AnonymBruker Skrevet 22. august #21 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, vent til du får råd om hva du skal gjøre. Jeg kan love deg at uansett hva slags ordning det blir, så vil du føle deg mye bedre enn slik du har det nå, uten orden på noe i hele tatt. Skjønte forresten ikke hva du mente med "Hvis kreditorene nekter meg å sette opp skattetrekket vet jeg ikke hva jeg gjør." Anonymkode: f42b1...bd8 Ja, får tro det blir bra 🙂. Redd de kan nekte meg det for da får jeg mindre utbetalt resten av året og da får de mindre også. Men jeg gjør det for å få mindre restskatt, og hvis jeg får en høy restskatt så taper vel hvertfall begge på det... Har ikke hvert så flink til å sjekke skattekortet og oppdaget nå at trekket er altfor lavt. Har hatt mer utbetalt i måneden men ikke noe mindre trangt. Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #22 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er i akkurat samme situasjon selv. Håper vi kommer oss gjennom det 🍀 Anonymkode: ca925...710 Får håpe vi klarer det ja ☘️💞 Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #23 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Lite sannsynlig i første omgang, gjeldsordning er noe som kommer når det ikke finnes reell mulighet for å betjene gjelda. Går an å refinansiere uten pant i eiendom, men ettersom du får avslag fra vanlige låneforetak, trenger du ekstra sikkerhet. Enten at noen stiller eiendom til rådighet som pant. Eller noen kausjonerer. Men kanskje kommunen din kan bidra med noe? Anonymkode: f42b1...bd8 Kan kommunen bidra med noe der? Isåfall noe jeg ikke har fått med meg... Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 22. august #24 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk trekk i lønnen. Men de plikter å la deg beholde nok til livsopphold. Jeg klarte å komme meg gjennom det, og er kvitt dette i dag. Men hadde en venn som var i samme situasjon. Han ble kvitt gjelda gjennom en gjeldsordning. Her er noe jeg fant på nettet om detten: "Dersom kreditorene ikke aksepterer en frivillig gjeldsordning kan Namsmannen ta saken til Tingretten. Der kan en såkalt tvungen gjeldsordning bli resultatet. Etter 5 år er du normalt gjeldfri, med unntak av eventuell gjeld som er sikret med pant. De som har gjeldsordning må leve sparsommelig så lenge ordningen varer." Anonymkode: f42b1...bd8 Jeg har hjulpet en person til å få både gjeldsrådgivning og offentlig gjeldsordning. Ett av kriteriene for å få innvilget offentlig gjeldsordning er at all gjeld skal være gamlere enn 2 år. TS skriver at gjelden "ikke er så kjempegammel". Om det betyr at det mere eller mindre enn 2 år siden siste gjeld ble stiftet har jo noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #25 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, får tro det blir bra 🙂. Redd de kan nekte meg det for da får jeg mindre utbetalt resten av året og da får de mindre også. Men jeg gjør det for å få mindre restskatt, og hvis jeg får en høy restskatt så taper vel hvertfall begge på det... Har ikke hvert så flink til å sjekke skattekortet og oppdaget nå at trekket er altfor lavt. Har hatt mer utbetalt i måneden men ikke noe mindre trangt. Anonymkode: da288...a06 Skattetrekket er en sak mellom deg og skatteetaten. Dette er ikke noe kreditorene kan blande seg opp i. De kan ikke favorisere seg sjøl på den måten, slik at du får nedbetalt gjeld til dem, på bekostning av det offentlige. Nei, sørg for å få et korrekt skattekort, og så får nedbetaling av gjeld skje etter evne. Anonymkode: f42b1...bd8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #26 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skattetrekket er en sak mellom deg og skatteetaten. Dette er ikke noe kreditorene kan blande seg opp i. De kan ikke favorisere seg sjøl på den måten, slik at du får nedbetalt gjeld til dem, på bekostning av det offentlige. Nei, sørg for å få et korrekt skattekort, og så får nedbetaling av gjeld skje etter evne. Anonymkode: f42b1...bd8 Så bra 👍 Da gjør jeg det. Forhåpentligvis blir det nok en løsning, men før det kommer så langt må jeg nok betale etter evne ja. Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #27 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så bra 👍 Er vel en livsoppholdsats de trekker fra det man kan bruke på gjeld? Usikker... Har oversikt over gjelden, og får det meste på epost osv så slipper å ta det med meg i en pose 🙂 Er bare det at gjelden er så mye at det går ikke rundt 😒 Anonymkode: da288...a06 Du skal ha til boligutgifter og livsopphold på ca 10700 kr. Livsopphold på 10700 skal dekke alt unntatt bolig. I bolig inngår husleie/avdrag på bolig (ikke renter) og nødvendig forsikring. Så i livsopphold skal det inngå mat, helse, internett, strøm, telefon, julegaver, bil, dekk, bensin, kort sagt alt du bruker penger på. Enkelt eksempel-regnestykke: Du har netto utbetalt 25 000 etter korrekt skattetrekk. Husleie 7000,- Livsopphold 10700,- Da har du igjen kr 7300,- som skal gå til gjeld. Anonymkode: d4d4e...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #28 Del Skrevet 22. august Sydvesta Orkana skrev (12 minutter siden): Jeg har hjulpet en person til å få både gjeldsrådgivning og offentlig gjeldsordning. Ett av kriteriene for å få innvilget offentlig gjeldsordning er at all gjeld skal være gamlere enn 2 år. TS skriver at gjelden "ikke er så kjempegammel". Om det betyr at det mere eller mindre enn 2 år siden siste gjeld ble stiftet har jo noe å si. Den største gjelden er to år i September. Den andre er ikke så gammel. Har mange kreditorer. Anonymkode: da288...a06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #29 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan kommunen bidra med noe der? Isåfall noe jeg ikke har fått med meg... Anonymkode: da288...a06 Kommunen kan bidra med startlån, som også kan brukes til refinansieringen. Dette krever imidlertid eid bolig. De har også sosiallån. Kan gis i krisetilfeller, men som regel bare i en midlertidig situasjonen i påvente av penger klienten har til kode. Men i saken her tror jeg ikke dette er aktuelt. Kommune kan også bidra med å sannere kommunal gjeld, og gjøre ting lettere på den måten. Det samme med restskatt. Men dette sittet langt inne.. Anonymkode: f42b1...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #30 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du skal ha til boligutgifter og livsopphold på ca 10700 kr. Livsopphold på 10700 skal dekke alt unntatt bolig. I bolig inngår husleie/avdrag på bolig (ikke renter) og nødvendig forsikring. Så i livsopphold skal det inngå mat, helse, internett, strøm, telefon, julegaver, bil, dekk, bensin, kort sagt alt du bruker penger på. Enkelt eksempel-regnestykke: Du har netto utbetalt 25 000 etter korrekt skattetrekk. Husleie 7000,- Livsopphold 10700,- Da har du igjen kr 7300,- som skal gå til gjeld. Anonymkode: d4d4e...3b8 Hvis det er en enslig person. Men tror ikke TS har gitt uttrykk for noe annet. Anonymkode: f42b1...bd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 22. august #31 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den største gjelden er to år i September. Den andre er ikke så gammel. Har mange kreditorer. Anonymkode: da288...a06 Skjønner at du gruer deg, men jeg tror du kommer til å bli letta når du er i gang. Omså det blir en periode med trekk , så får du oversikt, veiledning i hva du skal prioritere, hvordan du skal forholde deg til kreditorene osv. Tror du får mindre mentalt stress når du får en profesjonell støttespiller. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #32 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det er en enslig person. Men tror ikke TS har gitt uttrykk for noe annet. Anonymkode: f42b1...bd8 Når ts ikke har oppgitt annet går man ut fra at hun er enslig. Er hun ikke det vil hun få ca 9000 til livsopphold, og vil få godkjent kun halve husleien, og mer til å betjene gjeld. Så har hun samboer vil hun kunne bruke omlag 12 000 på gjeld ut fra regnestykket. Som vil høyne sjansen for at hun ikke vil få GO. En tommelfingerregel er 10% rente i 5 år. Klarer du ikke å betale det ned da etter regnestykket er du «varig ute av stand» og kan få innvilget GO om vilkårene er oppfylt. Anonymkode: d4d4e...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #33 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis det er en enslig person. Men tror ikke TS har gitt uttrykk for noe annet. Anonymkode: f42b1...bd8 Jeg bor alene ja. Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #34 Del Skrevet 22. august Jeg håper jeg ikke må spørre familie eller venner om å stille sikkerhet i hus. Fordi jeg tror ikke de kan og jeg vil ikke at de skal ha det på seg. De skal slippe å ha den bekymringen. Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #35 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper jeg ikke må spørre familie eller venner om å stille sikkerhet i hus. Fordi jeg tror ikke de kan og jeg vil ikke at de skal ha det på seg. De skal slippe å ha den bekymringen. Anonymkode: da288...a06 Nei, du må ikke det. De har ikke noe ansvar for din gjeld. Hvis du blir spurt om dette, svarer du bare at dette ikke er mulig. Anonymkode: f42b1...bd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #36 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei, du må ikke det. De har ikke noe ansvar for din gjeld. Hvis du blir spurt om dette, svarer du bare at dette ikke er mulig. Anonymkode: f42b1...bd8 Så bra 👍 Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #37 Del Skrevet 22. august For meg virker det som rentene sannsynligvis overstiger hva du har til overs for å betjene gjeld hvis det er snakk om 500k i forbruksgjeld. vil tro det er en sjans for at du blir videresendt til namsmann for gjeldsordning, Avhengig av at mer enn 50% av gjelden er stiftet for mer enn to år siden Det hjelper rådgiver deg til å regne på, de se ser kjapt om det er et gjeldsordning tilfelle eller ikke. Anonymkode: 65aa8...4c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #38 Del Skrevet 22. august Sånt er skummelt ts, jeg forstår godt at du gruer deg. Men det er mer skummelt i hodet enn i virkeligheten. Man kan dessverre møte noen lite hyggelige mennesker hos nav, men det er heldigvis ikke normen. De fleste (etter min erfaring) ser et menneske som trenger og ønsker hjelp, og er interessert i å finne en løsning sammen med deg. Husk at dette er folk som jobber med slikt hele tiden. Du er ikke alene om å ha ukontrollert gjeld. Det er bare veldig tabu å prate om det, og derfor blir man sittende med skammen i stillhet og tenke at man er den eneste som sliter så fælt med personlig økonomi. Tenk på at det er bra at du tar tak i dette og får fokus på hva du kan gjøre med det, i stedet for å føle på at man drukner i gjeld. Og hvis du blir behandlet dårlig så sender du en klage til kontoret, for det er selvfølgelig ikke greit. Ikke at jeg tror at det vil skje, men hvis. Anonymkode: 52409...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #39 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sånt er skummelt ts, jeg forstår godt at du gruer deg. Men det er mer skummelt i hodet enn i virkeligheten. Man kan dessverre møte noen lite hyggelige mennesker hos nav, men det er heldigvis ikke normen. De fleste (etter min erfaring) ser et menneske som trenger og ønsker hjelp, og er interessert i å finne en løsning sammen med deg. Husk at dette er folk som jobber med slikt hele tiden. Du er ikke alene om å ha ukontrollert gjeld. Det er bare veldig tabu å prate om det, og derfor blir man sittende med skammen i stillhet og tenke at man er den eneste som sliter så fælt med personlig økonomi. Tenk på at det er bra at du tar tak i dette og får fokus på hva du kan gjøre med det, i stedet for å føle på at man drukner i gjeld. Og hvis du blir behandlet dårlig så sender du en klage til kontoret, for det er selvfølgelig ikke greit. Ikke at jeg tror at det vil skje, men hvis. Anonymkode: 52409...621 Takk ♥️ Anonymkode: da288...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #40 Del Skrevet 22. august Som du ser TS, du er ikke alene her i verden. Selv om vi er alle anonyme her, er det ekte følelser av empati og samhold. Vi følger deg gjennom mandagen, og så gir du tilbakemelding på hvordan det gikk. Så tar vi det derfra. Lykke til ❤️ Anonymkode: f42b1...bd8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå