Gå til innhold

Bedre å søke husbanklån etter nyttår? Vil samboer få vite om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt noe om at Husbanken har en pott å fordele hvert år, så det er mest sannsynlig å få lån dersom man søker på nyåret vs utover i året?

Vil samboer få beskjed om at jeg har søkt? (Skulle ha flyttet uten ham…)

Anonymkode: b57b1...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har hørt noe om at Husbanken har en pott å fordele hvert år, så det er mest sannsynlig å få lån dersom man søker på nyåret vs utover i året?

Vil samboer få beskjed om at jeg har søkt? (Skulle ha flyttet uten ham…)

Anonymkode: b57b1...d9a

Tror du banken går tom for penger, i siste halvår? Tenker du startlån fra Kommunen? 
Folk betaler inn hele lån når de selger, folk betaler av drag hele året, ergo er der penger/pengestrøm. 
Du kan ikke søke alene om startlån når du er samboer, da må du først få enten samboer ut eller flytte selv, den regelen er universell og ikke avhengig av bostedskommunen tilpasning til Husbankens grunnregler for Startlån. 

Anonymkode: 0769a...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt dette, TS, jeg hadde gjort det. Bare opplys om at det er samlivsbrudd. Skader ikke å prøve, gå for januar :)

Anonymkode: 933b1...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husbanken får en pott i året til f.eks startlån og boliglån, og når den er brukt opp har de ikke mulighet til å innvilge flere lån før neste år. I år var potten brukt opp allerede i mai. Jeg fikk kun lån fordi det kom en ekstrabevilgning i revidert statsbudsjett i juni, men uten den hadde det vært blankt avslag.

Alle søknader og dokumentasjon har gått via Digipost. Om samboeren din ikke har innsyn der skal det derfor i teorien være mulig å holde det skjult, men nå vet jeg ikke hva slags type han er. Om han er voldelig, kontrollerende m.m., og at det er derfor du vurderer dette i skjul ville jeg ha informert noen som det er mulig å stole på om hva du planlegger. Ellers kan det stemme som den over meg skriver at du ikke får startlån om du har samboer, eller om samboer tjener for godt. Dette står det vel kanskje om på hjemmesidene. 

Anonymkode: e7d4b...cba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du banken går tom for penger, i siste halvår? Tenker du startlån fra Kommunen? 
Folk betaler inn hele lån når de selger, folk betaler av drag hele året, ergo er der penger/pengestrøm. 
Du kan ikke søke alene om startlån når du er samboer, da må du først få enten samboer ut eller flytte selv, den regelen er universell og ikke avhengig av bostedskommunen tilpasning til Husbankens grunnregler for Startlån. 

Anonymkode: 0769a...26f

Øøøøøh. Nei, det finnes ingen regel om at man ikke kan søke boliglån alene når man har samboer.

 

Om TS skal flytte ut så står hun selvfølgelig fritt til å søke lån alene.

 

Slutt å finn på visvas når du ikke har peiling. 

Anonymkode: 4c6e0...94b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve og søke nå. Jeg søkte i mai og fikk svar denne måneden. Fikk 2,5 mil i startlån. Ung ufør.

Begrunnelsen var forventede langvarige finanseringsproblemer og mitt sparepotensial. Hadde nesten 200k i EK.

Prøvde å søke i vanlig bank tidligere og da fikk jeg ikke 1 mil i lån en gang 😅

Anonymkode: 2724d...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest krympe
AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 19.37):

Du kan prøve og søke nå. Jeg søkte i mai og fikk svar denne måneden. Fikk 2,5 mil i startlån. Ung ufør.

Begrunnelsen var forventede langvarige finanseringsproblemer og mitt sparepotensial. Hadde nesten 200k i EK.

Prøvde å søke i vanlig bank tidligere og da fikk jeg ikke 1 mil i lån en gang 😅

Anonymkode: 2724d...9e2

Hvilken kommune er dette? Jeg søkte for 2 år siden, da rentene var lavere, jeg hadde 600k i EK, og fikk tilbud om 900k i lån samt 200k i tilskudd ( som ikke skulle avskrives over år, altså bare et gratis lån). Lånetid var 50 år. Jeg kunne altså kjøpe for 1,7 mill, noe som i min by betyr ettromsleilighet ( mao uaktuelt). Er også ung ufør. Jeg fatter ikke hvordan de kan vurdere like inntekter så forskjellig 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.8.2024 den 19.21):

Tror du banken går tom for penger, i siste halvår? Tenker du startlån fra Kommunen? 
Anonymkode: 0769a...26f

Er du dum?! Hva i Guds hellige navn, får deg til å tro at TS tror banken går tom for penger? Evner du ikke å forstå at TS skjønner at banken har penger å fordele, og at denne potten er brukt opp siste halvdel av året?

Makan, altså til folk. 

Anonymkode: 2793c...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...