Gå til innhold

Ekstremt lav forbrenning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes dette ser ut som en fin dag kostholdsmessig, jeg. Ikke dropp majones og rømme - man trenger fett! Avokado og peanøttsmør er supre kilder, bacon hadde jeg droppet (men regner med at du ikke spiser det hver dag). 

Hvordan er aktivitetsnivået ditt? Og hvorfor tenker du at du skal ned mot 62 kg? Er du fornøyd med hvordan kroppen din er nå, mtp funksjonalitet og energi-nivå? 

Anonymkode: 59fd9...62b

Spiser ikke bacon hver dag nei😅 Familie på 1+2 deler kanskje 2 pakker i måneden. Jeg er fornøyd med å ligge på rundt 65 +\-. Trener 3 dager i uken (styrke eller kondisjon), og er frisk på alle mulige andre måter. Har dessverre søvnvansker, som ikke har blitt bedre på tross av livsstilsendring. 

Anonymkode: c236c...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten Kia-motor bruker mye mindre bensin enn en diger V8 Chevroletmotor. 😄

Du har blitt en liten Kia og har i deg altfor mye næring, særlig gjennom fett og karbohydrater.

Anonymkode: 1680e...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1500 er snittet for kvinner for å vedlikeholde vekt. 2k for menn

Anonymkode: 2c5b5...653

Dette stemmer vel ikke? Det er anbefalt 2000 i snitt for kvinner med lite aktivitet, og 2500 for menn med lite aktivitet. Jeg er kvinne med moderat aktivitetsnivå og trenger 2500 kcal for å opprettholde vekten. Vet vi er forskjellige, men de fleste vil gå ned av 1500kcal

Anonymkode: fecca...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne de som svarer at ts spiser for mye mat. Jeg spiser mer enn ts, hvertfall i mengde, og er høyere og veier litt mindre. Men jeg spiser mye mer grønnsaker, da, og veldig sjelden pasta.

Ang søvnvanskene, har du vurdert å droppe kveldsmat og heller spise frokost? Hvis jeg spiser sent, blir jeg for våken og kan slite med å sovne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (Akkurat nå):

Jeg kan ikke skjønne de som svarer at ts spiser for mye mat. Jeg spiser mer enn ts, hvertfall i mengde, og er høyere og veier litt mindre. Men jeg spiser mye mer grønnsaker, da, og veldig sjelden pasta.

Ang søvnvanskene, har du vurdert å droppe kveldsmat og heller spise frokost? Hvis jeg spiser sent, blir jeg for våken og kan slite med å sovne.

Om man har vært overvektig, så vil man gå lettere opp i vekt ettersom at kroppen «lengter» tilbake til det man veide før. Det vil jo hjelpe å bygge muskler så man får høyere hvileforbrenning og dermed også kan innta flere kcal. 

Anonymkode: 1fa33...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt eksempel fra TS her:

Lunsj Kjøleskapsgrøt (1 dl havregryn, 2 ss 1 dl eplejuice, 2 ss chiafrø, 1 fett/sukkerfri yoghurt, 1/2 dl lettmelk), 1/2 eple, 10 mandler

Mellommåltid: 2 plommer + fem sukkererter 

Middag: 150 g. kyllingfilet, 25 g cashewnøtter, 1 paprika, 1/4 rødløk, 1 vårløk, hvitløk, ingefær. Saus (2 ss soyasaus, 1 sa østerssaus, 1 ss honning, 1 ts kyllingfond, 1 ts maizena), 50 g Jasminris.

Kvelds: 100 g cottagecheese, 1/2 eple, 10 mandler, 1 ts lønnesirup 

I kostholdet styrer jeg unna det meste av (ultra)prosessert mat av flere årsaker. Lifesum sier 1279 kalorier.

Føler jeg eser ut av dette inntaket også, men får vondt i hodet om jeg dropper et av disse måltidene… Blir også lett oppblåst og forstoppet. What to do? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lunsj Kjøleskapsgrøt (1 dl havregryn, 2 ss 1 dl eplejuice, 2 ss chiafrø, 1 fett/sukkerfri yoghurt, 1/2 dl lettmelk), 1/2 eple, 10 mandler

Middag: 150 g. kyllingfilet, 25 g cashewnøtter, 1 paprika, 1/4 rødløk, 1 vårløk, hvitløk, ingefær. Saus (2 ss soyasaus, 1 sa østerssaus, 1 ss honning, 1 ts kyllingfond, 1 ts maizena), 50 g Jasminris.

I kostholdet styrer jeg unna det meste av (ultra)prosessert mat av flere årsaker. Lifesum sier 1279 kalorier.

Føler jeg eser ut av dette inntaket også, men får vondt i hodet om jeg dropper et av disse måltidene… Blir også lett oppblåst og forstoppet. What to do? 

Som jeg skrev tidligere, du må øke proteininntaket ditt, dette er alt for lite proteiner! Få i deg proteiner til alle måltidene, inkludert mellommåltid, og mink heller på sukkeret. Unødvendig med lønnesirup, honning og eplejuice, det er kcal du heller kan bruke på proteiner.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor fort har disse 3 kg'ene kommet? Kan det stabilisere seg?

Anonymkode: cf07d...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg på nytt i dag tidlig - 68 kg!! Har altså gått opp 2,5 kg på en uke, på et kosthold rundt 1500 kalorier/dag. Ingen utskeielser eller noe….

Har gått totalt opp 5,5 kg siden starten av juli. Har knapt smakt alkohol eller spist godteri hele sommeren, og har vært aktiv. Forstår ikke hva jeg skal gjøre for å stoppe dette. Må jeg sulte resten av livet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser for mye karbohydrater! 
Det blir til sukker i kroppen. 
ellers tenker jeg fett mengden er helt super, men kun hvis du kutter alt av sukker og karbo…! 

Anonymkode: 239af...bda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du spiser for mye karbohydrater! 
Det blir til sukker i kroppen. 
ellers tenker jeg fett mengden er helt super, men kun hvis du kutter alt av sukker og karbo…! 

Anonymkode: 239af...bda

Takk for svar. Ang. karbo, tenker du da på havregryn og ris? Eller er det andre karbokilder jeg ikke ser? Appen min sier jeg ligger på ca. 130 - 150 g karbo/dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som jeg skrev tidligere, du må øke proteininntaket ditt, dette er alt for lite proteiner! Få i deg proteiner til alle måltidene, inkludert mellommåltid, og mink heller på sukkeret. Unødvendig med lønnesirup, honning og eplejuice, det er kcal du heller kan bruke på proteiner.  

Takk for svar - ser jeg kan jobbe med proteininntak ja. Hva ville du erstattet med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du lett forstoppet kan det virke inn på vekta di.
jeg har helt lik historie som deg, gikk ned 35 kg etter samlivsbrudd for 8 år siden, 30 av kg er fortsatt borte.
For å vedlikeholde vekta driver jeg med periodisk faste, har spisevindu fra 12-20. jeg spiser en del fett. Lunsj er feks ett knekkebrød med smør, salat, spirer, paprika, kyllingskinke, ost og enten ett egg eller en halv avocado. Holder meg mett lenge. Middag varierer så klart, men mye grønnsaker uansett hva vi spiser. Kveldsmat er som regel ett knekkebrød, med smør, ost, kyllingskinke og masse grønnsaker. Spiser sjelden mellom måltidene. 
jeg drikker sjelden kalorier. Min vekt stabiliserte seg ikke før jeg kuttet lettprodukter og økte fett og proteininntaket. Det holder meg mett lenger, 

Anonymkode: 54f36...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Blir du lett forstoppet kan det virke inn på vekta di.
jeg har helt lik historie som deg, gikk ned 35 kg etter samlivsbrudd for 8 år siden, 30 av kg er fortsatt borte.
For å vedlikeholde vekta driver jeg med periodisk faste, har spisevindu fra 12-20. jeg spiser en del fett. Lunsj er feks ett knekkebrød med smør, salat, spirer, paprika, kyllingskinke, ost og enten ett egg eller en halv avocado. Holder meg mett lenge. Middag varierer så klart, men mye grønnsaker uansett hva vi spiser. Kveldsmat er som regel ett knekkebrød, med smør, ost, kyllingskinke og masse grønnsaker. Spiser sjelden mellom måltidene. 
jeg drikker sjelden kalorier. Min vekt stabiliserte seg ikke før jeg kuttet lettprodukter og økte fett og proteininntaket. Det holder meg mett lenger, 

Anonymkode: 54f36...e14

TS her - takk for svar! Dette var interessant, og relevant. Ja, jeg blir veldig lett forstoppet. Må på toalettet (nr 2🙈) maks 2-3 ganger i uken. Føler liksom at at jeg spiser limer seg fast, og at ikke noe omsettes i kroppen. 

Jeg praktiserer også periodisk faste, men har kun mulighet til å trene på kveldstid - og har derfor også behov for å spise et lite kveldsmåltid enkelte dager. Ellers er det faste fra middag til lunsj som er standarden min i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overhodet ikke dette høres ut som mye mat. Jeg er 174 cm og 63 kg, altså ganske nærme TS i høyde og vekt. Jeg spiser sikkert nesten dobbelt så mye... 

Anonymkode: 490db...441

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kvinne 41 år som siste året har gått ned ca. 30 kg. Er nå 172 cm, og veier pt 65,5 kg. - en vekt jeg helst vil holde. Jeg har vært nede i 62,5 kg, men er nå 3 kg opp uten at jeg vet hvorfor… Jeg gikk ned som en bivirkning i en livskrise, og spiste knapt mat i lange perioder. Nå er matlysten tilbake, men jeg er meget bevisst på hva jeg spiser for å holde vekten - men det virker jo som at kroppen mon suger til seg kaloriene uansett, og at jeg legger på meg selv med et kosthold med mindre energi en det som anbefales. Hvorfor- og hva kan jeg gjøre for å holde vekta?

Her er en typisk dag for meg:

Frokost/lunsj (kl. 11)

Liten fulkornstortilla med hjemmelaget tunfisksalat og 1/4 avokado. Salatblader og tomat.
1 klementin, 1 Yoplait yoghurt uten fett/sukker

Tunfisksalat besto av: En boks tunfisk i vann, 1 ss majones, 1 ss lettrømme, litt løk og sitron.

Mellommåltid: 

90 g. cottagecheese, 1/4 eple, 5 mandler, 1 ts lønnesirup

Middag:

En posjon spaghetti (ca. 70 gram pasta) m/hjemmelaget kjøttsaus. 
Sausen besto av: en pakke kjøttdeig, en pakke stjernebacon, 1 dl. matfløte, 1 ss tomatpuré, Hakket tomat, sopp, løk, hvitløk, gulrot. Jeg spiste max 1/4 av denne.

Kvelds:

2 rugsprø med resten av tunfisksalaten, 1/2 eple med 1 ts peanøttsmør 

Hva tenker dere?

Når du har gått ned som følge av en livskrise og manglende matlyst blir det litt ubalanse og noe vil komme tilbake. F.eks tømmer kroppen hurtiglagrene sine og de vil den erstatte. Bare vannvekt som følge av glukoselagrene veier endel. Den har nok og tatt av muskelmasse, og det erstattes igjen.
Legg deg på et fornuftig kosthold - kutt litt på sukker (prøv f.eks sukrin gold istendefor honning og sirup) Ikke kutt mer på karbohydrater, å lage et kunstig kosthold er ikke gjennomførbart i et vanlig liv - så tror jeg og du spiser litt lite proteiner (bytt ut mellommåltid f. eks med cottage cheese/ yt eller lignenede) (20-30  gram pr måltid) og fyll på med mer grønnsaker som metter. Spiser du for lite vil det heller ikke være varig eller sunt.
For at kroppen skal trives i underskudd må den få energien den trenger til sine funksjoner og det må være energi som ikke gjør at den tror den sulter - altså nok fett og protein (fett er du god på) Så trenger du og karbohydrat for trening. fett og protein er "kostbare" kilder, og er det nok av dem tenker ikke kroppen at den sulter, selv om du er i energiunderskudd. 

Så følger du den kostplanen i en måned eller to og lar ting stabilisere seg (minst 1600 kalorier i snitt) Ikke spis for lite.  Juster så du trives og vei deg daglig så du ser hvordan svigningene gjennom  måneden er. Så ser du hvor du er og kan ta nye valg utfra det. 

Anonymkode: 7ab23...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Er enig med anonym over.

Og grattis med kjempejobb med å gå ned 30 kg!!!

Når man har gått mye ned i vekt så kan det hende at man havner på en hvileforbrenning som er mindre en hvis man aldri hadde vært overvektig før. Derfor er det viktig å bygge vaner med høyt inntak av grønnsaker og mager protein for det øker metthetsfølelsen. 

Synes du har en kjempefin matplan, ikke så ulik min! Det jeg hadde endret med matplan eksemplet ditt er å bytte yoghurt ved frokost med  feks mager kesam vanilje og brukt minst 200 g av den, og kutt ut eplejuicen og bruk heller hel eple. Hadde også kanskje økt havregryn mengden til 1,5 dl. Da får du i deg en solid porsjon protein og fiber.

Ved middag ha en til grønnsak i miksen (brokkoli, blomkål etc). Ved kvelds, øk cottage cheese til 150-200 g og bruk en hel eple.

Konsekvent vei deg kun på morran og husk at flere dager uten dobesøk bærer du med deg mye mat i magen. Det påvirker vekta ganske mye. Hormonsyklus påvirke mengden vann i kroppen og derfor fluktuerer vekta opp og ned.

Uten at jeg kan være helt sikker, hvis du forsetter å spise som du gjør så vil vekta di fluktuere litt opp og ned men holde seg en plass +- 65 kg. Ha en plan om å gjøre som du gjør i 2-3 mnd også ser du hvor det bær hen.

Hvis du er fornøyd med hva du ser i speilet så ikke prøv å gå mer ned, men prøv heller å øke metthetsfølelsen så du kan vedlikeholde vektnedgangen.

Anonymkode: 8f77e...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar - ser jeg kan jobbe med proteininntak ja. Hva ville du erstattet med? 

Feks egg, yt proteinpudding/proteinyoghurt eller cottage cheese til mellommåltid. Erstatt sukkerfri yoghurt med yt yoghurt eller tillag grøten med proteinpulver rørt inn. Øk inntaket av grønnsaker, tenk volum. Spis quinoa! 14 gram proteiner per 100 gram. 
Og som sagt, fjern juice fra frokosten og honning og lønnesirup fra matlagingen. Om du «må» ha det, så er det bedre om du kjøper lavkaloriversjoner på helsekosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS og måtte dessverre spise betydelig kanskje enda mindre enn dette for å holde vekta innenfor normalområdet.. 

F.eks kunne en dag for meg se slik ut:

Frokost:ingenting

Lunsj: 1 brødskive med pålegg, 1 frukt og 1 glass melk

Middag: en normal porsjon (f.eks 150 gram laks med 1-2 poteter og agurksalat)

Kveldsmat: 1 brødskive med pålegg og 1 frukt. 

Anonymkode: f53df...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mye mer fett og sukker enn det du trenger for å holde vekten stabil. Kutt i særlig fett.

Anonymkode: b1987...d81

Fett gjør at man føler seg mett, så ser ingen grunn til å kutte der.

Anonymkode: bba03...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...