imagineme Skrevet 20. august 2024 #1 Skrevet 20. august 2024 Sitter her i Hellas og kom på dette temaet. Er det virkelig så ille at barna blir eksponert for ipad og mobiltelefon så lenge man har et snev av oversikt? Foreldrene til barna i Hellas tar de med til nærmeste svømmebasseng og slepper de løs der 😂 Klokka har passert 19:00 gresk tid og unger helt ned i 3 års alderen "dupper" rundt i bassenget mens foreldrene sitter og spiser, drikker og skravler 🤣 Vet ikke hva som er verst jeg.. Ungene plukker opp ett og annet mens de ser på ipad, mens greske barn leker bomba i Hellas (med liten form for sikring, ettersom jeg har observert fra verandaen)
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Skrevet 20. august 2024 Heller Hellas sin levemåte 😅🙂 Her har ungene mistet alt av skjerm, kun tlf til å sende sms eller ringe. Så fort mobil og ipader kom inn i huset eller hos venner mistet de helt lekeevnen og fantasien. Jeg som mor ser hvor ødeleggende det er. Har en 7 åring som nettopp pakket ned alle lekene sine fordi hun var for stor. Som mor skammer jeg meg 🙄 Anonymkode: 85f6a...a96 1
imagineme Skrevet 20. august 2024 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2024 Jeg lekte med biler og ymse frem til jeg var 12 i hvertfall og var ute fra morgen til kveld. Vi hadde ikke noen elektroniske duppeditter, så alternativet til å ikke gjøre noe/kjede seg var å gå ut og finne på ting. Samtidig er vel ipad/mobiltelefon blitt nåtidens barnevakt? Trist, men jeg tror det er vanskelig å sette en stopper for det. Alt til sin tid og sånn, men det er utfordrende å sette en stopper for det når arbeidsdagen er unnagjort, middagen er laget, matpakker er snekret og rydding/vasking er tatt 😊
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Skrevet 20. august 2024 Her har barna alt av skjerm tilgjengelig. Pc, nettbrett, mobil, tv og utallige gamingmuligheter med nintendo, playstation, pc spill etc.. Men de går fremdeles uoppfordret ut for å leke, hoppe på trampoline, lese bøker, sykle, klatre i trær, spiller brettspill, tegner, maler etc. De har ikke strenge regler rundt skjerm da vi ikke har behov for det siden de regulerer bruken på egenhånd. Skjerm ble aldri brukt som barnevakt for barna når de var små, vi foreldre har aldri brukt mobil eller skjerm mye rundt barna - så de har et nøkternt forhold til skjerm. Det at barn "utsettes" for skjerm er ikke problemet. Rammene vi som voksne og foreldre setter rundt bruken er problemet. Samme som med godteri. Noen barn takler ikke at det står en skål fremme og frotser, mens andre enser ikke skålen på bordet, sjokoladen i skuffen eller brusen i kjøleskapet. Anonymkode: 86255...b16 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Skrevet 20. august 2024 Man kan jo begrense tid på ipad/mobil og likevel passe på barna når de bader da. Disse tingene har jo ingen direkte sammenheng. Anonymkode: c7d64...00c 1
Hololo Skrevet 20. august 2024 #6 Skrevet 20. august 2024 skjerm er ikke farlig, og barn kan utvikle flere gode egenskaper med spilling, men selvfølgelig viktig at foreldre er på, viser intresse, og at spilling skje med måte. Heller bruk av skjerm med måte enn å la 3 åring bade uten tilsyn. Selv om disse 2 tingene ikke henger helt sammen 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #7 Skrevet 20. august 2024 Skjerm gir mye stimuli for lite innsats. Å leke analogt krever altså mer av barna. Jeg opplever at det skal lite til før virkeligheten blir "blass" og "kjedelig" sammenlignet med skjermstimulien. Mens det man ikke vet om, vet man heller ikke at man går glipp av. Så vi har valgt å vente så lenge som mulig, og er uhyre bevisste på når og hvorfor. Vi unngår å bruke skjerm som barnevakt, avledning eller belønning. Vi bruker ikke skjerm i situasjoner der barna egentlig trenger å øve opp tålmodighet, evnen til å aktivisere seg selv, følelsesregulering m.m. Jeg tenker at skjermtid bør heller være planlagt (typ. lørdagskvelder) og noe sosialt man gjør sammen. Ikke noe man tyr til fordi barnet kjeder seg, hyler i butikken, ble sur på lillebror osv. Du skjønner tegninga. Jeg forsøker også å gå fram som et godt eksempel og bruker minimalt med skjerm mens ungene er våkne. Anonymkode: 3c957...4a9
imagineme Skrevet 20. august 2024 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2024 Poenget var "barnevakten". Slik jeg har observert i dag er ungene sendt i bassenget for da har de det gøy og "holder kjeft" slik at de voksne kan ha egentid. Dersom det er premisset tenker jeg det er bedre med ipad. Da er det ihvertfall ikke fare for liv. Godt mulig andre har andre opplevelser. Sier bare det jeg har sett de siste dagene 😊
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #9 Skrevet 20. august 2024 imagineme skrev (9 minutter siden): Poenget var "barnevakten". Slik jeg har observert i dag er ungene sendt i bassenget for da har de det gøy og "holder kjeft" slik at de voksne kan ha egentid. Dersom det er premisset tenker jeg det er bedre med ipad. Da er det ihvertfall ikke fare for liv. Godt mulig andre har andre opplevelser. Sier bare det jeg har sett de siste dagene 😊 Men det er ikke så svart hvitt. Det finnes mye man kan aktivisere barn med der de verken drukner eller "skjermifiserte" Anonymkode: 3c957...4a9
imagineme Skrevet 20. august 2024 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men det er ikke så svart hvitt. Det finnes mye man kan aktivisere barn med der de verken drukner eller "skjermifiserte" Anonymkode: 3c957...4a9 Jada, helt enig med deg. Masse aktiviteter å finne på. Utfordringen er ofte "vil ikke" eller "orker ikke". Kommer ganske langt med "tvang", men tvinger du for ofte tror jeg man skyter av seg foten.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #11 Skrevet 20. august 2024 Nå er jo det å leke bomba og å kunne svømme fra 3-år MYE bedre for barna enn å henge stillesittende på en iPad da . Jeg er ikke imot teknologi, men jeg er veldig imot å sitte stille med dingsene. Tror stillesittingen er det som er virkelig farlig.. så heia grekerne! Ungene deres dør neppe som fluer av å leke i bassenget mens de voksne slapper av. Anonymkode: 258e0...4b4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #12 Skrevet 20. august 2024 Problemet med skjerm er det det erstatter. Kjedsomhet, kreativitet, lek, sosial kontakt. Man kan mene mye om hva som er positivt med skjerm, men fakta er at barn i dag leker mindre enn før, de sliter med konsentrasjon, det skorter på lese- og skriveferdigheter, and the list goes on. Mine barn får ikke tilgang til skjerm av disse grunnene, ikke fordi jeg mener skjerm i seg selv er grusomt. Men fordi jeg helt oppriktig tror at det som gir dem god psykisk og fysisk helse er lek og kontakt med andre barn. Anonymkode: 150d4...bf3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå