen med å sikre buffer for uforutsette tider. Er ikke lett å leve både for i dag og for i morgen uten uendelig mengde penger heller.

Anonymkode: fc6d0...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Samtidig er alt dyrt. Og plutselig har man vært på flere handleturer i butikken og kjøpt litt mer take-away enn vanlig, og du sitter der de siste 10 dagene med 1000 kr. igjen.

Ja for noen er det sikkert sånn, men da bør man jo få kontroll på hvor pengene går så man ikke sløser så mye.

Anonymkode: f36f5...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kanskje det er bra at noen bruker endel penger på denne måten? Jeg er ingen økonom, så undrer bare. Det er jo mange som må snurpe igjen lommeboka i disse tider, som igjen fører til konkurser og nedbemanninger?

Anonymkode: dc02c...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva du definerer som faste utgifter (sparing, f.eks), og om du har trukket fra variable utgifter, som mat.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme som jeg har. Og da sparer jeg 15 000 i måneden. Synes jeg har veldig god råd.

Anonymkode: f8d6e...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på livsoppholdssatser som brukes i nav-sammenheng er de på 8-9000 for en voksen etter betalt husleie og strøm. 

Så kan du jo tenke selv om du synes dobbelt så mye er mye eller lite når du sier at alle faste kostnader da er betalt.

Hva er det som gjør at du selv tenker det er lite? Hvordan er forbruket ditt? De fleste har ikke behov for å bruke 700,- år dag på mat og fritid.

Anonymkode: d8aed...7d3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil (generelt) si at hvis du har satt av 20.000 kroner i måneden til forbruk, så har du det romsligere enn de fleste og/eller har rom for å spare litt. Etter fondssparing, annen sparing og pensjonssparing (til sammen 25.000/mnd) og faste kostnader har jeg noe av det samme selv og jeg føler jeg har det romslig.

Men ingen pekefinger. Vi får ingen penger med oss i graven. Er du ung, og foretrekker å leve mens du kan (og ikke gjør det på kreditt) så er det også et valg og helt greit. Husk bare at det kan komme verre tider (f.eks. arbeidsledighet eller sykdom) og det er greit å ha en buffer eller kunnskap om hvordan du kan spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du til å få masse surmagede svar, for er det noe KG hater så er det folk med økonomi som er for [her kan du sette inn hva som helst, KG hater det uansett]

Personlig syns jeg ikke det er mye, men det kommer an på hva du legger i faste utgifter. Det kan være så mangt, fra å bare være de utgiftene man har fast månedlig trekk fra konto på (rene faste utgifter), til å være alle nødvendige og/eller løpende utgifter, som mat, strøm, medisiner, transport, abonnementer etc. Inkluderer de faste utgiftene sparing eller ikke? 

Dessuten betyr det svært lite at du har 20.000 kr til forbruk, hvis grunnen til det er at du har lave faste utgifter fordi du leier et billig rom kollektiv og ellers ikke eier nåla i veggen. 

 

Anonymkode: ae314...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (19 timer siden):

 Det er folk her i landet som får 20000 utbetalt I mnd, og som ikke har en krone til overs for å bruke på seg selv. Alt går med til nødvendige utgifter og bolig.

Også kommer du og spør om 20000 er mye? Ja det er mye, i alle fall for dem som har mye mindre enn deg. 

Til sammenligning så sitter vår familie igjen med 5000 kr til personlig forbruk og fornøyelser med barna hver mnd etter annet er betalt. Av de 5000 går mest til opplevelser med barna og klær til dem. Jeg og mannen har kanskje 1000 kr hver som vi kan bruke på klær til oss selv,  sminke, restaurant, personlig pleie, kaffe. 

Dere har virkelig strukket strikken økonomisk også da. Hva skjer med økonomien deres hvis det kommer en renteøkning til, eller hvis én av dere blir syke? 

Klær, både til barn og voksne, er i mitt hode en helt nødvendig (om enn meget variabel) utgift, så i realiteten har dere ikke 5000kr engang? 

Anonymkode: ae314...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får du deg kvinnelig samboer med et par barn så tryller hun bort de pengene hver måned.

Argumentene er:

1. Dere må ha større plass å bo på - boutgiftene blir større. 

2. hun tjener mindre eller er ufør så du må betale mer slik at hun også kan ha romslig økonomi

3. siden barnefar ikke er i bildet, eller ikke er bidragsdyktig så må du sørge for at barna får muligheten til å delta på fritidsaktiviteter

4. så kommer konfirmasjon og førerkort og what not.. 

Hold pengen tett til brystet

Anonymkode: 20503...ed7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaaaaa!

Anonymkode: 6a7cd...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Er 1 person. Etter skatt og alle faste kostnader er betalt sitter jeg igjen med 20.000 til ''hva jeg vil'-bruk.

Er det mye? Det tilsvarer under 700 kr. pr. dag.

Anonymkode: fc6d0...c6f

Det er endel ja. 

Anonymkode: e5d7b...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig mye ja. Jeg ville nok spart en god del, så du hadde en skikkelig buffer, for du har vel antakelig vendt deg til høyt forbruk allerede. 

Jeg har fire barn (alenemor), og vi bruker ca 5000 i måneden totalt på fritid, klær  osv. Men vi må jo leve veldig sparsomt siden vi er mange på en lav lønn. Men jeg føler likevel ikke vi mangler noe. 

Bruker du på reiser og opplevelser, eller brukes alt til "unødvendig kjøp"og forbruk som bare belaster miljø og fyller opp huset? Det utgjør litt forskjell synes jeg, på hvor "sløsete" forbruket ditt er. 

Anonymkode: 05a65...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...