Gå til innhold

Hvordan svarer man? Folk som blander seg med valp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, butterfly28 said:

Jeg gjorde det suksessivt - økte litt hver dag. 5-10-15-20-30 min og når det går bra med en time, så kan man legge på en halvtime til osv. Jeg filmet inne for å se hva han gjorde. Viktig å vente med å komme inn igjen når han ikke bjeffer på 5 sek. Da lærer han ikke at hvis jeg bjeffer så kommer du tilbake.

Vi lærte på valpekurs at det ikke er noe sammenheng mellom bjeffing og det å få viljen sin. At man ikke kan forsterke bjeffing med belønning. Jeg mener å huske at de forklarte det med at hunden ikke bjeffer bevisst, det er en helt naturlig respons, som å le er for oss. De kobler ikke belønningen med bjeffingen. Bjeffing er koblet til hvor trygge de føler seg, om behovene deres er dekt, osv.

Ts, du må rett og slett øve deg på å drite i slike kommentarer. Husk at "erfaren med hund" ofte betyr at det er veldig lenge siden de tilegnet seg kunnskap om hund. Kunnskap er ferskvare. Gamle folk anbefaler skrikekur for spedbarn også, det betyr ikke at man skal høre på dem. Du har lest deg opp på hund, du har et klart og fornuftig resonnement bak dine avgjørelser. Stol på egen dømmekraft.

Det er også helt vilt hvor allemannseie man blir når man får valp, eller baby forsåvidt. Plutselig skal alle komme med råd ingen har bedt om. Når jeg skaffet meg valp var den verste ei venninne som aldri hadde hatt hund, men som hadde foreldre som utelukkende brukte straff på hundene sine som eneste "erfaring ". Det kom mange formaninger fra den kanten, til tross for komplett mangel på kunnskap. Egentlig veldig komisk.

Anonymkode: aaf94...bb9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du gjør ting riktig mht hunden.  

Men du behøver ikke fortelle andre /kollegaer i detalj om dine rutiner.

«Den er litt alene, du har noen som passer den når det trengs» osv. Det holder, med mindre du ønsker å diskutere det ned dem.

Anonymkode: 9de60...b18

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det som er riktig for deg. Det er du som lever med hunden. 🥰

Hvis du vil unngå mas og kjipe kommentarer, så kan du enten unngå å nevne alenetreningen, eller bare si noe som "så godt at dere fant noe som funket for dere" og gå videre i samtalen. Ikke noen vits å argumentere, diskutere eller forklare, de har ingenting med ditt forhold til hunden din.

Stå på, hunden din har allerede et godt hjem! ❤️

Anonymkode: bb4b6...6db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er 12 uker...Dette du driver med er helt riktig. Men vær klar over at dette kan ta mange måneder.

Anonymkode: cdc8d...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var dum og fulgte rådet, ikke minst pga. press fra en samboer som ikke kunne noe om hund, og på et eller annet merkelig vis hadde fått for seg at livet skulle fortsette som før med hund. 

Den opplevelsen min hund hadde da, har jeg slitt med i flere år i etterkant. Etter mye trygging og stressreduksjon, begynner nå hjemme alene-treningen endelig å gå inn. Han fikk jo virkelig oppleve at det å være hjemme alene var skummelt og kjipt. 

Så lukk ørene, følg oppdaterte råd. Skynd deg sakte. Min erfaring er at jo saktere man går fram, jo mindre tilbakesteg får man. 

Og så er det noen som har valper som ikke bryr seg. Og noen som har valper de ikke aner noe om hvordan er når de er alene hjemme, fordi de ikke følger med. 

Gå inn om valpen viser tegn til uro. Øv mye på at dine bevegelser ikke betyr at noe skjer. Belønn gjerne gjennom dagen en bestemt plass (jeg starta med å belønne før hunden gikk og la seg på teppet utenfor kjøkkenet. Ganske snart tok han at det var lurt å være på teppet utenfor kjøkkenet, ikke fotfølger meg, for da kom det ingenting). 

Anonymkode: d0848...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den er 12 uker...Dette du driver med er helt riktig. Men vær klar over at dette kan ta mange måneder.

Anonymkode: cdc8d...44c

Jeg er motivert til å holde på med dette i fler måneder om jeg må :) Har regnet med pass frem til jul i første omgang, så må jeg se hvor vi er etter det :)

Anonymkode: b063d...0e3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var dum og fulgte rådet, ikke minst pga. press fra en samboer som ikke kunne noe om hund, og på et eller annet merkelig vis hadde fått for seg at livet skulle fortsette som før med hund. 

Den opplevelsen min hund hadde da, har jeg slitt med i flere år i etterkant. Etter mye trygging og stressreduksjon, begynner nå hjemme alene-treningen endelig å gå inn. Han fikk jo virkelig oppleve at det å være hjemme alene var skummelt og kjipt. 

Så lukk ørene, følg oppdaterte råd. Skynd deg sakte. Min erfaring er at jo saktere man går fram, jo mindre tilbakesteg får man. 

Og så er det noen som har valper som ikke bryr seg. Og noen som har valper de ikke aner noe om hvordan er når de er alene hjemme, fordi de ikke følger med. 

Gå inn om valpen viser tegn til uro. Øv mye på at dine bevegelser ikke betyr at noe skjer. Belønn gjerne gjennom dagen en bestemt plass (jeg starta med å belønne før hunden gikk og la seg på teppet utenfor kjøkkenet. Ganske snart tok han at det var lurt å være på teppet utenfor kjøkkenet, ikke fotfølger meg, for da kom det ingenting). 

Takk for du delte erfaringen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker er jo bare en baby. Vi gikk ikke fra våres i det hele tatt før den var 16 uker. Men når det er sagt så hadde vi muligheten til å velge. Ang metode, du velger det som passer deg og din hund best. 

Vi går bare i fra vår. Ikke noe styr, ikke noe dill. Men det passer oss og hunden roer seg veldig raskt når vi går. Vår hund er 20 uker nå og fra denne uka må han være noe mer alene. De dagene vi  begge jobber fullt, som er 2 ganger pr uke, så har vi bestilt plass i hundebarnehagen. Jeg syns han fremdeles er for ung til å være alene hele dager. Jeg ønsker en trygg og harmonisk hund og da er dette en rimelig investering. Hva andre mener om det er meg revnende likegyldig. 

Vi er så heldige at vi har jobber, hvor vi overlapper hverandre pga henting av barn. Dermed blir det korte dager for hunden å være alene. 

Anonymkode: 88141...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke fra en 12 uker gammel valp to timer. Den blir redd og engstelig. Optmalt skulle han gått sammen med mor og søsken til han var tolv uker. 

Anonymkode: 33119...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :)

Føler at det som går igjen er at hvis jeg utsetter dette får jeg en hund som ikke kan være alene. Men ser jo fler av dere sier dere ikke går fra i det hele tatt så tidlig - og at hundene bare blir mer harmoniske om de har selskap til de blir litt eldre. 
Jeg har ikke tenkt at hunden skal være hjemme alene mer enn 5-6 timers tid når den er voksen heller. Prøver å tilpasse jobb til det.

Den er jo vant til å være med andre/fremmede, så vi øver jo på separasjon ofte fra meg som er hovedpersonen til valpen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.20):

De ser jo ikke hva jeg gjør, men møter mye mennesker i jobben og da blir det naturlig at man prater om at jeg har valp i pauser osv. Har pass når jeg må på jobb nå, og det reagerer mange på. 
Ønsker bare at hunden skal være trygg, men jeg også ser jo at det er praktisk at den kan være alene et par timer etter hvert, men nå føler jeg det er slemt.

De har vel hund selv og synes du strir og styrer unødvendig og at du er rigid og hysterisk. 

For Guds skyld, lær valpen å være alene. Både mens når du er hjemme (at denmklarer å roe seg og går å legger seg på egen plass/binge), og at dur hente posten, drar på butikken og jobb uten å drama. Jo mindre styr, desto bedre. 

Lær valpen kommandoen "gå å legg deg", også går du. UTEN avskjeds scener. Valper sover store deler av døgnet og de har ikke tidsbegrep. Igjen, lag en trygg plass, bur, binge, kjøkken med gring eller baderom som den er trygg på uten å være til skade for seg selv eller omgivelser, også lever du ditt vanerlige liv.

