Gå til innhold

Førjulstråden 2024 - Skrytetråd 🎄

Bombasi

Anbefalte innlegg

Her har ikke engang adventstjernen eller -staken kommet opp… 

Det har gått i ett siden eksamen og nå har jeg begynt å jobbe igjen. Julepynten er altså heftig nedprioritert, og det hjalp ikke at vi var bortreist hele helgen som var! 

MEN! 

Jeg er i gang med baksten da, så til helgen skal vi dele ut kurver til naboer og venner. Det er Oreotrøfler, Sarah Bernhard-stykker, rocky road og Chocolate chip cookies som står på årets første julekakeutdeling-meny :) 

Litt usikker på hvem av oss i husstanden som gleder seg mest. Meg (bakeren), treåringen (første bakeassistent) eller mannen (Direktør for kakesmaking) - eventuelt naboene og vennene som vet at noe er på vei ;) 

Og julepynten får komme opp til helgen den og. Skl kanskje vaske litt og…

Endret av Sugar&Spice
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg pyntet leiligheten ferdig. Adventsstake i vinduet, nisser og bordpynt. Blitt så fint 😍

Fått gjort unna mye julehandel denne uka. Kjøpt gaver til flere slektninger, julehefter og ingredienser til flere julekaker. Er i så julestemning i desember i år 🎅🎄

Endret av Novellemonster
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å gi bort bakst til naboer og venner Sugar&Spice. :jepp: Vi begynner nok baksten neste uke tenker jeg. Jeg venter på at de siste tingene jeg har bestilt skal komme i posten så kan jeg sende av gårde julegaver til andre deler av landet. 

Jeg har masse julestemning og synes faktisk dagene går litt for fort straks vi er over i desember. :fnise: 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært slått ut av hodepine et par dager men er på beina igjen nå. Man kan trygt si at juleforberedelser er avhengig av mor er frisk!

Skal skrive og henge opp en liste over manglende julegaver og tvinge 17åringen til å bake rundstykker, to gaver skal sendes pr post til helgen. 

Går fremover her, men fort går det ikke. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som hører på podcasten Julestemning forresten? Står alltid på lista over viktige ting før jul 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ho-ho. :nisse: 
Der kom pinade noen nisser ned fra kvesten og inn i deler av stua. Ikke alle. Resten hadde behov for å hvile litt til på kvesten. Så jeg gikk opp med grøt og melk til dem, sånn at de er mette og klare om et par dager. 🎅

(Bildet fra KG fotoarkiv)

santa-claus-561492.jpg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho! 

Har lest i denne siden august og er imponert og gleder meg over dere som er tidlig ute. Så frem til 1.desember og tenkte at da skulle jeg endelig dele også. Men så ble jeg både syk med forkjølelse og virker som at jeg har fått et bug av Grinchen!!! 🤧💀😬

Kan det reddes? Hvis noen vet så må det jo være dere i denne tråden. O hellige jule-engler. Kjenner jeg dras av viruset om at "det er stress!", "kommer ikke til å rekke det uansett", "dropp det". 

Nei, jeg finner frem julestjerna i alle fall, og fortsetter å lese her og så må jeg finne på noe lurt, så ikke postgangen går fra meg. 🧙‍♂️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (14 minutter siden):

Hoho! 

Har lest i denne siden august og er imponert og gleder meg over dere som er tidlig ute. Så frem til 1.desember og tenkte at da skulle jeg endelig dele også. Men så ble jeg både syk med forkjølelse og virker som at jeg har fått et bug av Grinchen!!! 🤧💀😬

Kan det reddes? Hvis noen vet så må det jo være dere i denne tråden. O hellige jule-engler. Kjenner jeg dras av viruset om at "det er stress!", "kommer ikke til å rekke det uansett", "dropp det". 

Nei, jeg finner frem julestjerna i alle fall, og fortsetter å lese her og så må jeg finne på noe lurt, så ikke postgangen går fra meg. 🧙‍♂️

Ta én ting om gangen. Ikke tenk at du må gjøre ALT på en gang. Fint å begynne med adventstjernen! Hva er det neste du har LYST TIL å begynne på?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (21 minutter siden):

Hoho! 

Det er håp selv for Grinchen. :nisseblunk: 

Jula kommer uansett. Den gode nyheten er at du kan lage deg den jula du selv ønsker eller gidder. Du trenger ikke stresse.

Ikke tenk på alt som burde vært gjort, for det er gjerne så altfor mye som burde det.
Men fokusèr heller på det som bli gjort. I forbindelse med jul er det egentlig veldig lite som må bli gjort. Adventsstjerne/adventsstake i stuevinduet, julegaver til andre og et juletre kan sees på som minimum, selv om mange dropper dette også.
Det minimumet rekker du, og det blir jul med det! 

Utover det kan du hvis du gidder og er frisk fylle på med noe av tingene du burde etterhvert som jula nærmer seg. Er enda 19 dager igjen. Og gjør du litt hver dag så får du gjort ganske mye mot jul.

Så ikke la deg stresse. Jula kommer, men du rekker jula. For jula trenger ikke være storslått. 

Start med julestjerna i dag, så er du i gang og har fått unnagjort 1/3 av minimumet som må gjøres før jul. 

God bedring forresten. :nisse:

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (22 timer siden):

Ta én ting om gangen. Ikke tenk at du må gjøre ALT på en gang. Fint å begynne med adventstjernen! Hva er det neste du har LYST TIL å begynne på?

Bombasi skrev (22 timer siden):

Det er håp selv for Grinchen. :nisseblunk: 

Jula kommer uansett. Den gode nyheten er at du kan lage deg den jula du selv ønsker eller gidder. Du trenger ikke stresse.

Ikke tenk på alt som burde vært gjort, for det er gjerne så altfor mye som burde det.
Men fokusèr heller på det som bli gjort. I forbindelse med jul er det egentlig veldig lite som må bli gjort. Adventsstjerne/adventsstake i stuevinduet, julegaver til andre og et juletre kan sees på som minimum, selv om mange dropper dette også.
Det minimumet rekker du, og det blir jul med det! 

Utover det kan du hvis du gidder og er frisk fylle på med noe av tingene du burde etterhvert som jula nærmer seg. Er enda 19 dager igjen. Og gjør du litt hver dag så får du gjort ganske mye mot jul.

Så ikke la deg stresse. Jula kommer, men du rekker jula. For jula trenger ikke være storslått. 

Start med julestjerna i dag, så er du i gang og har fått unnagjort 1/3 av minimumet som må gjøres før jul. 

God bedring forresten. :nisse:

Tusen takk, så snille dere er! Ja, jeg må ta en ting om gangen, jeg hadde begynt å tenke på ALT og begynte å vurdere avlysing. 🙈 Takk for tipset om å følge lysten, Sugar&Spice. For jeg er jo en sånn som egentlig elsker å "stulle og stelle", så hvis jeg lar lysten komme så vil jo mest sannsynlig ting skje, så er kanskje å ha tillit til det. I stedet for å være frustrert fordi jeg har "ødelagt min egen julestemning." :P 

Det jeg har mest lyst til i dag er å henge opp julestjerna, og så se en julefilm, og ha tilliten til at i morgen vil noe mer initiativ komme. 

18 dager er faktisk en del dager. Og jeg trenger ikke stresse. Er merkelig med det, men deres enkle påminnelser hjelper virkelig! 

Takk for god bedring Bombasi, er lov å håpe at grinch-viruset, forsvinner sammen med hva enn annet virus jeg har. :ler: 

God helg! 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm2.0 skrev (35 minutter siden):

Tusen takk, så snille dere er! Ja, jeg må ta en ting om gangen, jeg hadde begynt å tenke på ALT og begynte å vurdere avlysing. 🙈 Takk for tipset om å følge lysten, Sugar&Spice. For jeg er jo en sånn som egentlig elsker å "stulle og stelle", så hvis jeg lar lysten komme så vil jo mest sannsynlig ting skje, så er kanskje å ha tillit til det. I stedet for å være frustrert fordi jeg har "ødelagt min egen julestemning." :P 

Det jeg har mest lyst til i dag er å henge opp julestjerna, og så se en julefilm, og ha tilliten til at i morgen vil noe mer initiativ komme. 

18 dager er faktisk en del dager. Og jeg trenger ikke stresse. Er merkelig med det, men deres enkle påminnelser hjelper virkelig! 

Takk for god bedring Bombasi, er lov å håpe at grinch-viruset, forsvinner sammen med hva enn annet virus jeg har. :ler: 

God helg! 

Jeg skrev en liste og fikk HusetsHerre og Ungen til å gjøre det samme, og det er liste over hva som er viktig for hver enkelt for at det skal bli jul og hva er ikke viktig. 

På "Ikke-viktig" står b.la julegrøt, vaske inni skap, pepperkakehus. Da er det noe vi dropper og ikke bruker tid på.

Det som er viktig for oss er julegardiner, stjerne i vinduer, et par sorter hjemmebakst. Da vet jeg hva jeg skal prioritere og hva jeg ikke trenger å bruke tid på i år. 

Vet ikke om det var til hjelp..

Endret av MarianneE
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev en liste og fikk HusetsHerre og Ungen til å gjøre det samme, og det er liste over hva som er viktig for hver enkelt for at det skal bli jul og hva er ikke viktig. 

På "Ikke-viktig" står b.la julegrøt, vaske inni skap, pepperkakehus. Da er det noe vi dropper og ikke bruker tid på.

Det som er viktig for oss er julegardiner, stjerne i vinduer, et par sorter hjemmebakst. Da vet jeg hva jeg skal prioritere og hva jeg ikke trenger å bruke tid på i år. 

Så lurt! Dette vil jeg også gjøre!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes jula skal handle om det man synes er gøy. Om det er å handle gaver, lage gaver, pynte, bake, vaske, stryke eller hva spiller ikke noen stor rolle, men noe må det være.  

For meg er det pyntingen som er gøy og samle på meg noe mer julepynt, litt dårligere økonomi begrenser meg mye.  

Jeg trenger noen å bake med for at det skal bli gøy, så det går kun i pepperkaker til ungene. 

Mannen i huset synes alt jul er herk, sur hver gang jeg trenger hjelp med å henge opp noe og 160 cm meg med litt høydeskrekk trenger stadig vekk litt hjelp.  Sitter kun med pcen når det skal bakes pepperkaker og juletreet pyntes, men kjøpe juletre med ungene tvinger jeg han til hvert år, og sette på lys til mye stønn. 

Det blir lett tungt for mange oss kvinner som føler oss som bærere av juletradisjoner. Jeg droppet tidlig pepperkakehus, for jeg klarte ikke å hjelpe to barn samtidig, og da ble det ikke noe hyggelig.  Gløgg er droppet når vi ikke får noe besøk og reiser bort for å feire julaften og noen dager til. 

Stress blir det sjelden for vi har ikke mange å handle til.  

Anonymkode: 48dc7...731

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (29 minutter siden):

Det hørtes veldig lurt ut. Å faktisk finne ut hva de nøkkel-tingene/aktivitetene er for å gi stemning til spesifikt meg. Hmm, det skal jeg tenke litt på! Det var absolutt til hjelp, tusen takk snille jule-engel ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (23 minutter siden):

Så lurt! Dette vil jeg også gjøre!

Fikk den strålende idéen da jeg så tidlig i november at det må lukes litt i to-do lista. HusetsHerre har to jobber hvor den ene er full stilling og han har kun fri annenhver helg. Selv jobber jeg som assisterende butikksjef og desember består av fult kjør, varetelling etter stenging, søndagsåpent, nattåpent og  langåpent de to siste ukene før jul. Jeg så at vi må prioritere og prioritere bort, derav liste. 

Når det er sagt så har jeg fri i dag, to julestrømper er fylt halvveis opp, kokosmakroner står og avkjøles og jeg skal vaske litt her og der på kjøkkenet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MarianneE skrev (2 timer siden):

Fikk den strålende idéen da jeg så tidlig i november at det må lukes litt i to-do lista. HusetsHerre har to jobber hvor den ene er full stilling og han har kun fri annenhver helg. Selv jobber jeg som assisterende butikksjef og desember består av fult kjør, varetelling etter stenging, søndagsåpent, nattåpent og  langåpent de to siste ukene før jul. Jeg så at vi må prioritere og prioritere bort, derav liste. 

Når det er sagt så har jeg fri i dag, to julestrømper er fylt halvveis opp, kokosmakroner står og avkjøles og jeg skal vaske litt her og der på kjøkkenet. 

Kjempebra idé - enig i at det må prioriteres , og ikke minst at man har en god forventningsavklaring. Flott løsning! :D 

Jeg har bakt kjeks i dag, og første kakelevering er overstått! I morgen kommer julepynten ned fra loftet også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også laget liste, for det verste jeg vet er å stresse de siste dagene før jul tilfelle noe uforutsett skjer. Så her er vi allerede godt i gang, og godt er det når man blir slått ut av sykdom noen dager. 

Her har jeg rukket å vaske gardiner, hengt de opp og gått til innkjøp av nytt teppe til tv stuen. Så ble det noen nye stoler til spisestuen i samme slengen (av praktiske grunner).

Mannen var på julebord i går, og må si at formen hans gjorde meg ikke akkurat misunnelig i dag tidlig 😆 Uteliv er det siste jeg tenker på akkurat nå. 

Selv om kroppen trenger litt hvile ble det også baking med minstemann i dag. Pepperkakedeig og kokostrøfler til gjengen. Ikke sånn kjempeglad i søte kaker selv, men hva gjør man ikke for de andre? Det ble satt på julemusikk og jeg ble til og med invitert opp på dans av minsten 🥰 Sjarmerende 4-åring. 

Julestemningen fikk jeg jeg allerede i går når NRK sendte Mariah Careys julekonsert og jeg så den faktisk 2 ganger og storkoste meg 🤩

Har hengt opp julenek ute, som snart er spist opp, så må ut en tur og kjøpe ny. I morgen blir det skogstur med kakao, så håper på bedre form. Deretter baking av pepperkaker og årets første gløgg. Tar litt etter hvert, så får jeg se om vi rekker alt på lista. Dersom ikke går det også veldig fint. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med alt av rundvask og jeg har fått ut alt av nisser og pynt, så har full jul - bortsett fra juletreet. Det kommer opp i løpet av uka. :tree:

Punktlista er dermed nesten helt ferdig. 

Så nå gjenstår 16 dager med stressfri førjulskos framover. :nisse: Det blir mer å puske rundt med hverdagslige smågjøremål. 

2. søndag i advent i dag! 

(Bildet fra KG fotoarkiv)

advent-1883820.jpg

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ferdig med gavene og har vel egentlig vasket ferdig kjøkkenet. Jeg  nekter å stresse før jul med alt for mye unødvendig.

Jeg vil heller prøve å få litt juleglede tilbake.

Anonymkode: 616c6...08e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...