Gå til innhold

Førjulstråden 2024 - Skrytetråd 🎄

Bombasi

Anbefalte innlegg

Baker pepperkaker med min mor hvert år 😊 Syns ikke det er så godt egentlig, men det har blitt en fast tradisjon vi gjør hvert år fordi det er hyggelig. Hører på julemusikk og lager gløgg samtidig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ooooh, takk for tips og tilbakemeldinger om julekaker! :nisse: Skal se litt på oppskrifter og høre med samboeren hva han kan tenke seg. Vi har jo en gutt på tre år, så vil jo gjerne at han skal vokse opp med julebakst, men er jo ikke noe poeng hvis ingen spiser det… 

Jeg er inspirert! Takk!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler vår pepperkakeoppskrift. Den har vi brukt siden jeg var liten (tror den muligens ble funnet i et gammelt Allers eller noe sånt) og selv om jeg har prøvd andre synes jeg fremdeles dette er den beste. Dette er en stor oppskrift, så det er nok til både pepperkakehus og mange pepperkaker (evt bare veldig mange pepperkaker :knegg:). 

300 g mykt smør
5 dl sukker
1 dl sirup
1 ss malt ingefær
2 ss kanel
2 ts malt nellik
2 ts kardemomme
1 ss natron
2 dl vann
ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut). Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge (ca 10 min).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi baker/lager:

Ingfærkaker (pepperkaker)

Kakemenn

Smultringer

Brune pinner

Krumkaker

Rocky road

Cornflakes-topper

Oreofudge

Risboller

Aniskringle

Skolebrødstang

All julebaksten er uten egg, og rocky road er uten peanøtter, pga allergi.

Alt blir borte i løpet av førjulstida, jula og innen 20. dag jul. Noen år lager vi også karameller, havreflarn, smaksatt falsk marsipan med sjokoladetrekk, brente mandler, salte mandler og andre ting vi får lyst på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her baker jeg serinakaker,havreflarn,julebrød,pepperkaker,kolakaker, rocky road,karameller gjerne , bountykonfekt.

Og jeg får en boks med kromkaker fra mamma,vi bruker å dele på den julebaksten vi lager.

Men jeg lager gjerne mer enn det jeg nevnte her,det kommer an på energi og hvor mye tid jeg har.

Anonymkode: 616c6...08e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg baker/lager pepperkaker (hjemmelaget deig, den er best), krumkaker, rocky road, oreokuler, sandnøtter, risboller og havreflarn. Lyst til å prøve meg på Sarah bernard i år. 

Anonymkode: b869a...a19

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

strikket ferdig 2/3 gensere som skal gis i julegave.  
 Strikker muligens noen sitteunderlag og min mote baklava i gaver, men ser om jeg får tid/lyst. Har litt egostrikk på planen også. 

ellers så er mange gaver kjøpt inn. De som ikke er kjøpt er planlagt. To gaver er jeg helt blank på. 
julekalenderne gjenstår, kun kjøpt noen få gaver. 

Julematen er bestilt hos slakteren.

Anonymkode: b869a...a19

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpt inn julebrus. Ikke noe stor ting, men viktig. Redd det skal være tomt, når jeg starter å drikke julebrus 1/12, så nå har jeg kjøpt inn.

Har begynt å skrive liste over gaver som skal kjøpes, og litt ideer til hva jeg skal kjøpe. 

Har også så smått startet å høre på juleradio. Før ble jeg då irritert over alle som startet så tidlig. Nå er jeg sånn selv. Tiden går så fort føler jeg, så dersom jeg venter til 1/12, er jo jula over før jeg får tenkt meg om.

Juletre kommer ikke inn i stua før lille julaften da;)

Anonymkode: 9f265...d0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt adventslys. :D Det var bare tilfeldig fordi jeg var en kjapp tur innom Obs og gikk forbi et bord med vinter/adventspynt (lys, servietter og slikt) og da rasket jeg med meg en pakke med fire lilla lys. Nå må jeg bare huske at jeg allerede har kjøpt.  :fnise:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte årets første pepperkaker med sjokoladetrekk i dag 🤤

Anonymkode: b5902...4a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søstrene grene har sluppet masse julepynt på nett nå iallfall. Noen vet kanskje om det finnes i butikk også?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9/32 gjøremål 
Det siste punktet var krevende både fysisk, mentalt og tidsmessig. Kanskje det tøffeste punktet for min del. Så puster godt ut nå, ja. Strålende fornøyd med resultatet. Og nydelig å få det gjort i god tid! :juletre2:

Jeg er tidlig ute, så må nok roe ned litt. Men skal gjøre 2-3 punkt til før 1. november :) 

8/11 gaver  
Fått handlet 2 nye julegaver, og har egentlig lokalisert den 9. gaven også. Så begynner å se slutten på julegavehandlingen! :D 
Jeg er fornøyd hittil med hva jeg skal gi til de ulike. Siste 2 gavene kan være litt utfordrende, men jeg må minne meg selv på om at jeg må jekke mine egne krav til hva jeg skal gi, og ikke tenke at jeg skal være det store midtpunktet under juletreet. Det er det som er greia, man gir egentlig bare èn av mange gaver til en mottaker. Så det er ikke vits i å overtenke seg i hjel, og gjerne er det slik at det enkle er oftest det beste.

Så jeg er i god rute folkens :nisse: Såpass at jeg synes kalenderen er treg 😜 
Men hyggelig å se at julegodisen har inntatt butikkene. 

(Bildet fra KG fotoarkiv)

window-8431869.jpg

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen esker fra julekolleksjonen til søstrene grene i går, men de skal få bo i posen en stund til. Var så mye fint i butikken, så egentlig fornøyd med at jeg klarte å begrense meg😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bombasi skrev (På 17.10.2024 den 19.22):

9/32 gjøremål 
Det siste punktet var krevende både fysisk, mentalt og tidsmessig. Kanskje det tøffeste punktet for min del. Så puster godt ut nå, ja. Strålende fornøyd med resultatet. Og nydelig å få det gjort i god tid! :juletre2:

Jeg er tidlig ute, så må nok roe ned litt. Men skal gjøre 2-3 punkt til før 1. november :) 

8/11 gaver  
Fått handlet 2 nye julegaver, og har egentlig lokalisert den 9. gaven også. Så begynner å se slutten på julegavehandlingen! :D 
Jeg er fornøyd hittil med hva jeg skal gi til de ulike. Siste 2 gavene kan være litt utfordrende, men jeg må minne meg selv på om at jeg må jekke mine egne krav til hva jeg skal gi, og ikke tenke at jeg skal være det store midtpunktet under juletreet. Det er det som er greia, man gir egentlig bare èn av mange gaver til en mottaker. Så det er ikke vits i å overtenke seg i hjel, og gjerne er det slik at det enkle er oftest det beste.

Så jeg er i god rute folkens :nisse: Såpass at jeg synes kalenderen er treg 😜 
Men hyggelig å se at julegodisen har inntatt butikkene. 

(Bildet fra KG fotoarkiv)

window-8431869.jpg

Du er effektiv 😄👍 Kjenner igjen det med at kalenderen er treig for tiden 😅 Har kommet langt på listen min også, men gjenstår det aller verste; rydde i boden 😱 det må uansett gjøres for der er all julepynten, og det er skikkelig kaos 😂 

Min eldste datter fant fram julepysjen i går, det var koselig å se. Vi har matchende fra SillySanta hele gjengen. Mannen synes det er litt flaut, men går med på det likevel 😁

Ønsker alle her i førjulstråden en strålende lørdag ☀️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ollibolli skrev (3 timer siden):

Du er effektiv 😄👍 Kjenner igjen det med at kalenderen er treig for tiden 😅 Har kommet langt på listen min også, men gjenstår det aller verste; rydde i boden 😱 det må uansett gjøres for der er all julepynten, og det er skikkelig kaos 😂 

Ja her går det unna :D Rart det der. For noen dager siden så tenkte jeg "jøss, vi er snart i midten av oktober, hvor blir tiden av, her er det bare å få ting unnagjort" til noen dager etter innse at jeg har kommet veldig langt i gjøremålene og da tenke "nå er kalenderen treg". :nisse:  Jeg er rigget og klar for novemberen nå! 

Flaut med julepysj? Vel, da får han sluke flauheten, for såpass må det være når tida er der. :D Og det er ikke slik at han går ute med den! 

Ja, god lørdag til deg og alle andre. Håper juleframdriften er bra. 😊 Antar at det klikkes julepinner på høygir i de tusen hjem for tiden. :nisse:

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventskalender til Ungen og meg selv er kjøpt inn. HusetsHerre sin har ikke kommet i salg enda men her blir det den faste marsipangrisen med tall på.

Julebord er som nevnt planlagt. 

På kjøpesenteret istad kom jeg plutselig over noen fine julekopper så disse er del 1 av gave til voksne søsken i år. Her gjør vi det enkelt så det blir en liten ting til bare. 

Søstrene Grene legger ned her så da jeg fant store papirstjerner til vinduer her til halv pris ble de med meg.

Julebrus er begynt kjøpt inn. 

Jula2024 er plutselig påbegynt gitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagt frem alle adventsbøkene mine med inspirasjon til førjulstiden, og begynt på en liste over ting jeg ønsker bake og forberede :hoppe: 

nå mangler bare det å begynne på de strikkegavelappene… fankern altså, jeg er enda ikke i gang! Dette går ikke riktig vei :fnise: 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forresten gått gjennom og googlet ALLE kakene dere har nevnt, som jeg ikke har hørt om før! Hallo - det er jo en hel verden! Takk for tips! Spesielt rosettbakkelsen falt jeg for - den VET jeg samboeren min hadde elsket (smultringer er noe av de beste vi tre i familien vet om). Men har jo ikke jernet… men elsker det tradisjonelle i det, og ikke minst den estetiske vakre "kaken". Har satt opp rosettbakkelsjern på ønskelisten(jeg har bursdag før jul så det er jo håp) 😂 

Blir også oreotrøfler, Sarah Bernhard, cornflakestopper, brune pinner/kolakaker og risboller tror jeg. Skal se an hvor mye jeg får til av bakst, men vil jo gjerne bake masse og gå rundt og dele ut hele adventstiden! Så skal jeg ta med en del kaker til søsteren min hvor vi skal feire jul og. 

Hååååå håååå, jeg GLEDER MEG nå! Nå kjenner jeg juleinspirasjonen komme krypende, nærmere og nærmere og nærmere og nærmere! 

Iiiih! Nå kommer den, dere! Julegleden!!!!!! 

🎄 🎅

Endret av Sugar&Spice
Måtte legge til to juleemojies hi
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugar&Spice skrev (På 20.10.2024 den 19.23):

Hååååå håååå, jeg GLEDER MEG nå! Nå kjenner jeg juleinspirasjonen komme krypende, nærmere og nærmere og nærmere og nærmere! 

Iiiih! Nå kommer den, dere! Julegleden!!!!!! 

🎄 🎅

Jaa! :nisse: Tenk at vi er snart i november!! Er bare ca 3 uker til jeg har fått opp utelysene og den røde stemningen innomhus. Med røde gardiner, putetrekk og duker gjennom hele huset. :D Det vil si, jeg har "bare" 7 vinduer i huset med røde gardiner, herav halve stua. Jeg synes det i mitt hus blir for mektig med for mye røde gardiner, men fint når jeg skaper soner med det. 

Røde duker er jeg dog raus på! Det blir i mange rom, også på flere gjesterom og på nattbordene på soverommet mitt. Sistnevnte skaper en fin atmosfære på soverommet. Anbefaler dere å gjøre det ;) 

Okei, det er fortsatt 3 uker til. Men jeg føler meg klar! :nisse:

Har forresten lokalisert den 10. julegaven nå. Så har bare planlegging rundt èn julegave igjen. :danse:

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som vet om det er jul i noen av butikkene på Gardermoen i begynnelsen av desember ? Jeg skal nedover på kurs i begynnelsen av desember. Jeg skal ikke ned til selve Oslo.

Anonymkode: 616c6...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...