Gå til innhold

Førjulstråden 2024 - Skrytetråd 🎄

Bombasi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så fint sagt 😊 Hvor lenge lar du pynten stå? Husker bestemoren min sa 20 dag jul, men jeg vet ikke om det er en ting eller om det var noe hun drev med 😄

Anonymkode: 55514...f23

De eldre hadde gjerne jul langt uti januar. Mine besteforeldre hadde jul til midten av januar (20. dag jul - som er en ting angående jul), men kunne la rester av jula stå enda lenger. F.eks juletreet. 

Jeg begynner å ta ned jula 3. januar, og tar ned siste rest 6. januar. Det er 13. dag jul, som også er en ting angående jul. Ergo en sakte nedpakking hos meg. Som igjen sørger for en mindre brutal omstilling. Et par-tre dager midt mellom full jul og ingen jul kan gjøre tomhetsfølelsen lettere. Du kan prøve det i år :) 

Endret av Bombasi
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg akkurat gjort meg ferdig med å vaske alle skap på kjøkkenet(innvendig og utvendig), har vasket i alle skuffer+ ryddet skuffer og vasket ovn(satt på renseprogram). Har gått noen dager på antibiotika nå, så hadde litt energi i dag😊 i tillegg har jeg vasket spisestuebordet og spisestolene👏🏻 Fikk også unnagjort 2 vinduer.  

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er en papirstjerne hengt opp på kjøkkenet,jeg kunne ikke vente lenger. Men kransen til å henge på døren er ikke kjøpt ennå,og lykten ute er tatt inn sammen med de andre tingene.

Og vaske vindu blir ikke gjort før det blir mildvær igjen,det er ventet sterk vind i helga her.

Anonymkode: 616c6...08e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt dyr julesjokolade og drukket flere julebrus de siste ukene😄😂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (På 6.11.2024 den 20.48):

Takket være en effektiv oktober har jeg tillatt meg å være lat noen dager. Såpass lat at jeg har mistet tråden. Ikke bra. Sånn kan jeg ikke ha det. Har visstnok fullført 15 av 32 punkt på lista og er snart halvveis og i fin rute. Nå venter mange punkt som er direkte koselig.

Til helga handler det om å få opp utelysene, for lysene skal jo tennes neste helg. Neste helg!!! :D Og siden jeg er en enslig stubbe i et stort hus som ikke trenger å ta hensyn til noe eller noen, så tenkte jeg å dra fram røde duker til denne helga. Ja, du hørte riktig, denne helga. Visstnok ikke i stua og kjøkkenet, men ellers i huset. Gardiner får vente på seg til neste helg. Skal jo ikke skjemme meg helt ut for folk på utsiden med å ta gardinene opp nå... 😜 Er tross alt ingen som har gjort lignende i nærområdet. Så ikke si det til noen at dukene kommer fram nå!

Så det var skrytet mitt for denne gang. Har ikke dere noe å skryte over? Eller glede dere til? Eller uansett? :nisse:

(Bildet fra KG bildearkiv)

table-setting-6859274.jpg

Tells det at jeg stikker på husmorferie neste uke, all klesvask er ajour og jeg vet gubben vil vaske ned huset imenst jeg er vekke. (Minuset er at han og kjøper nye møbler, han er flink estetisk men han tenker aldri på pris).

Klesvask er vel eneste han ikke mestrer like godt eller bedre enn meg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mollert skrev (På 7.11.2024 den 9.26):

Har pakket inn to gaver, og kjøpt den tredje. Da er jeg ca halvveis.

Har ellers novent her hjemme med svibel, kongler, lys og rolig naturpynt.

Er ekstra nøye med renhold i hverdagen slik at det ikke blir så store tak før jul. Litt av gangen.

Har skrevet ønskeliste på egne vegne, og venter på å motta fra de siste.

Her er julevasken, tatt av min mann, vegger, tak, vinduer osv så langt mer enn ukesvasken

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arkana skrev (På 7.11.2024 den 18.14):

Det er lett å kommentere det å starte tidlig når man selv kommer hjem til ferdigvasket og pyntet hus og får alle julemåltider, julekaker og julesnop laget og servert for seg og ikke trenger planlegge, kjøpe og pakke julegaver til et tosifret antall mennesker. Men det fine er uansett at alle kan gjøre som de vil. De som ikke vil gjøre noen som helst forberedelser før i desember er velkommen til det og de som vil starte tidlig er velkommen til det også. :jepp:

Ser den, her tar jeg alle gavene (og det er 50+) men min mann tar vaskingen. 

Innpakning og pakkedikt (ja jeg er gammeldags) fikses sammen hele familien (utenom gaver til meg så pakker og dikter jeg til alle barna og min mann)

Baking av kjeks og kaker er meg og barna, mesteparten av snopet er min mann og barna.

Vi får 8 ekstra overnattingsgjester fra rundt omkring i verden + vi inviterer folk som ellers ville sittet alene på julaften (enklere når en ikke åpner gaver den dagen) 

Om jeg har regnet rett så blir vi ca 32 på julemiddagen. (I år blir det lutefisk, pinnekjøtt og and samt en vegetarrett)

Tror egentlig alle må gjøre det de selv ønsker og makter samt ikke sette for høye krav til seg selv, godt nok funker helt fint!

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (På 14.11.2024 den 8.12):

Dere! Hold dere fast! 

Men jeg er ENDELIG i gang med de små gave-strikkeprosjektene mine. Det er bare små ting som festes utenpå pakkene, så gr jo fort når jeg først er i gang. Men at det tok såååå lang tid da gitt…

Så flink du er, det er så kjekt når folk legger litt ekstra flid i innpakningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke meningen å være kjip i tråden, men når man legger så mye i førjulstiden...føler du at det blir veldig tomt etterpå? Hva gjør dere da? Synes alltid at det er så trist etter jul. Begynner i romjula. Noen ganger så gidder jeg ikke pynte for da havner jeg i den situasjonen, liksom.

Her må alt ned 31 desember pga ene barnet har bursdag 1 januar, så selv om alle og får en gave 6 januar så blir det slik pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt på prestasjonsangst allerede halvveis i november ved å lese her inne jo! Dere er ufattelig flinke!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ikke meningen å være kjip i tråden, men når man legger så mye i førjulstiden...føler du at det blir veldig tomt etterpå? Hva gjør dere da? Synes alltid at det er så trist etter jul. Begynner i romjula. Noen ganger så gidder jeg ikke pynte for da havner jeg i den situasjonen, liksom.

Det er jo alltid litt vemodig når hverdagen starter igjen etter jul og jeg tenker at det ikke har noe å gjøre med hvor tidlig man begynner. Det handler nok mest om at julen for mange er så viktig og stor. Det brukes mye tid, penger og energi på alle forberedelsene, vi gleder oss veldig og så skal det være så mye intens glede og kos i en uke. Da er det ikke rart at det blir litt antiklimaks når det er over. Men det skal jo helst ikke føles tomt og trist i så stor grad at man heller vil hoppe over det. Kan du prøve å flytte fokuset fra at julen er over til alle de fine tingene som kommer? Glede deg over at dagene blir lysere, kanskje begynne å planlegge årets sommerferie, finne fram vinterpynt i stedet for julepynt. Julen kommer jo tilbake igjen, og i mellomtiden er det mange andre hyggelige ting som skjer. :) 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (1 time siden):

Kjenner litt på prestasjonsangst allerede halvveis i november ved å lese her inne jo! Dere er ufattelig flinke!

Satte på julemusikk, fylte bøtta og straks er halvparten av skapene på kjøkkenet først tømt så vasket ut av. 💪

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ca. når starter dere påskeforberedelsene for påsken 2025? Tenker å så smått begynne å tenke ut påskerebuser til påskeegg til barna i slutten av januar. 

Anonymkode: e9cd9...3dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ca. når starter dere påskeforberedelsene for påsken 2025? Tenker å så smått begynne å tenke ut påskerebuser til påskeegg til barna i slutten av januar. 

😂😂😂

Anonymkode: ecbfc...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var alt av gardiner, putetrekk, duker og pledd kommet på plass rundt omkring. :nisse: Rene skjære adventen, bortsett fra at jeg mangler litt pynt og ikke har fått opp adventsstjerner og adventsstaker enda. Det kommer etterhvert. 

Har også lagt på mitt "julesengetrekk", som er mørkerødt med hvitt mønster, på senga. Skal selvfølgelig ta det av og vaske det mange ganger underveis, men blir sporenstreks lagt på igjen, for dette trekket blir brukt til langt uti januar. 😁 Og med røde duker på nattbordene så er det fin juleatmosfære på soverommet nå. Mangler bare et par nisser der 😜 

Samtidig har jeg vasket juleservisene og julekoppene, og fått de på riktig bruksplass i kjøkkenskapet. Det skal brukes hver dag framover. Så nå sitter jeg her i mitt "julepyntede" hus med et julekrus med kaffe og fordøyer inntrykkene. 

Tenk at tiden er her nå! :D God førjulshelg, folkens! :nissevink: 

Endret av Bombasi
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Påsken ble planlagt og klargjort for når vi kom hjem fra sist påske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vasket alle vegger og lister på kjøkken, stue, bad, toalett, trappeoppgang og gang oppe👏🏻 Har også vasket resterende vinduer nede. Sofaen er støvsugd og skrubbet også. I tillegg har jeg tømt skap, skjenk o.l. og vasket den utvendig og innvendig. Trappen ble også grundig vasket😊 nå gjenstår soverommene oppe, men det må bli neste uke tenker jeg😅

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Criss skrev (1 minutt siden):

I dag har jeg vasket alle vegger og lister på kjøkken, stue, bad, toalett, trappeoppgang og gang oppe👏🏻 Har også vasket resterende vinduer nede. Sofaen er støvsugd og skrubbet også. I tillegg har jeg tømt skap, skjenk o.l. og vasket den utvendig og innvendig. Trappen ble også grundig vasket😊 nå gjenstår soverommene oppe, men det må bli neste uke tenker jeg😅

Wow, for en jobb du har gjort! Dèt var førjulsvasken det :nisse:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (9 minutter siden):

Wow, for en jobb du har gjort! Dèt var førjulsvasken det :nisse:

Jeg har endelig fått tilbake energien etter å ha vært syk, så da kjørte jeg på😅🙈 Har jo lovd ungene at juletreet skal opp på søndag og da er jeg koblet slik, at julevasken må ha blitt gjort først😂

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...