AnonymBruker Skrevet 21. august #21 Del Skrevet 21. august Det er anbefalt at menn drikker 2,5 L væske hver dag, så det høres ut som latskap å bare foreslå at du skal drikke mindre for å tisse mindre. Du trenger fortsatt vann! Anonymkode: 6bdfc...be7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 21. august #22 Del Skrevet 21. august (endret) male32 skrev (38 minutter siden): Hei Jeg har vært hos urolog for vurdering av mine plager med hyppig vannlating, lekkasjer osv. Ble bedt om å fylle ut skjema hvor mye jeg drikker, tisser og lekker. Da sykepleier fikk se hvor mye vann jeg drikker i løpet av dagen, mener hun at problemene mine er fordi jeg drikker alt for mye vann. Jeg er uenig. I sommer har det vært ekstremt varmt her i Nord Norge. Jeg drikker mye mer vann om sommeren fordi jeg svetter veldig mye. Jeg trener veldig hardt, og hver eneste dag og trenger derfor mye vann. Jeg fylte ut for 3 dager hvor mye jeg har drukket. 2,7l, 2,5l og 2,4l. Jeg forklarte at det har vært veldig varmt og jeg derfor har drukket mer enn jeg vanligvis bruker. Men hun hørte ikke på meg. Jeg drikker sikkert ikke mer enn 2l til vanlig. Hun mener at jeg ikke trenger drikker mer enn 1,5l vann om dag. Dette blir alt for lite for meg i forhold til trening. Problemene jeg har med vannlating har vært over flere år og er ikke grunnet mengden vann jeg drikker. I perioder kan jeg drikke svært lite, men jeg sliter uansett med å holde meg når jeg vil på do, og får ofte små lekkasjer. Jeg er ekstremt tørst når det er veldig varmt og jeg trener eller har vært ute å gått tur i sola. Jeg kan da drikke flere glass vann, men UTEN at jeg må oftere på do av den grunn. Plagene mine er verre om vinteren når det er kaldt, og da drikker jeg mindre. Forklart dette, men blir selvfølgelig ikke hørt. Fargen på urin er gul, ikke veldig mørk men heller ikke veldig lys. VIl si den er normal. Hvordan er saltbalanse, blodsukker, adh/aldosteron? Hvor gammel er du? Kan det være overgangsalderen? https://lommelegen.dagbladet.no/nyrer-og-urinveier/artikkel/overgangsalder-og-urininkontinens/69029609 Endret 21. august av Grüner 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #23 Del Skrevet 21. august Kålrota skrev (7 minutter siden): Neida, men man bør vel justere vanninntaket først likevel? Virker det ikke, så har TS rett. Men les hva TS skriver da. Hun skriver at vanninntaket har vært noe høyere i noen få dager pga varmen, og ellers ligger på ca 2 liter. TS trener og svetter regelmessig, og må derfor drikke godt pga det. Problematikken har vært i flere år. Å drikke 2 liter daglig når man i tillegg trener er virkelig ikke mye væske. Anonymkode: 87da8...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #24 Del Skrevet 21. august male32 skrev (30 minutter siden): Hei Jeg har vært hos urolog for vurdering av mine plager med hyppig vannlating, lekkasjer osv. Ble bedt om å fylle ut skjema hvor mye jeg drikker, tisser og lekker. Da sykepleier fikk se hvor mye vann jeg drikker i løpet av dagen, mener hun at problemene mine er fordi jeg drikker alt for mye vann. Jeg er uenig. I sommer har det vært ekstremt varmt her i Nord Norge. Jeg drikker mye mer vann om sommeren fordi jeg svetter veldig mye. Jeg trener veldig hardt, og hver eneste dag og trenger derfor mye vann. Jeg fylte ut for 3 dager hvor mye jeg har drukket. 2,7l, 2,5l og 2,4l. Jeg forklarte at det har vært veldig varmt og jeg derfor har drukket mer enn jeg vanligvis bruker. Men hun hørte ikke på meg. Jeg drikker sikkert ikke mer enn 2l til vanlig. Hun mener at jeg ikke trenger drikker mer enn 1,5l vann om dag. Dette blir alt for lite for meg i forhold til trening. Problemene jeg har med vannlating har vært over flere år og er ikke grunnet mengden vann jeg drikker. I perioder kan jeg drikke svært lite, men jeg sliter uansett med å holde meg når jeg vil på do, og får ofte små lekkasjer. Jeg er ekstremt tørst når det er veldig varmt og jeg trener eller har vært ute å gått tur i sola. Jeg kan da drikke flere glass vann, men UTEN at jeg må oftere på do av den grunn. Plagene mine er verre om vinteren når det er kaldt, og da drikker jeg mindre. Forklart dette, men blir selvfølgelig ikke hørt. Fargen på urin er gul, ikke veldig mørk men heller ikke veldig lys. VIl si den er normal. En skål for seg er at du hevder å ikke bli hørt, i den andre skålen så hører du ikke på helsepersonell? Du drikker vel noe mer enn bar Evan i løpet av døgnet, dermed blir volumet enda høyere? Spørsmålet er jo og om du går på wc ofte nok til å ikke lekke på grunn av overfylt blære? Hva med å høre på helsepersonell og prøve ut om rådene der har noe for seg fremfor å søke hjelp for så å avvise hjelpen og klage på nettet? Anonymkode: fc4a0...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #25 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette!!!! Jeg var også hos urolog som ikke kunne hjelpe med NOE! Fastlegen derimot underviste i bekkenbunn, tok relevante blodprøver, gyn undersøkelse og kom med råd. Hun hjalp meg med å endre livet mitt. Helt basic kvinnehelse-service, vil jeg påstå, men det gjorde en enorm forskjell Anonymkode: 9c9fa...a87 Så bra! Jeg gikk i MANGE år med dette problemet, uten at bekkenbunnstrening ble nevnt en eneste gang. Verken av daværende fastlege, eller urolog. Anonymkode: 87da8...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 21. august #26 Del Skrevet 21. august Opptil 2,7 liter vann i tillegg til annen drikke og mat er ekstremt mye. Hvis du virkelig er så tørst at du føler du trenger det, bør du undersøke om du har diabetes. Eller spiser du kun knekkebrød? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #27 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men les hva TS skriver da. Hun skriver at vanninntaket har vært noe høyere i noen få dager pga varmen, og ellers ligger på ca 2 liter. TS trener og svetter regelmessig, og må derfor drikke godt pga det. Problematikken har vært i flere år. Å drikke 2 liter daglig når man i tillegg trener er virkelig ikke mye væske. Anonymkode: 87da8...125 Les du også da vel, ts er mann. Anonymkode: 9bdc9...94d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 21. august #28 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er anbefalt at menn drikker 2,5 L væske hver dag, så det høres ut som latskap å bare foreslå at du skal drikke mindre for å tisse mindre. Du trenger fortsatt vann! Anonymkode: 6bdfc...be7 Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er anbefalt å få i seg 2,5l per dag, men mye av væsken man får i seg kommer via mat. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #29 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Les du også da vel, ts er mann. Anonymkode: 9bdc9...94d Jeg har allerede oppklart at jeg vet det. Og bekkenbunnstrening/blæretrening er anbefalt for menn også, les linker jeg postet på forrige side. Å ikke forstå at 2 liter per dag ikke er mye når man trener, uavhengig av kjønn, er jo helt hinsides.. Anonymkode: 87da8...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #30 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Og jeg vet heller ikke om så mange kvinner som går til urolog i stedet for gynekolog. Anonymkode: 06995...e63 Ehh….jeg er kvinne, og har vært hos urolog to ganger (ulike urologer, med noen års mellomrom). Hva er det du tror en urolog jobber med egentlig? Anonymkode: 75966...dea 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #31 Del Skrevet 21. august 42 minutter siden, AnonymBruker said: Det er anbefalt at menn drikker 2,5 L væske hver dag, så det høres ut som latskap å bare foreslå at du skal drikke mindre for å tisse mindre. Du trenger fortsatt vann! Anonymkode: 6bdfc...be7 Det er ikke riktig! 2.5 liter væske, også inkludert det som er i mat. Dette vannhysteriet har tatt helt av. Kroppen trenger ikke at man forebygger tørste. Drikk når du er tørst og til mat. Og ved trening når du er tørst.. Anonymkode: bdbe7...094 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #32 Del Skrevet 21. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem faen må ikke tisse i ett kjør om man drikker 2-3 liter vann om dagen?Du har et problem, blitt undersøkt er henvist til spesialist og er uenig i legens vurdering? Får komme tilbake når du drikker 1, 5 liter vann daglig og det fortsatt er et problem... Eller kanskje undersøke om du har diabetes hvis du er så ekstremt tørst! Anonymkode: d7a77...0dc To liter vann om dagen er jo ikke SÅ mye. Anonymkode: 4c51d...703 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #33 Del Skrevet 21. august 28 minutter siden, AnonymBruker said: To liter vann om dagen er jo ikke SÅ mye. Anonymkode: 4c51d...703 Kanskje ikke for en cowboy i texasvarme... Men for oss i Norge er det mye, uansett hvor god sommer det har vært. Ts har fått beskjed fra en spesialist om å drikke mindre. Men tror ikke på det, så ingenting mer å gjøre med det. Anonymkode: bdbe7...094 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august #34 Del Skrevet 21. august Dersom du trener flere timer daglig, og treningen foregår i varme, ja da trenger du så mye vann som du hiver innpå. Dersom ikke dette er tilfellet så overhydrerer du deg selv. Shit, merker at dette gjør meg litt provosert. Drar til legen, henvising til urolog, fordi du drikker så mye at du har problemer med hyppig vannlating. Og så I TILLEG ikke stoler på helsefaglig vurdering. Ikke rart at vi har problemer med helsekøer i dette landet når folk renner til legen av sånne opplagte greier. Anonymkode: ca949...665 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #35 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Kanskje ikke for en cowboy i texasvarme... Men for oss i Norge er det mye, uansett hvor god sommer det har vært. Ts har fått beskjed fra en spesialist om å drikke mindre. Men tror ikke på det, så ingenting mer å gjøre med det. Anonymkode: bdbe7...094 Du trener åpenbart ikke, siden du ikke forstår hvor mye væske vi mister under trening og regelmessig svetting. 2 liter er IKKE mye som daglig væskeinntak når man trener. Anonymkode: 87da8...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #36 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dersom du trener flere timer daglig, og treningen foregår i varme, ja da trenger du så mye vann som du hiver innpå. Dersom ikke dette er tilfellet så overhydrerer du deg selv. Shit, merker at dette gjør meg litt provosert. Drar til legen, henvising til urolog, fordi du drikker så mye at du har problemer med hyppig vannlating. Og så I TILLEG ikke stoler på helsefaglig vurdering. Ikke rart at vi har problemer med helsekøer i dette landet når folk renner til legen av sånne opplagte greier. Anonymkode: ca949...665 Man mister faktisk mye væske selv om treningen ikke foregår i varme. Man overhydrer ikke seg selv ved å drikke 2 liter om dagen når man trener. Hvordan trener du egentlig, hode skulder kne og tå, og en runde rundt kvartalet? Ellers så har du ikke særlig god svetteproduksjon, ikke alle har det. Men du trener kanskje ikke i det hele tatt. Jeg har svart tidligere i tråden her hvordan jeg har hatt samme problem - i mange år. Å kutte ned på væske hjalp ikke. Bekkenbunnstrening og blæretrening var det som hjalp, men dette nevnte ikke urolog noe om. Jeg drikker forøvrig like mye væske i dag, minst 2 liter daglig. Anonymkode: 87da8...125 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #37 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du trener åpenbart ikke, siden du ikke forstår hvor mye væske vi mister under trening og regelmessig svetting. 2 liter er IKKE mye som daglig væskeinntak når man trener. Anonymkode: 87da8...125 Med mindre du trener som en toppidrettsutøver og holder på i mange timer hver dag så mister du maks en desiliter. Har du prøvd å ta en desiliter væske og helle det ut på gulvet noen gang? Hvordan tror du det ville sett ut på treningssenter dersom folk svettet mer enn det? Anonymkode: b8ab9...06a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #38 Del Skrevet 22. august Kom til å tenke på en ting: Fikk du beskjed om at du drikker for mye væske, eller for mye vann? Generelt drikker du ikke fryktelig mye, men det er mulig hun mente at du bør drikke noe annet enn vann for å opprettholde balansen. Jeg har hatt tegn til dehydrering på blodprøver selv ved høyt vanninntak, fordi jeg ikke fikk i nok salt og andre mineraler. Uanonym bruker skrev (14 timer siden): Opptil 2,7 liter vann i tillegg til annen drikke og mat er ekstremt mye. Hvis du virkelig er så tørst at du føler du trenger det, bør du undersøke om du har diabetes. Eller spiser du kun knekkebrød? Det er ikke alle som drikker noe mye annet enn vann. Jeg drikker litt kaffe på jobb, og ellers omtrent kun vann. Etter harde treninger i varme bruker jeg brusetabletter med elektrolytter. Anonymkode: 77eb1...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #39 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med mindre du trener som en toppidrettsutøver og holder på i mange timer hver dag så mister du maks en desiliter. Har du prøvd å ta en desiliter væske og helle det ut på gulvet noen gang? Hvordan tror du det ville sett ut på treningssenter dersom folk svettet mer enn det? Anonymkode: b8ab9...06a Så da er logikken din at folk som trener og svetter 1 time, kun trenger å drikke 1 dl? https://sunnidrett.no/viktig-med-nok-vaeske/#:~:text=På trening trenger du 0,å få i seg nok . Anonymkode: 87da8...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #40 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Med mindre du trener som en toppidrettsutøver og holder på i mange timer hver dag så mister du maks en desiliter. Har du prøvd å ta en desiliter væske og helle det ut på gulvet noen gang? Hvordan tror du det ville sett ut på treningssenter dersom folk svettet mer enn det? Anonymkode: b8ab9...06a Topp 10 svette fakta - Iform.no Sitat Trener du utendørs om sommeren, mister du opptil to liter væske i timen Om jeg tømmer en desiliter væske ut over klærne mine i løpet av en time, så er ikke klærne i nærheten av like fuktig som etter en treningsøkt. Og da har jeg ikke tatt med den svetten som fordamper. Eller den jeg tørker av med papir eller håndkle. Litt usikker på hvilken type treningssenter du trener på, men der jeg trener har folk på seg klær som trekker til seg svetten, i tillegg til at man tørker av svette fra apparatene. Folk flest svetter ikke rett ut på gulvet... Anonymkode: 77eb1...950 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå