AnonymBruker Skrevet 25. august #21 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 7.12): Det er uansett de som må dokumentere dette. Oppsigelsesvernet er ikke snnerledes fordi om du er i prøvetid. De kan ikke bare si du ikke passer inn feks. Sjekk med en advokat eller Jussbuss om de kan hjelpe deg, Men IKKE skriv under på noe. Da sier du at dette må du få hjelp til å forstå. Anonymkode: 0f222...fa3 Ja det er sant, jeg skal ikke skrive under på noe, før jeg eventuelt har fått lest å sjekket osv. Nei synts det er merkelig de plutselig snut om, blir helt alvorlige og helst sure på meg. Jeg føler nesten jeg har gjort noe galt slik som de oppfører seg, og det er veldig slitsomt og demotiverende også. Anonymkode: 14805...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #22 Del Skrevet 25. august Du melder deg inn i en fagforening og får hjelp av dem videre. Noe mer fornuftig kan du neppe gjøre. Anonymkode: 4903e...7d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #23 Del Skrevet 25. august Hvorfor vil du være på en arbeidsplass som ikke ønsker deg som ansatt? Dersom de var fornøyd med jobben du gjør ville jo ikke dette skjedd. Anonymkode: 16d87...a57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. august #24 Del Skrevet 25. august Som flere sier, meld deg aller først inn i en fagforening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #25 Del Skrevet 25. august Meld deg inn i fagforeningen, men husk det er karenstid. Kommer litt ann på hvilket forbund du melder deg inn i. Noen av dem kan gi deg råd etter første kontingent er betalt. Anonymkode: 588fb...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 25. august #26 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 17.45): AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 16.56): Hvordan vet du at møte du er innkalt til er et "mer alvorlig møte"? Det er godt mulig arbeidsplassen kunne gjort mer for å få deg inn i oppgavene, men jeg leser heller ingen steder noe du selv mener du kunne gjort bedre. Normalt ville man tatt med seg tillitsvalgt, men når du ikke gidder å organisere deg så kan du faktisk bare ha det så godt. Du har vern selv om du er i prøvetid, men mener de du ikke funker så det rett ut, spesielt når ingen taler din sak. Anonymkode: d412c...0de Ekspander Og i tillegg fått mail om at det skal være drøfting angående at de vurderer å avslutte arbeidsforholdet mitt. Drøftingsmøte er dessverre første steg i en oppsigelse. Siden du ikke er organisert får du heller ikke hjelp til å stå i mot. Det høres ut som om du ikke har fått nødvendig oppfølging underveis, men det er vanskelig og kostbart å ta kampen mot arbeidsgiver alene. Vil anbefale at du melder deg inn i en fagforening. Du vil ikke få hjelp denne gangen siden du allerede har blitt innkalt til drøftingsmøte. Drøftingsmøte skal drøfte situasjonen med mulighet til å finne en løsning. Formelt skal de ikke ha bestemt seg for oppsigelse før etter møtet. Husk oppsigelsen skal være skriftlig og den skal være saklig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #27 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Meld deg inn i fagforeningen, men husk det er karenstid. Kommer litt ann på hvilket forbund du melder deg inn i. Noen av dem kan gi deg råd etter første kontingent er betalt. Anonymkode: 588fb...488 Karenstid? Det må være noe helt særegent dersom du er i en fagforening med karenstid. Fagforeninger vil i tillegg miste arbeidstakere/medlemmer og renommé om de driver på med karenstid når folk melder seg inn for å få hjelp. Anonymkode: 4903e...7d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #28 Del Skrevet 25. august petterm skrev (8 minutter siden): Drøftingsmøte er dessverre første steg i en oppsigelse. Siden du ikke er organisert får du heller ikke hjelp til å stå i mot. Det høres ut som om du ikke har fått nødvendig oppfølging underveis, men det er vanskelig og kostbart å ta kampen mot arbeidsgiver alene. Vil anbefale at du melder deg inn i en fagforening. Du vil ikke få hjelp denne gangen siden du allerede har blitt innkalt til drøftingsmøte. Drøftingsmøte skal drøfte situasjonen med mulighet til å finne en løsning. Formelt skal de ikke ha bestemt seg for oppsigelse før etter møtet. Husk oppsigelsen skal være skriftlig og den skal være saklig. Hva vet du om ts får hjelp denne gangen eller ikke? Har du allerede saksbehandlet søknaden hennes om medlemskap og hjelp? Hjelpes hvor mye egenrådig tolkning av alle landets medlemsorganisasjoners vedtekter her er i denne tråden. Anonymkode: 4903e...7d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #29 Del Skrevet 25. august 2 minutter siden, AnonymBruker said: Karenstid? Det må være noe helt særegent dersom du er i en fagforening med karenstid. Fagforeninger vil i tillegg miste arbeidstakere/medlemmer og renommé om de driver på med karenstid når folk melder seg inn for å få hjelp. Anonymkode: 4903e...7d6 Det er da ikke noe spesielt? Man melder seg da ikke inn etter at problemet har oppstått. Vanligvis 30-60 dager. Spesielt ved tidligere