Gå til innhold

Samboere og lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter og kjæresten skal kjøpe hus sammen. 

De tjener nogenlunde likt, den ene har ca 700 000 i egenkapital, den andre ca 1000000. De tenker å kjøpe seg et hus til 4-5 mill. De vil ha et felles boliglån, men hvordan sikrer den som har mest egenandel å ikke "tape" om forholdet skulle skjære seg. 

Noen som vet/har erfaring om hvordan det er lurt å gå frem her?

Anonymkode: f9839...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboerkontrakt med avtalt eierbrøk etter egenkapitalen?

Anonymkode: c8b37...b89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har minst EK betaler tilsvarende mer på lånet. EVt to forskjellige lån, slik at de  har hver sitt. 

Anonymkode: fb56d...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten betaler den med mindre egenkapital mere, ellers må eierbrøk fastsettes i en samboerkontrakt. Her er der viktig at det står at den med mest egenkapital skal ha xx prosent av SALGSSUMMEN og ikke det beløpet som er igjen når huset er solgt - det utgjør stor forskjell mtp verdistigning. 

Anonymkode: 56e5b...05c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Min datter og kjæresten skal kjøpe hus sammen. 

De tjener nogenlunde likt, den ene har ca 700 000 i egenkapital, den andre ca 1000000. De tenker å kjøpe seg et hus til 4-5 mill. De vil ha et felles boliglån, men hvordan sikrer den som har mest egenandel å ikke "tape" om forholdet skulle skjære seg. 

Noen som vet/har erfaring om hvordan det er lurt å gå frem her?

Anonymkode: f9839...287

Hvor vanskelig er det for folk å sikre seg med å få en advokat til å formulere og tinglyse et dokument der dette er skrevet i stein?

Folk skal spare penger, noen få tusenlapper, på å ikke snakke med advokat i fredstid. Noen år senere, når samboerskapet er i oppløsning og partene er i full krig med og mot hverandre, så er det greit å bruke mangfoldige tusenlapper på advokat, hver sin advokat., :risterpåhodet: Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 0adc9...710

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjenspeiler seg i eierandelen/brøken som tinglyses. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter og kjæresten skal kjøpe hus sammen. 

De tjener nogenlunde likt, den ene har ca 700 000 i egenkapital, den andre ca 1000000. De tenker å kjøpe seg et hus til 4-5 mill. De vil ha et felles boliglån, men hvordan sikrer den som har mest egenandel å ikke "tape" om forholdet skulle skjære seg. 

Noen som vet/har erfaring om hvordan det er lurt å gå frem her?

Anonymkode: f9839...287

Tinglyser selvsagt forskjellig eierbrøk  beregnet utifra EK

Anonymkode: f387e...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvor vanskelig er det for folk å sikre seg med å få en advokat til å formulere og tinglyse et dokument der dette er skrevet i stein?

Folk skal spare penger, noen få tusenlapper, på å ikke snakke med advokat i fredstid. Noen år senere, når samboerskapet er i oppløsning og partene er i full krig med og mot hverandre, så er det greit å bruke mangfoldige tusenlapper på advokat, hver sin advokat., :risterpåhodet: Forstå det den som kan. 

Anonymkode: 0adc9...710

Ingen som har sagt at det er vanskelig å sikre seg via en advokat.

Anonymkode: f9839...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi eier 50/50, men har kontrakt på at vi får med oss det vi hadde med inn+prisregulering ut igjen. Eventuelt hadde jeg gått med på at en har mer lån enn den andre, men vi har felles økonomi så hos oss fungerte ikke det. 
 

Jeg hadde aldri bodd i et hus som samboer eide mer av enn meg. 

Anonymkode: 0a902...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke enklest med separate lån? Alså 50/50 men en har mer lån/avdrag.

Anonymkode: cddef...3b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700k egenkapital hver og den ene putter 300 i fond eller høyrentekonto.

Anonymkode: f91e2...a9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

700k egenkapital hver og den ene putter 300 i fond eller høyrentekonto.

Anonymkode: f91e2...a9d

Skulle akkurat til å skrive dette. 300k i fond hadde også gitt mer avkastning pdd enn hva personen hadde tjent på mindre rente på lånet. 

Anonymkode: 4cb50...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tjener omtrent likt og valgte å løse det slik:

jeg hadde litt mindre egenkapital enn han, og fordelte lånet 50/50 for at vi begge skulle ha like muligheter for å spare. Det gjør at jeg får litt mindre fortjeneste på overskudd men har mulighet til å spare like mye som han hver mnd. 

 (Din egenkapital + ditt lån)/(Kjøpesum).

For oss utgjorde det 46% mot 54% 


 

 

Anonymkode: acad9...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var riktignok gift, men i samme situasjon. Jeg hadde EK, han ikke. Vi har ektepakt på at min EK er mitt særeie (regulert for verdi) ved brudd og felleseie ved død. 

Anonymkode: 8360d...90c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke gjenspeile seg i eierbrøk. Man kan fint eie 50/50 på papiret og dele boliglånet deretter. Så kan man skrive samboerkontrakt om hvor mye man har gått inn med i egenkapital, slik at man får ut det tilsvarende hvis det skulle bli slutt. Tjener man likt er det jo mest naturlig at man også betaler likt på boliglånet synes jeg. 

 

Anonymkode: d15e3...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi valgte å bruke lik sum til EK og jeg, som hadde mest beholdt det jeg hadde mere av sparepenger og investerte det på andre måter.

Anonymkode: 6458c...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør eie likt, ellers kan det fort bli diskusjon om fordeling av ansvar for vedlikehold og oppgraderinger.

Så kan de ha forskjellig lån, avtale at den som har mest egenkapital skal ha det igjen indeksregulert, eller h*n kan sette det overskytende i noe annet.

Anonymkode: ce376...ef8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...