Gå til innhold

Motivasjon når fremgangen er dårlig - løping

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du prøvd å løpe i forskjellige distanser?

Alle er forskjellige. Noen er god i kort distanse, mens noen er bedre i lenger distanse. Jeg sliter med å være god i 5 km, men jeg derimot er god i halvmaraton. Kanskje styrken din er i helmaraton? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 11.40):

En vanlig feil er at easy run ikke er easy nok. :)  Det er lett å si at man skal holde farten nede, men ingen snakker om hva det vil si i praksis.

Jeg er 164 cm høy, og min fart på easy runs er 6 km/t. Det er veldig sakte. Men det gjør at jeg har klart å bygge utholdenhet, nå kan jeg fint jogge denne farten i halvannen time. Kombinert med intervalløkter gjør det at jeg nå løper en del raskere 5k enn jeg gjorde for noen måneder sden. 

Håper du finner ut av det. 

Anonymkode: c8c76...88a

Du jogger altså i vanlig gå-hastighet... Jeg tenker heller at hvis TS løper "bare" 3 ganger i uka, så trenger hun ikke å ta det særlig "easy". Om hun orker det, så kan hun kjøre hardt på hver eneste økt og få god fremgang, forutsatt at restitusjonen mellom øktene er god (ikke for mye crossfit, ikke for lite mat, ikke for lite søvn osv). 

Anonymkode: 651f5...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et menneske skrev (23 timer siden):

Har du prøvd å løpe i forskjellige distanser?

Alle er forskjellige. Noen er god i kort distanse, mens noen er bedre i lenger distanse. Jeg sliter med å være god i 5 km, men jeg derimot er god i halvmaraton. Kanskje styrken din er i helmaraton? :)

Nei, men etter denne tråden har jeg bestemt meg for å begynne å trene for lengre distanser. Det er mye som tyder på at jeg ikke er bygget for fart. :ler: 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du jogger altså i vanlig gå-hastighet... Jeg tenker heller at hvis TS løper "bare" 3 ganger i uka, så trenger hun ikke å ta det særlig "easy". Om hun orker det, så kan hun kjøre hardt på hver eneste økt og få god fremgang, forutsatt at restitusjonen mellom øktene er god (ikke for mye crossfit, ikke for lite mat, ikke for lite søvn osv). 

Jeg spiser nok, prioriterer søvn og kjører ikke harde crossfitøkter de resterende 4 dagene i uka. Mine easyruns er ikke så easy som beskrevet over her. Er nok mer i sone 3 enn i sone 2, men de føles lette og at de går av seg selv. 

Anonymkode: 8f81b...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 11.40):

En vanlig feil er at easy run ikke er easy nok. :)  Det er lett å si at man skal holde farten nede, men ingen snakker om hva det vil si i praksis.

Jeg er 164 cm høy, og min fart på easy runs er 6 km/t. Det er veldig sakte. Men det gjør at jeg har klart å bygge utholdenhet, nå kan jeg fint jogge denne farten i halvannen time. Kombinert med intervalløkter gjør det at jeg nå løper en del raskere 5k enn jeg gjorde for noen måneder sden. 

Håper du finner ut av det. 

Anonymkode: c8c76...88a

Jeg går i 6-7 km/t. Hvordan klarer du å jogge så sakte? 

Anonymkode: 6ecd6...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også er helt lik. Trent mye intervaller og HIIT, pluss noen lengre joggeøkter. Tiden på 5 km er nå ca 27 min. Har kanskje forbedret den med maks 1 min eller 2 i løpet av halvannet år. Klarer å løpe 17-17,5 km på mølla på veldig korte intervaller, men å feks kunne klare det på slutten av et 5 km løp? No chance in hell. Beina er så seige ute

Anonymkode: add85...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 8.23):

Jeg tror ikke du har forstått poenget med å løpe sakte? Poenget med de øktene hvor man løper sakte er å jobbe med å herde beina for løping og dermed øke kapasiteten til å løpe uten å pådra seg belastningsskader. For folk som løper 3 ganger i uken er en slik sakte langtur utrolig viktig for å bygge opp volum uten å belaste for mye. Når man begynner med disse øktene er det normalt å løpe svært sakte, og de fleste har lav terskel for å gå i motbakker, selv de minste bakker. 

