Gå til innhold

Hva er forskjellen på følelser fra hode eller magefølelser ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikkje uvanleg å høre folk snakke om magefølelser, og undres på  hva folk forbinder med det.  Meg bekjent  er det ein nær samanheng mellom tanker, og følelser, og de styres fra hjernen. 

Nå er det ikkje uvanlg at noen kan oppleve psykiske / fysiske reaksjoner under ulike hendelser /påkjenninger som forplanter seg til mageregionen, og kanskje er det mange forbinder med magefølelser. 

Anonymkode: 2c81d...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følelser er ikke tanker. Følelser er reaksjon på stimuli. Den stimulien kan komme fra en tanke (forventning, erfaring), som blinker forbi raskere enn vi rekker å oppfatte den.

For meg er 'magefølelsen' en fysisk reaksjon som forteller meg at her er det noe jeg reagerer emosjonelt på, og jeg forsøker da å stoppe opp (eller sette reaksjonen på vent) for å kognitivt oppklare hva jeg reagerer på og hvorfor. Spesielt når jeg kjenner den negative tyngden som manifesterer seg i magen. 

Og som oftest gjør magen helt rett i å reagere, når jeg har analysert hva den reagerer på og hvorfor. 

Anonymkode: 23538...34d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelsen kommer av alle stimuli kroppen tar inn. Hjernen tar inn langt mindre info og jobber på helt annen måte. Jeg får som oftest en fornemmelse for hva slags mennesker jeg har med å gjøre. Men det er først etterpå jeg kan tenke meg til hva det er jeg har reagert på. F.eks. et blikk, en reaksjon, et ansiktsutrykk som sier svært mye om et menneske. De gangene jeg har oversett magefølelsen har jeg som regel angret etterpå.

Anonymkode: b4cb8...543

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Magefølelsen kommer av alle stimuli kroppen tar inn. Hjernen tar inn langt mindre info og jobber på helt annen måte. Jeg får som oftest en fornemmelse for hva slags mennesker jeg har med å gjøre. Men det er først etterpå jeg kan tenke meg til hva det er jeg har reagert på. F.eks. et blikk, en reaksjon, et ansiktsutrykk som sier svært mye om et menneske. De gangene jeg har oversett magefølelsen har jeg som regel angret etterpå.

Anonymkode: b4cb8...543

https://www.webpsykologen.no/artikler/hva-er-magefolelse-intuisjon/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magefølelse = Intuisjon. Noe alle har fra naturen side. Man føler det. 

Anonymkode: 657dc...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke alltid fulgt magefølelsen. Og har angret. Følg den. Den er viktig 

Anonymkode: c1b87...abe

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 18.53):

Det er ikkje uvanleg å høre folk snakke om magefølelser, og undres på  hva folk forbinder med det.  Meg bekjent  er det ein nær samanheng mellom tanker, og følelser, og de styres fra hjernen. 

Nå er det ikkje uvanlg at noen kan oppleve psykiske / fysiske reaksjoner under ulike hendelser /påkjenninger som forplanter seg til mageregionen, og kanskje er det mange forbinder med magefølelser. 

Google intuisjon.

Det er det samme og det handler om din indre stemme som forteller deg hva som er riktig eller galt å gjøre. Uavhengig av hva du blir fortalt hva som er rett eller galt. Du kan feks bli bedt om å gjøre en ting, men så sier magefølelsen din det er galt og du lar være.

Noen har sterkere intuisjon/magefølelse enn andre.

Det har derimot ikke noe med en følelse i magen å gjøre. Dette er bare et uttrykk. 

Anonymkode: c8bea...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det er verken intuisjon eller tanker "fra hodet" følelser. Men intuisjon kan si noe om andres beveggrunner. Jeg, for eksempel, er skeptisk til mennesker som befales. Det kan for eksempel innebære at de setter deg i en vanskelig situasjon uten å ha forståelse for det, fordi de befales av andre, i en situasjon der de burde ha agert vanlig. Og også hvis det er til gode for meg, fordi det innebærer at jeg settes i en situasjon til ugunst for andre, men der jeg ikke har valgt å være i den settingen der jeg blir låst. For meg er det et veldig dårlig tegn.

Ekstremt eksempel der noen befales til å gifte seg med noen, noe de aller fleste ville hatt en intuisjon for, det samme med å oppholde noen i livet, der følelsene ikke er det sentrale. Personlighetstrekk. Eller utroskap, for eksempel, det er ikke utroskap som er ille, det er at en låser en annen person i en skadelidende setting, opprinnelig partner, jeg får dårlig intuisjon på personer som er sånn, ikke moralsk, men fordi vedkommende ikke bryr seg. De som opprettholder en sånn situasjon over tid.

Hvis jeg for eksempel er en person som lett blir forelsket/betatt i noen, så samfarer jeg det med logiske resonnementer. For eksempel interesse på nett, det finnes ikke, det er symptom på at noe mangler i livet ditt, som du kan skape selv. Fordi det er ingen interesse her, det kan ikke være interesse her, livet er ikke virkelig her.

Ingen fornuftige mennesker setter pris på å bli låst av andres likegyldighet, hindringer, så den type intuisjon tror jeg det er viktig å hente frem.

Du kan ikke styre andres beveggrunner, men du kan styre deg selv til å passere de t.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Magefølelse = Intuisjon. Noe alle har fra naturen side. Man føler det. 

Anonymkode: 657dc...df6

Hodor.

Anonymkode: e6554...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hodor.

Anonymkode: e6554...b6f

Hva betyr det? Er det en del på en båt? Nei, nå er det ut herfra. Jeg har satt endelig frist i dag kl 19, bort fra tidsfordriv på KG.

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (2 timer siden):

Jeg har satt endelig frist i dag kl 19, bort fra tidsfordriv på KG.

Tror du at du er veldig viktig her på KG?

Anonymkode: b1429...15f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (2 timer siden):

Hva betyr det? Er det en del på en båt? Nei, nå er det ut herfra. Jeg har satt endelig frist i dag kl 19, bort fra tidsfordriv på KG.

Som du igjen har sagt opptil flere ganger 😄 Er det vanskelig å logge seg ut og ikke være på KG? Virker som du ikke klarer å bestemme deg 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tror du at du er veldig viktig her på KG?

I dag skal jeg bare være her en time, så er det ut for i år. Ikke veldig viktig, anonym, men det er viktig for meg ikke å bli værende her som tidsfordriv. 

Om du skjønner det?

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (24 minutter siden):

I dag skal jeg bare være her en time, så er det ut for i år. Ikke veldig viktig, anonym, men det er viktig for meg ikke å bli værende her som tidsfordriv. 

Om du skjønner det?

Men det er ingen som bryr seg hvor mye eller lite du er her, så hvorfor dette behovet for å annonsere noe som helst?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er ingen som bryr seg hvor mye eller lite du er her, så hvorfor dette behovet for å annonsere noe som helst?

Fordi det er av verdi for meg, nettopp fordi du skriver dette, da må jeg gjøre som jeg sier, og ikke være her for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hoia skrev (3 minutter siden):

Fordi det er av verdi for meg, nettopp fordi du skriver dette, da må jeg gjøre som jeg sier, og ikke være her for mye.

Men det hjelper deg jo tydeligvis ikke med å ikke være her for mye, for du skriver jo at du skal logge av i 99% av innleggene dine, men jaggu er du her fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det hjelper deg jo tydeligvis ikke med å ikke være her for mye, for du skriver jo at du skal logge av i 99% av innleggene dine, men jaggu er du her fortsatt.

Ja, men mindre og mindre. Bare fokusere på andre innlegg her du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...