AnonymBruker Skrevet 22. august #21 Del Skrevet 22. august Jeg spiser kun varmmat til alle måltider. Brødskiver og lignende spiser jeg ikke. I ny og ne spiser jeg yoghurt og så spiser jeg mye frukt og salat i tillegg. Det handler om mengden mat du spiser. Enten halvert mengden du spiser til lunch eller forskyv middagen din hjemme til å være litt senere. Er du litt fysen når du kommer hjem kan du helt fint spise litt frukt før du tar ordentlig middag 1 time eller 2 senere enn hva du er vant til. Jeg spiser vanligvis ikke frokost så lunchen blir ofte litt stor. Har aldri vært et problem utenom vis lunchen blir veldig sent. Anonymkode: 50d2f...cc8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #22 Del Skrevet 22. august Høres helt perfekt ut for meg, for jeg er mest sulten til frokost og lunsj. Kan godt droppe middag hvis jeg har spist skikkelig lunsj, og kveldsmat har jeg ikke spist siden jeg gikk i barnehagen. Anonymkode: bbb8c...2d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 22. august #23 Del Skrevet 22. august Når jeg var singel kunne jeg fint ta lunsjen som middag og noe enklere senere på dagen. Men nå så har jeg med lunsj, spiser middag hjemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #24 Del Skrevet 22. august Bare i norge man kaller "varm mat" for middag om det ikke er middagen 🙄. Kutt heller ut brødmaten som enkelte er så gal etter. Anonymkode: 3931d...f5a 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #25 Del Skrevet 22. august Så heldig dere er som får mye variert næring! Som noen sier: det er ikke gitt at det er mer kalorier i den maten enn i brødskiver med pålegg. Det handler jo om mengder. Hva med liten porsjon med varm lunsj med mye grønnsaker, lett middag med mye grønt og så kveldsmat? Knekkebrød om du er stingy på kaloriene eller noe mer protein-og næringsrikt om du har mulighet. I tillegg til frokost såklart. Selv spiser jeg fire store, godt sammensatte måltider om dagen hvor to er varmmat - og snackser i tillegg. Det er null stress med riktif komposisjon. Anonymkode: 96a83...01a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #26 Del Skrevet 22. august Ettersom du bor alene er det jo EGENTLIG ikke noe problem for deg å tilpasse deg slik at du spiser middagen din til lunsj. Som aleneboer kan det jo kanskje også være deilig å slippe å lage seg varmmat kun til seg selv, når man kommer hjem? Men om det fører til at du får i deg for mye kalorier, når du forsøker å gå ned i vekt, så er det jo en utfordring. Men ofte så er det jo sånn at firmaer som serverer varmmat til lunsj, særlig de som har en kantine-ordning som er lagt opp slik at flest mulig skal bruke den, ofte serverer mat som ikke nødvendigvis er så kaloririk. Altså, kanskje denne varmmaten du får servert egentlig ikke er så mye mer kaloririk enn en matpakke med brød og pålegg? Evt. så kan du jo lage deg noe annet enn typisk "lunsjmat" når du kommer hjem, om du er sulten med en gang? Hva med å ha som vane å lage deg en god salat? Altså en "middagssalat" med proteiner og karbohydrater og dressing og alt som er? (Pastasalat, Tacosalat, brokkolisalat, Cæsarsalat... Uendelig med muligheter.) Da holder du deg antagelig mett like lenge som av en middag, samtidig som du spiser sunt og ikke så kaloririkt. Evt. så innfører du en enkel snacks når du blir sulten på kvelden. En naturell yoghurt med litt korn på, eller bær med vaniljekesam på, en grov havremuffin, eller en liten neve nøtter. (Jeg aner ikke hva du liker.) Kveldssnacksen kan varieres. Den trenger ikke være større enn at du er mett til du skal sove. Anonymkode: 6117a...147 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #27 Del Skrevet 22. august Enig i tipsene som er kommet inn. Men TS, får dere servert måltider eller er det buffetstil? Isåfall kan du spise kun proteiner, grønnsaker og sunt fett (avokado, nøtter etc) fra buffeten, og så spise et mpltid med stivelse sen ettermiddag. Det vil gjøre det lettere for deg å gå ned i vekt. Anonymkode: 980d7...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #28 Del Skrevet 22. august Middag og lunsj er likestillte måltider for meg, som består av fisk-kylling eller kjøtt. Grønnsaker og potet/ris. Spiser frokost - lunsj - middag. Så 3 måltider, havregryn og kokte på morgenen. Brød er en uting, det spiser jeg svært sjelden. Kun som pizza 1 gang pr mnd maks... Anonymkode: 4811a...1f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #29 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Middag er vanligvis det sunneste måltidet i et norsk kosthold, så det er jo bare fint. Anonymkode: adf1c...240 Det kommer jo helt an på hva som serveres. Anonymkode: a4444...ba1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #30 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Alt handler jo om mengde, selv om det er varm mat typ middag, så trenger du jo ikke å spise som om det er en middag, men heller som det det er; lunsj😊 Anonymkode: 2447f...fb8 Dette med å "spise som om det er middag" er jo litt typisk Norsk. Og ikke så sunn innstilling til mat. Om man spiser skikkelig og variert mat gjennom dagen, så er man ikke så skrubbsulten at man må hive nedpå en diger porsjon til middag. Anonymkode: 7ed3e...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 22. august #31 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 21.53): Jeg har nylig startet i en jobb hvor de serverer varm mat til lunsj, sånn typ helt vanlig middag - nam, nam! Det er helt suverent på en måte…Men - hverken jeg eller kroppen min har godt av å spise middag når jeg kommer hjem, det blir bare for meget. Så foreløpig har jeg «snudd» det, og spiser på en måte lunsj når jeg kommer hjem (bor heldigvis alene). Men - jeg blir så ekstremt sulten utover kvelden! Hvordan løser andre dette? Jeg har aldri spist kveldsmat før, og vil ikke innføre et helt ekstra måltid når jeg attpåtil forsøker å gå ned i vekt ☹️. Er det noe man venner seg til? Anonymkode: 051a6...b74 Utsett middagen slik at den blir litt senere og du ikke trenger kveldsmat. Spis godt med grønnsaker og protein for varig metthet. Cottage cheese, yoghurt-skåler, omeletter, osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #32 Del Skrevet 22. august Jeg ville spist av middagsmaten i lunsjen på jobb hvis det var mat laget fra bunnen, UP-mat tukler med metthetssignalene. Og da ville jeg bare spist passelig mengde så jeg kjente meg god og mett uten å tenke noe over kaloriene. Og så ville jeg spist middag igjen på kvelden når jeg ble sulten igjen. Men ville ikke spist før jeg var sulten. Så kanskje lunsj kl.12 og middag kl.19.30. Jeg er enslig og barnløs så måltidsrytmer er bare opp til meg. Anonymkode: 3f378...d8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #33 Del Skrevet 23. august Kaloriene kan jo være det samme i et kaldt måltid som et varmt. Jeg er svensk, er altså vokst opp med det dere nordmenn kaller middag til lunsj. I sverige er det også kultur for å spise lunsj ute på restaurant i stedet for kantine. Frokost (noen spiser, noen ikke): ca 400kcal fika formiddag: Lunsj: 500-600 kcal, mange steder får man dessert også hvis man ønsker Fika ettermiddag: Noen spiser middag, noen spiser kveldsmat, man spiser som regel ikke begge og man justerer etter hvor mye man har spist på dagen. Jeg kommer fra en familie hvor vi spiste kveldsmat, altså ved ca 19-20, et par brødskiver eller yoghurt med granola eller hva som. Et mindre måltid helt enkelt, men spiste mange ganger ordentlig middag hos venner ved 18-tiden, men da gikk jeg ikke hjem og spiste kveldsmat etterpå. Tror mye handler om hva man er vant til men man må jo justere kaloribehovet etter hva man trenger. Bare fordi det er buffet så trenger man jo ikke spise alt og alt for mye for det. Anonymkode: 292c0...691 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #34 Del Skrevet 27. august Spise knekkebrød når man er så heldig å få varmmat til lunch!! Nei det hadde jeg aldri gjort. Spis mindre porsjon da vel. Og middagen hjemme, her lager du er problem. Hvis du spiser knekkebrød i stedet for varmmmat så blir du sulten til kvelden. Spis vanlig varm middagsmat da vel Anonymkode: 51a74...8fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silviana Skrevet 27. august #35 Del Skrevet 27. august Du bor alene. Hvorfor ikke bare vente litt lengre før du spiser middag? Evt ta en yoghurt eller annet smått mellom lunsj og middag, så spiser du middag i 18 - 19 tiden, avhengig av når du pleier å legge deg. Eller så tar du med egen lunsj. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #36 Del Skrevet 1. september On 8/22/2024 at 3:08 PM, AnonymBruker said: Bare i norge man kaller "varm mat" for middag om det ikke er middagen 🙄. Kutt heller ut brødmaten som enkelte er så gal etter. Anonymkode: 3931d...f5a Ja og har man varm mat med seg til jobben så har man "middagsrester" 😅 eh nei, jeg lager spesifikk varm mat til å ta med meg til lunsj. Anonymkode: bf123...918 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 1. september #37 Del Skrevet 1. september Jeg har ikke noen problemer med å spise to varmmåltider daglig. Foretrekker det veldig over brødmat til lunsj. Jeg spiser så klart en mindre porsjon til lunsj selv om den er varm, og spiser middag i kanskje 18-19 tiden. Jeg har heller problemer med å ikke bli skrubbsulten mellom lunsj og middag, og pusher noen dager lunsj til kl 14. Det føles bedre for kroppen min å gå lenge mellom frokost og lunsj, enn lunsj og middag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #38 Del Skrevet 1. september Ville prøvd å legge inn bare en brødskive eller knekkebrød etter jobb, og så prøve å vente et par timer med å spise. Skjønner at det kan bli mye med både middag her og der og kveldsmat på toppen. Selv spiser jeg gjerne varmmat i kantina. Der vi har kontor nå er det stort sett porsjonert ut i små/moderate porsjoner, så man ikke stapper seg helt. I tillegg bra utvalg av brød/salater. Så blir som regel en porsjon varmmat, en skive brød og litt pålegg/salat. 1-2 ganger i uka spiser jeg da bare brødmat hjemme rett etter jobb. Ellers spiser jeg da stort sett varmmat to ganger om dagen, men altså reduserte mengder til lunsj. Prøver forresten å drøye lunsjen lengst mulig - noen kolleger starter 11 - andre 11:30 - selv synes jeg 12:15 er fint. Spiser da ikke forkost heller - periodevis fasting, så klarer ofte holde meg innenfor 6 timers spisevindu og det går helt fint. Bortsett fra hang til søtsaker, gjerne i form av frukt/youghurt osv, som jeg sprekker på - og inskrem om sommeren. Anonymkode: 3cae9...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 1. september #39 Del Skrevet 1. september Jeg spiser helst varm lunsj, og bare veldig unntaksvis brødlunsj. Starter dagen med en kaffe latte, og første måtltidet er varm lunsj. Middag kl 17, og kveldsmat kl 20.30. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september #40 Del Skrevet 1. september AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.44): Det kommer jo helt an på hva som serveres. Anonymkode: a4444...ba1 "Ofte" bedre enn hva Ola og Kari Nordmann spiser til, jeg sa ikke "alltid". Det skal en del til for at varmmaten som serveres på jobb er mer usunn enn den gjennomsnittlige lunsjen til Ola og Kari Nordmann (og frokosten og kveldsmaten og noen mellommåltider fordi kornmaten metter så dårlig at de blir sultne igjen mellom måltidene). Brødskive (korn med lite nyttig næring og det inneholder stoffer som hemmer opptak av, grovere inneholder mer skadelige stoffer) med margarin (dårlig fett) og bittelitt ost (det eneste sunne i måltidet). Det er vanligvis mer rene produkter i et varmmåltid (og mindre korn og frøoljer). Selvfølgelig fås matretter som pizza og lasagne som de mest kresne også pleier å like. Men pizza er jo egentlig bare som en varm brødskive, med mer næringsrikt pålegg. Kjøtt, tomat, løk, ost. Lasagne har mer rene varer enn korn og frøolje, enn brødskiva har. Tror du virkelig at det er sunnere å spise brødskiver enn å spise dette? Anonymkode: adf1c...240 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå