Gå til innhold

Hva gjør dere som spiser «middag» til lunsj?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig startet i en jobb hvor de serverer varm mat til lunsj, sånn typ helt vanlig middag - nam, nam! Det er helt suverent på en måte…Men - hverken jeg eller kroppen min har godt av å spise middag når jeg kommer hjem, det blir bare for meget. Så foreløpig har jeg «snudd» det, og spiser på en måte lunsj når jeg kommer hjem (bor heldigvis alene).
Men - jeg blir så ekstremt sulten utover kvelden!

Hvordan løser andre dette? Jeg har aldri spist kveldsmat før, og vil ikke innføre et helt ekstra måltid når jeg attpåtil forsøker å gå ned i vekt ☹️. Er det noe man venner seg til? 

Anonymkode: 051a6...b74

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cottage cheese med litt valgfri frukt/bær og nøtter metter godt. 

Anonymkode: ace4e...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok vært særingen med egen lunsjmat. Et varmt måltid tidlig på dagen hver dag med null kalorioversikt ville jeg lagt på meg av. Og jeg elsker middag på kveld🙂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville tatt med meg mat noen ganger i uka ihvertfall, Så får man heller være sær.

Jeg klarer fint å ikke spise før lunsj, men da spiser jeg knekkebrød. Også sparer jeg hovedmåltidet til middag. Det funker aller best for meg. Å skulle bli kjempemett til lunsj ville nok gjort at jeg var mye mer sulten om ettermiddagen og kvelden.

Anonymkode: a3d1b...31c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det på min forrige arbeidsplass, men porsjonene var ganske små. Ble alltid bare sånn passe mett. Dette var da jeg var lærling og fortsatt bodde hjemme med moren min, så jeg spiste middagen hun serverte etter jobb også. Det var heller ikke så store porsjoner, hun var nøye med å aldri lage mer enn akkurat nok 😂 Gikk fint det, jeg gikk ned 15 kg i den perioden. Kostholdet spilte nok en rolle, men det var en fysisk krevende jobb også.

Anonymkode: e3115...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker middagsmåltid midt på dagen, så det gjør jeg alltid når jeg har anledning. Jeg har ofte en skål havregryn feks til kveldsmat. Jeg spiser da 4 måltider, frokost , varm mat i lunsjtider, lunsjmat etter jobb, og er lett kveldsmåltid i ca 20-tiden. Normalvektig. 

Anonymkode: a6e46...d04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har de kun varmmat i kantina altså, ikke brødmat/salat? I såfall hadde jeg løst det med å ta med egen matpakke, magen min hadde ikke orket middag kl 12. Hvis jeg likevel skule spist det, så hadde jeg laget noe proteinrikt til middag, som var mer lettfordøyelig. Altså lite stivelse (ikke pasta, ris, eller annet høykarbo), men mer grønt og protein. F.eks eggerøre/omelett, eller noe kjøtt og grønnsaker. 

Anonymkode: a4444...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsyner meg stort sett ikke av varmmaten, men om jeg gjør det tar jeg bare en mindre porsjon enn hva jeg ville spist til middag. Er ikke gitt at det er mer kalorier i middagsmat enn brødmat. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser to måltider om dagen, lunsj klokken 11 og middag ca klokken 17. Lunsj er varmmat eller brødmat med egg og yoghurt. Trives veldig godt med det og sparer både tid og penger i hverdagen. 

Anonymkode: 569ab...15f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise "middag" til hvilket som helst måltid. Til og med til frokost har det blitt rester noen ganger. Det er bare å tilpasse mengden, spiser naturligvis mindre porsjon til lunsj enn til middag, selv om det skulle være samme rett 

Anonymkode: fde8d...c70

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du spise lunsj i kantina da?

Jeg spiser generelt kun ett måltid om dagen, dvs middag.

Anonymkode: f9d25...657

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg finnes bare mat. Og så må man jo tilpasse mengden, kalorier og ingredienser, til hva man behøver på en dag. 

Denne uka har jeg spist laks med tomatbaserte grønnsaker til lunsj, så sushi til middag.

Nudler med svinekjøtt og bønnespidd til lunsj, zuppa toscana til middag. 

Mener personlig det er mye mer variert og næringsrikt enn typisk brødmat, om det er hva du tenker på som "lunsj". 

Anonymkode: 7ed3e...29c

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middag er vanligvis det sunneste måltidet i et norsk kosthold, så det er jo bare fint. :) 

Anonymkode: adf1c...240

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, glemte legge til.

Med den typen mat er man mett lengre.

Du spiser for hyppig. Dropp måltidet når du kommer hjem og legg siste måltidet til ca 19 tiden i stedet. 

Anonymkode: 7ed3e...29c

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet med varm mat. Som regel er det vel noe med grønnsaker, pittelitt ris/potet og et protein(vegetarisk, fisk, kjøtt).  Nå spiser jeg middag rundt 18.30-19 vanligvis da. Så et lite mellommåltid etter jobb. 

Anonymkode: ba542...060

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser middag til middag og 😅

Middagen er såpass stor, at jeg som oftest må dele den opp uansett.

Hoppe over måltider har ingenting for seg.

Det er jo dagens kaloriinntak som teller.

Anonymkode: 5c109...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er maten på jobb inkludert? I så fall er det uøkonomisk å ta med niste. Da hadde jeg heller fortsatt slik du gjør med å snu det å spise middag på jobb. Kan du drøye lunsjmåltidet hjemme til du blir sulten? Feks midt mellom når du vanligvis spiser det og når du blir sulten på kvelden. Om ikke hadde jeg laget meg en liten matbit når du blir sulten på kvelden (yoghurt, smoothie, omelett, grøt). Om du bare er sulten av vane kan du prøve å gå en tur først. Så spiser du om du fortsatt er sulten når du kommer tilbake. Kanskje etter turen så holder det med en kopp te. 

Anonymkode: 2fe1b...7b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmmat 2 ganger om dagen passer meg perfekt. Jeg spiser ikke frokost. Lunsj alt ettersom når jeg jobber, men mellom 12 og 14, så middag mellom 18-20. Tror ikke det er noe verre enn 4 måltider med div brødmat osv.

Anonymkode: c7af3...f77

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt handler jo om mengde, selv om det er varm mat typ middag, så trenger du jo ikke å spise som om det er en middag, men heller som det det er; lunsj😊

Anonymkode: 2447f...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser når jeg er sulten. Dersom det var en stor lunsj, så venter jeg bare med middagen til sent på kvelden.

Anonymkode: f4358...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...