Gå til innhold

Er jeg tynnfeit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvinne 54 år, 167 høy, 54 kg, altså bmi ca. 19. Men har midjemål på ca. 80 cm! Spiser stort sett sunt og magert, men også endel prosessert og er glad i søtsaker (spiser ca. 2 ggr i uka). Trener ca 7 timer i uka, markaturer, rolig løping, bodypump/power. Er jeg rett og slett tynnfeit??? 😳

Anonymkode: 4a9cc...270

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du trener så mye, er du neppe tynnfeit. Men du har sikkert såkalt eplefasong, siden du har såpass høyt midjemål (når man ser det i forhold til vekt og BMI). Hvor fettet legger seg på kroppen, får vi ikke gjort så mye med. 

Anonymkode: 6ca32...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter personen over meg! Altså at det har å gjøre med rent genetisk kroppsfasong. Har du også ganske tynne bein? 

Anonymkode: 298a5...37a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter personen over meg! Altså at det har å gjøre med rent genetisk kroppsfasong. Har du også ganske tynne bein? 

Anonymkode: 298a5...37a

Ja, tynne bein og tynn øverst på overkroppen, ribbeina synes ... utrolig irriterende med den magen 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, tynne bein og tynn øverst på overkroppen, ribbeina synes ... utrolig irriterende med den magen 😟

Det får du rett og slett ikke gjort noe med ;) Du er ikke tynnfeit, det er bare sånn fettfordelinga på kroppen din er.

Jeg har motsatt "problem" med smal midje, men tjukke armer og bein :ler:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det får du rett og slett ikke gjort noe med ;) Du er ikke tynnfeit, det er bare sånn fettfordelinga på kroppen din er.

Jeg har motsatt "problem" med smal midje, men tjukke armer og bein :ler:

Da har du jo den ettertraktede timeglassfiguren og ikke michelinmannen som meg! Har gått ned 25 kg, mulig noen cm er overflødig hud (prøver å trøste meg selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ha delte magemuskler? 

Anonymkode: 59f65...0cf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har gått ned så mye så har du nok litt ekstra hud ja. Forsøk å være fornøyd med kroppen du har de færreste voksne damer veier 54 kilo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnfeit betyr at du har farlig fett på indre organer og sier egentlig svært lite om hvordan du ser ut utenpå. Jeg tok en bodytest en gang og ble fullstendig sjokkert. Var da i starten av 20-årene, relativt aktiv, 169 høy og 52 kg. Men, jeg elsker alt som er usunt og hadde på det tidspunkt et forferdelig kosthold.

Jeg hadde masse farlig fett på innsiden og fikk tilbakemelding om at jeg rett og slett var tynnfeit.

Anonymkode: b20ea...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være relevant om du har hatt lignende kroppsmål hele livet, eller om dette gradvis har kommet med alder.

Tynnfeit er jo typisk hvis man har lite/minkende muskelmasse kombinert med et litt uheldig kosthold og fettlagring. 

Ikke helt umulig når du er:

1. Kvinne i/etter overgangsalder som har en hormonprofil som oppmuntrer til lagring av fett på/i magen.
  2. Har et kosthold som svinger mellom vedlikehold/lite underskudd med topper av kalorioverskudd pga rask energi som må lagres fort (godteri), men som ikke nødvendigvis hentes i like stor grad fra samme sted igjen ved underskudd.
  3. Trener mye kardio, som bidrar til en uheldig hormonprofil mtp nevnte mønster for fettlagring, og øker forbrenningen av muskelmasse - spesielt på dager med underskudd. 

Dette er en typisk situasjon som setter deg i en negativ spiral som gradvis erstatter muskelmasse mot fett på magen. Uten at vekten endrer seg. Du blir kanskje lettere til og med.

Noen små grep du kan gjøre som vil ha stor effekt:

• Bytte 3 timer kardio mot 3 økter styrke (fullkropp). 3 sett med en vekt som gjør at du klarer 5-30 repetisjoner per muskelgruppe på første sett. Pause på 2-3 min mellom sett. Øk vekt/motstand om du klarer flere repetisjoner på første sett enn ved forrige trening.
  • Spise 20-25g proteiner i hvert måltid og minimere andel prosessert mat
  • Redusere godis til f.eks 1 gang i uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kvinne 54 år, 167 høy, 54 kg, altså bmi ca. 19. Men har midjemål på ca. 80 cm! Spiser stort sett sunt og magert, men også endel prosessert og er glad i søtsaker (spiser ca. 2 ggr i uka). Trener ca 7 timer i uka, markaturer, rolig løping, bodypump/power. Er jeg rett og slett tynnfeit??? 😳

Det er ingenting som heter tynnfeit. Du er enten tynn eller feit, du kan ikke være begge deler. Midjemål avhenger av kroppsfasongen. Da jeg var 168 cm og 49 kilo (altså, undervektig og syltynn), hadde jeg fortsatt midjemål på 74. Dette er fasongen min, og det går ikke an å trene den vekk. Man kan heller ikke punktslanke enkelte deler av kroppen.

Anonymkode: 32744...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener så mye, er du neppe tynnfeit. Men du har sikkert såkalt eplefasong, siden du har såpass høyt midjemål (når man ser det i forhold til vekt og BMI). Hvor fettet legger seg på kroppen, får vi ikke gjort så mye med. 

Det har ikke nødvendigvis med fett å gjøre heller. Da jeg hadde veldig lav BMI, hadde jeg nesten ikke fett på kroppen, og fortsatt vidt midjemål. Uten fett, bare slik kroppen min er bygd opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tynnfeit betyr at du har farlig fett på indre organer og sier egentlig svært lite om hvordan du ser ut utenpå. Jeg tok en bodytest en gang og ble fullstendig sjokkert. Var da i starten av 20-årene, relativt aktiv, 169 høy og 52 kg. Men, jeg elsker alt som er usunt og hadde på det tidspunkt et forferdelig kosthold.

Jeg hadde masse farlig fett på innsiden og fikk tilbakemelding om at jeg rett og slett var tynnfeit.

Det er ingenting som heter tynnfeit, og ikke noe en lege sier til en pasient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har lyst til å ta sånn test! Hvor kan man gjøre det? 

Anonymkode: dea80...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt med eplefasong ❤️ Du høres sunn og frisk ut. Skulle ønske jeg var så sunn og aktiv som deg. Har mange planer, men vanskelig å komme igang 🫣

Anonymkode: 465e5...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingenting som heter tynnfeit, og ikke noe en lege sier til en pasient.

Muligens ikke et begrep leger bruker, men det er asolutt noe som heter tynnfeit. 

Anonymkode: dea80...f65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei.

Problemet er visceralt fett, ikke mage generelt.

Jeg har genetisk eplefasong og endometriose = endobelly.

Var lenge sikker på jeg måtte ha farlig fett og høy fettprosent, men testene viste omvendt.

Mindre fett rundt organer, og lavere fettprosent enn snittet for min høyde og vekt. 

Etter kirurgi for endometriose hadde jeg en kort periode min «normalkropp», og plutselig kunme jeg se hva som faktisk var fett. Magen var mye mykere, og midjen smalere. Varte ikke lenge (fordi endoen utvikler seg uansett). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt samme vekt, men gikk ned 10 cm rundt midjen da jeg la om kostholdet for ti år siden. Har holdt det sånn siden. Har ikke timeglassfigur, men nå er magen flat. 

Jeg kuttet ut ultraprosessert mat og sukker, og fokuserte på næringsrik mat laget fra bunnen. Spiser så mange deler av dyret jeg kan (innmat, kraft, skinn på kylling osv), godt med smør og animalsk fett, nok (animalsk) protein, og masse varierte grønnsaker, frukt og bær. Spiser bare syrnet korn og helfete melkeprodukter. Spiser i 8 timer og faster i 16 i døgnet, det blir vanligvis 3 måltider. 

Føler meg frisk, har masse energi og er passe mett alltid. 

Stress, søvnmangel og ultraprosessert mat legger seg rundt magen. Nok kvalitetsmat, nok fett og proteiner gir mindre cravings og søtsug. 

Anonymkode: 85c5d...cd5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke noe som heter tynnfeit.Du har BMI på 19.

Anonymkode: 9cf0e...c37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Finnes ikke noe som heter tynnfeit.Du har BMI på 19.

Anonymkode: 9cf0e...c37

Mulig det. Men med 1700 treff på google finnes det definitivt noe som kalles "tynnfeit" og jeg er ganske sikker på at de fleste, inkludert deg, forstår hva som menes med det. 

BMI er i denne sammenhengen er helt irrelevant.

Spørsmålet til TS leser jeg som at hun lurer på om hun:

a. har en ufordelaktig fordeling av fett og muskler
b. har for mye visceralt fett
c. har en kombinasjon dette

Basert på det hun oppgir av info om seg selv er det absolutt en mulighet for dette, og det kan det jo være verdt å både sjekke nøyere opp, og gjøre noen grep får å forhindre om det er en bekymring.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...