Gå til innhold

Førjulstråden 2024 - Skrytetråd 🎄

Bombasi

Anbefalte innlegg

Jeg storkoser meg med å pakke inn gavene litt etter litt. Gruer meg alltid til siste pakke er pakket inn. :fnise:

Vi har så smått begynt å handle inn julemat, -drikke og -snop også. Og denne uken begynner vi med baking. Enig med AB over her, jeg vil ikke ha stress før jul og nettopp derfor utgår ting som julevask. Det er ikke kos i det hele tatt og helt unødvendig så det kan bare være mens jeg heller koser meg med forberedelser jeg faktisk liker å gjøre. :jepp:

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har sykdom herjet i huset, så jeg har ikke rukket å vaske ned soverommene til jul enda. Vet ikke om jeg har energi til det i år heller, i hvert fall ikke nå. Pleier alltid å ta julevasken på alle rom, men vi får se. Håper jeg får litt motivasjon.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to gaver igjen å pakke inn. :gråter: Jeg har tatt litt og litt for å kose meg mest mulig, men en gang tar det slutt.

Jeg mangler å hente pakken med spekepølser (til julefrokostene) som kom i går. I dag skal jeg lage pepperkakedeig og så baker jeg og barna pepperkaker og pepperkakehus i morgen og så tenkte jeg også å bake julekake i morgen. De deler jeg i to og fryser ned så har vi alltid fersk og god julekake. Juletre skal vi kjøpe litt senere i uka. Jeg gleder meg til den deilige lukten av gran i stua. :strix:
Et tyyyynt dryss av snø (som nå er mest is egentlig) har vi også fått. Med nå er det meldt plussgrader i over en uke framover så det spørs om det ikke blir (en slags) grønn jul i år. 

Ellers fabulerer jeg om noe mer julepynt utendørs. Vi har allerede istappslynger som henger på selve huset og en lenke med lysende dompaper som står på rekkverket ved ytterdøra samt en krans på døra, men jeg har litt lyst på noe lysende (et reinsdyr i rotting? en nisse?) som kan stå på trappa. Vi får se. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (6 minutter siden):

Ellers fabulerer jeg om noe mer julepynt utendørs.

Det har jeg også gjort i det siste. :nisse: Jeg har flere hekker og har bare lys på den ene. Kunne tenkt meg en lyslenke på en hekk til, men det har jo vært et forbanna møkkavær over lang tid der lyslenken på hekken har fått juling av vinden. Har lurt på om lyslenka overlever årets advent, så har lagt ifra meg tanken om mer lys for i år. For mer vær kommer visst... Får se til neste år! 😊

Så jeg gikk heller til innkjøp av to adventsstjerner til inne. Var på halv pris nå. Ble bra det, men kjenner samtidig på at jeg er på grensen til at det blir for mye. 😅 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke all julepynt som er laget for nordnorsk vær, det er sikkert og visst. Er det noe jeg ikke savner hjemmefra så er det været.

Vi er et godt stykke unna "for mye" :knegg:, så det er derfor jeg tenker jeg kan unne meg noe mer. Jeg må bare tenke litt på hva som kan være hyggelig. Det er ett hus i gata jeg kjenner jeg er bittelitt glad for at jeg ikke har som nærmeste nabo, for der blinker det ut av en annen verden i alle regnbuens farger. Selv om jeg synes det er hyggelig å se på på avstand eller når jeg går fordi er det sikkert ikke like gøy for de som evt har stuevinduene sine vendt mot akkurat det huset. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, 14 dager igjen til jul nå. Tiden flyr, og av og til skulle jeg ønske man bare kunne stoppe klokka og bare nyte å være i nuet. Spesielt i denne førjulstida. Sukk.

Helgas skogstur ble vellykket, og jeg kom hjem med diverse plukk til julepynt. Selv etter en kald affære var det en veldig koselig tur. Fikk til og med besøkt en juletregård og fikk servert både pepperkaker og årets første gløgg mens vi satt rundt bål panna.

Har nå fått laget en stor advents krans til døra ved bruk av fine naturmaterialer. Vellykket prosjekt.  I tillegg har jeg pyntet inne med litt selvlagde prosjekter, som ble veldig koselig både på kjøkken og stue. Adventstaken ble enkel med mose og kongler og fine tykke lys.

Gjenstår en del baking, og innhenting av julepynt. Det er nesten så man glemmer hva man har fra år til år 🙈 Litt sentimentalt å finne frem dette igjen kjenner jeg, og savner veldig de som ikke er med oss lenger. 

I dag blir det mer baking av pepperkaker, og innendørs kos. Frister lite ut i det dårlige været her, selv om jeg ønsker å får handlet inn alt som mangler denne uken.

Krysser fingrene for en hvit jul og sjekker værmeldingene hver dag🙏

Ellers er det veldig koselig å lese oppdateringene fra dere alle❤️

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (12 timer siden):

God bedring til dere Criss. Det blir jul selv om det ikke er rent i hver krok. :) 

Tusen takk🫶🏻

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg litt motivasjon og fikk vasket soverommene😊 Det var sinnsykt mye å rydde, så holdt på å styre i 6 timer. Eneste rommet jeg ikke tok å vasket veggene + lister på, var mitt og mannen sitt soverom( det er ikke så lenge siden jeg gjorde det uansett). Jeg er veldig stolt av meg selv og er kjempefornøyd med at jeg klarte å komme i mål med julevasken🥰

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:tree: Da har juletreet kommet på plass! :tree:

Så nå har jeg full jul, og bare noen småting som gjenstår. :nisse:

Skal bli deilige dager å kose seg fremover. Jeg elsker jo jul, men full jul i førjulsdagene i ro og mak er enda bedre. 😊

(Bildet fra KG fotoarkiv)

christmas-4695973.jpg

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjøpt alle julegavene utenom en i går, den siste skal jeg kjøpe i dag. Var også innom Ikea for å kjøpe noen ting som trengs. Fikk også vasket mindre overflater, speil og vinduer på soverommet, så nå mangler bare gulvvasken der. Fikk funnet fram litt julepynt som jeg hengt opp og satt frem, så deilig å få det gjort😄

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også tiden går kjempefort straks vi er i desember. Det går nesten altfor fort! 

Bakingen er i gang. Jeg og alle tre barna + en venninne av yngste bakte pepperkaker på onsdag. Selv om jeg laget litt mindre deig enn jeg pleier fylte vi likevel den største kakeboksen. Det blir nok pepperkaker til langt uti januar. :legrine: Ellers laget jeg pepperkakehusene i går og etter middag satte vi på julemusikk og pyntet hvert vårt hus, så nå er pepperkakelandsbyen ferdig. Jeg fortalte om pepperkakelandsbyen vi pleide å lage da jeg var liten, med både kirke, flere små hus, trær, utedo og stabbur og det ville barna at vi skal lage neste år. Det kan bli gøy (men mer jobb).

Ellers bakte jeg julekake tidligere i uken og akkurat nå står det deig til lussekatter og hever. Etterpå skal jeg bake berlinerkranser og mellomste skal bake sjakkruter når han kommer hjem fra skolen. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff,så fort tida går! Ferdig med 5 av 9 sorter kaker,pakket endel av gavene, hengt opp julegardiner, juleduker ligger klare til å legges på. Mye av julematen er i hus. 

Men mye gjenstår. 

Anonymkode: 16478...a5e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til nå har uken bestått av to doble og to vanlige vakter på jobb, varetelling og ingenting mer. Sitter nå og pakker inn et par gaver, de siste blir kjøp inn i morgen. HusetsHerre har fått kjøpt juletre og jeg har lagt kjøpte krumkaker i pen kakeboks. 

Familien er invitert på førjulslunch neste søndag så da må alt være klart!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HusetsHerre og jeg hadde to effektive timer i dag så nå mangler bare to julegaver og det er gavekort som bestilles online. Har kommet godt i gang med innpakning og. 

I morgen skal Ungen og jeg til mamma for å lage leverpostei til jul. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med alle julegavene, og bare en igjen som må leveres. Den ene som må leveres er heller ikke pakket inn, i tilfelle jeg skulle få lyst til å legge oppi noe mer😅 Har også begynt på innkjøp av julematen

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er høyt støv fjernet i stua og ellers vanlig helgevask. Jeg regner ikke med å få hengt ut noen tepper på noen dager,om jeg er heldig å få gjort det før jul pga været.

Anonymkode: 616c6...08e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. søndag i advent i dag. Det må man jo tenne lys for i tråden.

Bare 9 dager til julaften! Håper dere er i rute. :D

Jeg koser meg bare i disse dager. :nisse: :tree:

(Bildet fra KG fotoarkiv)

advent-1883826.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...