Gå til innhold

Forbruk i matbutikk per dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Økonomien begynner å bli trangere, selv om jeg klarer meg helt greit, så er forbruker på Kiwi og Meny helt enormt i måneden. Har et barn annenhver uke på 7 år ellers alene. Forbruket er da på nesten 15 000 kr i snitt hver måned(!) Kjøper en proteinbar, sjokolade og potetgull som alle andre i normale mengder, men klarer ikke se hva jeg skal spare inn på utenom dette, som jeg vil unne meg.

Så hvor mye bruker dere som har et romslig budsjett og ikke spinker og sparer på butikken hver dag i forbruk? Noe burde jeg klare å få ned?

Anonymkode: 03237...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisene har steget enormt.
Jeg som er enslig sliter med å holde meg under 8000 i måneden, handler kun first price og lignende samt det som er nedpriset.

Anonymkode: e233e...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noe annet enn en proteinbar, en sjokolade og en pose potetgull i mnd som gjør at forbruket ditt er så sinnsykt høyt. 
Skriv ned spesifisert absolutt alt du kjøper i en mnd med priser og da ser du hvor pengene dine går.

Anonymkode: c4c4f...1b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si hva du kan spare på når du ikke sier hva du handler, men Meny er vel en av de dyreste butikkene, så ville droppet å handle der. Proteinbar er unødvendig så lenge, spis heller ett egg. Planlegg måltider, skriv handleliste og ikle handle hver dag. Sjokolade og potetgull er heller ikke nødvendig i store mengder.

Anonymkode: 8267f...d31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 tusen pr mnd er nok til en stor familie 

Anonymkode: 70eff...f39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slutt å handle på Meny.

Anonymkode: c4c4f...1b2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Økonomien begynner å bli trangere, selv om jeg klarer meg helt greit, så er forbruker på Kiwi og Meny helt enormt i måneden. Har et barn annenhver uke på 7 år ellers alene. Forbruket er da på nesten 15 000 kr i snitt hver måned(!) Kjøper en proteinbar, sjokolade og potetgull som alle andre i normale mengder, men klarer ikke se hva jeg skal spare inn på utenom dette, som jeg vil unne meg.

Så hvor mye bruker dere som har et romslig budsjett og ikke spinker og sparer på butikken hver dag i forbruk? Noe burde jeg klare å få ned?

Anonymkode: 03237...4ce

For det første må du slutte å gå på butikken hver dag, det er ekstremt ulønnsomt. Storhandle, planlegg middager og gjerne sørg for rester til lunsj så du slipper å gå innom så ofte. Også er det jo selvsagt å kutte proteinbarer (heelt unødvendig med mindre du er bodybuilder, eventuelt ikke spiser meieriprodukter/grove kornprodukter/kjøtt/egg/bønner/linser osv osv i det hele tatt.) Og hva anser du som normale mengder sjokolade og potetgull? Jeg kjøper maks en pose potetgull og maks to plater sjokolade på en mnd. Enslig, bruker ca 8000kr i mnd på matbutikk. Handler en, maks to ganger i uka. Spiser plantebasert, ikke ultraprossesert, økologisk, ikke brus/saft, minimalt med sukker og junk generelt, men sparer og spinker ikke, spiser masse god, sunn mat. Prisene har økt ekstremt, matbudsjettet nærmer seg en dobling. 

Anonymkode: 5b169...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familie på 5. Barn 6-14 år.

Bruker 8-10000 på alle dagligvarer. Føler vi lever godt, men sparer der vi kan. Noe datovarer, noen superbillige middager i blandt (hjemmelagde supper f.eks), hamstrer brød når det er tilbud. Vi drikker ikke brus, men spiser gode middager og godteri i helgene.

Anonymkode: f6735...873

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Og slutt å handle på Meny.

Anonymkode: c4c4f...1b2

Ja, definitivt. Men Kiwi er også dyrt. Ville sluttet med det.

Vi handler så mye som overhode mulig hos butikker som ikke tilhører "de tre store". De er alltid billigere. De store kjente kjedene er overpriset. Dessverre ikke alle som har muligheten til dette, hvis man bor grisgrendt til.

Ville handlet så lite som mulig på følgende butikker:
REMA 1000
Joker
Meny
Kiwi
COOP

Alle disse butikkene driver ulovlig prissammarbeid og man må betale blodpris. De jukser med viten og vilje, fordi de aldri får noen konsekvenser ut over et lite smekk på fingrene.

Anonymkode: 32ac5...d05

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja, definitivt. Men Kiwi er også dyrt. Ville sluttet med det.

Vi handler så mye som overhode mulig hos butikker som ikke tilhører "de tre store". De er alltid billigere. De store kjente kjedene er overpriset. Dessverre ikke alle som har muligheten til dette, hvis man bor grisgrendt til.

Ville handlet så lite som mulig på følgende butikker:
REMA 1000
Joker
Meny
Kiwi
COOP

Alle disse butikkene driver ulovlig prissammarbeid og man må betale blodpris. De jukser med viten og vilje, fordi de aldri får noen konsekvenser ut over et lite smekk på fingrene.

Anonymkode: 32ac5...d05

Så hvor skal mann handle viss det ikke er på REMA, joker, meny, kiwi eller coop. Jeg har mange matbutikker i nærheten. 3 meny, 1 kiwi, 2 REMA, 2 coop extra og en coop obs. Hvilke andre butikker er det å handle på? Oppriktig nysgjerrig.

Og til ts. Jeg kjøpte inn varer for 4 middager til 2 personer idag og det kom på over 1000 kr. Da er 2 av middagene vegetar og alt er laget fra bunnen. Matprisene hat økt og det merkes.

