AnonymBruker Skrevet 22. august #41 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå er den videoen nesten en time lang og i tillegg ikke helt relevant til diskusjonen i Norge. Deler av det han tar opp er hvordan helsevesenet i USA er bygget på profittmodell. Det er ikke slik i Norge hvor vi har offentlig helsevesen, i hvert fall ikke i nærheten av samme grad som i USA. I tillegg handler videoen spesifikt om det å være ryggmarg-kirurg som svært få blir når man tar medisinutdanning. Anonymkode: 2164d...928 Denne videoen er absolutt relevant til diskusjonen på berget. Legelivet er stressfullt uansett hvilket land man bor i. Dette yrket kjennetegnes av lange vakter, stressfulle miljø og middle management som er helt fjern fra hva som skjer på gulvet. Det finnes riktignok spesialiteter som er "mildere", men det er ikke gitt man kommer seg innom nåløyet, for det er nemlig harde kamper om LIS-stillingene. Ofte tar man det som kommer, og det er ikke sikkert det passer heller. Men når man først har investert mange år av sin tid og krefter i noe, er det vanskelig å gi slipp. Anonymkode: e647d...def 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #42 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er forskjell på å bli styrt av profitt og å måtte forholde seg til penger og effektivitet. Selvsagt må norske sykehus bli styrt etter penger og effektivitet. Om de ikke hadde måttet forholde seg til budsjetter så hadde det enten endt med at det ikke var nok penger til å betale for behandlingene på slutten av året eller så hadde skattebetalerne måttet godta at de kunne få en ubegrenset stor regning. Det sier seg selv at det ikke er et alternativ. I tillegg når man først må forholde seg til budsjett så gjelder det selvsagt å tenke på hvordan man skal bruke midlene best mulig. Det er noe annet enn å prøve å tjene mest mulig penger på pasientene. Anonymkode: 1df64...01f Er jo det man prøver på da, i det offentlige også. Anonymkode: e0229...ce2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #43 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville det vært mulig å ha sykehus som kun hadde bemanning 8-16 mandag til fredag? Anonymkode: 1df64...01f Nei, på ingen måte, men på et eller annet tidspunkt må også offentlig ansatte sykehusleger få arbeidstider som henger sammen med resten av samfunnet sine. Anonymkode: 5276c...187 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #44 Del Skrevet 22. august 4 hours ago, AnonymBruker said: Nei, på ingen måte, men på et eller annet tidspunkt må også offentlig ansatte sykehusleger få arbeidstider som henger sammen med resten av samfunnet sine. Anonymkode: 5276c...187 Mulig det blir mindre arbeid for leger i fremtiden. Men tror aldri sykehusleger vil få samme arbeidstid som resten av samfunnet. I tillegg er det ekstremt mange som vil bli leger og være leger. Arbeidstiden til sykehusleger blir noe ikke noe bedre før legene nekter å jobbe dem. Anonymkode: 1df64...01f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #45 Del Skrevet 22. august Jeg har et yrke der jeg hver eneste dag snakker med frustrerte leger, noen ganger gråter de også fordi de er så oppgitte og stresset. Det er virkelig ikke enkelt å ha et slikt yrke. Anonymkode: 73f09...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 22. august #46 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 13.14): Til dere leger som har jobbet hardt for gode karakteren, og nå jobber som lege.. Angrer dere? Jeg har ei venninne som studerte til å bli lege, men sluttet fordi hun ikke orket tanken på å hjelpe mennesker med diverse problemer hele tiden. Hun ble noe helt annet og jobber i dag med eiendom. Trives dere? Og er det mye rom for familieliv og venner? Anonymkode: 3194b...8b6 Dette handler jo ikke om legeyrket. Det handler om at din venninne ikke kjenner seg selv godt nok til å vite hva hun liker eller ikke liker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #47 Del Skrevet 22. august 51 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har et yrke der jeg hver eneste dag snakker med frustrerte leger, noen ganger gråter de også fordi de er så oppgitte og stresset. Det er virkelig ikke enkelt å ha et slikt yrke. Anonymkode: 73f09...bb5 Her er jo hva yrket ditt er ganske relevant. Om yrket ditt er å snakke med frustrerte leger så er det ikke rart du møter frustrerte leger. Anonymkode: 2164d...928 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #48 Del Skrevet 23. august Yrket er i ferd med å bli kvinnedominert og da kommer det sakte, men sikkert til å gå ad undas med lønn og arbeidsforhold. Anonymkode: 710d2...1fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #49 Del Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 22.59): Mange kommer til å hate meg.. Jeg synes det er oppskrytt. Lønna er jo ikke bra! Med 6 års skolegang, tjener man ikke bra. Vil man tjene penger så blir man ikke lege, og mat satser ikke på helse med mindre man driver med «slanke-sprøyter» eller driver privat. Mange leger kniver om å være best, og mange mistrives i jobben fordi mange leger (men ikke alle) er arrogante og bidrar til dårlig arbeidsmiljø. Mye ansvar og det fører til mye angst hos mange leger! Mange leger orker ikke å tar livet sitt pga tyngende arbeid. Onkelen min orket ikke mer å tok en overdose pga feil han gjorde på jobb. Dette var en menneskelig feil, og han ble hengt ut å fryst ut av Jobben. Har selv studert medisin og er overlykkelig for å ha sluttet studiet. Har i dag en jobb med passe ansvar, og en jobb der jeg tjener 5 ganger mer enn en vanlig lege. Satset på noe helt annet! Har 4 barn og masse fritid og elsker det! Synes også at selve opplegget og systemet for utdanningen er dritt, og turnus er ren utnyttelse. Latterlig arbeidstid og det er bare å glemme å få flere barn enn maks to. Hadebra til venner og familieliv, her skal man gi seg selv 200% til velferdsstaten som er klar for å utnytte deg grovt! Mange tror at man skal rett inn i en house film og kurerere barn for kreft, men sannheten er at mange eldre trenger hjelp til å fjerne hemorider i rassen samt mange ønsker en sykemelding fordi de ikke orker å jobbe! Nei takk! Ikke faen! Anonymkode: 3194b...8b6 Det var nok bra for alle parter at du måtte slutte på medisinutdanningen... Og at du tjener fem ganger mer enn en lege, vel... Til det andre du skriver, så har jeg leger både i familien og i bekjentskapskretsen ellers, og felles for dem (med unntak av ei som nettopp ble LIS-lege som 25-åring) er at de har familier, venner, driver med trening osv., og det fungerer helt fint. Ingen "ha det bra til venner og familie". Leger generelt er oppegående folk, hele utdanningen er basert på å trene dem i å møte helt vanlige folk med ulike plager, det er mye praksis, noe som gir helt realistiske forventninger, selv om det bare er fint å ha ambisjoner om å bli best mulig. Lurer egentlig på seriøsiteten i innlegget ditt når jeg ser måten du skriver på. Troverdigheten er ikke stor. Anonymkode: 33a91...cad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #50 Del Skrevet 23. august 6 hours ago, AnonymBruker said: Det var nok bra for alle parter at du måtte slutte på medisinutdanningen... Og at du tjener fem ganger mer enn en lege, vel... Til det andre du skriver, så har jeg leger både i familien og i bekjentskapskretsen ellers, og felles for dem (med unntak av ei som nettopp ble LIS-lege som 25-åring) er at de har familier, venner, driver med trening osv., og det fungerer helt fint. Ingen "ha det bra til venner og familie". Leger generelt er oppegående folk, hele utdanningen er basert på å trene dem i å møte helt vanlige folk med ulike plager, det er mye praksis, noe som gir helt realistiske forventninger, selv om det bare er fint å ha ambisjoner om å bli best mulig. Lurer egentlig på seriøsiteten i innlegget ditt når jeg ser måten du skriver på. Troverdigheten er ikke stor. Anonymkode: 33a91...cad Det er min erfaring også med mine legevenner. Men spørsmålet er vel ikke om de har tid til familieliv og venner, men hvor mye. Tenker også at det handler om hvordan man prioriterer fritiden. Både jeg og mange andre "kaster bort" mye tid på skjermtid. Anonymkode: 2164d...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #51 Del Skrevet 23. august 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er min erfaring også med mine legevenner. Men spørsmålet er vel ikke om de har tid til familieliv og venner, men hvor mye. Tenker også at det handler om hvordan man prioriterer fritiden. Både jeg og mange andre "kaster bort" mye tid på skjermtid. Anonymkode: 2164d...928 Edit: Jeg er ikke lege. Ga dette kun som eksempel på at mange av oss som har mye mer fritid enn leger bruker fritiden vår lite effektivt og kunne brukt mye mer tid med familie, venner, trening, osv om vi hadde prioritert det i stedet. Anonymkode: 2164d...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #52 Del Skrevet 23. august 8 hours ago, AnonymBruker said: Yrket er i ferd med å bli kvinnedominert og da kommer det sakte, men sikkert til å gå ad undas med lønn og arbeidsforhold. Anonymkode: 710d2...1fc Om legene skal jobbe mindre i fremtiden så kommer i hver fall lønna til å gå ned. Man får ikke både i pose og sekk. Anonymkode: 2164d...928 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #53 Del Skrevet 23. august Jeg angrer ikke, og synes ikke det er oppskrytt. Jobber i en indremedisinsk grenspesialitet hvor jeg virkelig får brynt meg faglig sett, og elsker det. Jeg ble riktignok ikke lege fordi jeg er så glad i mennesker, eller har et stort ønske om å hjelpe andre (det har jeg nemlig ikke), men fordi jeg synes faget er spennende. Hver pasient er som et lite puslespill, og det er mye detektivarbeid i å finne ut av diagnose og optimal behandling. Jeg liker tverrfagligheten og kompetansen på sykehuset, og at man aldri vet hva dagen bringer. Godt samarbeid med anestesi/intensiv, kirurger og ortopeder, masse god stemning. Levelige vakter nå som overlege, men klart at livet som LIS var krevende, særlig med tre små barn og mann i full vakt på annet sykehus. Jeg er imidlertid samvittighetsløs hva angår alt annet enn pasientene mine, og jeg er lite perfeksjonistisk og opptatt av å være «flink pike». Jeg gidder ikke fylle ut alskens registreringsskjemaer for diverse diagnoser, og jeg utsetter gjerne ting til neste dag hvis det betyr at jeg kan gå fra jobb kl 16. Bruker sekretærene for det det er verdt, og er kompromissløs på tiden min. Dette er jeg opptatt av å formidle videre til de unge kvinnelige LISene også - ingen dør fordi journalnotatet ditt ikke har et godt språk, og den pasienten du ikke rakk visitt på i dag som skal være innlagt i seks uker - ja, han er der i morgen også. Anonymkode: 7017f...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #54 Del Skrevet 23. august 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er imidlertid samvittighetsløs hva angår alt annet enn pasientene mine, og jeg er lite perfeksjonistisk og opptatt av å være «flink pike». Jeg gidder ikke fylle ut alskens registreringsskjemaer for diverse diagnoser, og jeg utsetter gjerne ting til neste dag hvis det betyr at jeg kan gå fra jobb kl 16. Bruker sekretærene for det det er verdt, og er kompromissløs på tiden min. Dette er jeg opptatt av å formidle videre til de unge kvinnelige LISene også - ingen dør fordi journalnotatet ditt ikke har et godt språk, og den pasienten du ikke rakk visitt på i dag som skal være innlagt i seks uker - ja, han er der i morgen også. Anonymkode: 7017f...752 Når du formidler det til de unge kvinnelige LISene og ikke til ALLE LISene. Er det fordi de mannlige LISene er lite perfeksjonistiske og går hjem på sekundet skiftet er over? Anonymkode: 1df64...01f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå