Gå til innhold

Familielivet etter skilsmisse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie kort: Kona gikk fra meg etter mange år sammen. Hun traff en mann på jobben og det utviklet seg til et forhold, via utroskap. De er nå samboere. Vår eldste datter venter barn i høst og da er det selvsagt mye glede og spenning og forventninger knyttet til det med første barnebarn osv. Saken for meg er at jeg ikke klarer tanken på å skulle leke glade besteforeldre sammen med henne, all den tid hun er i forhold med han. Han deltar sammen med henne på alt av familiebegivenheter. For meg blir dette umulig. Jeg har sagt til min datter på en pen måte at det er vanskelig for meg, men at jeg ikke ønsker skal sabotere noe som for dem er livets største lykke. Hun(min datter) planlegger allerede at vi alle skal feire jul hos dem, men det ser jeg rett og slett ikke for meg at jeg klarer. Er det andre som har vært i samme situasjon og hvordan løste dere evt. dette?

Anonymkode: 62d83...d4b

• Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppsøk behandling så dine egne ubearbeidede følelser ikke ødelegger relasjonen du har til barnet ditt og snart barnebarnet, for det er dit du er på vei.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimma skrev (2 minutter siden):

Oppsøk behandling så dine egne ubearbeidede følelser ikke ødelegger relasjonen du har til barnet ditt og snart barnebarnet, for det er dit du er på vei.

Hva slags behandling da? Ser ikke for meg noen behandling som kan få meg til å syns det er greit å sitte å spise julemiddag sammen med han som kona mi var utro med og forlot meg for.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge siden er det hun gikk fra deg? Det syns jeg er vesentlig her..

Skjedde det i fjor, så kan jeg forstå at det er vanskelig for deg. Men du er voksen, og må faktisk skjerpe deg. Søk hjelp om du trenger der for å komme deg videre etter sviket.

Tenker du at de må dele opp dåp, bursdager etc for barnebarnet fremover?

Jul kan dere jo bytte på å feire med henne og familien hennes. 

Anonymkode: 6c5e3...e9f

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For å gjøre en lang historie kort: Kona gikk fra meg etter mange år sammen. Hun traff en mann på jobben og det utviklet seg til et forhold, via utroskap. De er nå samboere. Vår eldste datter venter barn i høst og da er det selvsagt mye glede og spenning og forventninger knyttet til det med første barnebarn osv. Saken for meg er at jeg ikke klarer tanken på å skulle leke glade besteforeldre sammen med henne, all den tid hun er i forhold med han. Han deltar sammen med henne på alt av familiebegivenheter. For meg blir dette umulig. Jeg har sagt til min datter på en pen måte at det er vanskelig for meg, men at jeg ikke ønsker skal sabotere noe som for dem er livets største lykke. Hun(min datter) planlegger allerede at vi alle skal feire jul hos dem, men det ser jeg rett og slett ikke for meg at jeg klarer. Er det andre som har vært i samme situasjon og hvordan løste dere evt. dette?

Dropp julefeiringen med dem på julaften og inviter heller datter, typen hennes og barn på middag mm til deg 1 eller 2 juledag. 

Man MÅ ikke omgås noen man ikke klarer å være i lag med men da kan det hende ting blir vanskelig å få til på andre måter. Må lage deg noen muligheter der du får tid med datter, typen hennes og barnet hennes da. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Din datter er nok litt babyboble. Det var veldig lite gjennomtenkt av henne.

Anonymkode: 09e38...531

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må nok du bare jobbe med deg selv og dine følelser rundt dette. For det vil bli helt feil og be datteren din velge mellom dere fordi du ikke kan omgås din ekskone - særlig når det nå kommer barnebarn inn i bildet.

Man må rett og slett svelge noen kameler som voksen også. 

Min mor var som deg, og nektet å være i samme rom som min far. Vi barn prøvde og tilrettelegge men det gikk dårlig og ble bare kaotisk og merarbeid. Og det ødela en del av forholdet vårt. 

Nå inviteres de begge på lik linje. Enten så kommer begge og omgås hverandre, eller så får den med problemet holde seg unna. 

Ikke sett datteren din i midten av dine problemer med ekskona. Det hjelper ingen og og løser ingenting. Eventuelt så må du innfinne deg med at du selv velger å ikke stille i slike tilstelninger. Noe som også er synd for både deg, barnebarn og datter. 

Anonymkode: 3747c...d2a

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din datter er stor nok til at hun burde forstå at dette blir vanskelig for deg. Vær åpen med hun om at du føler det er sårt.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å kunne omgås når det er feks dåp, barnebursdag feks bør du kunne. Det å ikke ville feire juleaften med ekskona og elskeren er da helt naturlig! Du kan heller treffe datteren din andre dager i jula. Neste år så kan du  invitere datteren din til deg.

Anonymkode: 91fd7...e82

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er løsningen her? At du eller din ekskone ikke blir invitert til din datter samtidig fordi dere ikke kan omgås? Du setter datteren din i en veldig skvis. Selv om du sier at du ikke vil sabotere så er det jo nettopp det du gjør ved å involvere henne i dette. Jeg hadde hatt veldig store problemer med å forholde meg til faren min om han oppførte seg som deg. Jeg forstår veldig godt at dette er vanskelig for deg, men livet går faktisk videre og er det å holde på bitterheten virkelig verdt å ødelegge forholdet til datteren din? For det er det du gjør. Du kan ikke bestemme hvem din datter skal invitere til jul eller barnas bursdager eller andre anledninger, du kan bare bestemme om du selv skal delta eller ikke. Jeg tror ikke du forstår hvor forferdelig det er å måtte hele tiden ta hensyn til at en forelder ikke vi omgås den andre og dens nye samboer og å alltid stå i skvis mellom dem. Den beste utveien er, dessverre, ofte å ha mindre kontakt med den forelderen som oppfører seg vanskelig og forventer tilpasning og heller prioritere den som har gått videre i livet. Ikke la det gå så langt at du tvinger datteren din til å velge for du kommer ikke til å være vinneren.

Anonymkode: cc8fc...237

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var også utro mot og forlot min far. De klarer likevel fint å omgåes, av og til er mannen til min mor med, av og til ikke. Mine foreldre klarer faktisk å være venner, og de ringer hverandre med jevne mellomrom bare for å prate. Jeg mener at du må komme over dette, og kunne omgåes øvrig familie på en sivilisert måte. Skjønner at det ikke er lett, men det er ikke umulig heller. Første gangen blir sikkert verst og så blir du mer vant til det. 

Anonymkode: a03d4...be2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du er løsningen her? At du eller din ekskone ikke blir invitert til din datter samtidig fordi dere ikke kan omgås? Du setter datteren din i en veldig skvis. Selv om du sier at du ikke vil sabotere så er det jo nettopp det du gjør ved å involvere henne i dette. Jeg hadde hatt veldig store problemer med å forholde meg til faren min om han oppførte seg som deg. Jeg forstår veldig godt at dette er vanskelig for deg, men livet går faktisk videre og er det å holde på bitterheten virkelig verdt å ødelegge forholdet til datteren din? For det er det du gjør. Du kan ikke bestemme hvem din datter skal invitere til jul eller barnas bursdager eller andre anledninger, du kan bare bestemme om du selv skal delta eller ikke. Jeg tror ikke du forstår hvor forferdelig det er å måtte hele tiden ta hensyn til at en forelder ikke vi omgås den andre og dens nye samboer og å alltid stå i skvis mellom dem. Den beste utveien er, dessverre, ofte å ha mindre kontakt med den forelderen som oppfører seg vanskelig og forventer tilpasning og heller prioritere den som har gått videre i livet. Ikke la det gå så langt at du tvinger datteren din til å velge for du kommer ikke til å være vinneren.

Du ville hatt problemer med å forholde deg til en far som som har litt problemer etter at xen var utro...

Hva hvis far hadde vært utro og mor hadde utrykt disse følelsene? Du kan gjerne si at du hadde reagert på samme måte, men det har jeg ingen tro på. 

Far får alltid tyn uansett hva det måtte gjelde..

Anonymkode: 584ec...906

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår det er vanskelig ts. Men prøv å hev deg over det og vær der for din datter. Også får x din være den som splittet familien. 

Anonymkode: 584ec...906

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar. Skal kommentere litt av det som er skrevet.

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor lenge siden er det hun gikk fra deg? Det syns jeg er vesentlig her..

Skjedde det i fjor, så kan jeg forstå at det er vanskelig for deg. Men du er voksen, og må faktisk skjerpe deg. Søk hjelp om du trenger der for å komme deg videre etter sviket.

Tenker du at de må dele opp dåp, bursdager etc for barnebarnet fremover?

Jul kan dere jo bytte på å feire med henne og familien hennes. 

Anonymkode: 6c5e3...e9f

Jeg fant ut om utroskapen rundt påsketider og vi flyttet fra hverandre rett etterpå. Jeg kjøpte henne ut av huset og ble boende der. De ble samboere i sommer.

Dåp og slikt skal jeg selvsagt stille på, men ellers har jeg ikke mye lyst å sitte sammen med han og henne i lystig lag.

• Liker 3
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Her må nok du bare jobbe med deg selv og dine følelser rundt dette. For det vil bli helt feil og be datteren din velge mellom dere fordi du ikke kan omgås din ekskone - særlig når det nå kommer barnebarn inn i bildet.

Man må rett og slett svelge noen kameler som voksen også. 

Min mor var som deg, og nektet å være i samme rom som min far. Vi barn prøvde og tilrettelegge men det gikk dårlig og ble bare kaotisk og merarbeid. Og det ødela en del av forholdet vårt. 

Nå inviteres de begge på lik linje. Enten så kommer begge og omgås hverandre, eller så får den med problemet holde seg unna. 

Ikke sett datteren din i midten av dine problemer med ekskona. Det hjelper ingen og og løser ingenting. Eventuelt så må du innfinne deg med at du selv velger å ikke stille i slike tilstelninger. Noe som også er synd for både deg, barnebarn og datter. 

Anonymkode: 3747c...d2a

Jeg ber henne ikke velge. Sier bare at jeg ikke ønsker å feire jul sammen med mannen som hun var utro sammen med. Jeg kan helt fint feire jul sammen med mine gamle foreldre og mine søsken.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om jeg skulle foreslått en løsning, så er jo det at min datter ikke inviterer hennes nye samboer. Men det ender vel med, som du skriver til slutt, at jeg neppe blir vinneren i dette.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min mor var også utro mot og forlot min far. De klarer likevel fint å omgåes, av og til er mannen til min mor med, av og til ikke. Mine foreldre klarer faktisk å være venner, og de ringer hverandre med jevne mellomrom bare for å prate. Jeg mener at du må komme over dette, og kunne omgåes øvrig familie på en sivilisert måte. Skjønner at det ikke er lett, men det er ikke umulig heller. Første gangen blir sikkert verst og så blir du mer vant til det. 

Anonymkode: a03d4...be2

Håper du har rett, men jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal omgås med dem etter et slikt svik.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det å kunne omgås når det er feks dåp, barnebursdag feks bør du kunne. Det å ikke ville feire juleaften med ekskona og elskeren er da helt naturlig! Du kan heller treffe datteren din andre dager i jula. Neste år så kan du  invitere datteren din til deg.

Anonymkode: 91fd7...e82

Min datter har en veldig forventning om at storfamilien skal feire jul, påske osv sammen, slik vi alltid har gjort - også etter dette. Uavhengig av hvem som arrangerer. De er tre søsken. Men jeg skal så klart stille på dåp og slikt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fokuserer på ditt ubehag i så stor grad at du er villig til å ikke ha en god relasjon til dine barn og nå barnebarn fordi du ikke klarer la dette ligge? Fortiden kan du ikke endre, men fremtiden din kan du forme. Hvis du ønsker nøre følelser du har knyttet til dette så mye at du ikke ser at du er på vei å torpedere din egen fremtid er det opp til deg, jeg ville valgt en annen løsning. 

Anonymkode: e6d9f...f27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...