Gå til innhold

Er jeg tynnfeit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ultima skrev (2 timer siden):

Det kan jo være relevant om du har hatt lignende kroppsmål hele livet, eller om dette gradvis har kommet med alder.

Tynnfeit er jo typisk hvis man har lite/minkende muskelmasse kombinert med et litt uheldig kosthold og fettlagring. 

Ikke helt umulig når du er:

1. Kvinne i/etter overgangsalder som har en hormonprofil som oppmuntrer til lagring av fett på/i magen.
  2. Har et kosthold som svinger mellom vedlikehold/lite underskudd med topper av kalorioverskudd pga rask energi som må lagres fort (godteri), men som ikke nødvendigvis hentes i like stor grad fra samme sted igjen ved underskudd.
  3. Trener mye kardio, som bidrar til en uheldig hormonprofil mtp nevnte mønster for fettlagring, og øker forbrenningen av muskelmasse - spesielt på dager med underskudd. 

Dette er en typisk situasjon som setter deg i en negativ spiral som gradvis erstatter muskelmasse mot fett på magen. Uten at vekten endrer seg. Du blir kanskje lettere til og med.

Noen små grep du kan gjøre som vil ha stor effekt:

• Bytte 3 timer kardio mot 3 økter styrke (fullkropp). 3 sett med en vekt som gjør at du klarer 5-30 repetisjoner per muskelgruppe på første sett. Pause på 2-3 min mellom sett. Øk vekt/motstand om du klarer flere repetisjoner på første sett enn ved forrige trening.
  • Spise 20-25g proteiner i hvert måltid og minimere andel prosessert mat
  • Redusere godis til f.eks 1 gang i uken

Ts. Dette svaret var helt fantastisk, tusen takk! Punkt 1 og 2 i den første delen stemmer på en prikk. Jeg har også spist mye brød og karbohydrater, men jobber med å få inn mer protein. Er 50-60  gram om dagen nok for en på 54 kg? SATS er også i gang med vanlig timeplan så jeg har hatt min første styrketrening etter sommeren i dag. Har også endelig klart å få inn 500 g frukt/grønt om dagen, det er faktisk en stor endring for meg. 

Anonymkode: 4a9cc...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts. Dette svaret var helt fantastisk, tusen takk! Punkt 1 og 2 i den første delen stemmer på en prikk. Jeg har også spist mye brød og karbohydrater, men jobber med å få inn mer protein. Er 50-60  gram om dagen nok for en på 54 kg? SATS er også i gang med vanlig timeplan så jeg har hatt min første styrketrening etter sommeren i dag. Har også endelig klart å få inn 500 g frukt/grønt om dagen, det er faktisk en stor endring for meg. 

Og er en propud innafor som kveldskos og få inn mer protein? Da kommer jeg opp i 70 g om dagen ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du spør, men sånn av egen erfaring så er karbohydrater fra frukt bedre enn korn mtp vekt/magefett. Jeg syns 50-60 gram høres litt lite ut mtp protein. For min del har magefettet det best med litt mer protein, og mindre stivelse. Men det må være gode proteinkilder. Rent kjøtt, fisk, egg, yoghurt naturell. 

Anonymkode: dea80...f65

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultima skrev (2 timer siden):

Mulig det. Men med 1700 treff på google finnes det definitivt noe som kalles "tynnfeit" og jeg er ganske sikker på at de fleste, inkludert deg, forstår hva som menes med det. 

BMI er i denne sammenhengen er helt irrelevant.

Spørsmålet til TS leser jeg som at hun lurer på om hun:

a. har en ufordelaktig fordeling av fett og muskler
b. har for mye visceralt fett
c. har en kombinasjon dette

Basert på det hun oppgir av info om seg selv er det absolutt en mulighet for dette, og det kan det jo være verdt å både sjekke nøyere opp, og gjøre noen grep får å forhindre om det er en bekymring.

Det er ingen grep som kan tas mot eplefasong.

Anonymkode: 32744...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke meg du spør, men sånn av egen erfaring så er karbohydrater fra frukt bedre enn korn mtp vekt/magefett. Jeg syns 50-60 gram høres litt lite ut mtp protein. For min del har magefettet det best med litt mer protein, og mindre stivelse. Men det må være gode proteinkilder. Rent kjøtt, fisk, egg, yoghurt naturell. 

Ts. Er det bedre med yoghurt naturell en f.eks Tine fyldig blåbæryoghurt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja. Yoghurt naturell er uten tilsetninger og tilsatt sukker. Tine blåbæryoghurt:

helmelk, 11 % blåbær, 9 % sukker, fløte, skummetmelkpulver, aromaer, yoghurtkultur TINE Yoghurt Nyt Bringebær: helmelk, 11 % bringebær,10 % sukker, fløte, skummetmelkpulver, aromaer,yoghurtkultur. 

Så 14 gram karbohydrater per 100 gram i blåbæryoghurt, og bare 5 i Tine yoghurt naturell. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Yoghurt naturell er uten tilsetninger og tilsatt sukker. Tine blåbæryoghurt:

helmelk, 11 % blåbær, 9 % sukker, fløte, skummetmelkpulver, aromaer, yoghurtkultur TINE Yoghurt Nyt Bringebær: helmelk, 11 % bringebær,10 % sukker, fløte, skummetmelkpulver, aromaer,yoghurtkultur. 

Så 14 gram karbohydrater per 100 gram i blåbæryoghurt, og bare 5 i Tine yoghurt naturell. 

Hvis du vil ha smak, så er det sunnere å kjøpe yoghurt naturell og tilsette litt frosne jordbær/blåbær og kjøre en runde i blenderen. Det vil øke innholdet karbohydrater, men uten å tilsette ren sukker og aroma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er 54 år er du sikkert i overgangsalderen. Veldig mange kvinner opplever økt fettlagring på magen når de kommer i overgangsalderen. Det er hormonnivåene som "ødelegger" for deg, og det kan være vanskelig å få gjort noe med ved hjelp av trening/kosthold. Noen får det til, men mange får ikke bort dette fettet uansett hvor mye de trener eller slanker seg.

Anonymkode: 61e68...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gresk yoghurt er best mhp proteininnhold. Den er samtidig lav på karbohydrat. Eller cottage cheese som er enda bedre. Men ikke alle liker det da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gresk yoghurt er best mhp proteininnhold. Den er samtidig lav på karbohydrat. Eller cottage cheese som er enda bedre. Men ikke alle liker det da.

Cottage cheese fra Røros meierer er SÅ mye bedre enn den fra Tine. Jeg klarer ikke en liten smakebit av tine sin :ler:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er ingen grep som kan tas mot eplefasong.

"Eplefasong" er som "tynnfeit" bare et beskrivende uttrykk. Klart det kan gjøres noe med, det kommer jo bare an på hva som er årsaken til at kroppen har denne fasongen.

En mann med ølmage har eplefasong, og i de aller fleste tilfellene er det de samme årsakene til at kvinner har samme fasong. Ikke nødvendigvis at de drikker mye øl, men at de har en hormonprofil som bidrar til å lagre fett etter dette mønsteret, kombinert med et kosthold/livstil som gjør det samme. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men det er en ganske vanlig fasong og få, også for kvinner når de bikker 50. De færreste er født slik.

La oss dessuten ta utgangspunkt i at en kropp har genetisk "eplefasong", UTEN at det på noen måte skyldes livsstil og uheldig fettfordeling. Så vil det likevel være mulig å fokusere på å bygge musklatur i lår og rumpe og for å motvirke differansen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg elsker faktisk cottage cheese, men har glemt det litt bort. Kjøper i morgen, takk for påminnelsen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kvinne 54 år, 167 høy, 54 kg, altså bmi ca. 19. Men har midjemål på ca. 80 cm! Spiser stort sett sunt og magert, men også endel prosessert og er glad i søtsaker (spiser ca. 2 ggr i uka). Trener ca 7 timer i uka, markaturer, rolig løping, bodypump/power. Er jeg rett og slett tynnfeit??? 😳

Jeg også har stort midjemål. Men har også six-pack og er ellers veltrent. Veier 6 kg mer enn deg og er litt høyere.

For 15 år siden, var jeg tynnfeit. Spise junk, røyka og levde usunt uten trening. Og hadde lik midje som nå. Og veide mindre enn nå. 

Men jeg er rett og slett ikke skapt med smal midje fra naturens side og uansett kommer jeg heller ikke til å få timeglassfigur. Fordi kroppen min er som den er. Har alltid kalt kroppen min "guttekropp". Liten rumpe har jeg også, så uansett åssen jeg vrir og vrenger på det, blir jeg aldri en Marilyn Moneroe ;) 

Du er garantert ikke tynnfeit! 

Anonymkode: 3de6d...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ultima skrev (5 minutter siden):

"Eplefasong" er som "tynnfeit" bare et beskrivende uttrykk. Klart det kan gjøres noe med, det kommer jo bare an på hva som er årsaken til at kroppen har denne fasongen.

En mann med ølmage har eplefasong, og i de aller fleste tilfellene er det de samme årsakene til at kvinner har samme fasong. Ikke nødvendigvis at de drikker mye øl, men at de har en hormonprofil som bidrar til å lagre fett etter dette mønsteret, kombinert med et kosthold/livstil som gjør det samme. Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men det er en ganske vanlig fasong og få, også for kvinner når de bikker 50. De færreste er født slik.

La oss dessuten ta utgangspunkt i at en kropp har genetisk "eplefasong", UTEN at det på noen måte skyldes livsstil og uheldig fettfordeling. Så vil det likevel være mulig å fokusere på å bygge musklatur i lår og rumpe og for å motvirke differansen.

Jeg hadde eplefasong med BMI på 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde eplefasong med BMI på 17.

ok, jeg tror du misforstår poenget. BMI er som nevnt veldig misvisende i denne sammenhengen, men for å være med på den likevel så ville det sannsynligvis være å foretrekke med en høyere BMI. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultima skrev (5 minutter siden):

ok, jeg tror du misforstår poenget. BMI er som nevnt veldig misvisende i denne sammenhengen, men for å være med på den likevel så ville det sannsynligvis være å foretrekke med en høyere BMI. 

Mitt poeng er at da jeg var undervektig, hadde jeg fortsatt bred midje. Som det ikke var forsvarlig å slanke vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt poeng er at da jeg var undervektig, hadde jeg fortsatt bred midje. Som det ikke var forsvarlig å slanke vekk.

Nettopp, og det er der du misforstår. Jeg argumenterer nemlig ikke for slanking :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...