Gå til innhold

Ukrainske airbnb-vaskere ønsker betaling kun i kontanter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis de skal betale skatt så må de enten ta mer betalt som andre, eller utføre jobben for bokstavelig talt luselønn. Du får finne ut selv hvilke alternativ du er komfortabel med. Men å betale de 900 som blir skattet av ville vært så lite at jeg ikke hadde klart å sovet om natten, og ville heller betalt anstendig lønn. Men folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grevling skrev (Akkurat nå):

Hvis de skal betale skatt så må de enten ta mer betalt som andre, eller utføre jobben for bokstavelig talt luselønn. Du får finne ut selv hvilke alternativ du er komfortabel med. Men å betale de 900 som blir skattet av ville vært så lite at jeg ikke hadde klart å sovet om natten, og ville heller betalt anstendig lønn. Men folk er forskjellige.

Anstendig lønn betales til folk med arbeidstillatelse, registrert firma og rapportering av inntekt. De som verken har arbeidstillatelse, rapporterer inntekt til NAV og skatt eller har registrert foretak, skal egentlig ikke kunne utføre slik arbeid.

Anonymkode: df364...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere refererer til grensa på 6000,- Det jo totalt det de kan tjene uten å skatte og innebærer jo også at de ikke har jobba andre steder hvis TS skal ha de arbeidene skattefritt.

Hvis du velger å la dem arbeide svart så er du med på å skape de mørketallene som er vist i tråden med svart arbeid. Selv om det «bare» er noen få ganger og lav sum så er man med på å svindle samfunnet for skattepenger og man er med på å ødelegge det organiserte arbeidslivet.

Det kan også få konsekvenser for deg hvis det blir oppdaga.

Jeg ville ikke gjort det, selv om det føles som en lettvint løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... hva kan nå være årsaken til det???🤔Besynderlig.

Anonymkode: 28459...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvandrere vil selvfølgelig helst ikke betale skatt. De forstår ikke prinsippet og solidariteten. 

Anonymkode: 0a565...2c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Innvandrere vil selvfølgelig helst ikke betale skatt. De forstår ikke prinsippet og solidariteten. 

Anonymkode: 0a565...2c9

Og på den måten stiller de likt med svært mange etnisk norske.  

Anonymkode: 096c0...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke svart arbeid når det er denne type småtteri. 

I tillegg lever disse som flyktninger og får støtte fra NAV. Hvis de rapporterer inn dette så får de trekk i støtten. Da betyr det at de jobber gratis. Hvem har lyst å jobbe som vaskehjelp gratis? 

Dette er såpass lite penger at det for dem handler om å spe på litt i en ellers ganske syltynn økonomi. Jeg tviler på at de får så mange slike oppdrag at det er business for dem. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/

Anonymkode: 655ce...414

Herregud... de jobber ikke gratis selv om NAV justerer ned stønaden, de tjener sine egne penger som er helt normalt i Norge.

Det at de er flyktinger og har dårlig råd er absolutt ingen unnskyldning for å snyte norske skattebetalere for penger, faktisk så er det utrolig respektløst.

"Takk for at vi fikk komme til landet deres, men vi vil ikke bidra til velferdssystemet som har reddet oss fra krig"

Anonymkode: e8d19...cb2

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de ikke har norsk fødselsnr og bankene ikke har godtatt de så de ikke får ha konto eller bankkort?

Anonymkode: cbafe...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi de ikke har norsk fødselsnr og bankene ikke har godtatt de så de ikke får ha konto eller bankkort?

Anonymkode: cbafe...5f0

Men hvordan har de klart å skaffe seg Vipps uten D-nummer og bankkonto?.

Anonymkode: e8d19...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har nasjonalitet med saken å gjøre? 

Enten betaler du synling ellers så støtter du skjulte penger...