Har aldri vært bordi en løpetrener som ikke har hatt en slik økt, sammen med en intervall og en tempoøkt rundt terskel som bærebjelke i et treningsopplegg. 

Anonymkode: 33ebb...d75

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 8.28):

Nei, men etter denne tråden har jeg bestemt meg for å begynne å trene for lengre distanser. Det er mye som tyder på at jeg ikke er bygget for fart. :ler: 

Jeg spiser nok, prioriterer søvn og kjører ikke harde crossfitøkter de resterende 4 dagene i uka. Mine easyruns er ikke så easy som beskrevet over her. Er nok mer i sone 3 enn i sone 2, men de føles lette og at de går av seg selv. 

Anonymkode: 8f81b...e69

Hvis du skal jobbe mot lengre distanser må du tørre å la easyruns være easy. Ikke se på tempo fokus på puls og ikke over midten av sone 2. Det er kjempekjedelig, men jeg lover at det kommer til å gi god fremgang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter over om virkelig rolige easy-runs. Startet med de på tredemølle for da var det lettere å faktisk holde pulsen nede. 

Anonymkode: 280ef...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke så mye om det, og er bare en trivsels-løper selv. Men jeg har motsatt utfordring. Og har "alltid hørt" dette med at det er noe medfødt og genetisk i det, som er vanskelig å endre. Samtidig som en jo har dem med masse peiling, som vet noe om hvordan en kan trene opp det en sliter med, enten en er genetisk disponert eller ikke. 

I hvert fall, en skal ikke kimse av utholdenhet. Der går det også an å måle fremgang. Jeg var raskest i klassen på 60-meter (som min far, så jeg fikk alltid høre at jeg hadde arvet dette). Og da jeg begynte å løpe igjen etter mange år uten, var det skikkelig tilfredsstillende å følge med på hvor fort jeg ble raskere. Men, jeg elsker å være i skogen, og jeg var mer opptatt av å løpe tur for å komme meg langt av gårde enn tiden på 5 km. Og det har virkelig tatt tid. Jeg kom raskt fra utrent til under 25 min. på 5 km, men å klare 10 km i strekk, det var det verre med. Jeg har lyst til å klare halvmaraton, og jeg har lyst til å løpe lange turer i skogen. Men der kjennes det som jeg må jobbe mot naturen. 

Anonymkode: 5f780...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.8.2024 den 11.02):

Jeg tror ikke du har forstått poenget med å løpe sakte? Poenget med de øktene hvor man løper sakte er å jobbe med å herde beina for løping og dermed øke kapasiteten til å løpe uten å pådra seg belastningsskader. For folk som løper 3 ganger i uken er en slik sakte langtur utrolig viktig for å bygge opp volum uten å belaste for mye. Når man begynner med disse øktene er det normalt å løpe svært sakte, og de fleste har lav terskel for å gå i motbakker, selv de minste bakker. 

Har aldri vært bordi en løpetrener som ikke har hatt en slik økt, sammen med en intervall og en tempoøkt rundt terskel som bærebjelke i et treningsopplegg. 

Jo, men om man løper så lite, og så sakte, at man må holde gå-fart (og ikke rask gå-fart engang), da trenger man ikke "easy runs". 

Det er først hensiktsmessig når man er på et høyere nivå, og "rolig jogg" faktisk er "rolig jogg", ikke søndagstur med bestemor. Frem til det bør man heller godta at pulsen blir høyere når man først er ute og trener - det er ikke akkurat sånn at man balanserer på en knivsegg belastningsmessig om man løper tre ganger i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...