Gå til innhold

First price melk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Halv liter melk koster ca 12kr. Myndighetene anbefaler jo 3 porsjoner melkeprodukter hver dag, så det er ikke så dyrt.

Anonymkode: 6c1f2...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Halv liter melk koster ca 12kr. Myndighetene anbefaler jo 3 porsjoner melkeprodukter hver dag, så det er ikke så dyrt.

Anonymkode: 6c1f2...8cc

Ikke dyrt? Dobbelt så dyrt som i Sverige. Tenk deg en familie med flere barn og tenåringer. Blir faktisk veldig dyrt. 

Anonymkode: 4cb8a...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 7.10):

Hvorfor finnes det ikke et billigere alternativ for melk, cottage cheese og yoghurt? Jeg vil ha first price melk. Jeg forstår det på en måte, men på en annen måte så er melk blitt så dyrt. Jeg har måttet velge mellom melk eller cottage cheese. Og ost det unner jeg meg ikke hver måned, og jeg elsker ost og melk. Mitt favoritt pålegg er gulost med paprika. 
 

Jeg regner med det har med bøndene å gjøre, men norsk melk er alt for dyrt. 
 

Savner ikke dere first price, meieri produkter? 
 

 

Anonymkode: b908f...1ab

First price melk kan du lage selv, bare fyll på med vann så får du 2 liter ut av 1. 

Anonymkode: 36f58...ca8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Halv liter melk koster ca 12kr. Myndighetene anbefaler jo 3 porsjoner melkeprodukter hver dag, så det er ikke så dyrt.

Anonymkode: 6c1f2...8cc

Det er fordi de skal tjene penger. Det er ingen voksne dyr som blir ammet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 20.8.2024 den 8.26):

 

Vel, Tine er selskapet som henter melka, foredler råvaren og fungerer som markedsregulator. Selskapet omsetter for rundt 30 milliarder i året, og ga eierne (bøndene) over én milliard i utbytte for 2023. TINE etterbetaler en milliard kroner til 8000 melkebønder i hele landet | TINE Medlem

Så joda, bøndene får penger, men dette er kapitalinntekt, ikke næringsinntekt, så det synes ikke på regnskapet til stakkars bonden. 

Den milliarden er inntekter på toppen av betalingen de fikk for melka. Man må bare se på hele regnskapet til en bonde før man kan gjøre seg opp en mening om lønna er god eller ikke.  

Her er en link til annen kilde: Tine med utbetalingsrekord. Denne garden får 450.000 kroner – E24

Det er feil at etterbetaling er kapitalinntekt, dette skal føres som virksomhetsinntekt, (unntatt Glommen Skog som er rare, (jeg har en teori om at Glommen skog gir feil info til sine leverandører) 

Så når Tine etterbetaler 1 mrd så skal dette absolutt synes i regnskapet til bonden.  Den eneste forskjellen er at inntekten kommer året etter, og at den er usikker (altså at den kun utdeles av overskudd i år Tine har overskudd, og Tine trenger ikke dele ut hele overskuddet)

Det kan vel sies at bøndene forventer å få noe etterbetaling, så prisen bonden får for melk er i utgangspunktet litt lav. 

For min del så har jeg ingen respekt for Tine etter at de startet med produksjon av Jarlsberg i Irland, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...