AnonymBruker Skrevet 29. september #181 Del Skrevet 29. september Veldig interessant å se andre sine lister med gjøremål frem mot jul. Jeg har også en slik liste med gjøremål for oktober/november. Den er delt opp i 3 ulike kategorier: - Ting som skal handles - Ting som skal lages - Ting som skal gjøres Ting som skal handles: Dette er jo da ikke handlelisten for ferskvarer for selve julen (det lager jeg en egen liste på nærmere jul). Men andre ting jeg ønsker å handle inn til jul når det er på tilbud. F.eks. drikker jeg ikke alkohol, så jeg liker å ha et godt utvalg av annen drikke i julen som jeg da kjøper etterhvert når det som regel kommer på tilbud utover høsten; eplemost, julebrus, iste, annen brus, juice osv. Samme gjør jeg med kyllingfilet og karbonadedeig. Det kommer jo på tilbud med jevne mellomrom, så når det kommer på tilbud i løpet av høsten nå så handler jeg inn nok til at jeg har i fryseren til over jul. Samme om det kommer tilbud på ostestykker sent i høst så det holder til over jul, da kjøper jeg inn ekstra. Utover mat/drikk så har jeg også gaver som skal skal kjøpes; julegaver, bursdagsgaver og farsdagsgave på listen min. Og så andre ting jeg trenger/har lyst på til jul; adventskalender, duftlys, julesåpe, luktepinner, juleblomster evt. ny julepynt osv. Jeg bruker gjerne tid på å søkte meg frem til tingene jeg har lyst på på nettet og lagrer lenkene i listen min slik at jeg kan vente med å handle til det kommer et tilbud og jeg sparer noen kr. Ting som skal lages: Her lister jeg først og fremst opp det jeg tenker å lage av julekaker, julegodt og julepålegg i desember. Men jeg lister også opp middager jeg normalt lager i store porsjoner og fryser ned som jeg ønsker å sørge for å ha gjort i løpet av høsten slik at jeg har et godt utvalg av lettvinte og gode middager i frysen tilgjengelig i julen om jeg ikke føler for å lage middag alle dagene. Eksempler på dette kan være chili con carne og vårruller. Ting som skal gjøres: Dette er mest alt som jeg ønsker å rengjøre og/eller organisere frem til jul. Jeg brukte mye av sommeren på å kaste/gi vekk ting og organisere hjemme, så alt er egentlig ganske ryddig nå, men innen jul er det nok behov for å ta ting som kjøkkenskap, kjøleskap og fryseren igjen. Ellers så er en skikkelig støvtørking/støvsuging/vask av hvert rom listet opp. Samt litt diverse som f.eks. avrime fryseskapet, rengjøre alle sluk og bytte møbelknotter på alle spisestolene. Til slutt har jeg også lister opp de ulike stegene av julepyntingen. Jeg er generelt veldig glad i lister og det å kunne huke av ting etterhvert som det er gjort. Lister gir meg også ro i sjelen på at jeg husker alt jeg ønsker å få gjort og at jeg tidlig kan se at jeg kommer til å komme i mål med ting i tide. - H Anonymkode: 0e8c1...5ba 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september Forfatter #182 Del Skrevet 29. september Gardkjærringa skrev (36 minutter siden): Takk! Jeg er jo egentlig et listemenneske, så tror jeg skal skrive ei liste og sette i gang snart. Lurt å bli ferdig med alt som kan gjøres på forhånd, og viktig å ha koselige ting på lista og!❤️ Ja, jeg er veldig skjematisk av meg. Liker å ha oversikt. Og ironisk nok liker jeg å lage meg tidsfrister - på en sånn måte at jeg ikke får det hektisk. Derfor starter jeg 1. oktober, og har nå planlagt uke for uke fra 1. oktober av. Sånn vet jeg at jeg kommer igjennom alt i god tid, og får laget meg den julen jeg ønsker meg. Ja, jeg er klar over at jeg overdriver på enkelte områder, særlig når jeg går i gang med boder i kjelleren og garasje osv. Men det er altså å få dette gjort som gir meg ro i sjela når juletreet har kommet opp. Og den følelsen kan man ikke undergrave på vegne av andre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september Forfatter #183 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er generelt veldig glad i lister og det å kunne huke av ting etterhvert som det er gjort. Lister gir meg også ro i sjelen på at jeg husker alt jeg ønsker å få gjort og at jeg tidlig kan se at jeg kommer til å komme i mål med ting i tide. - H Anonymkode: 0e8c1...5ba Fint innlegg! Og når du sier det på den måten, så har jeg også 3 lister. 🎅 - Ting som skal gjøres / 33 pkt-listen min Og her er alt av pynting og vasking inkludert - også kjøleskap og ventilator, samt avriming av fryseren. - Ting som skal handles spesifikt til advent/jul/desember - og gjerne i større kvanta. - Julegaver - samt farsdagsgave og bursdagsgaver Samtidig har jeg en egen liste for dagligvarer som skal handles inn hver uke, men det følger jeg opp fortløpende. Greia med lister som du følger er at du opprettholder momentum rundt ting som må gjøres. Særlig nå i oktober og november. Gjør man ingenting og tenker "dette må jeg ikke gjøre enda" så går dagen fort avgårde, og så skyves det ut i tid til et punkt der mye har hopet seg opp. Og gjerne såpass at du ikke rekker/gidder å gjøre det. Planleggingen er roten til sjelero. Og det var planleggingen som måtte til for at jeg "forelsket" meg i julen. Juletiden er ikke et mas, ork og stress for min del lenger. 🎄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #184 Del Skrevet 29. september Bombasi skrev (6 timer siden): Har et stort hus så mange sjekkpunkter er rom som må vaskes - som mange gjør før jul. Og jeg vasker hele huset til jul, inkludert vinduer, vegger og tak. Samt tar utebod og garasje. Ellers handler det om å vaske og stryke juleduker og putetrekk, henge opp utelys, pakke inn julegaver, sette fram adventen, sette ut jula, pynte juletre osv. Okei, alle punktene er ikke alltid tidkrevende, og mange er pur kos å gjøre, men det er ting som må gjøres Ok, da må jeg nok være grinchen og si at det synes jeg er helt "overkill", hadde jeg aldri giddet, det er liksom rett tilbake til 50-60-70 tallet hvor alt måtte gjøres før jul, man måtte slakte grisen selv og bake minst syv slag. Det blir jul selvom det er rotete i garasjen liksom. Men godt vi er forskjellige og mens jeg bare handler inn et fåtalls julegaver, kjøper inn ferdig julemat, slenger et par staker i vinduet og er ferdig med det så må jo du absolutt få lov til å kose deg med det som gjør jula for deg. Kos deg uke med uke fram til jula. God jul Anonymkode: 7a100...9e6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september Forfatter #185 Del Skrevet 29. september (endret) AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ok, da må jeg nok være grinchen og si at det synes jeg er helt "overkill", hadde jeg aldri giddet, det er liksom rett tilbake til 50-60-70 tallet hvor alt måtte gjøres før jul, man måtte slakte grisen selv og bake minst syv slag. Det blir jul selvom det er rotete i garasjen liksom. Men godt vi er forskjellige og mens jeg bare handler inn et fåtalls julegaver, kjøper inn ferdig julemat, slenger et par staker i vinduet og er ferdig med det så må jo du absolutt få lov til å kose deg med det som gjør jula for deg. Kos deg uke med uke fram til jula. God jul Anonymkode: 7a100...9e6 Jeg skjønner at mange tenker det! Og jeg var som deg! Det blir jul, ja, men det ga meg ikke julestemning. For julestemning er noe jeg må brygge opp over tid, gjerne hvor jeg har fjernet stressfaktorer. Det at jeg begynner tidlig gjør at jeg får gjort alt uten stress, og det at jeg får gjort alt skaper ro - samtidig som det bygger meg opp og faktisk gir julestemning å gjøre ting, selv i oktober, nettopp fordi hensikten bak alt jeg gjør er jul. 🎅 Om det gir mening... Men det viktigste er at vi alle finner hver sin beste jul. Og så kan vi bruke tråden til å inspirere og motivere hverandre. Det er ikke om å gjøre å få gjort mest, men alltids hyggelig å gi hverandre litt momentum - ellers fyker dagene fort avgårde God førjulstid! Det er vel nå denne tiden virkelig setter fart. Åh, som jeg gleder meg til midten av november. Det er en spesiell tid. Der mørket har begynt å senke seg, vinterlysene har blitt slått på, huset har blitt smårødt invendig, julebutikker, julegater, julemusikk på radioen og adventen banker på døra. Gleder meg! ✴️ Endret 29. september av Bombasi 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #186 Del Skrevet 29. september Snart oktober, nå må da julegodisen komme snart 😛 Anonymkode: b5902...4a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #187 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Snart oktober, nå må da julegodisen komme snart 😛 Anonymkode: b5902...4a9 Halloweengodisen først Anonymkode: 6c72a...a2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 29. september #188 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Snart oktober, nå må da julegodisen komme snart 😛 Anonymkode: b5902...4a9 Ulempen med at julegodisen kommer tidlig er at jeg spiser så mye av den……… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september #189 Del Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Halloweengodisen først Anonymkode: 6c72a...a2b Den har kommet forlengst, og er ikke like god. Hvorfor lager ikke Nidar Halloween-marsipan? Er alt for lenge mellom påske og jul 😛 Sugar&Spice skrev (3 minutter siden): Ulempen med at julegodisen kommer tidlig er at jeg spiser så mye av den……… Har jeg aldri opplevd.... hehe, kremt. 😏Men jeg liker å hamstre tidlig til full pris, for hvis det blir priskrig blir det fort utsolgt. Synd det ikke er bedre holdbarhet på denne marsipanen så man kunne hamstret til hele året. Synes julemarsipanen blir dårlig før påskemarsipanen er i hyllene. Kan ikke noen starte facebookgruppen Vi som vil ha julemarsipan hele året. Trenger ikke være med julemotiv, siden så mange blir krenka av alt som ligner jul før første desember 😄 Anonymkode: b5902...4a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gardkjærringa Skrevet 29. september #190 Del Skrevet 29. september Bombasi skrev (4 timer siden): Ja, jeg er veldig skjematisk av meg. Liker å ha oversikt. Og ironisk nok liker jeg å lage meg tidsfrister - på en sånn måte at jeg ikke får det hektisk. Derfor starter jeg 1. oktober, og har nå planlagt uke for uke fra 1. oktober av. Sånn vet jeg at jeg kommer igjennom alt i god tid, og får laget meg den julen jeg ønsker meg. Ja, jeg er klar over at jeg overdriver på enkelte områder, særlig når jeg går i gang med boder i kjelleren og garasje osv. Men det er altså å få dette gjort som gir meg ro i sjela når juletreet har kommet opp. Og den følelsen kan man ikke undergrave på vegne av andre Jeg kjenner meg veldig igjen! Har vært noen annerledes år, men nå er jeg tilbake, og du har vist meg vei!😊😊 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september Forfatter #191 Del Skrevet 29. september Gardkjærringa skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner meg veldig igjen! Har vært noen annerledes år, men nå er jeg tilbake, og du har vist meg vei!😊😊 Det var gøy å høre! Da er det bare å lage deg et skjema med det du ønsker å få gjort til jul og planlegge når tid du skal ha gjort hva for å komme i mål med alt - uten at det blir stress og kav av det. Og sprer du gjøremålene godt utover så har du fokus på jul og beholder framdrift hele veien. ✴️ Det blir jul, spørsmålet er hvordan man ønsker å ha det i jula 🎄 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 29. september #192 Del Skrevet 29. september Bombasi skrev (1 minutt siden): Det var gøy å høre! Da er det bare å lage deg et skjema med det du ønsker å få gjort til jul og planlegge når tid du skal ha gjort hva for å komme i mål med alt - uten at det blir stress og kav av det. Og sprer du gjøremålene godt utover så har du fokus på jul og beholder framdrift hele veien. ✴️ Det blir jul, spørsmålet er hvordan man ønsker å ha det i jula 🎄 Denne diskusjonen minner meg på å begynne med de små gave-strikkene mine jeg skal feste på hjemmelagde gaver i år… jeg bør begynne nå nettopp for å slippe masse stress… Men her sitter jeg på KG… Kan noen gi meg et juletupp i fua? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 29. september Forfatter #193 Del Skrevet 29. september Sugar&Spice skrev (Akkurat nå): Denne diskusjonen minner meg på å begynne med de små gave-strikkene mine jeg skal feste på hjemmelagde gaver i år… jeg bør begynne nå nettopp for å slippe masse stress… Men her sitter jeg på KG… Kan noen gi meg et juletupp i fua? 👞 Ja her er det bare å hive seg rundt, det er ingen andre som gjør det for deg - sannsynligvis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svett.svele Skrevet 29. september #194 Del Skrevet 29. september Min liste inkluderer hyggelige ting jeg skal gjøre i adventstiden, ellers blir det bare glemt 😅 Så hittil er det: dra på julemarked, lage julepynt, kjøpe gave til ønsketreet på kjøpesenteret, sjekke om det er en julekonsert jeg vil på, pynte ved ytterdøren, vaske, kjøpe julegaver, pakke inn gaver, pynte juletre og kjøpe adventskalender. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugar&Spice Skrevet 29. september #195 Del Skrevet 29. september Jeg har kjøpt billetter til Oslo Fagottkor sinn julekonsert 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gardkjærringa Skrevet 30. september #196 Del Skrevet 30. september Da har rundvasken iallefall kommet på papiret. Hver uke fram mot advent har fått tildelt ett eller flere rom, alt etter størrelse på prosjektet😊 Jeg er ingen super husmor, men kall det julerengjøring, og jeg blir plutselig et prakteksemplar😅 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #197 Del Skrevet 30. september Sugar&Spice skrev (16 timer siden): Jeg har kjøpt billetter til Oslo Fagottkor sinn julekonsert Da tror jeg du kommer til å kose deg!!! Anonymkode: 480c9...307 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #198 Del Skrevet 30. september Jeg har kjøpt årets første julekalender, en sånn liten en med bilder bak lukene 🥰🎄 Anonymkode: b5902...4a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september #199 Del Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 14.11): Veldig interessant å se andre sine lister med gjøremål frem mot jul. Jeg har også en slik liste med gjøremål for oktober/november. Den er delt opp i 3 ulike kategorier: - Ting som skal handles - Ting som skal lages - Ting som skal gjøres Ting som skal handles: Dette er jo da ikke handlelisten for ferskvarer for selve julen (det lager jeg en egen liste på nærmere jul). Men andre ting jeg ønsker å handle inn til jul når det er på tilbud. F.eks. drikker jeg ikke alkohol, så jeg liker å ha et godt utvalg av annen drikke i julen som jeg da kjøper etterhvert når det som regel kommer på tilbud utover høsten; eplemost, julebrus, iste, annen brus, juice osv. Samme gjør jeg med kyllingfilet og karbonadedeig. Det kommer jo på tilbud med jevne mellomrom, så når det kommer på tilbud i løpet av høsten nå så handler jeg inn nok til at jeg har i fryseren til over jul. Samme om det kommer tilbud på ostestykker sent i høst så det holder til over jul, da kjøper jeg inn ekstra. Utover mat/drikk så har jeg også gaver som skal skal kjøpes; julegaver, bursdagsgaver og farsdagsgave på listen min. Og så andre ting jeg trenger/har lyst på til jul; adventskalender, duftlys, julesåpe, luktepinner, juleblomster evt. ny julepynt osv. Jeg bruker gjerne tid på å søkte meg frem til tingene jeg har lyst på på nettet og lagrer lenkene i listen min slik at jeg kan vente med å handle til det kommer et tilbud og jeg sparer noen kr. Ting som skal lages: Her lister jeg først og fremst opp det jeg tenker å lage av julekaker, julegodt og julepålegg i desember. Men jeg lister også opp middager jeg normalt lager i store porsjoner og fryser ned som jeg ønsker å sørge for å ha gjort i løpet av høsten slik at jeg har et godt utvalg av lettvinte og gode middager i frysen tilgjengelig i julen om jeg ikke føler for å lage middag alle dagene. Eksempler på dette kan være chili con carne og vårruller. Ting som skal gjøres: Dette er mest alt som jeg ønsker å rengjøre og/eller organisere frem til jul. Jeg brukte mye av sommeren på å kaste/gi vekk ting og organisere hjemme, så alt er egentlig ganske ryddig nå, men innen jul er det nok behov for å ta ting som kjøkkenskap, kjøleskap og fryseren igjen. Ellers så er en skikkelig støvtørking/støvsuging/vask av hvert rom listet opp. Samt litt diverse som f.eks. avrime fryseskapet, rengjøre alle sluk og bytte møbelknotter på alle spisestolene. Til slutt har jeg også lister opp de ulike stegene av julepyntingen. Jeg er generelt veldig glad i lister og det å kunne huke av ting etterhvert som det er gjort. Lister gir meg også ro i sjelen på at jeg husker alt jeg ønsker å få gjort og at jeg tidlig kan se at jeg kommer til å komme i mål med ting i tide. - H Anonymkode: 0e8c1...5ba Har du en mann som hjelper deg med alt dette...:) ? Anonymkode: 779b1...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disney Adult Skrevet 1. oktober #200 Del Skrevet 1. oktober Da er julekalenderne kjøpt inn, til meg, mannen og selvfølgelig hunden også. 70% av julegavene er handlet inn, siden jeg faktisk fikk ønskelister tidlig i år. Drøyer "deep cleaning" av huset til neste måned, det er en stor jobb i seg selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå