Gå til innhold

Etter at en person er sporløst forsvunnet, når får man beskjed om at man kan få utbetalt livsforsikring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann har vært  borte i 2 år. Han skulle på fisketur men ble aldri funnet. Han er ikke antatt død men savnet, pga dette får jeg ikke utbetalt livsforsikringen. Får jeg ikke lov å få det utbetalt med mindre han blir funnet? Jeg har hele tiden følt han er borte. Jeg(vi) eier hus og alt, og har måtte tatt opp en del forbrukslån da jeg er alene nå og vi eide så mye, men har fått solgt unna masse. Pga tapsverdi så har det ikke hjulpet så ekstremt. Så jeg hadde trengt den utbetalingen litt sårt. 

Anonymkode: 01973...d5b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kondolerer.

Så lenge han ikke er antatt død, så får du heller ikke livsforsikring som om at han er død. Han må erklæres antatt død først. Ta kontakt med advokat, og be om hjelp, det er tingretten som erklærer savnede personer som antatt død, hvis det er nok beviser for at man kan anta det.

Anonymkode: 3449c...5f3

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kondolerer.

Så lenge han ikke er antatt død, så får du heller ikke livsforsikring som om at han er død. Han må erklæres antatt død først. Ta kontakt med advokat, og be om hjelp, det er tingretten som erklærer savnede personer som antatt død, hvis det er nok beviser for at man kan anta det.

Anonymkode: 3449c...5f3

Takk!

 

Jeg har vært litt borte kan man si. Som et spøkelse. Burde kanskje undersøkt mer nå. Husker nesten ikke noen samtaler jeg hadde første halvåret, men er litt mer klar nå. Trodde det kanskje skulle gått automatisk at man blir antatt død etter en tid 

Anonymkode: 01973...d5b

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk!

 

Jeg har vært litt borte kan man si. Som et spøkelse. Burde kanskje undersøkt mer nå. Husker nesten ikke noen samtaler jeg hadde første halvåret, men er litt mer klar nå. Trodde det kanskje skulle gått automatisk at man blir antatt død etter en tid 

Anonymkode: 01973...d5b

Jeg tror du bør følge rådet over og få advokathjelp og ta tak i ting. Det blir nok kjempetøft.

Kondolerer med tapet ditt ❤️

Anonymkode: 6dd2b...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Min mann har vært  borte i 2 år. Han skulle på fisketur men ble aldri funnet. Han er ikke antatt død men savnet, pga dette får jeg ikke utbetalt livsforsikringen. Får jeg ikke lov å få det utbetalt med mindre han blir funnet? Jeg har hele tiden følt han er borte. Jeg(vi) eier hus og alt, og har måtte tatt opp en del forbrukslån da jeg er alene nå og vi eide så mye, men har fått solgt unna masse. Pga tapsverdi så har det ikke hjulpet så ekstremt. Så jeg hadde trengt den utbetalingen litt sårt. 

Anonymkode: 01973...d5b

Det har ikke vært noe form for aktivitet i hans navn på 2 år? Altså ingen aktivitet på konto, tlf eller noe som helst annet? 
I så fall ville jeg absolutt gjort som flere over her anbefaler; ta kontakt med advokat og start oppnøstingen slik at han kan forandre status til antatt død. 
 

kondolerer❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye ts, kan ikke forestille meg den ventingen og tankene om partneren min bare skulle forsvinne og jeg blir gående i en sjokk tilstand. 

Anonymkode: e07d2...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper han har stukket av til ett annet land med skjult identitet. 

Anonymkode: 9bfc8...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov om forsvunne personer m.v - Lovdata

Sitat

Dersom det etter § 1 ikke uten videre kan legges til grunn at en forsvunnet person er død, kan sak om at den forsvunne formodes å være død reises når det er gått 10 år siden siste tidspunkt da en vet at han var i live. Fristen er likevel ett år når det er overveiende sannsynlig at den forsvunne er død fordi han kom bort ved en ulykke, krigsoperasjon eller annen begivenhet som skapte alvorlig livsfare.

❤️ 

Anonymkode: 845ee...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...