Gå til innhold

Erfaring med heving av boligkjøp


Lilyann

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det skal da følge en takstrapport uavhengig av de nye reglene, TG "karakter" har vært i årevis. De nye reglene skulle være til for å sikre bedre kvalitet på undersøkelsene og rapporten, men det er bare tull. 

 

Eh..hæ? TG1 er jo ønskelig tilstandsgrad, mens TG3 er det dårligste. Men det at det står TG1 betyr dessverre ikke at det faktisk er TG1...skjulte feil og mangler OG slett arbeid av takstmann OG bestillingsverk fra megler/kameraderi...det er mye svindel i denne bransjen. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Helt rett, jeg som rotet :) TG3 var det jeg mente. TG1 betyr TG1 i takstrapporten, men det blir vanskelig for et forsikringsselskap å bortforklare at det er store feil og mangler om det står TG1, og det er noe helt annerledes. Da kan de gå videre med dette mot takstmannen og hans firma. Er det masse TG3 og du kjøper boligen allikevel og det viser seg at det er feil og mangler ? Du stiller ekstremt mye svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomKrus skrev (25 minutter siden):

Helt rett, jeg som rotet :) TG3 var det jeg mente. TG1 betyr TG1 i takstrapporten, men det blir vanskelig for et forsikringsselskap å bortforklare at det er store feil og mangler om det står TG1, og det er noe helt annerledes. Da kan de gå videre med dette mot takstmannen og hans firma. Er det masse TG3 og du kjøper boligen allikevel og det viser seg at det er feil og mangler ? Du stiller ekstremt mye svakere.

Man kan ha flere TG3 uten at det er relatert til de manglene som er avdekket og som man reklamererer på. Man kan ikke reklamere på et utett bad når det er TG3 og det står at det er feil på sluk og påvist fukt. Men man kan reklamere på skjult fuktskade under parkett på kjøkken i 2 etg hvis drenering hadde TG3. For det er ikke relatert til hverandre. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fælt å høre om alle disse historiene fra utbyggere. Møtte ei dame som nylig var blitt pensjonist som kjøpte seg nybygg for å få en "stressfri" tilværelse. Det ble alt annet enn stressfritt, for å si det sånn. 

Du, systemet er korrupt, og lovverket er helt bak mål. Jeg vet om folk som har kjøpt bolig med bare TG1, også har skadetakst vært nesten mer enn hva de kjøpte boligen for. Alvorlige feil, farlig å bo der. Så får de tilbud om forlik av motparten på 1/3 av summen for å slippe rettssak. Selvfølgelig takker de nei, og gå til retten. Hvor de da blir tilkjent halvparten av hva motparten tilbød som forlik. DET er helt sykt. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Systemet er korrupt, ja. Utbygger hyret en takstmann som gikk igjennom huset vårt og skrev en rapport. Takstmannen var tilknyttet Norsk takst og jobbet for et stort firma med godt renomme. Han ga TG1 og TG0 på hele huset. Vi syntes det var rart, når gulvet var så skjevt at eggene trillet av kjøkkenbenken. Han fant noen småfeil som han regnet med at ville koste 70 000 å rette opp. 

Så vi fikk inn en ny takstmann som fant fall på 2,2 cm pr 2 meter på kjøkkengulvet. Og jeg skal ikke gå inn på badene engang, men vi må rive alle sammen. Men her har altså en godkjent takstmann latt seg bestikke til å skrive en falsk rapport, selv om de nye reglene hadde trådt i kraft. De regner bare med å ikke bli tatt.

I vårt tilfelle var vi heldige fordi feilene var så åpenbare. Men hvordan skal egentlig vanlige folk avsløre feil og mangler, når man ikke kan stole på takstrapporter? Og så kommer man til retten, hvor dommeren ikke skjønner bæret. Dommeren vår mente helt på alvor at ingen kjøpere bryr seg om tg2, for eksempel. På et splitter nytt hus? Jeg bryr meg! Når man betaler for perfekt, så bør det være perfekt, ellers hadde jeg jo kjøpt et brukt hus... Man er fryktelig sårbar når man handler eiendom!

Anonymkode: 6470f...83e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei det er ikke rart det tar tid. Selve befaringen og vurderinger av fagfolk kan i seg selv ta tid, også stopper det opp hos forsikringsselskapene som elsker å trenere. De gjør alt for å slippe utbetalinger, og har sine uthalingsteknikker. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Forsikringselskapet til kjøper svarer ikke på Mail og sender Mail med mnd mellomrom.

Sannsynligvis fordi de ikke har en sak.

Anonymkode: 7eb1a...d87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Systemet er korrupt, ja. Utbygger hyret en takstmann som gikk igjennom huset vårt og skrev en rapport. Takstmannen var tilknyttet Norsk takst og jobbet for et stort firma med godt renomme. Han ga TG1 og TG0 på hele huset. Vi syntes det var rart, når gulvet var så skjevt at eggene trillet av kjøkkenbenken. Han fant noen småfeil som han regnet med at ville koste 70 000 å rette opp. 

Så vi fikk inn en ny takstmann som fant fall på 2,2 cm pr 2 meter på kjøkkengulvet. Og jeg skal ikke gå inn på badene engang, men vi må rive alle sammen. Men her har altså en godkjent takstmann latt seg bestikke til å skrive en falsk rapport, selv om de nye reglene hadde trådt i kraft. De regner bare med å ikke bli tatt.

I vårt tilfelle var vi heldige fordi feilene var så åpenbare. Men hvordan skal egentlig vanlige folk avsløre feil og mangler, når man ikke kan stole på takstrapporter? Og så kommer man til retten, hvor dommeren ikke skjønner bæret. Dommeren vår mente helt på alvor at ingen kjøpere bryr seg om tg2, for eksempel. På et splitter nytt hus? Jeg bryr meg! Når man betaler for perfekt, så bør det være perfekt, ellers hadde jeg jo kjøpt et brukt hus... Man er fryktelig sårbar når man handler eiendom!

Anonymkode: 6470f...83e

Nettopp! Det er høyrisiko å kjøpe seg bolig, selv om det foreligger takstrapport. Dommere´s vurderingsevne og habilitet kan også settes spørsmålstegn ved. 

En takstmann jeg hadde på befaring, fant ingen feil med badet mitt. Han sa at jeg ikke hadde noen sak. Neste takstmann fant feil på sluk 2 minutter ut i befaringen, og avdekket fukt i gulv flere steder. Nå ordnet saken seg heldigvis greit for meg (med mye flaks og mye egeninnsats), men bare fordi jeg ikke hørte på takstmann nr1 og valgte å få inn en ny. Så da spørs det om første takstmannen var på lag med forsikringsselskapene da. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forsikringselskapet til kjøper svarer ikke på Mail og sender Mail med mnd mellomrom.

Sannsynligvis fordi de ikke har en sak.

Anonymkode: 7eb1a...d87

Javel, hvorfor antar du det? 

 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Javel, hvorfor antar du det? 

 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Hvis de har en god sak så svarer de jo kjappere for å få saker ut av verden med gevinst på kjøpet. Her prøver de åpenbart en utmattelsestaktikk for å få TS til å gi opp.

Anonymkode: 0b4fd...0bf

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det oppdaget feil for ca 700 000, som tidligere eier hadde indikasjoner på at kunne være feil. Vi valgte avtale med forsikringsselskapet, og fikk halvparten utbetalt, i stedet for krevende runde i retten som kunne endt med 0. 

En bekjent opplevde at hele huset var i ferd med å skli ut. De vant ikke gjennom, og måtte betale ca 2 millioner av egen lomme. 

Kjøper av en av våre tidligere leiligheter sendte en eviglang klage. Men forsikringsselskapet vårt avviste raskt da så godt som alt var ting som gikk under "som sett" bestemmelsen, kombinert "forventet etter leilighetens alder". 

Anonymkode: 2b29a...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forsikringselskapet til kjøper svarer ikke på Mail og sender Mail med mnd mellomrom.

Sannsynligvis fordi de ikke har en sak.

Anonymkode: 7eb1a...d87

Eller fordi de har en sak og forsikringsselskapet prøver å trøtte de ut. 

For å spare penger. 

Stå på TS ikke gi deg.  Lykke til ❤️

Anonymkode: 912ea...82a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal få advokat hjelp TS. 

Da pleier ting å gå raskere og det er snakk om mye penger.

 

Anonymkode: 912ea...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller fordi de har en sak og forsikringsselskapet prøver å trøtte de ut. 

For å spare penger. 

Stå på TS ikke gi deg.  Lykke til ❤️

Anonymkode: 912ea...82a

Eller fordi forsikringsselskapene er notorisk trege i slike saker? Hvis man tar en titt inne på boligsvindelgruppene på Facebook, så ser man mange eksempler på saker som står på stedet hvil i mange år, men som får en forholdsvis rask avgjørelse etter at ekstern advokat er hyret inn

Anonymkode: 6470f...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha masse lykke til, ts. Da vi kjøpte splitter nytt rekkehus fant vi ut av trappa innendørs ikke var godkjent og dermed var hele 2.etg ikke godkjent for varig opphold. Det tok 3 år (!) å vinne frem. For ei jævla trapp.

De brukte langt mer på advokat enn å bare bytte trappene. Noen skal bare krangle samme hva. Grunnen til at de ga seg var at vår advokat sladra til kommunen, som da trakk tilbake ferdigtillatelsen for alle hus med samme trapp. Så om huset deres er under 5 år gammelt er det en mulighet.

Anonymkode: 89d02...0f3

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Eller fordi forsikringsselskapene er notorisk trege i slike saker? Hvis man tar en titt inne på boligsvindelgruppene på Facebook, så ser man mange eksempler på saker som står på stedet hvil i mange år, men som får en forholdsvis rask avgjørelse etter at ekstern advokat er hyret inn

Anonymkode: 6470f...83e

Ingen tvil om at mange forsikringsansatte har særdeles gode arbeidsdager med gjemmekontor.

Anonymkode: 0b4fd...0bf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvis de har en god sak så svarer de jo kjappere for å få saker ut av verden med gevinst på kjøpet. Her prøver de åpenbart en utmattelsestaktikk for å få TS til å gi opp.

Anonymkode: 0b4fd...0bf

Så kjøpers egen advokat driver med uthalingstaktikk for å psyke ut egen klient? Da er det i så fall veldig åpenbart at man velger ekstern advokat. Nå er det vel også slik at advokater via forsikring ikke får mer betalt uansett arbeidsmengde, siden rettshjelpsdekningen for kjøper går opp til 1 million. 

Anonymkode: 0eb62...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...