Gå til innhold

ville du betalt fire og et halvt tusen for en psykiatertime (50 min)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 19.35):

jeg skal utredes for ADHD på det helprivate markedet. Jeg fikk et aldri så lite sjokk da jeg sjekket prisene på et firma.  For en psykiatertime må du altså ut med 4500 kroner!. WTF  jeg aner dog ikke om de har noen pakkepriser med adhd-utredning, men dette sjokkerte meg. 

Ville dere ha betalt dette?

For den prisen kan jeg vel også få en rimelig iphone? 

Anonymkode: a60f5...7fe

Hvis dette er til Espen Anker så reflekterer prisen at han har en doktorgrad i emnet. Dvs du betaler for at han har brukt mange år både på utdanning og spesialisering. Doktorgrad er 4 år der du får veldig redusert inntekt siden du ikke kan jobbe fullt ved siden av, og pasienter må være med på å kompensere for tid brukt og kunnskap du får fra utredningen. :)

 

 

Anonymkode: 6ccdc...893

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dette er til Espen Anker så reflekterer prisen at han har en doktorgrad i emnet. Dvs du betaler for at han har brukt mange år både på utdanning og spesialisering. Doktorgrad er 4 år der du får veldig redusert inntekt siden du ikke kan jobbe fullt ved siden av, og pasienter må være med på å kompensere for tid brukt og kunnskap du får fra utredningen. :)

 

 

Anonymkode: 6ccdc...893

Det står ingen prisliste hos han. Den prisen (hvis jeg ikke har blingset), har vært hos  andre fagpersoner. 

Det er vel ikke bare utdanning og doktorgrad som spiller inn på prisen. Om de har fint  lokale på Oslo vest, så inngår vel leiepriser inn i timeprisen?

Om det blir dobbelt så dyrt som hos andre fagpersoner, så risikerer vedkommende å ikke få nok klienter, eller at klienter avbryter prosessen underveis fordi økonomien setter stopp. 

Anonymkode: a60f5...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en psykiater som tar 4350 i timen. Ikke billig

Screenshot_20240822_123245_Chrome.jpg

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prisen styres sikkert av leiepris for lokale også. Skal man ha fint kontor sentralt på Frogner vil det bli dyrere enn om de leier lokaler på Tøyen 

Anonymkode: a60f5...7fe

Det er sikkert billigere hvis det er et kontorfellesskap som går sammen om leieprisen versus bare én behandler.

Anonymkode: a60f5...7fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står ingen prisliste hos han. Den prisen (hvis jeg ikke har blingset), har vært hos  andre fagpersoner. 

Det er vel ikke bare utdanning og doktorgrad som spiller inn på prisen. Om de har fint  lokale på Oslo vest, så inngår vel leiepriser inn i timeprisen?

Om det blir dobbelt så dyrt som hos andre fagpersoner, så risikerer vedkommende å ikke få nok klienter, eller at klienter avbryter prosessen underveis fordi økonomien setter stopp. 

Anonymkode: a60f5...7fe

 

Ja, de som jobber privet ønsker vel å ha ok lokaler å jobbe i hele dagen, de må ha møterom og fasiliteter for kunder. 

Jeg har drevet privatpraksis selv innen annet privat helseområde, det er en del hensyn å ta samtidig som man ikke skal prise seg ut av markedet. 

Samtidig - er man best i landet så koster det deretter. Synes du ikke det er fair? 

(Hvorvidt man ønsker privat helsevesen kunne man jo virdert, men det er en helt annen debatt.)

Anonymkode: 6ccdc...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet. Det er for mye diagnosefokus i moderne tid. Ingen er special snowflakes. Vi er mennesker alle sammen og det må være rom for å være forskjellig. Man kan jobbe med seg selv uten å betale blodpriser til en psykiater

Endret av anonym482
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anonym482 skrev (10 minutter siden):

Man kan jobbe med seg selv uten å betale blodpriser til en psykiater

Man kan ikke gi seg selv medisiner. En psykiater kan gi medisiner. 

Anonymkode: 43bdf...eae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipaluk skrev (3 timer siden):

Her er en psykiater som tar 4350 i timen. Ikke billig

Screenshot_20240822_123245_Chrome.jpg

Det er 40% høyere pris enn jeg betalte per time, og jeg gikk til psykiater som hadde ADHD som spesialfelt, og kjent for å være en av Norges fremste. 

Anonymkode: dad4f...2ea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (21 minutter siden):

Aldri i livet. Det er for mye diagnosefokus i moderne tid. Ingen er special snowflakes. Vi er mennesker alle sammen og det må være rom for å være forskjellig. Man kan jobbe med seg selv uten å betale blodpriser til en psykiater

Du tror at det bare er å "jobbe med seg selv" når man har ADHD? Jeg blir seriøst så oppgitt over kunnskapsløsheten hos folk. Forstår du omfanget av ADHD? Tydeligvis ikke. 

Anonymkode: dad4f...2ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss målet ditt er å kunne begynne med medisinering må du få offentlig utredning.

Anonymkode: 0962b...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Viss målet ditt er å kunne begynne med medisinering må du få offentlig utredning.

Anonymkode: 0962b...c4f

Det stemmer ikke. 

Anonymkode: dad4f...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilke lavterskeltilbud?

Anonymkode: a60f5...7fe

Kommunen ved rus/ psykisk helseteam - de har alle mulige bakgrunner faglig og samarbeider med spesialisthelsetjeneste 

Anonymkode: d3dc2...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilke hjelpemidler og teknikker?

Anonymkode: a60f5...7fe

Tilpasses den enkelte ut fra symptomer fungering og behov av behandler 

Anonymkode: d3dc2...fa5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Viss målet ditt er å kunne begynne med medisinering må du få offentlig utredning.

Anonymkode: 0962b...c4f

 

Som voksen som har klart å få seg utdanning, blir man ikke engang vurdert av det offentlige. Derfor har vi knapt noe annet valg enn å gå privat. 

Anonymkode: 6ccdc...893

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 20.06):

Obs; dps godkjenner ikke alltid private utredninger mht videre medisinering- mye useriøst der ute mht adhd utredning i det private- fort penger ut av vinduet…

Anonymkode: d3dc2...fa5

Spiller vel ingen rolle så lenge man tar medisinutprøvingen hos den private psykiateren, så følger fastlege opp videre med reseptfornying når man har landet på korrekt medikament og dose. Vi som går privat gjør det jo fordi vi ikke vil gå på DPS, så null interesse for å ta "oppfølging" der. Det er faktisk mange av oss som ville vært rettighetspasient hos DPS, men som ikke ønsker det offentlige helsevesenet. 

Anonymkode: 61e20...865

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (2 timer siden):

Aldri i livet. Det er for mye diagnosefokus i moderne tid. Ingen er special snowflakes. Vi er mennesker alle sammen og det må være rom for å være forskjellig. Man kan jobbe med seg selv uten å betale blodpriser til en psykiater

 

Jobbe med seg selv ja.. om man vet hva som "feiler en" er det enklere å være mer forståelsesfull med seg selv, og det fins måter å "jobbe" med seg selv på. Kanskje. 

Men om man sliter og ikke aner om det kan være ADHD, får man ikke engang hjelp til å finne ut om så er tilfelle. Hvordan skal man da kunne "jobbe med seg selv"? Jeg har gått i et evig kjør mellom full fart og kræsj i 40 år, ingen i helsevesenet skjønte hvorfor jeg hele tiden fikk nye stresslidelser (som leger og spesialister kalte det)  ble til slutt ufør. 

Så finner jeg selv plutselig en podcast om adhd hos voksne kvinner. Lytter, og kjenner meg for første gang igjen. Får jeg hjelp offentlig med to høyskoleutdanninger? Ånei. 

Har slitt meg helt ut for denne staten, de fant ikke ut hva som var galt med meg, og når jeg skjønner det selv er de ikke interessert. Dermed må jeg gå privat for å i det hele tatt bli utredet. 

Diagnose: soleklar adhd. Jeg har kjørt på høyt turtall og adrenalin i 40 år, uten å forstå hvorfor jeg stresser, glemmer, blir utmattet.... har prøvd alle mulige dietter, trening, kalendre, systemer, alt funker en stund før det kræsjer. Og jeg føler meg enda mer mislykket og utslitt. Hele livet har handlet om å balansere energi uten å forstå hva som tappet meg fullstendig. 

Hvordan skulle jeg kunne JOBBE MED MEG SELV når ingen kunne fortelle meg HVA jeg skulle gjøre?? 

Du forstår virkelig ikke hva du snakker om, du forstår kun for deg selv - ikke for min ADHD. 

Anonymkode: 6ccdc...893

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kommunen ved rus/ psykisk helseteam - de har alle mulige bakgrunner faglig og samarbeider med spesialisthelsetjeneste 

Anonymkode: d3dc2...fa5

Ja hvis man er i målgruppa og synes de kan gi riktig hjelp.

Anonymkode: a60f5...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

 

Jobbe med seg selv ja.. om man vet hva som "feiler en" er det enklere å være mer forståelsesfull med seg selv, og det fins måter å "jobbe" med seg selv på. Kanskje. 

Men om man sliter og ikke aner om det kan være ADHD, får man ikke engang hjelp til å finne ut om så er tilfelle. Hvordan skal man da kunne "jobbe med seg selv"? Jeg har gått i et evig kjør mellom full fart og kræsj i 40 år, ingen i helsevesenet skjønte hvorfor jeg hele tiden fikk nye stresslidelser (som leger og spesialister kalte det)  ble til slutt ufør. 

Så finner jeg selv plutselig en podcast om adhd hos voksne kvinner. Lytter, og kjenner meg for første gang igjen. Får jeg hjelp offentlig med to høyskoleutdanninger? Ånei. 

Har slitt meg helt ut for denne staten, de fant ikke ut hva som var galt med meg, og når jeg skjønner det selv er de ikke interessert. Dermed må jeg gå privat for å i det hele tatt bli utredet. 

Diagnose: soleklar adhd. Jeg har kjørt på høyt turtall og adrenalin i 40 år, uten å forstå hvorfor jeg stresser, glemmer, blir utmattet.... har prøvd alle mulige dietter, trening, kalendre, systemer, alt funker en stund før det kræsjer. Og jeg føler meg enda mer mislykket og utslitt. Hele livet har handlet om å balansere energi uten å forstå hva som tappet meg fullstendig. 

Hvordan skulle jeg kunne JOBBE MED MEG SELV når ingen kunne fortelle meg HVA jeg skulle gjøre?? 

Du forstår virkelig ikke hva du snakker om, du forstår kun for deg selv - ikke for min ADHD. 

Anonymkode: 6ccdc...893

Du kan jobbe med deg selv så mye du vil. Har du ADHD så er hjernen din påskrudd og går på automatikk med kaos uansett. Man kan ikke tenke seg fri eller puste seg fri fra en ADHD hjerne. Men vet man at det er ADHD man har, så kan man lære seg å ta hensyn og forstå hva som trigger og gjør ting verre. 

For min del innså jeg at mennesker og støy gjorde at ting eskalerte, så jeg måtte velge omgivelsene både i forhold til omgangskrets og hjem med måte. Jeg måtte begynne å handle på butikken til visse tider, å unngå rushet. Jeg blir ekstremt trigget av mye mennesker og trengsel. 

Nevrotypiske vil aldri forstå hvordan det er å ha ADHD. De tror det dreier seg om litt mangel på fokus og hyperaktivitet. Nesten så det bare er å løpe deg av seg. Folk har ikke peiling. Ubehandlet ADHD kan føre til kronisk utmattelse og uførhet. Det kan føre til alvorlig depresjon og angst, særlig pga inngripende tvangstanker. Man går til psykiater for utredning fordi man trenger hjelp, ikke "for the hell of it". Jeg blir bare så oppgitt over folk som bagatelliserer ADHD. 

Anonymkode: dad4f...2ea

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

 

Ja, de som jobber privet ønsker vel å ha ok lokaler å jobbe i hele dagen, de må ha møterom og fasiliteter for kunder. 

Jeg har drevet privatpraksis selv innen annet privat helseområde, det er en del hensyn å ta samtidig som man ikke skal prise seg ut av markedet. 

Samtidig - er man best i landet så koster det deretter. Synes du ikke det er fair? 

(Hvorvidt man ønsker privat helsevesen kunne man jo virdert, men det er en helt annen debatt.)

Anonymkode: 6ccdc...893

ja de må   gjerne ha fine lokaler og inventar, men hvis de også ønsker fin beliggenhet og mange kunder, må de regne med at kundene kan synes at det er for dyrt.  Og hvis de ønsker å ha  lokalet helt alene, så vil det koste mer enn om de er et felleskap som deler på leia.  Om jeg trenger helsehjelp så bryr det meg katta om de har designerstoler, eller om det lille bordet er fra IKEA. Det betyr lite for meg i det store og det hele.

Best i landet? Hvordan måles det? psykiatri-feltet er ingen eksakt vitenskap.  Det er ikke gitt at selv om noen har doktorgrad i feltet, og har mange pasienter, at vedkommende er flinkere enn andre til å diagnostisere eller se pasienters behov.  Noen har kanskje mye kunnskap men har en fremtoning som kan gjøre pasienter/klienter usikre. Så det betyr ikke at pasientene får den hjelpen de trenger selv om de legger på noen tusenlapper.  Noe annet er det om man ønsker plastiske operasjoner, hjerteklaffoperasjon eller utskifting av hofte. Det er lettere å kunne måle resultatene når det er noe fysisk og håndfast.

Anonymkode: a60f5...7fe

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja de må   gjerne ha fine lokaler og inventar, men hvis de også ønsker fin beliggenhet og mange kunder, må de regne med at kundene kan synes at det er for dyrt.  Og hvis de ønsker å ha  lokalet helt alene, så vil det koste mer enn om de er et felleskap som deler på leia.  Om jeg trenger helsehjelp så bryr det meg katta om de har designerstoler, eller om det lille bordet er fra IKEA. Det betyr lite for meg i det store og det hele.

Best i landet? Hvordan måles det? psykiatri-feltet er ingen eksakt vitenskap.  Det er ikke gitt at selv om noen har doktorgrad i feltet, og har mange pasienter, at vedkommende er flinkere enn andre til å diagnostisere eller se pasienters behov.  Noen har kanskje mye kunnskap men har en fremtoning som kan gjøre pasienter/klienter usikre. Så det betyr ikke at pasientene får den hjelpen de trenger selv om de legger på noen tusenlapper.  Noe annet er det om man ønsker plastiske operasjoner, hjerteklaffoperasjon eller utskifting av hofte. Det er lettere å kunne måle resultatene når det er noe fysisk og håndfast.

Anonymkode: a60f5...7fe

 

Hva er poenget med å diskutere dette? Markedet styrer. 

Hva som er vitenskap til enhver tid kan endres, men pr nå er det han som har mest inngående studier om adhd i Norge - ikke minst teller det mye når det gjelder å forstå kvinners adhd. Der er det altfor lite kunnskap. 

Vitenskap gjelder til det er motbevist, dermed lever vi egentlig kun i hypoteser. Alt vi "vet" er kun foreløpig. 

At kvinner går så grundig under radaren npr det gjelder adhd, håper jeg også er midlertidig så hjelpen kan komme på et tidligere tidspunkt og flere får hjelp før vi er ødelagt. Enn så lenge er det ikke slik, men Espen Anker er hvertfall foreløpig en som forstår vår situasjon. 

Anonymkode: 6ccdc...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...