Gå til innhold

Matvarekartellenes prissamarbeid er avslørt

Surpomp

Anbefalte innlegg

Druid skrev (2 timer siden):

Eller så man tenke litt nytt og ute av boksen ... Jeg er fortsatt litt sur for at Iceland la inn årene. 

For så vidt enig i at det er en bransje med lite innovasjon, men samtidig, med marginer på 3% og mindre er det ikke mye spillerom for nye aktører uansett.

Det krever ihvertfall ekstremt mye risikovillig kapital. Og slik kapital har det med å vende blikket mot langt mer attraktive bransjer enn å forsyne konforme nordmenn med dagligvarer. Det første de ser er hvordan Lidl og Iceland ble fryst ut av kundene. Så ser de hvordan pengene renner ut av tapssluket Oda.

Det skremmer bort selv de mest risikovillige på denne jordkloden.

Det enkleste her er kanskje å rett og slett innse at dagligvarer i Norge er dyrt fordi absolutt alt annet også er dyrt i dette landet. 

Prisen for å bo i et spredt og tynt befolket høykostland med et eget landbruk har noen slike konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nevian skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner bare saken overfladisk, så kan noen forklare meg hva kritikken egentlig går på her? Jeg klarer ikke forstå at å rusle i en konkurrerende butikk og observere prisene skal være ulovlig? Detaljhandel er jo veldig åpent med tanke på at alle kan observere hverandres salgspriser - noe som selvsagt blir gjort. Jeg vil jo tro dette skjer i absolutt alle bransjer - ikke bare dagligvare. Hvis eieren av en bensinstasjon gløtter over gata for å se hva bensinen går for der - skal det da være ulovlig? Er ikke det konkurranse på sitt mest grunnleggende? Så hvorfor er det så dramatisk i dagligvare?

Det er tydeligvis fortsatt myndighetspersoner som ikke forstår konkurranse. For mange år siden det stort sett fantes 2 sykkelmerker på markedet fikk 2 lokale sportsforretninger en reaksjon fordi de hadde for like priser på syklene, Pristilsynet forsto tydeligvis ikke at dersom en hadde redusert prisene så ville den andre følge etter, det samme med 2 bensinstasjoner som ligger noen hundre meter fra hverandre, også der mente de det var prissamarbeid. Kanskje på tide de reagerer på at noen butikker har prismatch også da, det burde jo bli det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (20 minutter siden):

Og de 4 mrd kunne godt vært spredd på noen flere aktører som er litt mer troverdige i sin omtale av fri konkurranse.

Du skjønner at de marginene ikke er bærekraftig? At det pr def ikke er marked for Rema? At det er mer sannsynlig at vi får 2 kjeder enn at det skal være grunnlag for flere med de marginene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (41 minutter siden):

Du skjønner at de marginene ikke er bærekraftig? At det pr def ikke er marked for Rema? At det er mer sannsynlig at vi får 2 kjeder enn at det skal være grunnlag for flere med de marginene?

Likevel troner eierne av disse kjedene på inntekt og formuetoppen i Norge så her er det et tydelig misforhold.

Landbrukssamvirket i Norge er bygget på en solidarisk/sosialistisk modell. Når privatpersoner får hånden på et slikt ratt, kanaliseres pengene til denne lille eliten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Surpomp said:

Og de 4 mrd kunne godt vært spredd på noen flere aktører som er litt mer troverdige i sin omtale av fri konkurranse.

Og hvem skal dekke underskudd dersom driften ikke går helt perfekt? 

her kan du lese litt om hvem som faktisk får støtte

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/her-er-bondenes-utrolige-regnestykke-som-fikk-staten-til-a-legge-milliarder-pa-bordet/o/5-95-478292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (9 timer siden):

De bidrar litt til fellesskapet og samfunnet da. Mellom 15 og 25% av omsetningen er mva som går rett inn til staten. Selskapene betaler selskapsskatt på overskuddet (821 mill for Norgesgruppens del i 2023), pluss at det betales utbytteskatt på eventuelt utbytte til aksjonærer. 

Så at de ikke bidrar er en litt merkelig påstand. At man ikke beskattes for inntekter man ikke har er et normalt prinsipp. Selskapet har allerede betalt skatt for inntektene sine og verdsettelsene i selskapet, så at de samme verdiene skal beskattes igjen på privaten er en uvanlig ting i verden. 

Det er ikke selskapene som bidrar med mva. Det er det vi forbrukerne som gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er ikke selskapene som bidrar med mva. Det er det vi forbrukerne som gjør.

Mva betales ved hvert ledd, ergo det gjør også selskapene. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (3 minutter siden):

Selskapene har mva refusjon. 

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (4 timer siden):

Likevel troner eierne av disse kjedene på inntekt og formuetoppen i Norge så her er det et tydelig misforhold.

Landbrukssamvirket i Norge er bygget på en solidarisk/sosialistisk modell. Når privatpersoner får hånden på et slikt ratt, kanaliseres pengene til denne lille eliten

Skal jeg forstå deg slik at Coop er bedre enn de andre fordi det er et forbrukersamvirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoot skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/dette-er-konsekvensane-av-milliardgebyret-for-deg-1.17011651

Sjokkerende at det er mest sannsynlig meg og deg som kunder som får regningen med dyrere mat. Hvor er politikerne? Skulle tro matbaronene satt med øverste makta i Norge, noe det ser ut som at de faktisk gjør.

