AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #1 Del Skrevet 20. august 2024 Bor i ett ganske tett nabolag. Jeg er sykemeldt og hører på to noen ganger tre hunder gjennom en hel dag. Det er såpass lytt til naboen min (tomannsbolig)- at det høres inn i alle rom i huset mitt selvom vinduer er igjen. Det er non-stop bjeffing i timesvis. Den tar kanskje pauser på 5-10min ett par ganger mellom 08:30 og når naboene kommer hjem. Jeg er glad i dyr og jeg syns synn på hunden å stresset den har i så mange timer hver dag. Men byner å bli gærn selv åsså kjenner jeg… hvordan best håndtere dette? Er det noe å gjøre med sånt? Dere med hunder hjemme. Hva er trikset? Anonymkode: b5539...a7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #2 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bor i ett ganske tett nabolag. Jeg er sykemeldt og hører på to noen ganger tre hunder gjennom en hel dag. Det er såpass lytt til naboen min (tomannsbolig)- at det høres inn i alle rom i huset mitt selvom vinduer er igjen. Det er non-stop bjeffing i timesvis. Den tar kanskje pauser på 5-10min ett par ganger mellom 08:30 og når naboene kommer hjem. Jeg er glad i dyr og jeg syns synn på hunden å stresset den har i så mange timer hver dag. Men byner å bli gærn selv åsså kjenner jeg… hvordan best håndtere dette? Er det noe å gjøre med sånt? Dere med hunder hjemme. Hva er trikset? Anonymkode: b5539...a7f Ring Mattilsynet. Da må hundene trenes opp på nytt til å være hjemme alene og det tar tid.. Anonymkode: e1591...d72 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 20. august 2024 #3 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bor i ett ganske tett nabolag. Jeg er sykemeldt og hører på to noen ganger tre hunder gjennom en hel dag. Det er såpass lytt til naboen min (tomannsbolig)- at det høres inn i alle rom i huset mitt selvom vinduer er igjen. Det er non-stop bjeffing i timesvis. Den tar kanskje pauser på 5-10min ett par ganger mellom 08:30 og når naboene kommer hjem. Jeg er glad i dyr og jeg syns synn på hunden å stresset den har i så mange timer hver dag. Men byner å bli gærn selv åsså kjenner jeg… hvordan best håndtere dette? Er det noe å gjøre med sånt? Dere med hunder hjemme. Hva er trikset? Anonymkode: b5539...a7f du har to valg , ut å koseprate litt med den , slik at den roer seg litt, ellers er det sjenanse..hund er et flokkdyr , som ulven og mangen andre pattedyr...den vil rope etter flokken når den forsvinner for den.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #4 Del Skrevet 20. august 2024 Har selv 1 nabo og vi har kun 1 nabo. De har 5 hunder og av de har de 2 stykk som driver døgnet rundt. Selv om eier er hjemme både når de er inne og når de er ute. Kommer desverre ikke noe vei. Vet den ene sliter nok psykisk av hundene. Veldig usikker men samtidig kontakt søkende. Redd bevegelse og lyder. Anonymkode: 2662a...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2024 #5 Del Skrevet 20. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bor i ett ganske tett nabolag. Jeg er sykemeldt og hører på to noen ganger tre hunder gjennom en hel dag. Det er såpass lytt til naboen min (tomannsbolig)- at det høres inn i alle rom i huset mitt selvom vinduer er igjen. Det er non-stop bjeffing i timesvis. Den tar kanskje pauser på 5-10min ett par ganger mellom 08:30 og når naboene kommer hjem. Jeg er glad i dyr og jeg syns synn på hunden å stresset den har i så mange timer hver dag. Men byner å bli gærn selv åsså kjenner jeg… hvordan best håndtere dette? Er det noe å gjøre med sånt? Dere med hunder hjemme. Hva er trikset? Anonymkode: b5539...a7f Har du snakket med naboen? Det er jo ikke sikkert de vet at hundene gjør sånn siden gjøinga gir seg når de kommer hjem? Anonymkode: 64ab5...379 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #6 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ring Mattilsynet. Da må hundene trenes opp på nytt til å være hjemme alene og det tar tid.. Anonymkode: e1591...d72 Mattilsynet kommer vel ikke fordi hunder bjeffer mens eier er borte. Herregud… Det vil ikke si at hundene er vanskjøttet! Jeg ville tatt det opp med eier, det kan hende vedkommende ikke er klar over at hunden holder på hele dagen Anonymkode: 78257...654 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #7 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mattilsynet kommer vel ikke fordi hunder bjeffer mens eier er borte. Herregud… Det vil ikke si at hundene er vanskjøttet! Jeg ville tatt det opp med eier, det kan hende vedkommende ikke er klar over at hunden holder på hele dagen Anonymkode: 78257...654 Og ta opp bejeffinga, så de faktisk hører hvor lenge de holder på Anonymkode: 3d2f3...6bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #8 Del Skrevet 21. august 2024 Du kan jo kanskje tipse de om at det finnes medisiner for hunder som lider av separasjonsangst og trigges på denne måten slik at hunden får det bedre? Flere alternativer faksitk.. Anonymkode: 091ee...2cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #9 Del Skrevet 21. august 2024 Kanskje