medlemskap. Spørs på hva det står i vedtektene til avdelingen. Anonymkode: 5686f...eb1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #30 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Karenstid? Det må være noe helt særegent dersom du er i en fagforening med karenstid. Fagforeninger vil i tillegg miste arbeidstakere/medlemmer og renommé om de driver på med karenstid når folk melder seg inn for å få hjelp. Anonymkode: 4903e...7d6 Det er helt normalt at man ikke får hjelp med problemer de første 3 mnd etter innmelding, nettopp for å hindre at freeloadere som ikke har giddet å melde seg inn før de trenger fagforeningen på egen hånd plutselig skal kreve masse ressurser de strengt tatt aldri har bidratt til å betale for. På samme måte som det er karens på sykdom i en periode etter å ha opprettet forsikring for alvorlig sykdom /ufør, og som at man ikke kan opprette husforsikring når flammene slikker oppetter veggene. Det er fagforeningens medlemmer som får hjelp; de som bidrar med penger i "fredstid", som bidrar til å betale når andre trenger hjelp, til å forhandle med arbeidsgiverorganisasjoner, til å få gode forsikringsordninger, til å være en slagkraftig organisasjon gjennom medlemsinnbetalingene fordi man kanskje en dag trenger mer hjelp selv. Og da får du det. Ts har aldri bidratt med noe som helst, da er det heller ingen grunn til at fagforeningen skal hjelpe henne. Først må hun viset at hun faktisk har tenkt å være medlem med å betale en stund, så kan hun får hjelp. Hvis ikke kunne jo folk meldt seg inn når de trengte hjelp og ut når de ikke trengte hjelp lenger, hvordan har du tenkt at det skal fungere? Anonymkode: d412c...0de 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 25. august #31 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva vet du om ts får hjelp denne gangen eller ikke? Har du allerede saksbehandlet søknaden hennes om medlemskap og hjelp? Hjelpes hvor mye egenrådig tolkning av alle landets medlemsorganisasjoners vedtekter her er i denne tråden. Anonymkode: 4903e...7d6 Det er ikke vanlig å få hjelp til pågående saker når man melder seg inn. En arbeidsrettsak koster fort over 100 000kr. Fagforeningen kan ikke sponse dette når konflikten oppstår før man melder seg inn. På samme måte som det et for sent å tegne kasko forsikring på bilen etter at man har bulka. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bingodingo Skrevet 25. august #32 Del Skrevet 25. august Jeg ble sagt opp i prøvetid for noen år siden og endte meg å beholde jobben etter jeg forklarte arbeidsgiver lovene rundt oppsigelse. Jeg ble oppsagt etter 2,5 mnd, med 3mnd prøvetid. Oppsigelsen manglet formkrav og var ugyldig (i tillegg var det en svært useriøs arbidsgiver som var veldig ubehagelig). Klaget innen 2 uker om å ha et forhandlingsmøte som alle har krav på, og hadde møtet etter prøvetiden var gått ut. Forklarte da at oppsigelsen var ugyldig, noe han forstod etter tlf til advokaten sin. Prøvetiden var jo gått ut, og det sto ingenting i arbeidskontrakt om å forlenge prøvetid. Da måtte han i grunn si meg opp på nytt, uten prøvetid. Da han ikke hadde oppsigelsesgrunn lenger, kunne jeg velge mellom å få jobben eller en sluttpakke. Gikk fra møtet med ca 100k etter skatt og fant meg en ny jobb. Mao - du kan gjøre noe lignende om du ikke har forlengelse av prøvetid i kontrakt. Ellers er det vern mot oppsigelse under sykemelding. Hjelper deg gjerne via mail/chat med tips om du får oppsigelse 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #33 Del Skrevet 5. september Det gikk heldigvis bra på møtet og jeg fikk fortsette i jobben! Selv om det ikke er den beste ledelsen, så skal jeg ihvertfall få fortsette å jobbe her. Så får jeg heller se det an senere hvis ledelsen er like ille. Jeg snakker heldigvis ikke så mye med ledelsen, da de er en annen plass i landet, så det blir bare noen teams møter og telefoner. Men så glad for at jeg fikk fortsette! Anonymkode: 14805...640 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 5. september #34 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det gikk heldigvis bra på møtet og jeg fikk fortsette i jobben! Selv om det ikke er den beste ledelsen, så skal jeg ihvertfall få fortsette å jobbe her. Så får jeg heller se det an senere hvis ledelsen er like ille. Jeg snakker heldigvis ikke så mye med ledelsen, da de er en annen plass i landet, så det blir bare noen teams møter og telefoner. Men så glad for at jeg fikk fortsette! Anonymkode: 14805...640 Gratulerer! Anbefaler deg å vurdere medlemskap i fagforening. Du trenger ikke fortelle at du er organisert hvis det ikke er vanlig på din arbeidsplass. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september #35 Del Skrevet 7. september petterm skrev (På 5.9.2024 den 21.28): Gratulerer! Anbefaler deg å vurdere medlemskap i fagforening. Du trenger ikke fortelle at du er organisert hvis det ikke er vanlig på din arbeidsplass. Ja jeg lurer på om jeg kanskje skal gjøre det. Anonymkode: 14805...640 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå