Gå til innhold

Førjulstråden 2024 - Skrytetråd 🎄

Bombasi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenkte jeg skulle prøve å være litt tidlig ute med julegavene i år. Hvert år stresser jeg som en gal i siste liten med å få av gårde de gavene som skal sendes. Jeg handler de fleste gavene på nett uansett, så skjønner ikke hvorfor jeg må være så treig. Men i år skal jeg prøve å være ferdig til 1.desember. Ønsk meg lykke til, hehe :nisse:

Anonymkode: 203d0...ff0

Jeg har som mål å være ferdig før november med julegaver, og jeg er alltid tidlig med både advent og full jul. 

Jeg var en som stresset hele desember med pakker, vask og pynt, og syntes jula var noe skikkelig pæs som jeg kunne grue meg til hele året. Ofte rakk jeg bare å gjøre ting halvveis for å bli ferdig. Julestemningen uteble eller kom ikke før nyttåraften fordi jeg ikke klarte å roe ned før jul, og jeg kunne grue meg i månedsvis til desember.

Så la jeg om tradisjonene mine. Nå er jeg ferdig med julegaver til 1. november, og er alltid tidlig med både advent og full jul. Tar litt etter litt fra 1. november av. Antar jeg har full jul med juletre fra rundt 14. desember. For det viser seg at for at jeg skal finne julemagien så må jeg ta det rooolig og gire skikkelig ned. Jeg bruker noen dager fra jeg setter julen opp til stemningen kommer. Inntrykkene må synke inn hos meg før jeg kan "føle" rundt det. Og jeg må ærlig talt si at den "julen" jeg har før julen begynner er helt nydelig fin, mens resten av folk løper villmann for å få gjort seg ferdig. Så etter at jeg begynte med dette så har desember og jul blitt den fineste tiden min på året, og jeg har blitt en skikkelig julenisse som går all-in for alt 🎅

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har kjøpt billetter til Oslo Gospel Choir sin julekonsert og Love Actually in concert, begge deler til uken før jul. Gleder meg veldig! Jeg hører ikke normalt på Oslo Gospel Choir, men jeg er vokst opp i et hjem der deres jule-CD ble spilt en del, så tror det kan by på mye nostalgi, som jo er kjernen i mye julestemning. Love Actually in concert vet jeg bli bra, da det er en av mine favorittjulefilmer og jeg var på samme konsept for Harry Potter tidligere i vår. Filmen vises på stort lerret uten musikken, mens fult live orkester spiller med hele veien. 

Om jeg får tatt ut resten av ferien min til jul, noe jeg tror bør gå fint, får jeg over 2 uker juleferie i år og siste dagen på jobb faller på dagen jeg skal på den første julekonserten. Jeg blir helt varm inne i meg av å tenke på det. Planen er booke bord på en restaurant før konserten hvor jeg vet de alltid pynter kjempefint til jul og har julemat på menyen. Perfekt måte å starte juleferien på, etter min mening! 

Jeg har også gjort litt innkjøp til jul. Første innkjøpene var allerede på salget rett etter jul i fjor, blant annet mange nye, fine julekuler til juletreet, så de ser jeg veldig frem til å pynte med i år. Jeg slo også til på 20% salg på Illums Bolighus forrige helg og kjøpte meg et oppvaskhåndkle i julemotiv fra Georg Jensen og 2 duftlys og 1 scent diffuser fra Skandinavisk i lukten Jul (pakken kommer i posten denne uken, så krysser fingrene for at de lukter godt). Dette er jo ting som bare blir plassert i en skuff på gjesterommet frem til julen nærmer seg, men godt med alt som er gjort og spesielt når man kan spare litt penger på å slå til når ting er på tilbud :)

Ellers har jeg også bestemt meg for å begynne å samle på juleservise i år, nærmere bestemt Kähler Hammershøi jul. Jeg fant middagstallerkene på 40% tidligere i sommer, så jeg kjøpte 6 stk, pluss 2 kopper på 30%. Til jul i år tenker jeg å supplere med 6 stk frokosttallerkner og 2 kopper til selv, slik at jeg har nok til å kunne ta det i bruk allerede i år, men ellers kommer jeg nok til å ønske meg resten til jul i årene fremover :) 

- H

Anonymkode: 0e8c1...5ba

Du har jo kommet godt i gang! 😊 Deilig med fri i desember! Jeg bruker å ta ferie fra midten av desember av - alltid. Rundt 14. desember, og da kommer juletreet opp. Dèt er tiden på året jeg virkelig koser meg. Fra 14. - 24. desember. Da er jeg ferdig med alt og har jeg så senkede skuldre som jeg kan ha, før julen og det sosiale slår inn :) 

Jeg bruker å kjøpe den Skandinavisk jul, og har også gitt det ifra meg i gaver til andre. Har vært fornøyd med det! 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ferdig med nesten alle gavene. Skal strikke 4 par votter så er jeg helt i boks med det.

Skal også lage en adventskalender til min datter. Hun skal flytte ut til neste høst for å studere i en annen by. Jeg tenkte derfor at denne kalenderen Skal inneholde ting man måtte trenge til å flytte for første gang. Alt fra kaffekopp og tesil til pizzahjul og visp. Noen son har forslag?

Anonymkode: 389ca...9db

Synes det høres ut som en bra kalender, og at du har en god plan videre. Stikker du innom Europris/Nille eller lignende butikker så finner du alt mulig til kjøkkenet du bare kan fylle på. Hun trenger jo "alt" når hun flytter for seg selv, selv det hun ikke aner hun trenger enda. ;) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hehe, nei, sensommer er ikke det samme som at det "offisielt" er førjulstid. Jeg går jo i shorts fortsatt! ;) 

Men jeg ønsker deg en god jul senere i år en gang så håper jeg dere juleelskende galninger lar oss andre få ha sommeren i fred. ;) 

Anonymkode: a6ac0...867

Litt tidlig å si god jul, men god førjulstid fungerer nå ;) Men takk! 

Vi juleelskere skal la dere få ha høsten i fred, hvis bare dere lar oss få bruke denne ene uskyldige tråden på KG til vårt koselige formål, så... 😁 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (15 timer siden):

Jeg har som mål å være ferdig før november med julegaver, og jeg er alltid tidlig med både advent og full jul. 

Jeg var en som stresset hele desember med pakker, vask og pynt, og syntes jula var noe skikkelig pæs som jeg kunne grue meg til hele året. Ofte rakk jeg bare å gjøre ting halvveis for å bli ferdig. Julestemningen uteble eller kom ikke før nyttåraften fordi jeg ikke klarte å roe ned før jul, og jeg kunne grue meg i månedsvis til desember.

Så la jeg om tradisjonene mine. Nå er jeg ferdig med julegaver til 1. november, og er alltid tidlig med både advent og full jul. Tar litt etter litt fra 1. november av. Antar jeg har full jul med juletre fra rundt 14. desember. For det viser seg at for at jeg skal finne julemagien så må jeg ta det rooolig og gire skikkelig ned. Jeg bruker noen dager fra jeg setter julen opp til stemningen kommer. Inntrykkene må synke inn hos meg før jeg kan "føle" rundt det. Og jeg må ærlig talt si at den "julen" jeg har før julen begynner er helt nydelig fin, mens resten av folk løper villmann for å få gjort seg ferdig. Så etter at jeg begynte med dette så har desember og jul blitt den fineste tiden min på året, og jeg har blitt en skikkelig julenisse som går all-in for alt 🎅

Samme her, bare at jeg er ferdig med alt til 1 desember eller 1 søndag i advent. Til og med julekakene er jeg ferdig med da. Jeg liker å bruke hver dag fra første desember til første januar på å nyte julepynten min, drikke kakao og julebrus, spise julekaker 😅 og ser stort sett en julefilm hver kveld.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (15 timer siden):

Synes det høres ut som en bra kalender, og at du har en god plan videre. Stikker du innom Europris/Nille eller lignende butikker så finner du alt mulig til kjøkkenet du bare kan fylle på. Hun trenger jo "alt" når hun flytter for seg selv, selv det hun ikke aner hun trenger enda. ;) 

Ja, det er sant. Godt tips, skal sjekke de butikkene for inspirasjon 😀

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleier dere å kjøpe julekalender til dere selv? Har dere i så fall tenkt noe på hvilken dere skal kjøpe i år? Jeg har tenkt litt på det allerede, da man må være tidlig ute om man skal ha en skikkelig populær kalender. For noen år siden hadde jeg den fra Lyko og da måtte man jo bokstavelig talt sitte klar på sekundet de ble sluppet i september, for de ble utsolgt med en gang. Men etter å ha prøvd mange ulike Beauty-kalendere gjennom årene, så tror jeg nok at jeg omsider har landet på at det ikke er verdt det for min del. Man blir liksom litt blendet av markedsføringen om at man får så og så mange tusen kr verdi for en langt lavere prislapp, men for min del hjelper det lite, da er jeg et vanedyr når det kommer til produktene jeg bruker, så jeg ender normalt bare opp med å kjøpe mine faste produkt likevel, og mye av det jeg får i kalenderen ender opp som skuffefyll. Så i år tipper jeg at jeg kommer til å gå for en enkel spiselig eller drikkelig kalender. 

Det skal sies at jeg liker veldig godt konseptet med å ha en gjenbrukbar kalender som man "bygger" dag for dag gjennom desember. F.eks. Villeroy & Boch sin Christmas Toy's adventskalender (lenke), hvor man henger en ny figur på juletreet hver dag. Men jeg tror ikke jeg liker designet nok til å rettferdiggjøre prisen. Noen som har sett andre slike type kalender som man kan bruke igjen år etter år og "bygge" en fin figur eller motiv gjennom desember? 

- H

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig og opprette en tråd om jul i August :klo:

Anonymkode: ac8ce...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig og opprette en tråd om jul i August :klo:

Det er ikke en tråd om jul. Det er en tråd om førjulstiden. Og hvis du leser tråden så ser du at flere allerede har kommet i gang med forberedelsene inn mot jul, så behovet for tråden er jo der selv nå i august. :tree: God førjulstid ;) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (5 minutter siden):

Det er ikke en tråd om jul. Det er en tråd om førjulstiden. Og hvis du leser tråden så ser du at flere allerede har kommet i gang med forberedelsene inn mot jul, så behovet for tråden er jo der selv nå i august. :tree: God førjulstid ;) 

Førjulstiden er uansett ikke i August, førjulstiden begynner 1. Desember.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det må jo planlegges 🎄

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg syns Grinchen kan finne et annet sted å være grinchete :fnise::jolie:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pleier dere å kjøpe julekalender til dere selv? Har dere i så fall tenkt noe på hvilken dere skal kjøpe i år? Jeg har tenkt litt på det allerede, da man må være tidlig ute om man skal ha en skikkelig populær kalender. For noen år siden hadde jeg den fra Lyko og da måtte man jo bokstavelig talt sitte klar på sekundet de ble sluppet i september, for de ble utsolgt med en gang. Men etter å ha prøvd mange ulike Beauty-kalendere gjennom årene, så tror jeg nok at jeg omsider har landet på at det ikke er verdt det for min del. Man blir liksom litt blendet av markedsføringen om at man får så og så mange tusen kr verdi for en langt lavere prislapp, men for min del hjelper det lite, da er jeg et vanedyr når det kommer til produktene jeg bruker, så jeg ender normalt bare opp med å kjøpe mine faste produkt likevel, og mye av det jeg får i kalenderen ender opp som skuffefyll. Så i år tipper jeg at jeg kommer til å gå for en enkel spiselig eller drikkelig kalender. 

Det skal sies at jeg liker veldig godt konseptet med å ha en gjenbrukbar kalender som man "bygger" dag for dag gjennom desember. F.eks. Villeroy & Boch sin Christmas Toy's adventskalender (lenke), hvor man henger en ny figur på juletreet hver dag. Men jeg tror ikke jeg liker designet nok til å rettferdiggjøre prisen. Noen som har sett andre slike type kalender som man kan bruke igjen år etter år og "bygge" en fin figur eller motiv gjennom desember? 

- H

Jeg vurderer dette hvert år! 

Hvert år lar jeg være - rett og slett fordi jeg er som deg, litt kresen og bruker faste produkter uansett :) Og syns ikke nødvendigvis prisen matcher det man får, og jeg får så mye rart jeg aldri bruker. Blir liksom bare søppel! 

Er Rituals som er mest aktuell for min del, men vurderer å lage en egen. Typ fin gave hver søndag i advent, og noe småting de andre dagene… Eventuelt kanskje si til samboeren at jeg ønsker meg en fra han, jeg har laget til han og barnet i to år nå. 

Men! Vent nå litt! Siden i fjor jul har jeg begynt å drikke te! Har ikke Pukka en julekalender tro???? DEN er jo perfekt for å prøve litt nye teer!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24. august i dag! Offisielt 4 måneder til julaften og ca. 3 måneder til advent.
Vi snakker altså om ca 90 dager til advent og 68 dager til butikkene tar inn jula, julegater begynner å komme opp og vinterlysene kommer på. 

3 måneder fram i tid tilsvarer samme lengde som fra 24. mai og til i dag. Som vi vet - dèt går fort! :D 

Så her er det bare å gå i gang! Skal bruke helga på gavesøk. Liker å ha noen ess i ermet. Altså ting jeg kan kjøpe, som reserve hvis jeg ikke finner noe annet. Og så spekulere på hva jeg selv skal ønske meg til jul. Nærfamilien deler ønskelister, noe som er helt genialt og gjør det mye enklere for både meg og andre å kjøpe gaver, og min egen liste må fylles opp innen èn måneds tid. 😊

Alt jeg får gjort nå slipper jeg å gjøre senere. 

(Bildet fra KG fotoarkiv)

star-6860582.jpg

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så gøy med likesinnede 😂 Min eldste datter og jeg er allerede i førjulsmodus, og godt i gang med planleggingen 😄 folk synes jo vi er helt skrullete, men det kan vi leve med 😅 

Førjulstiden i år blir annerledes. Jeg har fri (sykemeldt etter immunterapi), så jeg skal prøve å nyte tiden litt ekstra og finne på masse med barna mine hvis formen tillater det. Mannen min er på oppdrag med Forsvaret, men rekker hjem til jul. Så alt blir veldig annerledes, men vi har bestemt oss for at det skal bli bra 🥰 og være ekstra takknemlige for at jeg er på bedringens vei, og for at vi lever i verdens tryggeste land ❤️

Et gavetips til barn/ungdom og de som har «alt» er Fahlo Tracker smykker 😄 man velger et smykke med et dyr og får med en kode så man kan følge reisen til sitt dyr 😍 og så støtter man en god sak i tillegg.

Gleder meg til å følge tråden videre, og hipp hurra for bare 4 mnd igjen i dag 😄

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ollibolli skrev (11 minutter siden):

Åå så gøy med likesinnede 😂 Min eldste datter og jeg er allerede i førjulsmodus, og godt i gang med planleggingen 😄 folk synes jo vi er helt skrullete, men det kan vi leve med 😅 

Førjulstiden i år blir annerledes. Jeg har fri (sykemeldt etter immunterapi), så jeg skal prøve å nyte tiden litt ekstra og finne på masse med barna mine hvis formen tillater det. Mannen min er på oppdrag med Forsvaret, men rekker hjem til jul. Så alt blir veldig annerledes, men vi har bestemt oss for at det skal bli bra 🥰 og være ekstra takknemlige for at jeg er på bedringens vei, og for at vi lever i verdens tryggeste land ❤️

Et gavetips til barn/ungdom og de som har «alt» er Fahlo Tracker smykker 😄 man velger et smykke med et dyr og får med en kode så man kan følge reisen til sitt dyr 😍 og så støtter man en god sak i tillegg.

Gleder meg til å følge tråden videre, og hipp hurra for bare 4 mnd igjen i dag 😄

Herlig 😊 Ja, det finnes heldigvis mange der ute som er som oss, selv om man føler seg alene om å være helt på bærtur fra normen... :D 

Godt å høre at du er på bedringens vei, og at du har så fin innstilling til alt. 😊

Velkommen til tråden! Gjerne hold oss oppdatert rundt hva du og datteren din holder på med fram mot jula. Er en lavterskel skrytetråd med jul som tema. 😊 Til inspirasjon, motivasjon, råd og ettertanke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tips til dere som er glad i både fugl og jul ;) 

plukk inn rognebær og frys ned nå, så kan de lages inn i meisebollene eller henge de ut på vinteren 👍🏼 jeg har til og med spart noen plommer, ligger i fryseren og skal legges ut i meisebolledingsen! Kan jo gis utenom juletiden og, men tenkte å tipse her inne som en julegave til småfuglene ❤️

Anonymkode: ecbfc...430

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tips til dere som er glad i både fugl og jul ;) 

plukk inn rognebær og frys ned nå, så kan de lages inn i meisebollene eller henge de ut på vinteren 👍🏼 jeg har til og med spart noen plommer, ligger i fryseren og skal legges ut i meisebolledingsen! Kan jo gis utenom juletiden og, men tenkte å tipse her inne som en julegave til småfuglene ❤️

Anonymkode: ecbfc...430

… hadde egentlig ikke tenkt å poste som anonym! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Pleier dere å kjøpe julekalender til dere selv? Har dere i så fall tenkt noe på hvilken dere skal kjøpe i år? Jeg har tenkt litt på det allerede, da man må være tidlig ute om man skal ha en skikkelig populær kalender. For noen år siden hadde jeg den fra Lyko og da måtte man jo bokstavelig talt sitte klar på sekundet de ble sluppet i september, for de ble utsolgt med en gang. Men etter å ha prøvd mange ulike Beauty-kalendere gjennom årene, så tror jeg nok at jeg omsider har landet på at det ikke er verdt det for min del. Man blir liksom litt blendet av markedsføringen om at man får så og så mange tusen kr verdi for en langt lavere prislapp, men for min del hjelper det lite, da er jeg et vanedyr når det kommer til produktene jeg bruker, så jeg ender normalt bare opp med å kjøpe mine faste produkt likevel,

- H

Nei jeg har ikke samvittighet til å bruke så mye penger på en kalender til meg selv. I fjor hadde jeg en billig sjokoladekalender og en flax kalender jeg hvert år får fra mamma.

Anonymkode: 616c6...08e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den første julegaven bestilt. Jeg vil ikke legge ut hva jeg kjøpte for jeg vet ikke om hun er her inne.

Anonymkode: 616c6...08e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...