Gå til innhold

Til dere som roper "troll" og sier at TS lyver.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Jeg er en som gjerne skriver troll når jeg ser et.

Vi mennesker er flokkdyr og de fleste leser kun overskrifter/skumleser tekst. Det har den effekten av at dersom mange nok skriver noe så etableres det en «sannhet» i at det stemmer. Det er en grunn til at trollfabrikker eksisterer og fungerer. Propaganda. En ser det går igjen flere steder her og med at det henvises til påstander som åpenbart er feil, men som for uinnvidde kan virke troverdig. Jeg synes det er en uting når folk driver å dikter opp scenario og har det morro ut fra hvor mange som biter på. I virkeligheten er jeg overbevist over at de fleste hadde sagt løgner til de som åpenbart dikter opp ting. Om ikke er det på tide å kvinne seg opp og gjøre det. Det er det samme jeg gjør når jeg påpeker trolling.

Det andre er at jeg liker å bidra. Når TS gjerne spør et spørsmål jeg føler at jeg har noe å bidra på, så liker jeg å bruke litt tid på å gi et skikkelig og gjennomtenkt svar. Og kan gjerne følge opp og bidra utover i tråden. Det handler ikke om at jeg har fasiten eller vet best, men at jeg allikevel kanskje kan bidra med mine tanker og erfaringer. Når jeg da oppdager at TS endrer historien eller noe annet som gjør at det åpenbart er fake så føler jeg at tiden min har vært bortkastet, jeg føler meg lurt og jeg føler jeg har bidratt til å gi et troll legitimitet. Det er for meg en dårlig og kjip følelse og jeg liker det ikke. Derfor er jeg obs på åpenbare troll og jeg påpeker det gjerne når jeg ser et og andre ikke har tatt signalene enda og tror det er genuint.

Hva får deg til å tro at tiden og innleggene dine er bortkastet selv om scenarioet er delvis oppdiktet? 

For mange år siden var det en tråd om en kvinne som hadde en mann som viste seg å ha dissosiativ identitetsforstyrrelse. Det var mye spekulasjoner om at det bare var en trolletråd. Jeg vet selv ikke hva jeg skal tro. Det jeg vet er at jeg lærte så mye av den tråden, og det vet jeg at andre gjorde også, og det hadde vi ikke gjort om trolljegere hadde fått overbevist alle om at det var det. Dette har jeg erfart i mange tråder. Trolljegere ødelegger for dynamikken og ødelegger for viktig og konstruktiv kunnskapsutveksling. Nå mange år senere har jeg funnet ut at jeg også har en dissosiativ lidelse, og jeg vet ikke om jeg hadde tålt det så bra hvis jeg ikke hadde hatt med meg i bagasjen de mange opplysende og kunnskapsrike innleggene fra deltakere i den tråden. 

Anonymkode: 9c4ad...bac

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Og det er her utfordringen med anonyme brukere kommer inn. Enkelte kan lire av seg hva som helst, følger seg sikker veldig morsom/tøff, og risikerer ingen «konsekvens» av oppførselen.

Her skjønte jeg ikke helt hva du mente. 

Uttrykket "la oss kalle henne/ham ..." er veldig vanlig måte å anonymisere situasjoner slik at vedkommende ikke skal gjenkjenne seg selv. Det jeg og de fleste andre gjør er jo å justere på nøkkelinformasjon slik at ingen skal bli utlevert. Forstår ikke hva det har med AB-er å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uttrykket "la oss kalle henne/ham ..." er veldig vanlig måte å anonymisere situasjoner slik at vedkommende ikke skal gjenkjenne seg selv. Det jeg og de fleste andre gjør er jo å justere på nøkkelinformasjon slik at ingen skal bli utlevert. Forstår ikke hva det har med AB-er å gjøre. 

Jeg mente anonym bruker. Slik du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Jeg mente anonym bruker. Slik du gjør nå.

Ja, og hva er problemet? Forumreglene gjelder for alle enten en bruker anonymbruker eller ikke. Om du har en utfordring med anonymbruker så er det mer redelig å ta det generelt, ikke rette det svaret til meg/mitt innlegg når jeg svarer på en annen tematikk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva får deg til å tro at tiden og innleggene dine er bortkastet selv om scenarioet er delvis oppdiktet? 

For mange år siden var det en tråd om en kvinne som hadde en mann som viste seg å ha dissosiativ identitetsforstyrrelse. Det var mye spekulasjoner om at det bare var en trolletråd. Jeg vet selv ikke hva jeg skal tro. Det jeg vet er at jeg lærte så mye av den tråden, og det vet jeg at andre gjorde også, og det hadde vi ikke gjort om trolljegere hadde fått overbevist alle om at det var det. Dette har jeg erfart i mange tråder. Trolljegere ødelegger for dynamikken og ødelegger for viktig og konstruktiv kunnskapsutveksling. Nå mange år senere har jeg funnet ut at jeg også har en dissosiativ lidelse, og jeg vet ikke om jeg hadde tålt det så bra hvis jeg ikke hadde hatt med meg i bagasjen de mange opplysende og kunnskapsrike innleggene fra deltakere i den tråden. 

Jeg kan åpenbart ikke være sikker på at det er bortkastet, men følelsen sitter jeg uansett med. Og for meg er den kjip.

Når det gjelder eksempelet ditt så bør en være forsiktig med å bruke noe her til å konstantere eller relatere til personlighetsforstyrrelser. Nettopp fordi du aldri vet om det er sant, overdrevent eller underdrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og hva er problemet? Forumreglene gjelder for alle enten en bruker anonymbruker eller ikke. Om du har en utfordring med anonymbruker så er det mer redelig å ta det generelt, ikke rette det svaret til meg/mitt innlegg når jeg svarer på en annen tematikk. 

Jeg poster med min bruker her inne. Noe som gjør at alle som leser trådene her inne og ser mine innlegg vet at jeg har skrevet de uavhengig av hvilken tråd jeg er i.

Det betyr at dersom jeg er hjelpsom i en tråd så har kanskje rådene mine større troverdighet i en annen tråd. Eller om jeg er drittsekk i en tråd så kan folk hoppe over mine innlegg i en annen tråd. En får et forhold til brukeren. Noe jeg mener er viktig i et fellesskap.

Men den ekstremt utstrakte bruken av AB funksjonen her på KG gjør at en og samme person kan være frekk og ufyselig i flere tråder uten at man ser det er samme bruker. Det får altså ingen «sosial» konsekvens. Ja man kan rapportere innleggene men det at man oppfatter noen som uhøflige eller frekke betyr ikke at det er regelbrudd - og moderatorene her har nok å gjøre.

Det var poenget mitt med anonym bruker kommentaren min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mardina skrev (19 timer siden):

Noen ganger er det jo faktisk opplagt at det er et trolle-innlegg... Skal man ikke da påpeke det og fortelle at man ikke tror på historien? Vi er jo på et diskusjonsforum, da må man forvente at folk gjør nettopp det.... diskuterer... 😊

Helt rett.
Presentasjon, norsknivå, setningsbygging, temaer osv gir et klart inntrykk av at en liten gjeng med stor skrivelyst, fantasi og kveruleringstrang, får betalt for å opprette og holde mange tråder i live.
En kreativ metode for å generere reklameinntekter….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (52 minutter siden):

Det er ganske arrogant å tro at du vet bedre enn andre. 

Nei, det er ikke arrogant å tro at man som bruker på et sted over lang tid, fortere ser og kjenner igjen de som går igjen på det stedet og lager krøll. Til sammenligning er jeg innmari god på å spotte lommetyver etter mange år i bod i sentrum. Jeg er ikke arrogant fordi jeg påpeker noe de nye i bua ikke ser enda. De har bare mindre erfaring..

Anonymkode: db666...c1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det bare er litt dumme mennesker som kortslutter, i stedet for å skjønne at de er retard skriver de heller Tråååållllll og tror de har gjort alle en tjeneste. 

Anonymkode: f115b...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (30 minutter siden):

Jeg kan åpenbart ikke være sikker på at det er bortkastet, men følelsen sitter jeg uansett med. Og for meg er den kjip.

Når det gjelder eksempelet ditt så bør en være forsiktig med å bruke noe her til å konstantere eller relatere til personlighetsforstyrrelser. Nettopp fordi du aldri vet om det er sant, overdrevent eller underdrevet.

Dissosiative lidelser er for det første ikke personlighetsforstyrrelser. For det andre, en skal ta alt en leser på nett, også fra de med brukernavn, og også de med offentlige navn, med en klype salt. Diagnostisering er det fagpersoner som tar seg av. Likevel er det mye nyttig informasjon av erfaringsdeling og kunnskapsdeling, og i den tråden jeg nevner var det flere med diagnosene som delte ærlig om sine erfaringer og av sin kunnskap. Det ser jeg også ofte på forumet ellers. Jeg velger å ikke ha en slik mistillit til folk, der jeg tror de lyver. 

Jeg synes det høres kjipt ut å ha et så snevert rom for hva en kan se på som nyttig og verdifullt. F.eks har jeg lest dine innlegg i gamle tråder om utbrenthet og hatt mye nytte av dem selv om det var flere år senere. Hvis TS i den tråden ikke egentlig slet med utbrenthet, har det så mye å si når jeg med flere har fått nytte av det. Kanskje det går an å utvide hva en ser på som nyttig. Jeg tenker f.eks ofte at det også er nyttig bare å øve meg på å sette ord på ting. 

Jeg forstår ditt perspektiv og ville bare tilby en annen måte å se det på. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at det kan være Gøy å diskutere et tema som ikke er sant eller selvopplevd. Samtidig går det en viss grense, så blir det bare fordummende. Når historien blir helt vill, så fornærmer man på en måte intelligensen til folk. Da får de trolle bedre da. 

Anonymkode: 234cf...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig i at det kan være Gøy å diskutere et tema som ikke er sant eller selvopplevd. Samtidig går det en viss grense, så blir det bare fordummende. Når historien blir helt vill, så fornærmer man på en måte intelligensen til folk. Da får de trolle bedre da. 

Anonymkode: 234cf...b54

hvis intelligensen blir fornærmet så betyr jo bare at man ikke er vant til å bli fornærmet på den måten... dvs man er ikke vant til å føle seg dum. blir jo litt som at hvis en tråd får deg til å føle deg feit så skal man liksom mase om det. men det er jo ikke så viktig, egentlig. det forandrer jo ikke noe fra eller til. 

Anonymkode: f115b...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her. En gang brukte jeg formuleringen "la oss kalle henne Trine" og jeg ble anklaget for å utlevere stakkars Trine og trolle med å forsøke å sette henne i dårlig lys. 😅 En del folk har veldig snevre ideer om hva et normalt liv innebærer. 

Var sikkert minst 4 som påstod de kjente igjen "Trine" også...😑

Anonymkode: f814b...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man trenger aldri bruke "la oss kalle henne/ham. En kan bare bruke et fiktivt navn fra start. F.eks Jølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man trenger aldri bruke "la oss kalle henne/ham. En kan bare bruke et fiktivt navn fra start. F.eks Jølle.

Ja, bedre med et fiktivt navn enn et kjønnsløst ord som «hen».
De engelskkyndige ler jo hver eneste gang dette ordet brukes…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...