Gå til innhold

Er det rettferdig at jeg skaffer meg hund?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommer an på om det er et engangstilfelle eller om du må belage deg på pass en del fremover. 

Anonymkode: 58ee7...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myrmica skrev (1 time siden):

Dette er et ikke-problem i min verden i hvert fall. Jeg satte bort hundene mine i 2 måneder i fjor, null stress! Så lenge hunden ikke er i overkant nervøs eller usikker, og du har en fornuftig og oppegående person som kan passe på den, så ville jeg ikke bekymret meg en smule 😊

Det var betryggende å høre. Det er ikke en nervøs eller usikker hund det er snakk om.

Takk for svar.

Anonymkode: 1c4af...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg spør fordi jeg skal være borte 4 uker i strekk neste år. Da må hunden være hos hundepasser. Jeg har funnet meg en hund som jeg har veldig lyst på og som jeg vet at jeg kan gi et godt hjem. Men så er det denne tvilen da, om det er rettferdig overfor hunden at jeg er borte i 4 uker i strekk neste år. Hadde selvsagt valgt en ansvarlig hundepasser mens jeg var borte.

Hva synes dere?

Hvorfor ikke vente med hundeanskaffelsen til neste år ?

Om ett år er hunden rundt 7 menneskeår. Ville du forlatt et barn i 4 uker i denne kritiske perioden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (13 minutter siden):

Om ett år er hunden rundt 7 menneskeår. Ville du forlatt et barn i 4 uker i denne kritiske perioden ?

Dette stemmer ikke.
Man kan ikke sammenligne alder/modenhet direkte mellom mennesker og hund i noen særlig nøyaktig grad uansett, men om man skal, er det mer riktig å tenke at en hund på ett år er like "moden" som et menneske mellom 15 og 25. Det kommer an på rase, størrelse og forventet levealder på hunden. En hund blir ofte kjønnsmoden rundt 9-10 måneder, så det er jo på ingen måte sammenlignbart med et 5-6 år gammelt barn? 

https://www.agria.no/hund/artikkel/om-hund/hvor-gammel-er-hunden-min-i-hundear/ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (5 minutter siden):

Dette stemmer ikke.
Man kan ikke sammenligne alder/modenhet direkte mellom mennesker og hund i noen særlig nøyaktig grad uansett, men om man skal, er det mer riktig å tenke at en hund på ett år er like "moden" som et menneske mellom 15 og 25. Det kommer an på rase, størrelse og forventet levealder på hunden. En hund blir ofte kjønnsmoden rundt 9-10 måneder, så det er jo på ingen måte sammenlignbart med et 5-6 år gammelt barn? 

https://www.agria.no/hund/artikkel/om-hund/hvor-gammel-er-hunden-min-i-hundear/ 

Interessant forskningsartikkel, men pubertet er heller ingen optimal periode å overlate hunden til andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 time siden):

Nei, jeg ville ikke reist bort fra et barn på 7 år i 4 uker, men jeg tenker litt på det som har blitt sagt tidligere her bla.a. om å ikke menneskeliggjøre hunden. Jeg er glad for alle som tar seg tid med å skrive her, så jeg kan tenke litt før jeg tar beslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde det med min hund da hun var året gammel. Ikke noe problem, fikk jevnlige oppdateringer og hunden hadde det fint. Oppførte seg helt normalt da jeg kom tilbake (etter å først ha vært spinnvill i et par minutter da jeg kom for å hente henne 😂)

Anonymkode: f11e6...cbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vet ikke om usunt er det rette ordet, men jeg vil bare at hunden skal ha det best mulig. Hunden vil være ca 10 måneder når jeg er borte. Spørsmålet er ikke ment å fornærme noen, vil bare høre synspunkter angående dette.

TS

Vi gjorde dette med vår unghund, ikke 4 uker men vi var borte en uke og han ble passet av nær familie som behandlet han som sin egen. Men jeg hadde ikke gjort det igjen dessverre. Den var litt for ung og ble veldig stresset av det, og slet med separasjonsangst i ettertid og resten av livet. Du vet ikke hva slags hund du får, hva slags personlighet den har osv så du vet ikke hvordan den blir påvirket av det dessverre. De to første årene av hundens liv er grunnlaget.

Anonymkode: 8d9fa...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gjorde dette med vår unghund, ikke 4 uker men vi var borte en uke og han ble passet av nær familie som behandlet han som sin egen. Men jeg hadde ikke gjort det igjen dessverre. Den var litt for ung og ble veldig stresset av det, og slet med separasjonsangst i ettertid og resten av livet. Du vet ikke hva slags hund du får, hva slags personlighet den har osv så du vet ikke hvordan den blir påvirket av det dessverre. De to første årene av hundens liv er grunnlaget.

Anonymkode: 8d9fa...a78

Jeg vet at det kan være stor forskjell på raser, og den jeg har valgt meg ut er i utgangspunktet ikke en redd type. Men det er derfor jeg spør. Vil gjerne høre andre sin mening før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

null stress, så lenge hunden har blitt litt kjent med hundepasseren på forhånd. og det blir den jo sikkert, når du allerede har en passer.

det er mye viktigere for hundeholdet at du har tid til hunden i hverdagen, det er det som avgjør om du bør kjøpe deg hund.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2024 at 3:50 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar. Det går mye på samvittigheten min, fordi jeg vet ikke om det er usunt for hunden å være sammen med hundepasser i 4 uker.

TS

Så lenge hunden blir oppdratt til å ha et avslappet forhold til å bo borte og full tillit til hundepasseren burde det ikke være et problem.  Her er det du som legger lista i oppdragelsen

Du må fremdeles være forberedt på å avlyse turen om hunden din ender opp med å få et anstrengt forhold til separasjon.. Man kan lære opp hunder til mye, men det finnes individuelle faktorer i forhold til personlighet..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en hundevandt person som skal passe hunden, så ser jeg ikke noe problem med det. Ellers så er 4 uker god tid til å lage mye uvaner på 🙈😅 

Er det sånn at du kan avlyse turen om det skulle vise seg at du ikke kan reise? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på det som noe problem, så lenge du finner en snill og flink hundepasser! " Alle " må vel ha en eller annen til å passe på dyret sitt en eller annen gang, men jeg skjønner jo at du får dårlig samvittighet. Men det betyr jo bare at du bryr deg om din kommende hund, og det er jo bare bra ☺️

Hvilken rase er det? 

Anonymkode: d2e93...966

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raquelle skrev (11 timer siden):

Om det er en hundevandt person som skal passe hunden, så ser jeg ikke noe problem med det. Ellers så er 4 uker god tid til å lage mye uvaner på 🙈😅 

Er det sånn at du kan avlyse turen om det skulle vise seg at du ikke kan reise? 

Nei, jeg kan dessverre ikke avlyse turen. Men hunden vil bli godt kjent med hundepasseren, og jeg vil gradvis eksponere hunden for hundepasseren. Med det mener jeg at hunden vil være alene med hundepasseren litt i begynnelsen, og når jeg føler den er klar for det, så vil hunden overnatte. Dette vil skje flere ganger før jeg drar.

Angående separasjonsangst, så gjelder det å eksponere valpen mye for å prøve å unngå dette problemet og det skal jeg gjøre.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser ikke på det som noe problem, så lenge du finner en snill og flink hundepasser! " Alle " må vel ha en eller annen til å passe på dyret sitt en eller annen gang, men jeg skjønner jo at du får dårlig samvittighet. Men det betyr jo bare at du bryr deg om din kommende hund, og det er jo bare bra ☺️

Hvilken rase er det? 

Anonymkode: d2e93...966

Jeg vil helst ikke nevne rasen her, fordi det er ikke en vanlig hund i Norge. Du må belage deg å vente en stund på at denne hunden er til salgs. Nå har den nettopp kommet til salgs og jeg har veldig lyst på valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående separasjonsangst, så kan man vel trene på dette, helst i begynnelsen ved å eksponere valpen for mye nytt? Gjøre den vant med hundepasseren og hjemmet?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...