Litt teit spørsmål, men hvem mener du burde ta regningen? Eierene?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (1 time siden):

Selskapet betaler differansen mellom MVA Ut på kjøpte varer og MVA Inn på solgte varer, det er i alle fall slik i mitt lille ENK. Slutt konsumenten får ingen refusjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (50 minutter siden):

Selskapet betaler differansen mellom MVA Ut på kjøpte varer og MVA Inn på solgte varer, det er i alle fall slik i mitt lille ENK. Slutt konsumenten får ingen refusjon

I min verden så betyr det at selskaper også betaler MVA. Mellomlegget går vel som MVA, eller er jeg helt ute å kjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Surpomp skrev (12 timer siden):

Endelig har Konkurransetilsynet tatt grep mot daglivarekjedenes ulovligheter:

https://e24.no/naeringsliv/i/GyrWrx/dagligvaregigantene-faar-milliardboeter-i-prisjegersaken?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Et lite knippe eiere som troner på inntekts og formuetoppen hvert år, som hyller fri konkurranse, men som i realiteten lever svært godt som monopolister
Ekstra kvalmt blir det når de flytter til skatteparadiser for å slippe å bidra til fellesskapet.

Globaliseringens baksider er mangesidige……

Hurra!

4900 millioner kroner som vi forbrukere skal betale ekstra for maten i tiden som kommer, bare for å fylle statskassen til Ap og Sp selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (4 minutter siden):

I min verden så betyr det at selskaper også betaler MVA. Mellomlegget går vel som MVA, eller er jeg helt ute å kjøre? 

Nei, slik fungerer det ikke. Se forklaring under.

Eksempel på mva

Når du er mva-registrert og selger noe for 1 000 kr, må du legge på 250 kr i mva, slik at kunden din må betale 1 250 kr. Disse 250 kr er ikke dine penger, selv om du får dem inn på kontoen din. Du krever dem inn på vegne av Skatteetaten og må betale de videre til Skatteetaten når du leverer mva-meldingen for foretaket ditt.

Men du får også fradrag for mva når du er mva-registrert. Dersom du har kjøpt noe fra noen andre for 300 kr, så var de pålagt å legge på 75 kr i mva, slik at du da måtte betale 375 kr. Du får da et fradrag på 75 kr (så lenge utgiften/det du kjøpte er relevant for driften av selskapet ditt).

Kort – og litt forenklet – oppsummert er altså mva-regnestykket for et foretak (basert på disse tallene):

Mva krevd inn når det har solgt varer og/eller tjenester (250 kr)

minus

Mva betalt når det har gjort innkjøp til bedriften (-75 kr)

er lik

Sum å betale (175 kr)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ghostwalker skrev (1 time siden):

Som forklart over her, Selskapet, krever inn MVA på sine varer fra forbruker, trekker fra MVA betalt for produkter fra leverandør og får da en differanse med skyldig eller til gode MVA fra skatteetaten. Tror jeg lærte at det alltid var forbruker som som hadde kostnadene, næringsdrivende hadde ingen kostnad (som regel) med MVA

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/#:~:text=Merverdiavgift (mva.),merverdiavgiften som regel ingen kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rosalilje84 skrev (12 timer siden):

Konkurranseregler er gitt til Norge gjennom EØS-avtalen. Ulovlig prissamarbeid er forbudt, da det er konkurransevridende. Hvis du tror at disse 3 bedriftseiere IKKE har samarbeidet for å holde prisene høye og skvise ut potensielle konkurrenter i en årrekke, så har du rett og slett ikke fulgt med i timen. Sorry. Konkurransetilsynet har nok mer peiling på sitt eget regelverk enn person fra gata (du).

Du tenker på det konkurransetilsynet som gikk høye og mørke ut mot forlagsbransjen, men som tapte på alle punkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (2 timer siden):

Hurra!

4900 millioner kroner som vi forbrukere skal betale ekstra for maten i tiden som kommer, bare for å fylle statskassen til Ap og Sp selvsagt..

Eneste fornuftige innlegget i denne tråden. Skulle boten hjulpet forbrukerne måtte boten være å redusere prisene på feks smør. Eneste som tjener på en bot er staten, som vanlig. Alle vi andre betaler boten. 

Endret av Tror og ser det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og ser det skrev (31 minutter siden):

Eneste fornuftige innlegget i denne tråden. Skulle boten hjulpet forbrukerne måtte boten være å redusere prisene på feks smør. Eneste som tjener på en bot er staten, som vanlig. Alle vi andre betaler boten. 

Ja å bøtelegge samtlige aktører kan kun kalles snikbeskatning. Hadde de bøtlagt halvparten kunne vi handlet hos de andre og sluppet dyrere mat.

Tviler på at disse bøtene tåler en runde i rettsapparatet da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (13 timer siden):

Konkurranseregler er gitt til Norge gjennom EØS-avtalen. Ulovlig prissamarbeid er forbudt, da det er konkurransevridende. Hvis du tror at disse 3 bedriftseiere IKKE har samarbeidet for å holde prisene høye og skvise ut potensielle konkurrenter i en årrekke, så har du rett og slett ikke fulgt med i timen. Sorry. Konkurransetilsynet har nok mer peiling på sitt eget regelverk enn person fra gata (du).

Tviler på at Søreide vet hva hun driver med her.

En bransje med så syltynne marginer som dagligvarebransjen kommer aldri i verden til å betale 4900 millioner inn i kassa til Slagsvold Vedum..Isteden for kommer enten Søreide/ konkurransetilsynet til å rygge eller gå på et forsmedelig tap i rettsalen..Der dagligvarebransjens sakomkostninger må betales av oss skattebetalere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...