du kan låne bjefferen inn til deg? Den savner nok bare flokken sin og vil mest sannsynlig snorke på gulvet når den bare har selskap. Jeg skulle gjerne hatt «selskapsdame» til min hund på dagtid. Han vil bare ha noe rundt seg, trenger ingenting Anonymkode: ecd3d...d59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 21. august 2024 #10 Del Skrevet 21. august 2024 Første steg er å si ifra til naboen. Forhåpentligvis er de ikke klar over problemet, og forsøker å gjøre noe med det. Dog kan det bli veldig vanskelig - de må være hjemme med hunden over lengre tid for å trene på dette, eller få noen til å passe hunden på dagtid. Om de ikke bryr seg nevneverdig er det ikke så fryktelig mye å gjøre... Men da hadde jeg raskt gjort meg til en litt masete nabo som fortsatte å gi beskjed om bråket. Og kanskje hørt med Mattilsynet om det i det hele tatt er noe du/de kan gjøre. Hunden har det høyst sannsynlig ikke noe bra når den holder på sånn hele dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #11 Del Skrevet 21. august 2024 Hadde jeg vært din nabo, så ville jeg ha hatt beskjed hvis hundene mine hadde holdt på slik. Jeg kunne da ha prøvd å trent de på nytt, satt på radio til de, eller prøvd andre triks for å få de roligere. Enkelte hunder (og folk) prater med seg selv når de er alene, uten at de trenger å være stressa av den grunn, men når det er konstant bjeffing så høres det ut som stress. Mattilsynet kan dessverre ikke gjøre stort når/hvis det bare er bjeffing. Du kan prøve med en naboklage til borettslag, nabolagets vel, kommune eller politi, men jeg vil råde deg til å i hvert fall prøve å snakke med hundeeier først. Hundeeieren må selv finne ut hvilke tiltak som vil kunne fungere på deres hunder, så du trenger ikke å foreslå noe, med mindre du har noe konkret å bidra med, slik som lufting på dagtid. (Ikke foreslå medisinering! En medisinerer ikke bort bjeffing 🤨) Anonymkode: 9119a...2bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #12 Del Skrevet 21. august 2024 Ring politiet. Anmeld nabo for støy Anonymkode: 29031...646 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellrypa Skrevet 21. august 2024 #13 Del Skrevet 21. august 2024 Har selv hatt dette problemet med egen omplasserings-hund. Han var godt voksen da han kom til oss, og ikke vant til å være alene. Vi fikk beroligende medisiner fra dyrlege og kjørte at ganske omfattende opplegg for tilvenning/opptrening. Det gikk ikke, og vi endte opp med å organisere en kombinasjon av betalt og ubetalt hundepass. Det tar tid og koster en del, men sånn måtte det bare bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janina1 Skrevet 21. august 2024 #14 Del Skrevet 21. august 2024 Bor i blokk som er veldig lytt. Naboene over har nylig fått valp, den er hjemme alene og bjeffer i timesvis lørdag og søndag. Sikkert på hverdager og, men da er jeg på jobb så har ikke hørt det. Har sendt skriftlig klage til styret i borettslaget og har noen lydopptak på mobilen som jeg har tatt opp i min stue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2024 #15 Del Skrevet 21. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Bor i ett ganske tett nabolag. Jeg er sykemeldt og hører på to noen ganger tre hunder gjennom en hel dag. Det er såpass lytt til naboen min (tomannsbolig)- at det høres inn i alle rom i huset mitt selvom vinduer er igjen. Det er non-stop bjeffing i timesvis. Den tar kanskje pauser på 5-10min ett par ganger mellom 08:30 og når naboene kommer hjem. Jeg er glad i dyr og jeg syns synn på hunden å stresset den har i så mange timer hver dag. Men byner å bli gærn selv åsså kjenner jeg… hvordan best håndtere dette? Er det noe å gjøre med sånt? Dere med hunder hjemme. Hva er trikset? Anonymkode: b5539...a7f Dette er ikke greit, hverken for deg eller hunden. Bjeffer hunden sånn hele dagen er det snakk om separasjonsangst, og har du hatt angst selv vet du kanskje hvor jævlig det kan føles. Jeg ville startet med å ta kontakt med naboen og høre hvilke tiltak de kan gjøre for å få bukt med problemet. Hvis de ikke bryr seg, eventuelt at det kommer frem at hunden står i bur hele dagen (det kan trigge angst) så har du grunnlag for å kontakte mattilsynet så de kan gå inn å veilede. Jeg skjønner godt at dette er plagsomt for deg, og det er garantert ikke godt for hunden heller så det er veldig bra hvis du tar tak. Jeg har selv hund, og løsningen er jo ganske enkel, man må trene på å være hjemme alene. Dette er en lang prosess man bør starte den dagen man får hund i hus, og det kan ta måneder og år å komme i mål, men det er hundeeiers ansvar. Jeg hadde aldri i verden latt min hund stå sånn, både av hensyn til naboer og hunden selv. Hunden min har separasjonsangst, på to år har vi klart å trene oss opp til en halvtime hjemme alene uten at hunden får panikk. Jeg er helt avhengig av hundepass hvis jeg må ut mer enn en tur på butikken, det er slitsomt, men et ansvar som følger med det å ha hund. Hunden må få et godt liv med så lite angst som mulig. Anonymkode: e3154...f94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå