Gå til innhold

Skal til gjeldsrådgiver og gruer meg veldig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal dit på Mandag. Tror nemlig ikke at jeg kommer til å få noe hjelp, og at det ikke blir noe løsning. Redd jeg bare skal få moralpreken og at hun er streng. Redd Nav skal ta over økonomien min mot min vilje min osv... Jeg skal så klart gå dit, men jeg gruer meg og er redd jeg skal bli litt apatisk så jeg ikke klarer å si noe når jeg er der. Hvordan blir man møtt og hvor mange ganger er det vanlig å gå til Gjeldsrådgiveren? Er det sånn at det er lettere å finne løsninger når ingenting har gått til lønnstrekk og namsmann? Har ikke gått så langt for meg enda.

 

 

Anonymkode: da288...a06

  • Liker 1
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal dit på Mandag. Tror nemlig ikke at jeg kommer til å få noe hjelp, og at det ikke blir noe løsning. Redd jeg bare skal få moralpreken og at hun er streng. Redd Nav skal ta over økonomien min mot min vilje min osv... Jeg skal så klart gå dit, men jeg gruer meg og er redd jeg skal bli litt apatisk så jeg ikke klarer å si noe når jeg er der. Hvordan blir man møtt og hvor mange ganger er det vanlig å gå til Gjeldsrådgiveren? Er det sånn at det er lettere å finne løsninger når ingenting har gått til lønnstrekk og namsmann? Har ikke gått så langt for meg enda.

 

 

Anonymkode: da288...a06

De har plikt til å behandle deg med respekt. Alle kan havne i situasjonen du er i. Jeg har selv vært der. Grudde meg som et hel***e til møter med bank, kommune og til og med namsmannen. Men uten unntak gikk ting mye bedre enn fryktet. Husk, dette er bare penger, ikke liv og død. Det finnes alltid en løsning. Eier du boligen, søk kommunen om startlån (refinansiering). Hvis ikke, det finnes andre muligheter. Få høre hvordan det gikk når du kommer så langt. 

Anonymkode: f42b1...bd8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De har plikt til å behandle deg med respekt. Alle kan havne i situasjonen du er i. Jeg har selv vært der. Grudde meg som et hel***e til møter med bank, kommune og til og med namsmannen. Men uten unntak gikk ting mye bedre enn fryktet. Husk, dette er bare penger, ikke liv og død. Det finnes alltid en løsning. Eier du boligen, søk kommunen om startlån (refinansiering). Hvis ikke, det finnes andre muligheter. Få høre hvordan det gikk når du kommer så langt. 

Anonymkode: f42b1...bd8

Takk for godt svar 👍

Ja får håpe det går bra. Saken er at gjelden er ikke kjempe gammel og jeg eier ikke leiligheten. Kreditorene er vrange og jeg har prøvd å snakke med dem mange ganger men de hører ikke på meg Men håper vi finner fram til en løsning likevel og at de kanskje tar det mer seriøst når gjeldsrådgiver er inne i bildet. Har jo hørt at jo tidligere man kontakter gjeldsrådgiver så er det større sjanse for å finne en løsning. 

Hadde du en livsoppholdsats mens dere ventet på å komme fram til en løsning?

Skal skrive her når jeg har vært der 👍

Anonymkode: da288...a06

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt bare positivt med gjeldsrådgivning. 

Første vil nok være å fortelle deg hvor mye du skal ha selv og hvor mye du skal bruke på gjeld. 

Så er jo ting veldig individuelt. Noen har alt i en bærepose og vet ingenting om egen situasjon. Meningen er hjelp til selvhjelp

 

Anonymkode: 65aa8...4c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan ikke ta over økonomien din mot din vilje....

Anonymkode: 6fc25...305

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for godt svar 👍

Ja får håpe det går bra. Saken er at gjelden er ikke kjempe gammel og jeg eier ikke leiligheten. Kreditorene er vrange og jeg har prøvd å snakke med dem mange ganger men de hører ikke på meg Men håper vi finner fram til en løsning likevel og at de kanskje tar det mer seriøst når gjeldsrådgiver er inne i bildet. Har jo hørt at jo tidligere man kontakter gjeldsrådgiver så er det større sjanse for å finne en løsning. 

Hadde du en livsoppholdsats mens dere ventet på å komme fram til en løsning?

Skal skrive her når jeg har vært der 👍

Anonymkode: da288...a06

Jeg fikk trekk i lønnen. Men de plikter å la deg beholde nok til livsopphold. Jeg klarte å komme meg gjennom det, og er kvitt dette i dag. Men hadde en venn som var i samme situasjon. Han ble kvitt gjelda gjennom en gjeldsordning. Her er noe jeg fant på nettet om detten:

"Dersom kreditorene ikke aksepterer en frivillig gjeldsordning kan Namsmannen ta saken til Tingretten. Der kan en såkalt tvungen gjeldsordning bli resultatet. Etter 5 år er du normalt gjeldfri, med unntak av eventuell gjeld som er sikret med pant. De som har gjeldsordning må leve sparsommelig så lenge ordningen varer."

Anonymkode: f42b1...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hatt bare positivt med gjeldsrådgivning. 

Første vil nok være å fortelle deg hvor mye du skal ha selv og hvor mye du skal bruke på gjeld. 

Så er jo ting veldig individuelt. Noen har alt i en bærepose og vet ingenting om egen situasjon. Meningen er hjelp til selvhjelp

 

Anonymkode: 65aa8...4c5

Så bra 👍

Er vel en livsoppholdsats de trekker fra det man kan bruke på gjeld? Usikker...

Har oversikt over gjelden, og får det meste på epost osv så slipper å ta det med meg i en pose 🙂 Er bare det at gjelden er så mye at det går ikke rundt 😒

Anonymkode: da288...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk trekk i lønnen. Men de plikter å la deg beholde nok til livsopphold. Jeg klarte å komme meg gjennom det, og er kvitt dette i dag. Men hadde en venn som var i samme situasjon. Han ble kvitt gjelda gjennom en gjeldsordning. Her er noe jeg fant på nettet om detten:

"Dersom kreditorene ikke aksepterer en frivillig gjeldsordning kan Namsmannen ta saken til Tingretten. Der kan en såkalt tvungen gjeldsordning bli resultatet. Etter 5 år er du normalt gjeldfri, med unntak av eventuell gjeld som er sikret med pant. De som har gjeldsordning må leve sparsommelig så lenge ordningen varer."

Anonymkode: f42b1...bd8

Skjønner.

 

Spørs om jeg får gjeldsordning da. 

 

Men får håpe vi finner en løsning.

Anonymkode: da288...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skjønner.

 

Spørs om jeg får gjeldsordning da. 

 

Men får håpe vi finner en løsning.

Anonymkode: da288...a06

En løsning det jo bli, det er ikke noe annet alternativ. 

Går det an å spørre om hvor mye du har i gjeld, hva slags gjeld, og hvor mye det er i forhold til lønn. (du er jo anonym her så risikerer ingen outing🙂

Anonymkode: f42b1...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En løsning det jo bli, det er ikke noe annet alternativ. 

Går det an å spørre om hvor mye du har i gjeld, hva slags gjeld, og hvor mye det er i forhold til lønn. (du er jo anonym her så risikerer ingen outing🙂

Anonymkode: f42b1...bd8

Ja, det må vel bli det 🙂

Gjeld 530000 ca. Uføretrygd 358000 i året ca.

Mye forbruksgjeld, delbetalingskjøp osv fordi jeg har vært psykisk langt nede og tatt dumme valg 😟

Anonymkode: da288...a06

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingen grunn eller insentiv til å behandle deg dårlig. Husk at du er en i rekken for dem. Dette kommer til å gå bra.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, det må vel bli det 🙂

Gjeld 530000 ca. Uføretrygd 358000 i året ca.

Mye forbruksgjeld, delbetalingskjøp osv fordi jeg har vært psykisk langt nede og tatt dumme valg 😟

Anonymkode: da288...a06

Dumme valg tar vi alle, tro meg 🙂

Dette er da ikke så ille 🙂, har sett mye verre. (ja, jeg har jobbet i bank en periode) Ettersom det er usikret gjeld, har du nok høye renter. Hvis du fikk dette refinansiert i ett lån, med brukbar rente, ville du faktisk kunne leve med det. Ettersom det er lite sannsynlig at du får slettet noe gjeld, tror jeg du må be om hjelp til refinansiering. 

Uansett, møt opp med hevet hode, vis at du er genuint interessert i å løse dette. 

Anonymkode: f42b1...bd8

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dumme valg tar vi alle, tro meg 🙂

Dette er da ikke så ille 🙂, har sett mye verre. (ja, jeg har jobbet i bank en periode) Ettersom det er usikret gjeld, har du nok høye renter. Hvis du fikk dette refinansiert i ett lån, med brukbar rente, ville du faktisk kunne leve med det. Ettersom det er lite sannsynlig at du får slettet noe gjeld, tror jeg du må be om hjelp til refinansiering. 

Uansett, møt opp med hevet hode, vis at du er genuint interessert i å løse dette. 

Anonymkode: f42b1...bd8

Skjønner.  Ja er høye renter. Har søkt om refinansiering mange steder og fått avslag overalt. Eier ikke leilighet men kan jo høre om det går an å få hjelp til det med refinansiering. 

Anonymkode: da288...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dumme valg tar vi alle, tro meg 🙂

Dette er da ikke så ille 🙂, har sett mye verre. (ja, jeg har jobbet i bank en periode) Ettersom det er usikret gjeld, har du nok høye renter. Hvis du fikk dette refinansiert i ett lån, med brukbar rente, ville du faktisk kunne leve med det. Ettersom det er lite sannsynlig at du får slettet noe gjeld, tror jeg du må be om hjelp til refinansiering. 

Uansett, møt opp med hevet hode, vis at du er genuint interessert i å løse dette. 

Anonymkode: f42b1...bd8

Lite sannsynlig å få slettet gjeld som i gjeldsordning?

Hvordan få refinansiert når jeg ikke eier noe?

Er jo så klart interessert i å løse det. Så får håpe det finnes en løsning for meg også 🙂

Anonymkode: da288...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sannsynlig i første omgang, gjeldsordning er noe som kommer når det ikke finnes reell mulighet for å betjene gjelda. 

Går an å refinansiere uten pant i eiendom, men ettersom du får avslag fra vanlige låneforetak, trenger du ekstra sikkerhet. Enten at noen stiller eiendom til rådighet som pant. Eller noen kausjonerer. 

Men kanskje kommunen din kan bidra med noe? 

Anonymkode: f42b1...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lite sannsynlig i første omgang, gjeldsordning er noe som kommer når det ikke finnes reell mulighet for å betjene gjelda. 

Går an å refinansiere uten pant i eiendom, men ettersom du får avslag fra vanlige låneforetak, trenger du ekstra sikkerhet. Enten at noen stiller eiendom til rådighet som pant. Eller noen kausjonerer. 

Men kanskje kommunen din kan bidra med noe? 

Anonymkode: f42b1...bd8

Skjønner.

Har ingen som kan stille eiendom som pant eller kausjonere.

Vet ikke om de kan det, men er jo mulig de kan det.

Må vel sikkert betale etter evne en stund og evt få lønnstrekk. Har også for lavt skattetrekk så må rette opp i det også. Så når jeg har satt opp skattetrekket så blir jo nettolønn lavere fra neste måned. Hvis kreditorene nekter meg å sette opp skattetrekket vet jeg ikke hva jeg gjør. Gjør uansett ingenting før jeg har fått råd om hva jeg kan gjøre.

Anonymkode: da288...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det må vel bli det 🙂

Gjeld 530000 ca. Uføretrygd 358000 i året ca.

Mye forbruksgjeld, delbetalingskjøp osv fordi jeg har vært psykisk langt nede og tatt dumme valg 😟

Anonymkode: da288...a06

Kjenner meg alt for godt igjen i den historien. Om det er noe trøst så er mitt inntrykk at profesjonelle er veldig opptatt av å ikke kjefte på oss som har tatt dumme valg og i stedet prøve å hjelpe oss å komme ut av den vanskelige situasjonen. 

Anonymkode: 1a24e...fff

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det må vel bli det 🙂

Gjeld 530000 ca. Uføretrygd 358000 i året ca.

Mye forbruksgjeld, delbetalingskjøp osv fordi jeg har vært psykisk langt nede og tatt dumme valg 😟

Anonymkode: da288...a06

Er i akkurat samme situasjon selv. Håper vi kommer oss gjennom det 🍀

Anonymkode: ca925...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Skjønner.

Har ingen som kan stille eiendom som pant eller kausjonere.

Vet ikke om de kan det, men er jo mulig de kan det.

Må vel sikkert betale etter evne en stund og evt få lønnstrekk. Har også for lavt skattetrekk så må rette opp i det også. Så når jeg har satt opp skattetrekket så blir jo nettolønn lavere fra neste måned. Hvis kreditorene nekter meg å sette opp skattetrekket vet jeg ikke hva jeg gjør. Gjør uansett ingenting før jeg har fått råd om hva jeg kan gjøre.

Anonymkode: da288...a06

Ja, vent til du får råd om hva du skal gjøre. Jeg kan love deg at uansett hva slags ordning det blir, så vil du føle deg mye bedre enn slik du har det nå, uten orden på noe i hele tatt. 

Skjønte forresten ikke hva du mente med "Hvis kreditorene nekter meg å sette opp skattetrekket vet jeg ikke hva jeg gjør." 

Anonymkode: f42b1...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...