Gå til innhold

Urolog mener jeg drikker alt for mye vann

male32

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært hos urolog for vurdering av mine plager med hyppig vannlating, lekkasjer osv. Ble bedt om å fylle ut skjema hvor mye jeg drikker, tisser og lekker. Da sykepleier fikk se hvor mye vann jeg drikker i løpet av dagen, mener hun at problemene mine er fordi jeg drikker alt for mye vann. Jeg er uenig.

I sommer har det vært ekstremt varmt her i Nord Norge. Jeg drikker mye mer vann om sommeren fordi jeg svetter veldig mye.
Jeg trener veldig hardt, og hver eneste dag og trenger derfor mye vann. 

Jeg fylte ut for 3 dager hvor mye jeg har drukket. 2,7l, 2,5l og 2,4l. Jeg forklarte at det har vært veldig varmt og jeg derfor har drukket mer enn jeg vanligvis bruker. Men hun hørte ikke på meg. Jeg drikker sikkert ikke mer enn 2l til vanlig. Hun mener at jeg ikke trenger drikker mer enn 1,5l vann om dag. Dette blir alt for lite for meg i forhold til trening.

Problemene jeg har med vannlating har vært over flere år og er ikke grunnet mengden vann jeg drikker. I perioder kan jeg drikke svært lite, men jeg sliter uansett med å holde meg når jeg vil på do, og får ofte små lekkasjer. 

Jeg er ekstremt tørst når det er veldig varmt og jeg trener eller har vært ute å gått tur i sola. Jeg kan da drikke flere glass vann, men UTEN at jeg må oftere på do av den grunn. Plagene mine er verre om vinteren når det er kaldt, og da drikker jeg mindre. 
Forklart dette, men blir selvfølgelig ikke hørt. 

Fargen på urin er gul, ikke veldig mørk men heller ikke veldig lys. VIl si den er normal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke mye vann, men helt normalt og riktig mengde med tanke på årstid. 

Jeg slet med hyppig vannlating i årevis, livsødeleggende. Fikk aldri sove, måtte opp 10-20 ganger hver natt. I tillegg minst like mange ganger på dagtid. Urolog var til ingen hjelp. Det tok flere år før jeg kom til en fastlege som sendte meg til gynekolog. Fikk påvist (veldig) svak bekkenbunnsmuskulatur, som da ble konstantert å være hovedsårsak til problemet. Er bekkenbunnen svak, blir også blærefunksjonen svekket, og man klarer ikke holde på mye urin. 

Dette løser seg da med knipeøvelser, samt blæretrening. Altså å holde seg. Man kan også kjøpe apparat man innfører i skjeden som gir sammentrekningen i bekkenbunnen. Anbefaler deg å oppsøke gynekolog. 

Anonymkode: 87da8...125

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem faen må ikke tisse i ett kjør om man drikker 2-3 liter vann om dagen?Du har et problem, blitt undersøkt er henvist til spesialist og er uenig i legens vurdering? 

Får komme tilbake når du drikker 1, 5 liter vann daglig og det fortsatt er et problem... Eller kanskje undersøke om du har diabetes hvis du er så ekstremt tørst! 

Anonymkode: d7a77...0dc

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det som regel slik at spesialister i sitt fag har mer kunnskap enn pasienten. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo ikke så mye rolle om hun hørte på deg angående dette med at det var varmt og at du drikker mer enn du pleide. Hvis du drikker 2 liter til vanlig så står jo fremdeles rådet fra sykepleieren om 1,5 liter. Du var vel der av en grunn og da bør du følge rådet du får av helsepersonell. Kutt en halv liter så du kommer ned på 1,5. Når du har gjort det en stund og ting ikke endrer seg kan du gå tilbake til fastlegen.

Ikke helt det samme, men jeg var hos kardiolog pga. hyppige dobbeltslag på hjertet som kom i serier. Han "bortforklarte" det (i mine øyne) med at jeg drikker kaffe. Det jeg gjorde da var å slutte med kaffe, slik at jeg på neste kontrolltime kunne si at dobbeltslagene ikke har med koffein-inntak å gjøre. Men... det viste seg at kardiologen hadde rett og jeg var nesten ikke plaget med dobbeltslag lenger etter at jeg sluttet med kaffe...

Anonymkode: b8ab9...06a

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke mye vann, men helt normalt og riktig mengde med tanke på årstid. 

Jeg slet med hyppig vannlating i årevis, livsødeleggende. Fikk aldri sove, måtte opp 10-20 ganger hver natt. I tillegg minst like mange ganger på dagtid. Urolog var til ingen hjelp. Det tok flere år før jeg kom til en fastlege som sendte meg til gynekolog. Fikk påvist (veldig) svak bekkenbunnsmuskulatur, som da ble konstantert å være hovedsårsak til problemet. Er bekkenbunnen svak, blir også blærefunksjonen svekket, og man klarer ikke holde på mye urin. 

Dette løser seg da med knipeøvelser, samt blæretrening. Altså å holde seg. Man kan også kjøpe apparat man innfører i skjeden som gir sammentrekningen i bekkenbunnen. Anbefaler deg å oppsøke gynekolog. 

Jeg drikker forøvrig akkurat samme mengde vann fortsatt, og testet ut mindre væskeinntak over lengre tid uten at det hjalp. Så hyppig vannlating/lekkasje er ikke alltid relatert til væskeinntak. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gothard skrev (7 minutter siden):

Nå er det som regel slik at spesialister i sitt fag har mer kunnskap enn pasienten. 

En spesialist som ikke forstår bekkenbunnens funksjon på hyppig vannlatning/lekkasje hos kvinner, er ingen god spesialist. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En spesialist som ikke forstår bekkenbunnens funksjon på hyppig vannlatning/lekkasje hos kvinner, er ingen god spesialist. 

Hvordan vet du at urologen ikke har kunnskap om dette?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkt knipeøvelser? Er du nøye med å tømme blæren ved hvert toattbesøk? Legen anbefalte meg å bruke tid på dette, reise meg opp når jeg trodde det var tomt, bevege litt på bekkenet og sette meg igjen. Kom alltid mer da. 

Knipeøvelser fsnt jeg på tena sine nettsider.

Får du i deg nok salt når du drikker så mye? Det er viktig med nok salt!

Jeg kjenner meg veldig igjen i det med tørste i varmen og ved trening, samt at jeg må tisse oftere på vinteren når jeg er kald og kroppen samler mi dre på vannet.

Når det er sagt så er det sikker ikke feil når legen sier at du kan/bør drikke mindre. Vi får i oss væske gjennom mat også, så totalt blir det gjerne nok.

Anonymkode: 9c9fa...a87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette!!!! Jeg var også hos urolog som ikke kunne hjelpe med NOE! Fastlegen derimot underviste i bekkenbunn, tok relevante blodprøver, gyn undersøkelse og kom med råd. Hun hjalp meg med å endre livet mitt. Helt basic kvinnehelse-service, vil jeg påstå, men det gjorde en enorm forskjell

Anonymkode: 9c9fa...a87

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder fargen på urinen. Den skal være svakt lysegul, ikke gjennomsiktig som vann. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter heter male32 og det står mann under brukernavnet.. 

Anonymkode: 56224...f84

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg drikker forøvrig akkurat samme mengde vann fortsatt, og testet ut mindre væskeinntak over lengre tid uten at det hjalp. Så hyppig vannlating/lekkasje er ikke alltid relatert til væskeinntak. 

Neida, men man bør vel justere vanninntaket først likevel? Virker det ikke, så har TS rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og jeg vet heller ikke om så mange kvinner som går til urolog i stedet for gynekolog. 

Anonymkode: 06995...e63

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, jeg drikker 5-6 liter hver dag!!! Har blitt sjekket, ingenting galt med meg

Anonymkode: ae608...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men nå er ikke TS kvinne da…

Anonymkode: c14e7...362

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om jeg skal drikke bare 1,5 liter vann på sommeren når jeg trener, så får jeg ekstrem migrene, og kan gå en hel dag uten å tisse en dråpe...

Anonymkode: 77eb1...950

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (27 minutter siden):

Hei

Jeg har vært hos urolog for vurdering av mine plager med hyppig vannlating, lekkasjer osv. Ble bedt om å fylle ut skjema hvor mye jeg drikker, tisser og lekker. Da sykepleier fikk se hvor mye vann jeg drikker i løpet av dagen, mener hun at problemene mine er fordi jeg drikker alt for mye vann. Jeg er uenig.

I sommer har det vært ekstremt varmt her i Nord Norge. Jeg drikker mye mer vann om sommeren fordi jeg svetter veldig mye.
Jeg trener veldig hardt, og hver eneste dag og trenger derfor mye vann. 

Jeg fylte ut for 3 dager hvor mye jeg har drukket. 2,7l, 2,5l og 2,4l. Jeg forklarte at det har vært veldig varmt og jeg derfor har drukket mer enn jeg vanligvis bruker. Men hun hørte ikke på meg. Jeg drikker sikkert ikke mer enn 2l til vanlig. Hun mener at jeg ikke trenger drikker mer enn 1,5l vann om dag. Dette blir alt for lite for meg i forhold til trening.

Problemene jeg har med vannlating har vært over flere år og er ikke grunnet mengden vann jeg drikker. I perioder kan jeg drikke svært lite, men jeg sliter uansett med å holde meg når jeg vil på do, og får ofte små lekkasjer. 

Jeg er ekstremt tørst når det er veldig varmt og jeg trener eller har vært ute å gått tur i sola. Jeg kan da drikke flere glass vann, men UTEN at jeg må oftere på do av den grunn. Plagene mine er verre om vinteren når det er kaldt, og da drikker jeg mindre. 
Forklart dette, men blir selvfølgelig ikke hørt. 

Fargen på urin er gul, ikke veldig mørk men heller ikke veldig lys. VIl si den er normal. 

Diabetes? 

Anonymkode: 9bdc9...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvem faen må ikke tisse i ett kjør om man drikker 2-3 liter vann om dagen?Du har et problem, blitt undersøkt er henvist til spesialist og er uenig i legens vurdering? 

Får komme tilbake når du drikker 1, 5 liter vann daglig og det fortsatt er et problem... Eller kanskje undersøke om du har diabetes hvis du er så ekstremt tørst! 

Anonymkode: d7a77...0dc

Jeg drikker mellom 4 og 5 liter væske om dagen, og har helt normal vannlating. Er 50, har født tre barn, 2 av dem tvillinger, og har vært tørst hele livet, uten at det er noe galt med meg.

Anonymkode: 7d396...674

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men nå er ikke TS kvinne da…

Anonymkode: c14e7...362

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fair enough. Men bekkenbunnstrening OG blæretrening gjelder faktisk for begge kjønn. 

https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/bekkenbunnstrening

https://www.apotek1.no/intim-og-underliv/overaktiv-blaere?srsltid=AfmBOopy3014191zR_tfA1vCmBvpfwz9MuIIc-sCk5oalOeqRrqahvkA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...