Gå til innhold

Familielivet etter skilsmisse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor du er mer sur og har større problemer med mannen hun var utro med, enn ekskona som faktisk var den som var utro?

Anonymkode: 0ad1f...50e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt unaturlig å fortsette å være sammen på julaften etter at man er skilt, helt uavhengig av om det var utroskap i bildet eller ikke. Det synes jeg du kan forklare for datteren din. At med skilsmisse så blir det naturlige endringer i omgangsformen. Når det er sagt så er det en selvfølge at man svelger eget ubehag og stiller opp i barnedåper, bursdager og den slags. 

Anonymkode: 48812...60e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du fokuserer på ditt ubehag i så stor grad at du er villig til å ikke ha en god relasjon til dine barn og nå barnebarn fordi du ikke klarer la dette ligge? Fortiden kan du ikke endre, men fremtiden din kan du forme. Hvis du ønsker nøre følelser du har knyttet til dette så mye at du ikke ser at du er på vei å torpedere din egen fremtid er det opp til deg, jeg ville valgt en annen løsning. 

Anonymkode: e6d9f...f27

Hva slags løsning ville du rådet meg til?

Anonymkode: 62d83...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for alle gode svar. Skal kommentere litt av det som er skrevet.

Jeg fant ut om utroskapen rundt påsketider og vi flyttet fra hverandre rett etterpå. Jeg kjøpte henne ut av huset og ble boende der. De ble samboere i sommer.

Dåp og slikt skal jeg selvsagt stille på, men ellers har jeg ikke mye lyst å sitte sammen med han og henne i lystig lag.

Det var veldig ferskt og jeg forstår at det er vanskelig i år.  Det kan du forklare til datteren din og be henne gi deg et år.

Anonymkode: a0143...9a3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du er mer sur og har større problemer med mannen hun var utro med, enn ekskona som faktisk var den som var utro?

Anonymkode: 0ad1f...50e

Altså, det er jo umulig for meg å ikke skulle omgås hun jeg er besteforeldre og foreldre sammen med. Men å sitte å spise julemiddag og skåle med ham og henne liksom....

Men forstår poenget ditt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fant ut om utroskapen rundt påsketider og vi flyttet fra hverandre rett etterpå. Jeg kjøpte henne ut av huset og ble boende der. De ble samboere i sommer.

Dåp og slikt skal jeg selvsagt stille på, men ellers har jeg ikke mye lyst å sitte sammen med han og henne i lystig lag.

Skjønner veldig godt dette er vanskelig, synest også det er respektløst av din x kone og dra hennes nye samboer med på alt av familie ting. Dette er jo fortsatt ganske ferskt.

Hadde heller ikke feiret julaften sammen, inviter din datter m/familien på 1. eller 2. juledag?

Anonymkode: 33444...5f7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner veldig godt dette er vanskelig, synest også det er respektløst av din x kone og dra hennes nye samboer med på alt av familie ting. Dette er jo fortsatt ganske ferskt.

Hadde heller ikke feiret julaften sammen, inviter din datter m/familien på 1. eller 2. juledag?

Anonymkode: 33444...5f7

Ja, jeg tror jeg skal prøve meg på å invitere barna til meg 2.juledag.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Altså, det er jo umulig for meg å ikke skulle omgås hun jeg er besteforeldre og foreldre sammen med. Men å sitte å spise julemiddag og skåle med ham og henne liksom....

Men forstår poenget ditt. 

At det er ubehagelig er helt forståelig. 
Det er jo utrolig dårlig gjort av de begge å innlede et forhold mens dere fortsatt var sammen. Det er en ærlig sak å ville ut av forholdet, men avslutt det før du går videre liksom. 

Likevel er det bare du som taper på bitterhet. Den spiser deg opp, uten konsekvenser for de andre. Så jeg ville jobbet med den biten. Prøv å kom deg over i likegyldighet ovenfor de.

Du trenger ikke feire jul med dem. Det er helt innafor å ikke ønske. Men det kan være at konsekvensen blir at du ikke får feire jul med barn og barnebarn. Det må du i så fall akseptere uten å bli bitter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viamobil skrev (3 minutter siden):

At det er ubehagelig er helt forståelig. 
Det er jo utrolig dårlig gjort av de begge å innlede et forhold mens dere fortsatt var sammen. Det er en ærlig sak å ville ut av forholdet, men avslutt det før du går videre liksom. 

Likevel er det bare du som taper på bitterhet. Den spiser deg opp, uten konsekvenser for de andre. Så jeg ville jobbet med den biten. Prøv å kom deg over i likegyldighet ovenfor de.

Du trenger ikke feire jul med dem. Det er helt innafor å ikke ønske. Men det kan være at konsekvensen blir at du ikke får feire jul med barn og barnebarn. Det må du i så fall akseptere uten å bli bitter. 

Takk for svar. Det er jeg villig til å akseptere. Litt stolthet vil jeg beholde her i livet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet datteren din at det var utroskap?

Anonymkode: dedb8...87d

Ja, det vet/skjønner alle. Og bare for å være helt tydelig: Jeg har ikke gått rundt og sutret om det. Men når folk spør hvorfor vi gikk fra hverandre, så gidder jeg ikke lyge og si noe annet.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du ville hatt problemer med å forholde deg til en far som som har litt problemer etter at xen var utro...

Hva hvis far hadde vært utro og mor hadde utrykt disse følelsene? Du kan gjerne si at du hadde reagert på samme måte, men det har jeg ingen tro på. 

Far får alltid tyn uansett hva det måtte gjelde..

Anonymkode: 584ec...906

Nå misforstår du med vilje. Jeg har ikke problemer med at noen synes det er vanskelig å ha opplevd utroskap. Det jeg har problemer med er at man ikke kan gå videre i livet. Gjort er gjort. Det viktigste framover må være å bevare et godt familieliv og ikke la bitterhet ødelegge forholdet til datter og barnebarn. Den siste kommentaren din er helt uforståelig. Innlegget mitt hadde ikke vært annerledes om dette gjaldt mor. At du ikke tror på meg gir jeg faktisk fullstendig blaffen i. 

Anonymkode: cc8fc...237

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforstår du med vilje. Jeg har ikke problemer med at noen synes det er vanskelig å ha opplevd utroskap. Det jeg har problemer med er at man ikke kan gå videre i livet. Gjort er gjort. Det viktigste framover må være å bevare et godt familieliv og ikke la bitterhet ødelegge forholdet til datter og barnebarn. Den siste kommentaren din er helt uforståelig. Innlegget mitt hadde ikke vært annerledes om dette gjaldt mor. At du ikke tror på meg gir jeg faktisk fullstendig blaffen i. 

Trådstarter her. Gjort er gjort, skriver du.... Det syns jeg er en litt enkel måte å se det på. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Om jeg skulle foreslått en løsning, så er jo det at min datter ikke inviterer hennes nye samboer. Men det ender vel med, som du skriver til slutt, at jeg neppe blir vinneren i dette.

Men greia er at du faktisk har et valg. Dette handler ikke om stolthet. Du er ikke et bedre menneske om du nekter å feire med din eks og hennes nye samboer. Det er ingen her i tråden som er uenig i at det at hun var utro var forferdelig dårlig gjort, men det kan du ikke endre på. Det du derimot kan endre på er hvordan livet ditt videre skal bli. Det kommer til å bli mange familieanledninger framover. Ikke bare jul, men din datters og henne samboers bursdag, ditt barnebarn og andre framtidige barnebarns bursdager osv. Skal du for all fremtid være den som må feire alene utenom selve dagen fordi du ikke kan forholde deg til din eks? Hennes samboer er en del av din datter og hennes barns liv, sånn er det bare. Du trenger ikke like ham, du trenger ikke en gang snakke med ham, men å kunne være i samme rom, ha det hyggelig og oppføre deg voksent og normalt er noe jeg er veldig sikker på at vil være avgjørende for hvor godt livet ditt blir framover. Ikke la din eks og hennes nye samboer ha makt over livet ditt på den måten! Det fortjener de faktisk ikke. Og du må spørre deg selv hva som er viktigst for deg: å være lykkelig eller å sitte alene hjemme og gnage på vonde følelser?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt jeg. Dette var jo veldig nylig, og masse følelser som sorg, sinne, avmakt o.l. dukket helt sikkert opp. Og følelser trenger man tid til å kjenne på og bearbeide, før man går videre. 

Ingen ville sagt til noen som mistet noen i et dødsfall, at de skal ta seg sammen og gå videre så raskt. Du har også mistet noen og du har samtidig blitt sveket. Med tiden vil det føles bedre, men at du ikke er klar for å feire jul med de enda, skjønner jeg godt. Og det burde din datter gjøre også, bare hun får tenkt seg om. 

Men den som virkelig burde tenkt seg om, er din ekskone. Jeg syns det er uomtenksomt og frekt å trekke den nye mannen inn i familien så raskt. Som om familielivet går videre som før, bortsett fra at du er byttet ut. Syns barna det er greit med den nye mannen? 

Feir jula sånn som det føles greit for deg i år, og så tar dere en ny vurdering neste år. Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: 34d17...ba2

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men greia er at du faktisk har et valg. Dette handler ikke om stolthet. Du er ikke et bedre menneske om du nekter å feire med din eks og hennes nye samboer. Det er ingen her i tråden som er uenig i at det at hun var utro var forferdelig dårlig gjort, men det kan du ikke endre på. Det du derimot kan endre på er hvordan livet ditt videre skal bli. Det kommer til å bli mange familieanledninger framover. Ikke bare jul, men din datters og henne samboers bursdag, ditt barnebarn og andre framtidige barnebarns bursdager osv. Skal du for all fremtid være den som må feire alene utenom selve dagen fordi du ikke kan forholde deg til din eks? Hennes samboer er en del av din datter og hennes barns liv, sånn er det bare. Du trenger ikke like ham, du trenger ikke en gang snakke med ham, men å kunne være i samme rom, ha det hyggelig og oppføre deg voksent og normalt er noe jeg er veldig sikker på at vil være avgjørende for hvor godt livet ditt blir framover. Ikke la din eks og hennes nye samboer ha makt over livet ditt på den måten! Det fortjener de faktisk ikke. Og du må spørre deg selv hva som er viktigst for deg: å være lykkelig eller å sitte alene hjemme og gnage på vonde følelser?

Ja, du har mange poenger her. Men det er litt selvmotstridende at jeg skal være i samme rom som ham, ha det hyggelig, men ikke snakke sammen. Tenker at det i seg selv gir så trykkende stemning, at jeg tror det er best om jeg holder meg borte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva slags løsning ville du rådet meg til?

bearbeid følelsene dine, kom over eller legg dem fra deg - de er ikke nyttige for deg fremover. Fokuser på barna dine og det å gi litt ekstra for p glede dem, ha en god relasjon til dem og vær høflig distansert til det som plager deg uten å la det ta fokus i situasjonene. Det er jo ikke akkurat slik at du må se eksen og ny partner hver dag heller. Det er korte tidsrom det er snakkom noen få ganger i året. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt jeg. Dette var jo veldig nylig, og masse følelser som sorg, sinne, avmakt o.l. dukket helt sikkert opp. Og følelser trenger man tid til å kjenne på og bearbeide, før man går videre. 

Ingen ville sagt til noen som mistet noen i et dødsfall, at de skal ta seg sammen og gå videre så raskt. Du har også mistet noen og du har samtidig blitt sveket. Med tiden vil det føles bedre, men at du ikke er klar for å feire jul med de enda, skjønner jeg godt. Og det burde din datter gjøre også, bare hun får tenkt seg om. 

Men den som virkelig burde tenkt seg om, er din ekskone. Jeg syns det er uomtenksomt og frekt å trekke den nye mannen inn i familien så raskt. Som om familielivet går videre som før, bortsett fra at du er byttet ut. Syns barna det er greit med den nye mannen? 

Feir jula sånn som det føles greit for deg i år, og så tar dere en ny vurdering neste år. Ønsker deg alt godt. 

Anonymkode: 34d17...ba2

Takk for forståelse. Vet ikke helt hva barna tenker, men datteren min har nå invitert dem begge to, så hun syns vel det er greit nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

bearbeid følelsene dine, kom over eller legg dem fra deg - de er ikke nyttige for deg fremover. Fokuser på barna dine og det å gi litt ekstra for p glede dem, ha en god relasjon til dem og vær høflig distansert til det som plager deg uten å la det ta fokus i situasjonene. Det er jo ikke akkurat slik at du må se eksen og ny partner hver dag heller. Det er korte tidsrom det er snakkom noen få ganger i året. 

Takk for gode innspill. Ikke så lett å legge fra seg følelsene da. Om jeg skal være egoistisk så tenker jeg jo også at de korte tidsrommene som feks jula, skal jo være en tid hvor jeg også skal hygge meg og nyte høytiden - ikke gå rundt med en høflig distanse. Jeg tror nok jeg får det best om jeg feirer sammen med min egen familie på min side.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er far og bestefar uavhengig av eksen din, så du trenger ikke være glad besteforelder sammen med henne.

Jeg hadde funnet meg en behandler eller dyrket nye relasjoner. Å kaste bort mer av livet på den kjerringa der hadde jeg rett og slett ikke orket. Hun er ikke verdt det.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...