Gå til innhold

Hvorfor stemmer arbeidere på Arbeiderpartiet?

kat-e

Anbefalte innlegg

senior skrev (På 22.8.2024 den 19.13):

Jeg omgåes mange av "gutta på gølvet" fra den gangen jeg jobbet i mekanisk industri. Det er overhodet ingen selvfølge lenger at de stemmer Ap. Faktisk stemmer svært mange av dem Frp. Og det er ikke noe nytt. Men jeg kjenner også gamle slitere som er trofaste mot Ap til sin død . . .

Når man ser tilbkegangen for Ap sier det seg jo selv at svært mange "arbeidere" ikke lenger er trofaste Ap-velgere. Det gjelder da uansett hvordan man måtte definere "arbeider". Når man trekker fra akademikere og mulige andre blir det ikke mye igjen når gallupen sier maks 20% totalt . . .

Stastistikker viser visstnok at det er ungdommen som svikter mest. Det er dårlig nytt for fremtidens Ap.

Tidligere var det arbeiderklassen som stemte AP, men de siste  20  årene  har det  skjedd endringer,og jobbene som tilhørte den tradisjonelle arbeiderklassen er blitt  utført av utenlansk arbeidskraft.  Den genrasjonen som tradisjonelt har  stemte AP er forlengst iferd med å gå inn i pensjonsalderen. 

På 60 -70 talet var det AP og V som var den store vinneren under valgene, og politkerne var av eit annet kaliber en politikere idag. Dei aller fleste hadde lang røynsle fra arbeidslivet, og kunne identifisere seg med kvardagen til folk flest.

På 90 talet endret Karl i Hagen norsk politikk, og  det ble etterhvert  velgerflukt fra AP til FRP, og når  K.I Hagen reiste rundt å messet så traff han ein nærve hos folk flest.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/22/2024 at 6:05 PM, kat-e said:

Jeg ser her hjemme, vi har mindre å rutte med.  Alt har blitt dyrere, skatten er ganske høy. AP har presset gjennom en bomring som påfører oss (vi har 2 biler) en utgift på ca 3500 kr i mnd. Kommunale utgifter og eiendomsskatt har økt ( har et lite hus). Sitter ikke i igjen med så mye. Er veldig i tvil om at vi med normal inntekt er tjent med sosialisme.

Lenge siden AP har vært sosialister nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia

Hvilke arbeidere?

Det finnes så godt som ingen arbeidere igjen i Norge.

Det aller meste av rent fysisk industriarbeid er effektivisert bort eller flyttet ut av landet. Det eneste som er igjen er vel litt fiskemottak og liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

In absentia skrev (20 minutter siden):

Det finnes så godt som ingen arbeidere igjen i Norge.

Strengt tatt hører jo folk som renholdere, sjåfører, butikkansatte og lignende til i arbeiderklassen. Stort sett de som ikke har en form for "spesialkompetanse". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (På 26.8.2024 den 22.23):

Tidligere var det arbeiderklassen som stemte AP, men de siste  20  årene  har det  skjedd endringer,og jobbene som tilhørte den tradisjonelle arbeiderklassen er blitt  utført av utenlansk arbeidskraft.  Den genrasjonen som tradisjonelt har  stemte AP er forlengst iferd med å gå inn i pensjonsalderen. 

På 60 -70 talet var det AP og V som var den store vinneren under valgene, og politkerne var av eit annet kaliber en politikere idag. Dei aller fleste hadde lang røynsle fra arbeidslivet, og kunne identifisere seg med kvardagen til folk flest.

På 90 talet endret Karl i Hagen norsk politikk, og  det ble etterhvert  velgerflukt fra AP til FRP, og når  K.I Hagen reiste rundt å messet så traff han ein nærve hos folk flest.  

Tullprat. Hagen kunne vel rett i noen absolutt få ting. Han ville blent annet selge ut oljerettighetene da oljeeventyret startet.  Og hvis det er partiet venstre du mener, så har de aldri vært store. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruspus skrev (19 timer siden):

Tullprat. Hagen kunne vel rett i noen absolutt få ting. Han ville blent annet selge ut oljerettighetene da oljeeventyret startet.  Og hvis det er partiet venstre du mener, så har de aldri vært store. 

OK !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kat-e skrev (På 22.8.2024 den 18.05):

Jeg ser her hjemme, vi har mindre å rutte med.  Alt har blitt dyrere, skatten er ganske høy. AP har presset gjennom en bomring som påfører oss (vi har 2 biler) en utgift på ca 3500 kr i mnd. Kommunale utgifter og eiendomsskatt har økt ( har et lite hus). Sitter ikke i igjen med så mye. Er veldig i tvil om at vi med normal inntekt er tjent med sosialisme.

Bare å stemme FRP så kutter dem i sosiale goder som sykelønnsordningen mm.  Om det er noe bedre da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee

Folk flest fikk det værre under 8 år med Høyreregjering. Vi fikk noen få hundrelapper i skattelette og så økte Erna og Siv en masse avgifter slik at det ble utrolig trangt, men de som hadde mer enn lavtløntsyrker merket det ikke så godt før dyrtiden satte inn. Høyre lover skattelette men det er egentlig bare til de rikeste. Skattenivået nå under AP er sammenlignbart med landene rundt oss. Jeg vurderer AP eller SV og trenger ikke å bestemme meg før 2025. Jeg heller mest mot AP for det virker ikke som om SV har en realistisk politikk for næringslivet. Problemet med AP et at de ikke har gjort nok for de fattige og eldreomsorgen. 

Det er ikke bare arbeidere men også mange akademikere som stemmer AP. Et godt og velregulert arbeidsliv er viktig og erfaringsmessig får bestemor det mye værre på privat sykehjem. Jeg vet om private sykehjem som ikke serverte kjøttpålegg på brødskiva til eldre midt i uka. 

Den egentlige grunnen til at de rike flytter til Sveits kommer av lav produktivitet i Norge og synkende vekst. De flytter ikke tilbake bare fordi vi får Høyre og FrP i regjering. Lav vekst kommer av få barnefødsler og mange utenfor arbeid blant annet. Kronekursen er lav på grunn av internasjonale faktorer. 

Jeg liker klimapolitikken til SV men ser ikke hvordan vi skal klare oss uten skikkelig oljeproduksjon og gruvedrift i Telemark. Derfor sannsynligvis AP. 

Det er mulig det er noe positivt med disse vindmøllene. Jeg vet ikke, men det er bra de oppgraderer vannkraftverkene. Vi burde debattere atomkraft og i alle fall få det tilstrekkelig vitenskapelig belyst for folk flest. En liten opplysningskampanje hadde vært bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 22.8.2024 den 18.05):

Arbeiderpartiet driver ikke sosialisme. Hvor fikk du det ifra? De kaller seg ikke sosialister heller. Deres ideologi, sosialdemokratiet, har drevet så langt unna sine røtter at ligner mer på nyliberalismen til Margaret Thatcher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de har arbeider i navnet, og derfor lar folk seg lure til og tro at de er for arbeidere.

Noe de kanskje var før i tiden, men ikke nå lenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidetpartiet gjør mye rart, ja, men det går ikke an å skylde på sentralpartiet Ap for høyere kommunale avgifter, inflasjon, strømpriser osv. Greit nok at Ap har ikke gjort nok for å bøte på problemet, men problemet arvet de etter Høyre og Covid. 

Det som er feil med Ap er at de har sklidd bort fra venstresiden og inn i høyresiden. Det har blitt et semi-høyre-parti. Dèt er problemet med Ap nå. Og det har de blitt som følge av at de overtok fra et 8 år langt vanstyre etter Høyre, der den sosialistiske politikken ble vanskelig i en overgangsfase. 

At noen i det hele tatt ønsker Høyre og utrolig nok FrP tilbake er kanskje det mest oppsiktsvekkende. Enda mer høyrepolitikk, og mye mer brutalt enn vanlig. 

Europa og Norge rir på en høyrebølge som er skremmende. Ap blir et mildt valg oppi dette, men det beste man kan gjøre er å stemme enda mer mot venstre for å klare å lande norsk politikk. Ellers kan jeg love deg at det blir dyrt for vanlige folk etterhvert. 

Det vi ser nå er bare starten. Og det er ikke Høyre som er løsningen på det. Tvert imot!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 12.9.2024 den 22.22):

Arbeidetpartiet gjør mye rart, ja, men det går ikke an å skylde på sentralpartiet Ap for høyere kommunale avgifter, inflasjon, strømpriser osv. Greit nok at Ap har ikke gjort nok for å bøte på problemet, men problemet arvet de etter Høyre og Covid. 

Det som er feil med Ap er at de har sklidd bort fra venstresiden og inn i høyresiden. Det har blitt et semi-høyre-parti. Dèt er problemet med Ap nå. Og det har de blitt som følge av at de overtok fra et 8 år langt vanstyre etter Høyre, der den sosialistiske politikken ble vanskelig i en overgangsfase. 

At noen i det hele tatt ønsker Høyre og utrolig nok FrP tilbake er kanskje det mest oppsiktsvekkende. Enda mer høyrepolitikk, og mye mer brutalt enn vanlig. 

Europa og Norge rir på en høyrebølge som er skremmende. Ap blir et mildt valg oppi dette, men det beste man kan gjøre er å stemme enda mer mot venstre for å klare å lande norsk politikk. Ellers kan jeg love deg at det blir dyrt for vanlige folk etterhvert. 

Det vi ser nå er bare starten. Og det er ikke Høyre som er løsningen på det. Tvert imot!

.

Endret av Rosakatt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosakatt skrev (Akkurat nå):

Ja, har tenkt på hvorfor mange automatisk tenker det er nåværende regjering som står for alt, når mye tar lang tid og er utenfor deres kontroll også. Verden har jo vært i stor endring. 

Vet ikke så mye om politikk som deg, men har også intrykket av at høyresiden prioriterer bedrifters vinning, som vil si dyrerer for oss som ikke tjener fra de bedriftene. 

Ap/Sp har ikke vært gode, men de har samtidig fått usannsynlig mye pes for ting som overhodet ikke skyldes dem og deres politikk. Problemene er arvet etter covid og 8 år med blåblå vanstyre. Ap/Sp har sånn sett hatt en umulig jobb denne perioden, dømt til å mislykkes. Jeg er 100% sikker på at ting hadde absolutt ikke vært bedre i dag om Høyre vant valget istedenfor, heller tvert imot så hadde det nok vært verre. Det vet vi jo, med tanke på at Høyre ikke ønsket å øke strømstøtten slik Ap/Sp gjorde i sin tid.

Høyresiden prioriterer bedrifter og overklassen. Og har et skråblikk mot underklasser som pensjonister, uføre, arbeidsledige osv. Innimellom virker det som Høyre skal skape landet for de rikeste, og så får resten bare klare seg med det de har, og lykke til med det. Jeg fatter og begriper ikke at uføre, pensjonister, arbeidsledige og lavtlønte stemmer Høyre eller enda verre FrP. Det er jo ikke den blåblå siden som er løsning eller hjelp for disse.

Er jo bare å ta fram oversikten over alt Høyre fjernet av støtte og stønader til folk som hadde lite, for å spare inn slik at de kunne hjelpe de rikeste. Ap/Sp reverste lite av dette, dessverre, men igjen - den oppryddingsjobben Ap/Sp hadde var nær sagt umulig å gjøre med sosialistisk styre når de overtok et høyrevridd land med et voldsomt høyrevridd statsbudsjett etter de vant valget. 

Blåblå side vinner nok valget neste gang, utrolig nok. Og det kommer vi til å kjenne enda mer på privatøkonomien. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (På 12.9.2024 den 22.44):

Ap/Sp har ikke vært gode, men de har samtidig fått usannsynlig mye pes for ting som overhodet ikke skyldes dem og deres politikk. Problemene er arvet etter covid og 8 år med blåblå vanstyre. Ap/Sp har sånn sett hatt en umulig jobb denne perioden, dømt til å mislykkes. Jeg er 100% sikker på at ting hadde absolutt ikke vært bedre i dag om Høyre vant valget istedenfor, heller tvert imot så hadde det nok vært verre. Det vet vi jo, med tanke på at Høyre ikke ønsket å øke strømstøtten slik Ap/Sp gjorde i sin tid.

Høyresiden prioriterer bedrifter og overklassen. Og har et skråblikk mot underklasser som pensjonister, uføre, arbeidsledige osv. Innimellom virker det som Høyre skal skape landet for de rikeste, og så får resten bare klare seg med det de har, og lykke til med det. Jeg fatter og begriper ikke at uføre, pensjonister, arbeidsledige og lavtlønte stemmer Høyre eller enda verre FrP. Det er jo ikke den blåblå siden som er løsning eller hjelp for disse.

Er jo bare å ta fram oversikten over alt Høyre fjernet av støtte og stønader til folk som hadde lite, for å spare inn slik at de kunne hjelpe de rikeste. Ap/Sp reverste lite av dette, dessverre, men igjen - den oppryddingsjobben Ap/Sp hadde var nær sagt umulig å gjøre med sosialistisk styre når de overtok et høyrevridd land med et voldsomt høyrevridd statsbudsjett etter de vant valget. 

Blåblå side vinner nok valget neste gang, utrolig nok. Og det kommer vi til å kjenne enda mer på privatøkonomien. 

.

Endret av Rosakatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

AP står for høye avgifter og skatter også for de med middels og lave inntekter. Når de innfører nye avgifter, moms på nye tjenester, økning i gebyrer, pålegg osv. så rammer dette vanlig folk med vanlige inntekter mest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruspus skrev (På 29.8.2024 den 16.41):

Og hvis det er partiet venstre du mener, så har de aldri vært store. 

Hæ? Nå tror jeg du må lese deg opp litt på historie ;) Venstre var faktisk Norges største parti frem til 1.verdenskrig. Det var f.eks Venstre som fikk innført allmenn stemmerett for kvinner (og menn for den saks skyld). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
-jk- skrev (2 timer siden):

Hæ? Nå tror jeg du må lese deg opp litt på historie ;) Venstre var faktisk Norges største parti frem til 1.verdenskrig. Det var f.eks Venstre som fikk innført allmenn stemmerett for kvinner (og menn for den saks skyld). 

Nå tror jeg du må lese deg opp på innlegget jeg kommenterte. Sitat: "På 60 -70 talet var det AP og V som var den store vinneren under valgene",  Men jeg burde nok heller skrevet: Og hvis det er partiet venstre du mener, så har de aldri vært store, på 60 og 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner stemte FrP ved siste kommunevalg. Det var fordi hun ville ha FrP politikk i kommmunen. Siden slekta hennes bodde i annen kommune, så stemte hun sånn.

Til stortingsvalg har hun alltid stemt AP fordi det gjøre flere i slekta hennes. 

Hun er voksen dame i 40 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...