Anonymkode: 0ce35...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, definitivt. Men Kiwi er også dyrt. Ville sluttet med det.

Vi handler så mye som overhode mulig hos butikker som ikke tilhører "de tre store". De er alltid billigere. De store kjente kjedene er overpriset. Dessverre ikke alle som har muligheten til dette, hvis man bor grisgrendt til.

Ville handlet så lite som mulig på følgende butikker:
REMA 1000
Joker
Meny
Kiwi
COOP

Alle disse butikkene driver ulovlig prissammarbeid og man må betale blodpris. De jukser med viten og vilje, fordi de aldri får noen konsekvenser ut over et lite smekk på fingrene.

Anonymkode: 32ac5...d05

Rema 1000 vinner jo pristest etter pristest, definitivt den billigste butikken å handle på her hvor jeg bor. 

Anonymkode: 5b169...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så hvor skal mann handle viss det ikke er på REMA, joker, meny, kiwi eller coop. Jeg har mange matbutikker i nærheten. 3 meny, 1 kiwi, 2 REMA, 2 coop extra og en coop obs. Hvilke andre butikker er det å handle på? Oppriktig nysgjerrig.

Og til ts. Jeg kjøpte inn varer for 4 middager til 2 personer idag og det kom på over 1000 kr. Da er 2 av middagene vegetar og alt er laget fra bunnen. Matprisene hat økt og det merkes.

Anonymkode: 0ce35...a6e

Vi bruker "innvandrerbutikker" til alt det daglige. De store aktørene brukes kun på enkelte produkter. Har ganske mange slike i gåavstand, men vet det kanskje ikke er like lett for alle. Vi bor på et sted med veldig mange innvandrere, så alt er billigere her.

Anonymkode: 32ac5...d05

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Rema 1000 vinner jo pristest etter pristest, definitivt den billigste butikken å handle på her hvor jeg bor. 

Anonymkode: 5b169...eaa

Hvilke butikker var med i den testen?

Tipper alle sammen tilhørte Reitan, Norgesgruppen eller COOP.

Anonymkode: 32ac5...d05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er mann og bodybuilder, spiser for 5000,- i måneden.

Spiser du potetgull lagd av ekte gull eller?

Anonymkode: d98d3...3da

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner oppriktig ikke hvordan du klarer å bruke så mye. Ikke som en sånn tilgjort ekkel nettforum-greie, jeg skjønner det virkelig ikke i det hele tatt. Jeg tar absolutt null økonomiske hensyn i dagligvarehandlingen min, det er aldri en faktor, og jeg bruker aldri halvparten av dette engang. Handler på Coop Mega og Meny mye av tiden, selv om jeg vet Rema/Kiwi/Extra er betydelig billigere av de store kjedene, så det er ikke derfor heller.

Anonymkode: 6b996...654

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan dere kommer opp i disse summene. Som enslig bruker jeg maks 3000 i måneden, og da har jeg et sunt og variert kosthold. Kjøper potetgull og sjokolade kun til helgen, og lager det meste av maten fra bunnen av. Mye grønnsaker, kylling og fisk(en-to ganger i uka). Jeg lager også store middagsporsjoner, så blir restene til middag neste dag. Lunsj og frokost er brød eller knekkebrød med pålegg+grønnsaker. 

Anonymkode: ce740...7d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi bruker "innvandrerbutikker" til alt det daglige. De store aktørene brukes kun på enkelte produkter. Har ganske mange slike i gåavstand, men vet det kanskje ikke er like lett for alle. Vi bor på et sted med veldig mange innvandrere, så alt er billigere her.

Anonymkode: 32ac5...d05

De innvandrer butikkene som er her er ikke så billige på grønnsaker og frukt. Kvaliteten er litt så som så. Men de har litt annerledes varer i tillegg. Så har vi en halal kjøtt butikk men jeg ønsker ikke å spise religiøst slaktede dyr.

Anonymkode: 0ce35...a6e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å bruke så mye som 15 000 kr på mat?! 😅

Jeg er enslig og bruker maks 3 000 kr. Ukeshandler en gang i uka, planlegger middag for hver dag. Spiser sunn, god og næringsrik mat (grønnsaker, frukt, fisk, kylling, korn osv). Ikke ultraprosessert eller takeaway.

Anonymkode: a7406...9b4

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har budsjett på 11.000,- 

2 voksne og 4 tenåringer annenhver uke. 
 

Det hender jeg går over, men der skyldes gjerne familieselskap/bursdagsfeiring eller liknende. 
 

Du har et høyt forbruk, ts. Det positive er at du har mye du kan spare på å gjøre noen kloke grep. 

Anonymkode: 2d6c0...3a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to voksne, den ene er sjømann og borte 2 uker, hjemme i 4 uker. Bruker ca. 7500-8000 i måneden på mat, handler mest på Kiwi, men også litt på Prix, Joker og Meny. Brød kjøpes på lokalt bakeri, og en del grønnsaker direkte fra bonde. De fleste middager blir laget fra bunnen. Vi spiser både potetgull og sjokolade, men en stor pose potetgull holder gjerne til 3-4 helger, og vi velger selvsagt det som er på tilbud. Brus kjøper vi også bare på tilbud.

Vi kjøper ikke alkohol, røyk/snus eller ukeblader.

Jeg handler ikke på Rema fordi: 1. det er den butikken som ligger lengst unna, 2. den er mørk, skitten og rotete, 3. jeg har opplevd litt for mange dårlige varer der.

Anonymkode: c5bcf...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...