Anonymkode: ce119...119

Selv om man betaler "digitalt" (vipps eller overføring) kan jo betalingen være svart. Overføringen dukker ikke magisk opp på en selvangivelse som gjør at arbeiderne skatter av inntekten bare fordi man betaler via vipps. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (7 minutter siden):

Selv om man betaler "digitalt" (vipps eller overføring) kan jo betalingen være svart. Overføringen dukker ikke magisk opp på en selvangivelse som gjør at arbeiderne skatter av inntekten bare fordi man betaler via vipps. 

Bankene rapporterer bankinnskudd og bevegelser til Skatteetaten på slutten av året, derfor vil overføringer via Vipps dukke opp på egenmeldingen. Spesielt hvis det er snakk om mange overføringer og store beløp.

Skatteetaten har også tilgang til kontoutskrift ved mistanke om noe lureri.

Når disse personene vil ha kontant betaling så er det kun for å lure NAV eller Skatteetaten, eller med andre ord det norske folk som har tatt imot de med åpne armer.

Anonymkode: e8d19...cb2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (7 minutter siden):

Selv om man betaler "digitalt" (vipps eller overføring) kan jo betalingen være svart. Overføringen dukker ikke magisk opp på en selvangivelse som gjør at arbeiderne skatter av inntekten bare fordi man betaler via vipps. 

Ja, men bankene er pålagt å melde inn ved mistanke om svart arbeid eller hvitvasking av penger. 
Så man kan ikke ha slike jevnlige innbetalinger på konto fra andre privatpersoner, uten at banken er pålagt å begynne å stille spørsmål om hvorfor disse pengene betales inn. 
 

Men det lar seg jo ikke gjøre med kontanter. 

Hvem som helst kan ta ut kontanter og betale "småbeløp" med disse kontantene, eller bare gi bort penger. 
Det er ikke sporbart, og pålegger derfor heller ingen å følge med på om det brukes eller kommer inn mye penger. 


Til TS: 
Det er helt tydelig at de ikke ønsker at det registreres at du betaler dem penger. Så da er det ikke "hvitt" arbeid du betaler for. 
Det vil nok være dyrere å få jobben gjort "hvitt". Men på den annen side vil renholder da ha rett på sykepenger og feriepenger og andre "goder" vi har i det norske arbeidslivet. (Og som de aller fleste av oss ønsker å beholde.) 
Men om du synes det er helt ok at du bidrar til at noen ikke får betalt hvis de blir syke, så må du jo gjerne betale folk kontant og uregistrert.

 

Anonymkode: 9000e...47b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Innvandrere vil selvfølgelig helst ikke betale skatt. De forstår ikke prinsippet og solidariteten. 

Anonymkode: 0a565...2c9

På samme måte som mange nordmenn ikke vil betale det tjenester faktisk koster, og heller kjøper tjenester svart... 

Ved innleie av renholdstjenester svart, så vil oppdragsgiver kunne bli erstatningsansvarlig dersom den innleide skader seg under oppdraget, og ikke har yrkesskadeforsikring. For å ikke snakke om hva man gjør dersom renholder ødelegger noe i boligen, eller rundstjeler... 

Anonymkode: 5b8b0...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bankene rapporterer bankinnskudd og bevegelser til Skatteetaten på slutten av året, derfor vil overføringer via Vipps dukke opp på egenmeldingen. Spesielt hvis det er snakk om mange overføringer og store beløp.

Skatteetaten har også tilgang til kontoutskrift ved mistanke om noe lureri.

Når disse personene vil ha kontant betaling så er det kun for å lure NAV eller Skatteetaten, eller med andre ord det norske folk som har tatt imot de med åpne armer.

Anonymkode: e8d19...cb2

Bankene rapporterer saldo på konto pr. 31.12., ikke bevegelser.

 

Anonymkode: 50c45...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Innvandrere vil selvfølgelig helst ikke betale skatt. De forstår ikke prinsippet og solidariteten. 

Anonymkode: 0a565...2c9

Jeg er norsk og vil selvfølgelig helst ikke betale skatt.

Det er ganske universielt, vil jeg tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det vet vel TS som kjøper svart arbeidskraft. 

Anonymkode: 29dda...860

Her gjør begge i så tilfelle noe ulovlig. Det er ikke som sexsalg der bare kjøperens handling er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bankene rapporterer saldo på konto pr. 31.12., ikke bevegelser.

 

Anonymkode: 50c45...61b

Feil, bankene rapporterer totalt innskudd på alle kontoer i løpet av året samt gjeld på slutten av året.

Hadde de bare rapportert saldoen i utgangen av året så hadde det vært veldig enkelt å lure seg unna.

Anonymkode: e8d19...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skal leie ut leiligheten på airbnb når jeg er bortreist på jobb. Har hatt 3 ulike ukrainske damer her på ulike tidspunkt i dag som jeg har vist rundt, som skal bistå i rengjøring mellom gjester, dersom jeg ikke er hjemme selv mellom gjester. 
Avtalte en fastpris på 900kr hver gang. Har 3 ulike, slik at dersom det ikke passer for den ene kan jeg spørre den andre eller den tredje. 
Noe jeg stusset over var at når jeg spurte om de hadde vipps eller bankkontonummer jeg kunne betale til, så bekreftet alle tre damene å ha norsk bankkonto og viste meg det norske visakortet og spurte på gebrokken engelsk og med google taleoversetter om det var dette jeg mente. Alle tre påpekte at de ønsket betaling i kontanter og at det ikke var viktig om jeg betalte med en gang etter hver vask og at de heller kunne avvente med betaling til mellom hver gang de så meg og heller da få alt utbetalt i kontanter. Det er lenge siden jeg opererte med kontanter sist og kjente litt på det ekstra orket med å jevnlig måtte finne en minibank eller dra til butikken og forespørre å ta ut flere tusen kroner. Jeg har flere ganger før forespurt uttak av kontanter i butikk ifm. Konfirmasjoner og får ofte beskjed om at de ikke har nok kontanter i kassa, selv når jeg har forespurt å ta ut 500kr eller 1000kr. 
 

jeg oppdaget nå i kveld når jeg la inn mobilnumrene til de 3 damene i vipps at alle tre faktisk er på vipps. 
 

Er det noen åpenbar grunn til at de ukrainske damene vil ha betalt i kontanter og ikke vil ha det overført til bankkonto eller via vipps? Eller har det noe med kultur å gjøre at de er mer vant med å operere med cash? Tenkte eventuelt om det var noe grunn, slik som om de får støtte fra nav eller andre ordninger for flyktninger og at de da ikke har lov å ha lønnet arbeid i tillegg?

Alle de tre ulike damene har god erfaring fra andre utleieboliger, er nøye og har gode referanser. Stusser bare på hvorfor det er så viktig med kontant betaling?

Anonymkode: 05533...3da

Dette kalles svart arbeid, og blir du rapportert eller skattemyndighetene på annen måte finne rut av dette, så får du problemer. 
 

Disse kvinnene mottar vel og støtte fra den Norske stat? Ser staten at de har penge rinn på konto med ugjevne eller gjevne mellomrom, så mister de ulike programmer de er i, de får mindre støtte fra staten. Dette har media skrevet så mye om at det er nokså utrolig at du ikke har fått det med deg. 
 

Vil du unngå trøbbel, så finner du deg noen andre til å gjøre vaskejobbene for deg. 

Anonymkode: 72409...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (3 timer siden):

Jeg er norsk og vil selvfølgelig helst ikke betale skatt.

Det er ganske universielt, vil jeg tru.

Du vil helst ikke betale skatt? Men sier du da også neitakk til goder som subsidiert lege, medisiner, helsehjelp, skole, trygderettigheter om du blir syk og alt det andre felleskapets skatter brukes til av goder tilbake til folk flest?

 

Anonymkode: 72409...743

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Du vil helst ikke betale skatt? Men sier du da også neitakk til goder som subsidiert lege, medisiner, helsehjelp, skole, trygderettigheter om du blir syk og alt det andre felleskapets skatter brukes til av goder tilbake til folk flest?

 

Anonymkode: 72409...743

Nei, selvsagt ikke. Derfor betaler jeg skatt. Men vil jo helst slippe, naturlig nok.

Anonymkode: cfaee...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...