Gå til innhold

Hvorfor tror besteforeldre de er snille når de gir sukker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Om dette tenker jeg at du ikke fortjener barnevakttjenester fra svigers og heretter passer dine egne barn selv. Da kan du kjøre hvilket som helst hysteriregime etter egen pipe. 

Anonymkode: 40fe7...f92

Hører du dette ts?

Om besteforeldre er så snille at de i det hele tatt gidder å bruke tid på noe så uinteressant som barnebarna, så er det kun deres regler som gjelder. Du som foreldre har ingenting du skulle sagt. Er barna hos besteforeldre, så er det deres syn på barneoppdragelse som teller. 

Anonymkode: 63f9d...f18

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hører du dette ts?

Om besteforeldre er så snille at de i det hele tatt gidder å bruke tid på noe så uinteressant som barnebarna, så er det kun deres regler som gjelder. Du som foreldre har ingenting du skulle sagt. Er barna hos besteforeldre, så er det deres syn på barneoppdragelse som teller. 

Anonymkode: 63f9d...f18

Mener du seriøst at det er besteforeldrenes regler som gjelder når barnebarna er hos dem??

Anonymkode: 7c976...38a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme her. Eneste som nytter er å begrense besøk eller invitere dem hit. 

Anonymkode: 9875b...2a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så slemme besteforeldre som passer barna for deg, og i tillegg gjør en hyggelig aktivitet. 

Anonymkode: a5b66...a68

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg TS, har aldri skjønt dette behovet for å dytte i ungene sukker jeg heller. Aktiviteten i seg selv var jo koselig, og det er heller ikke EN is som er problemet, men totalmengden. At det blir så mye. En kroneis for en 3 åring tilsvarer 3 kroneis for en voksen om en sammenligner størrelse og mengde. Jeg hadde bedt min mann si i fra (om det var mine foreldre så hadde jeg gjort det). Om de skal bake kjeks igjen så kan de jo redusere oppskriften, så det ikke blir så mye «ekstra»..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 22.37):

Svigers passet barna da det var planleggingsdag i bhg. De lager kjeks med dem og sender ved 2 store isbokser fylt med kjeksene når vi henter. Og tenker dette er snilt? Nei, det er ikke snilt. Det gir oss uker med masse masing etter disse kjeksene de vet ligger i boksene. Ja, de kan få litt, men jeg har ikke lyst at de skal spise noe søtt hver dag.

Det er ikke snilt å tilby masse sukker i form av is og kaker hver gang vi er på besøk. Det er jo ikke ordentlig omsorg. Ekte omsorg hadde vært å få like stor glede av å tilby frukt og grønnsaker. Eller bare drite i snacks og hele gi av sin tid og oppmerksomhet i form av et spill eller en lek.

Tanker? 

Anonymkode: df5f9...176

Det var mye spiseforstyrrelser i denne tråden, spis opp disse boksene i dag, og du er ferdig med mas i ukesvis og unger som spiser søtt hver dag. 

Endret av Apis
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns faktisk det er helt ok om besteforeldre tar med barnebarn på baking eller vaffelsteking en gang i blant. Så ofte er vel ikke besteforeldre barnevakt? Men godteri fra butikken skal bare være lørdager. Det godteriet er det ikke bare sukker i, men masse e-stoffer og dritt.

Har et bonusbarnebarn (som jeg er veldig glad i). Når de er her en uke eller to om gangen, så får hun bare godteri lørdag av meg. Hun er faktisk storfornøyd med frukt og bær. Men hjelper ikke når foreldrene gir henne boller, kaker, juice osv på kafe hver dag. Ikke mitt barn, så jeg sier ingenting. Men jeg forstår ikke hvorfor de gjør det.

Anonymkode: c477d...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 22.51):

Tankeløst 🫣

Her har det gått i søpla når vi har fått godteri og søtsaker i større mengder, har gitt beskjed til besteforeldrene om at det ikke er aktuelt med mas om godteri hver dag. 
Blir sutring, grining, sur stemning, nekter å spise mat «vil ha godteri» til frokost og kvelds… DET gidder jeg faktisk ikke stå i.

Lørdag er det greit med søtsaker, men da kjøper jeg kun inn den mengden vi serverer, når det er tomt så er det tomt. 

Anonymkode: 558d3...4b5

Hva med å lære barna at mas ikke hjelper. Vi har alltid godteri liggende, men det spises av det kun på lørdager/ eller ved spesielle anledninger og datteren vår vet utmerket godt at mas er helt umulig å komme gjennom med. Hun kan spørre, men om svaret er nei sier hun bare ok.

Anonymkode: 847fc...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 12.56):

Nå vet ikke jeg hvor gammel barna er, men å lære en 2-3 åring til å ikke mase om is, kjeks og godteri er omtrent som å lære en lam person å løpe…

De har ikke begrep om tid, hvilken dag i uka det er, og hva som er «mas» 

Her hadde ungen gått å forsynt seg selv så fort jeg snudde ryggen til. 

Anonymkode: 558d3...4b5

Tuller du? Har alltid lært mine at et nei er et nei, og å forsyne seg selv med godteri er et absolutt nei. Dette har de fått lære helt fra starten av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 22.52):

Fordi besteforeldre har lov til å skjemme bort, gi noe godt selv om det er hverdag, gi litt blaffen i fornuft og oppdragelse. Det er din jobb å oppdra, besteforeldre skal bare nyte tiden med barnebarna. De er heller ikke vant til det sukkerhysteriet som er nå. 

Sånn bestemor har jeg også tenkt å bli, og liker ikke mine barn/svigerbarn det, trenger de ikke bruke meg som barnevakt. 

Tenk så heldige dere er som har en bestemor som orker å passe barna OG bake med de! 

Anonymkode: b815c...d55

Men da kan de gjøre det når barnebarna er på besøk. Sist vi hadde barnebarn på brsøk, var vi i skogen og i hagen og plukket bær og gikk tur. Det var hverken godteri eller brus. På 3 dager. Selv ikke på handletur

Anonymkode: 32385...c97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tuller du? Har alltid lært mine at et nei er et nei, og å forsyne seg selv med godteri er et absolutt nei. Dette har de fått lære helt fra starten av. 

Det varieree nok veldig fra unge til unge hvor velykket det er. Mine fikk nei de også. Og jeg snudde aldri  på det. Når de var 4 år var de værre enn noensinne. Så nei hjelper ikke altid å være striks

Anonymkode: 32385...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 22.52):

Fordi besteforeldre har lov til å skjemme bort, gi noe godt selv om det er hverdag, gi litt blaffen i fornuft og oppdragelse. Det er din jobb å oppdra, besteforeldre skal bare nyte tiden med barnebarna. De er heller ikke vant til det sukkerhysteriet som er nå. 

Sånn bestemor har jeg også tenkt å bli, og liker ikke mine barn/svigerbarn det, trenger de ikke bruke meg som barnevakt. 

Tenk så heldige dere er som har en bestemor som orker å passe barna OG bake med de! 

Anonymkode: b815c...d55

Min mormor passet oss mye og hun fungerte da som en slags ekstramamma. Hun orket ikke at vi ble høye på sukker eller mas om godteri hele tiden. Vi fikk så mange brødskiver vi ønsket og noen ganger fikk vi sjokoladepålegg eller syltetøy. 

Vi bor nærme mine foreldre og vi treffes ofte. Hver eneste gang er det mas om godteri, is og kaker fra besteforeldrene. Jeg gruer meg de gangene de skal passe barna uten oss, for da blir det total frislipp. Det er pølser, is, saft, slush, kjeks, sjokolade  og mer is. Is is is. 

Mine beste matminner er å sitte på kjøkkenet hos min farmor og spise nybakt brød med hjemmelaget ost. Vi koste oss og skravla og maten smakte nydelig. 

Anonymkode: d8fde...cef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg så godt ts! Og du er ikke hysterisk. Å kalle noen hysterisk for å ville passe på sunne rammer for barna sine er bare en hersketeknikk. Det er de som absolutt må ha sukker for å kose seg som er de hysteriske i så fall. 

Enig i at det er supert at barna var med på kjøkkenet, men poenget her er jo hva som ble laget. De hadde hatt like stor glede, læring og mestringsfølelse av å bake brød/rundstykker eller være med og lage middag. Helt unødvendig å bake kjeks eller kake når det er masse sunt man kan lage på kjøkkenet. Og barna setter først og fremst pris på tiden som brukes sammen, ikke hva som blir servert. Mine beste minner av min mormor er kjøkkenstunder rundt bordet hvor jeg fikk knekkebrød med smør og leverpostei. Ingen kunne lage det som henne! (Selvfølgelig kunne hvem som helst det, men det smakte spesielt godt når det kom fra henne). Som besteforeldre har man mulighet til å bidra å lære barna at sukker/godterier og usunn mat ikke er nødvendig for å kose seg. Kommer aldri til å forstå at så mange heller vil lære bort uvaner. 

Anonymkode: 3e135...dfb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 22.55):

Ja, prøvd å si på en ok måte at vi helst ser at søtsaker er til helg. Men syns det er vanskelig når det ikke er mine foreldre, og mannen min gir faen. Til mine egne foreldre er jeg enda mer tydelig, men der har det heller ikke vært et problem. Poenget er at jeg så gjerne skulle ønske at de skjønte det selv!

Ts

Mulig jeg er dum, men jeg har aldri klassifisert kjeks som søtsaker. Men så er jeg ikke hysterisk, heller. 

Anonymkode: c3270...b9a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig jeg er dum, men jeg har aldri klassifisert kjeks som søtsaker. Men så er jeg ikke hysterisk, heller. 

Anonymkode: c3270...b9a

Ikke jeg heller. Da er det isåfall rart at engelskmennene ikke dør som fluer eller er morbid overvektige når det er søte kjeks, scones og te med masse sukker hver eneste dag.

Eller i Frankrike hvor familiene spiser middag sent og barna får en muffins, sjokolade e.l som snacks etter skoletid.

Italia også, hvit brød med nuttela eller syltetøy til frokost.

De lever like lenge som nordmenn og på Sicilia lever de mye lenger. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg heller. Da er det isåfall rart at engelskmennene ikke dør som fluer eller er morbid overvektige når det er søte kjeks, scones og te med masse sukker hver eneste dag.

Eller i Frankrike hvor familiene spiser middag sent og barna får en muffins, sjokolade e.l som snacks etter skoletid.

Italia også, hvit brød med nuttela eller syltetøy til frokost.

De lever like lenge som nordmenn, holder seg friske og på Sicilia lever de mye lenger. Alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svigers passet barna da det var planleggingsdag i bhg. De lager kjeks med dem og sender ved 2 store isbokser fylt med kjeksene når vi henter. Og tenker dette er snilt? Nei, det er ikke snilt. Det gir oss uker med masse masing etter disse kjeksene de vet ligger i boksene. Ja, de kan få litt, men jeg har ikke lyst at de skal spise noe søtt hver dag.

Det er ikke snilt å tilby masse sukker i form av is og kaker hver gang vi er på besøk. Det er jo ikke ordentlig omsorg. Ekte omsorg hadde vært å få like stor glede av å tilby frukt og grønnsaker. Eller bare drite i snacks og hele gi av sin tid og oppmerksomhet i form av et spill eller en lek.

Tanker? 

Barna blir glad. Det er det viktige 😊

PS! Ved å nekte de tilgang til disse kjeksene så gjør du de en skikkelig bjørnetjeneste. Du gjør det til noe spesielt og eksklusivt og som en følge blir søtsuget enda sterkere.

Anonymkode: 2b391...e04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 23.51):

Sliter med det samme her. Eneste som nytter er å begrense besøk eller invitere dem hit. 

Anonymkode: 9875b...2a6

Tragisk at du lar ditt antisukkerhysteri gå ut over kvalitetstid en barna dine får med besteforeldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker? 

Gi de kjeksene første helgen å la de spise seg lei så slipper du mer mas. Hadde ikke holdt igjen noe de selv har lagd. 

Anonymkode: fa97e...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller la ungene få en hver dag etter de har spist din supersunne middag. 

Å reagere så sterkt på sukker i noe de selv har laget anser jeg son unormalt. 

Anonymkode: fa97e...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...