Hunden sanser din nevrotiske holdning, og det smitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (13 minutter siden):

De har vel hund selv og synes du strir og styrer unødvendig og at du er rigid og hysterisk. 

For Guds skyld, lær valpen å være alene. Både mens når du er hjemme (at denmklarer å roe seg og går å legger seg på egen plass/binge), og at dur hente posten, drar på butikken og jobb uten å drama. Jo mindre styr, desto bedre. 

Lær valpen kommandoen "gå å legg deg", også går du. UTEN avskjeds scener. Valper sover store deler av døgnet og de har ikke tidsbegrep. Igjen, lag en trygg plass, bur, binge, kjøkken med gring eller baderom som den er trygg på uten å være til skade for seg selv eller omgivelser, også lever du ditt vanerlige liv.

Hunden sanser din nevrotiske holdning, og det smitter.

Lager ingen scene når jeg går eller kommer på det nivået vi er nå, så det går nok fint fremover også. Jeg har ikke nevrotisk holding ovenfor hunden, stresser ikke hvis den viser noe ubehag, er rolig og later som ingenting, får ikke noe ekstra oppmerksomhet fordi hun pep mens jeg var på do feks. Men jeg vil likevel ikke bare stenge den et sted over tid hvis den viser ubehag. Da må vi trene mer tenker jeg.

Vi øver på mange kommandoer, og på plass er en av de :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.05):

Valpen min er straks 12 uker. Jeg får så ofte tilsnakk av folk at jeg gjør feil i forhold til at jeg vil venne valpen til å være alene, ikke bare dra fra den. Jeg bruker endel tid på gå ut i gangen og ut/kle på sko, ta av, går fra valpen i andre rom/etasjer osv. Tar det veldig gradvis - har lest en bok som heter Valp og Hunden og bruker mye der. 
Det går litt sent fremover med hjemme alene trening fordi jeg ikke lar valpen bli redd, så det går kanskje litt saktere enn jeg trodde. 
De fleste sier til meg at jeg bare kan gå, at valpen roer seg og at den nå kan være et par timer alene. Jeg prøver å si i mot, men får beskjed om at jeg ødelegger hunden på måten jeg gjør det på, at den blir alt for avhengig av meg.

Føler meg litt teit noen ganger når erfarne hundefolk tar det opp med meg, og dette er min første hund. Hvordan svare? 

Er enig med andre her. Prøv å gi blaffen. Jeg er vel en erfaren hundeeier, men har alltid lyst på ny kunnskap. Jeg finner ikke boken du nevnte, ‘Valp og hunden.’ Heter den kanskje noe annet?

Anonymkode: 60f00...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er enig med andre her. Prøv å gi blaffen. Jeg er vel en erfaren hundeeier, men har alltid lyst på ny kunnskap. Jeg finner ikke boken du nevnte, ‘Valp og hunden.’ Heter den kanskje noe annet?

Anonymkode: 60f00...7e5

Det er to bøker, Hund og Valp :) 

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/hund-9788202736460?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD22RQG0mw6yKtGwxs08KfdVOUNxr&gclid=EAIaIQobChMI1vv8kt6NiAMVCw-iAx1-awJ7EAQYASABEgK_1vD_BwE

https://www.ark.no/produkt/boker/dokumentar-og-faktaboker/valp-9788202721442?gad_source=1&gbraid=0AAAAAD22RQEhhGlf45UkMBlhSEPNtvXn7&gclid=EAIaIQobChMI1vv8kt6NiAMVCw-iAx1-awJ7EAQYAiABEgJHi_D_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Takk for mange svar :)

Føler at det som går igjen er at hvis jeg utsetter dette får jeg en hund som ikke kan være alene. Men ser jo fler av dere sier dere ikke går fra i det hele tatt så tidlig - og at hundene bare blir mer harmoniske om de har selskap til de blir litt eldre. 
Jeg har ikke tenkt at hunden skal være hjemme alene mer enn 5-6 timers tid når den er voksen heller. Prøver å tilpasse jobb til det.

Den er jo vant til å være med andre/fremmede, så vi øver jo på separasjon ofte fra meg som er hovedpersonen til valpen. 

Jeg tenker at hvis du utsetter valpen for noe den ikke takler, risikerer du å få en valp som utvikler separasjonsangst. 

Jeg var uforberedt på hjemme alene-trening med min, for det har alltid gått seg til. Man bare går fra valpen, og så lærer den seg å slappe av. Det var bare det at den nye hunden ikke fulgte læringskurven til de tidligere hundene mine på dette. Jeg tror mange tenker at fordi det gikk fint med min, bør dette gå med alle. Jeg tror ingen av de som anbefalte meg å bare gå, tenkte at min ville få separasjonsangst av det, liksom. Jeg tror de bare hadde hunder som taklet å være alene bedre, slik mine tidligere hunder har gjort. 

Julie Naismith, som jeg har fulgt planen til for å behandle separasjonsangst, har også en valpeutgave for å forhindre det. https://www.amazon.co.uk/dp/1999296621?geniuslink=true

Kan være verdt å ta en kikk på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.05):

Valpen min er straks 12 uker. Jeg får så ofte tilsnakk av folk at jeg gjør feil i forhold til at jeg vil venne valpen til å være alene, ikke bare dra fra den. Jeg bruker endel tid på gå ut i gangen og ut/kle på sko, ta av, går fra valpen i andre rom/etasjer osv. Tar det veldig gradvis - har lest en bok som heter Valp og Hunden og bruker mye der. 
Det går litt sent fremover med hjemme alene trening fordi jeg ikke lar valpen bli redd, så det går kanskje litt saktere enn jeg trodde. 
De fleste sier til meg at jeg bare kan gå, at valpen roer seg og at den nå kan være et par timer alene. Jeg prøver å si i mot, men får beskjed om at jeg ødelegger hunden på måten jeg gjør det på, at den blir alt for avhengig av meg.

Føler meg litt teit noen ganger når erfarne hundefolk tar det opp med meg, og dette er min første hund. Hvordan svare? 

Slutt å prat om valpen din til alle, så får du heller ikke kommenterer på den🙄

Anonymkode: aaa83...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.16):

Hvordan ser alle disse folkene hva du gjør hjemme? 

Din hund og ditt valg. Bare nikk og fortsett med ditt. Skjeldent et poeng å diskutere. 

Jeg har f.eks skjeldnere en hund alene før de er 6 mnd - 12 mnd (alt etter hunden) funker helt fint det og. Selv om de alltid er med meg blir de ikke avhengige, men de blir veldig trygge. Men mange måter og lykkes, også er det veldig individavhengig. Det som en har lyktes med fungerer ikke nødvendigvis på en annen. Ødelegge den gjør du ikke så lenge du ikke forsterker feil adferd og lar dine følelser påvirke hva du tror valpen føler. At den lager lyd er ikke det samme som redsel, men er hunden redd så hjelper det ikke å la den være redd. Redde dyr lærer ingenting. 

Anonymkode: 08968...836

Om du knapt har latt en hund være alene før den er et år gammel, så ber du om separasjonsangst…

Anonymkode: aaa83...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både når det gjelder dyr og barn (og andre valg i livet) er det lurt å ha noen klare svar som replikk til uønskede råd. For dessverre er det mange som tror at det å snakke om et tema automatisk er en invitasjon til å kritisere valg den andre tar, eller komme med egne tips. 

Du kan for eksempel svare: Ja, har hørt mange gjør det sånn, jeg har valgt min måte likevel, og ønsker å prøve det slik. 

Hvis de svarer med «jammen har du ikke tenkt på bjørnetjeneste/konsekvenser osv?» 

Så svarer du bare «Jo 😊» 

Et annet alternativ er å spørre hvorfor de mener sin metode er bedre. Gir den tryggere hund eller enklere for eier? Altså ikke forvar eget valg, sett fast de som påstår ting i stedet. Feks «hvor har du lest at det er bedre/har du sett forskning på det/hvordan ivaretas tryggheten til hunden» 

Sett fokus på forslaget, diskuter gjerne det med interesse, og vanligvis blir samtalen da ferdige. Hvis det finnes uhøflige mennesker som avslutter med «så skal du forandre måten du gjør det på?» svarer du bare «jeg skal tenke over det og vurderer egentlig kontinuerlig metoden jeg bruker. Men ny kunnskap og innsikt er uansett nyttig selv om jeg velger en annen vei 😊»

Anonymkode: d0ee2...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...