Gå til innhold

Har alle dårlig privatøkonomi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg har gått fra å ha en helt grei privatøkonomi til å føle at jeg ikke har råd til noen ting. Jeg kan ikke en gang bare kjøpe meg en fuktighetskrem på impuls, mens jeg for et par år siden kunne gå og kjøpe meg en ny jakke for eksempel om jeg hadde behov for det. Føler hele lønna forsvinner i faste utgifter, selv om jeg tjener helt greit. Har i snitt ca 4000kr igjen hver måned til å dekke klær, mat og andre utgifter med. Er det sånn for alle? Eller er det noen som har gode tips til hvordan man skal klare seg bedre? Kjenner jeg blir nesten deprimert av dette her. 

Anonymkode: 8d5f9...2c2

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper akkurat det jeg vil, når jeg vil, og sparer 5-20.000 kr per måned i fond. Jeg er veldig sparsommelig på ting som mat og klær (spiser gratis på jobben og handler brukte klær), og så har det jo mye å si at vi er to som deler på boutgiftene.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper akkurat det jeg vil, når jeg vil, og sparer 5-20.000 kr per måned i fond. Jeg er veldig sparsommelig på ting som mat og klær (spiser gratis på jobben og handler brukte klær), og så har det jo mye å si at vi er to som deler på boutgiftene.

Wow - hvordan klarer du det??

Anonymkode: 8d5f9...2c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (6 minutter siden):

Jeg kjøper akkurat det jeg vil, når jeg vil, og sparer 5-20.000 kr per måned i fond. Jeg er veldig sparsommelig på ting som mat og klær (spiser gratis på jobben og handler brukte klær), og så har det jo mye å si at vi er to som deler på boutgiftene.

Stor respekt for deg! Og så er du jo snill mot miljøet (kjøpe brukte klær). Altfor mange som har shopping-syken i dag.

Anonymkode: cb60a...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ærlig talt ikke merket noen forskjell de siste årene eller månedene. Kan reise, kjøpe klær, gå ut og spise eller skaffe meg ny TV som jeg selv vil uten å merke noe til det. Så er jeg riktignok ikke så opptatt av det, foruten reisingen, så de aller fleste måneder har jeg et svært moderat forbruk. Jeg har en inntekt på rundt 700 000 før skatt, altså "ganske god, men ikke helt særegent", og sparer i hvert fall sekssifret hvert år i fond.

For min egen del synes jeg jeg ser så mye omtale om dårlig privatøkonomi og ender som ikke møtes i media, og samtidig veldig lite (i hvert fall ikke markant mer enn før) av det i egen krets. Men for all del, jeg skjønner jo at de av oss som ikke sliter med å få det til å gå rundt økonomisk heller ikke hverken får eller ønsker spalteplass om det - og at det er desto viktigere å synliggjøre de som strever med privatøkonomien og hva man kan gjøre for dem.

Anonymkode: 2be3a...4ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Wow - hvordan klarer du det??

Anonymkode: 8d5f9...2c2

Du lurer på hvordan vedkommende klarer å ha vesentlig høyere inntekt enn forbruk...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg føler at jeg har gått fra å ha en helt grei privatøkonomi til å føle at jeg ikke har råd til noen ting. Jeg kan ikke en gang bare kjøpe meg en fuktighetskrem på impuls, mens jeg for et par år siden kunne gå og kjøpe meg en ny jakke for eksempel om jeg hadde behov for det. 

Anonymkode: 8d5f9...2c2

Har egentlig aldri kjøpt noe i en butikk på impuls. Kan få en fiks idé om at "dette har jeg lyst på", men ville aldri kjøpt det før jeg hadde sjekket prisnivået på likt og tilsvarende produkter andre steder først. Liker ikke å betale mer enn nødvendig for et produkt.

Det er alltids en butikk som har salg på det man trenger, om det er fuktighetskrem på Blush eller en dunjakke på XXL. Eller Anton Sport om de har tilbud der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg lagt opp livet til å leve ekstremt rimelig, på bakgrunn av de muligheter jeg har. Har levekostnader på 5000 og alt av bo og andre faste utgifter 5000.

Da har jeg god råd selv med en enkel og lett jobb uten spes god inntekt.

Anonymkode: e7507...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparer 20k pr mnd, ikke spesielt høy lønn. Uten barn eller dyr heldigvis, som krever tid og penger.

Anonymkode: ba209...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg merket at det ble svært dyrt å leve etter ei stund når rentekostnadene alene doblet seg. Jeg løste det med å få meg ny jobb som betalte 200 000 kr mer i året.

Jeg tror det er mange som har kjent på det du har, ts. Unge ressurssterke folk med gode jobber, som har måtte makse ut boliglån for å komme seg inn på markedet. De kjenner nok svært godt på den økte rentekostnaden, og står ikke lenger i en posisjon hvor de kan skeie ut noe særlig. Mange som bare går og venter på at renta skal ned.

Anonymkode: d0d49...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at lønna ikke holder til mitt forbruk lenger. Men heldigvis sparte jeg gjennom mange år til trangere tider, så det kommer godt med nå. Samtidig er det et litt tveegget sverd, for noe av grunnen til at jeg ikke kan leve av bare lønna lenger, er jo at jeg nå har formue jeg må skatte av. :D 

Anonymkode: 0105d...22b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God eller dårlig råd - det er hvert fall ikke slik at den gjengse lavere middelklasse-Ola og Kari som er lærere, sykepleiere, butikkansatte eller håndverkere har god råd i et vestlig perspektiv. Det som fortsatt gjør at vi kan leve ok er at vi har en del gode velferdsordninger som bra helsevesen og gratis utdanning.

Vi tjener bra hos oss, syns jeg. Rundt 1,5 totalt. Men det er jo så vidt det går rundt om man skal leve greit. Vi har kvittet oss med en av bilene, feriene er ikke lenger utenlandsk og generelt bruker man mye mindre på forbruk(og alt dette er jo ikke negativt i det store bildet). Alt er blitt så avsindig dyrt i forhold til tidligere. Strøm, renter, matvarer, kronekurs, drivstoff, klær, tv/internett, kommunale avgifter, priser på tjenester.

Jeg forstår ikke at de som tjener skikkelig lavt klarer seg i det hele tatt. Har enorm respekt for dem.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker så absolutt at alt er dyrere ja. Spesielt mat, det er jo helt vilt! Har 2 tenåringsgutter i hus, og det koster😬

Anonymkode: 711ee...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har veldig bra privatøkonomi, faktisk bedre nå enn for et par år siden. Vi er 2 voksne og 1 barn. Tilsammen utbetalt ca. 90.000 hver måned. 
Utgifter på ca. 43.000 i måneden. Resten spares

Anonymkode: 1ef7e...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Ung ufør her. 30 076 kr brutto, 23 545 kr netto. Sparer minst 7k i mnd. Lavt forbruk, men jeg lar meg selv kjøpe det jeg vil ha - da jeg har økonomi til det.

Anonymkode: 2482b...3e6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow - hvordan klarer du det??

Anonymkode: 8d5f9...2c2

Har ikke barn, det hjelper mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lifestyle inflation er problemet. Du bruker feil, og for mye. Er du fattig med 20k utbetalt ville du også ha vært det med 100k utbetalt. 

Anonymkode: 3807e...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

Ung ufør her. 30 076 kr brutto, 23 545 kr netto. Sparer minst 7k i mnd. Lavt forbruk, men jeg lar meg selv kjøpe det jeg vil ha - da jeg har økonomi til det.

Anonymkode: 2482b...3e6

Hvor lave bokostnader har du da? Jeg har 30.000 netto utbetalt, men etter at alt er betalt og før mat etc har jeg ca 4000 til «overs». Klarer ikke å spare noe. 

Anonymkode: 8d5f9...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lifestyle inflation er problemet. Du bruker feil, og for mye. Er du fattig med 20k utbetalt ville du også ha vært det med 100k utbetalt. 

Anonymkode: 3807e...9d3

Jeg har ca 30000 utbetalt netto. Når huslån, forsikring, kommunale utgifter, strøm og bensin er betalt sitter jeg igjen med ca 4000kr som skal dekke alt annet og helst noe sparing. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal leve for at det skal kunne gå opp

Anonymkode: 8d5f9...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt. forferdelig regjering. har i alle år stemt AP, denne gangen stemmer jeg nok FRP eller Høyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...