Gå til innhold

Hvordan tolker dere denne eksamensoppgaven i regning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker dere at hver elev skal jobbe 65 timer, eller at de skal dele på de timene? Dette var vår eksamensoppgave på studiet. Sensorene innså ikke før innlevering at det kunne tolkes på to måter, og måtte derfor godkjenne begge som akseptable svar.

image.png

Anonymkode: 7bc19...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne kan ikke tolkes på to måter. «DE skal jobbe 65 timer totalt». Ikke «hver elev skal jobbe 65 timer totalt». Skjønner at en mattelærer kan gå i fella og tenke at dette kan tolkes ulikt, men for meg som er norsklærer er det udiskutabelt. 

Anonymkode: 264b6...fe1

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står ingenting om at de skal jobbe 65 timer totalt på de 3. 

Anonymkode: d69fd...d55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Denne kan ikke tolkes på to måter. «DE skal jobbe 65 timer totalt». Ikke «hver elev skal jobbe 65 timer totalt». Skjønner at en mattelærer kan gå i fella og tenke at dette kan tolkes ulikt, men for meg som er norsklærer er det udiskutabelt. 

sensorene så for seg at hver elev skulle jobbe 65 timer. Jeg tolket det som om de skulle dele på det timene, det tror jeg halvparten av klassen også tenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tolker det som at de 65 timene skal deles. Det står jo TOTALT. 

Anonymkode: 10e26...81f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det ikke stått «totalt» etter «de skal jobbe 65 timer» kunne det også vært rom for tolkning, men det gjør det ikke. Hilsen norsklæreren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tolker som de 65 timene ska deles på de 3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sensorene så for seg at hver elev skulle jobbe 65 timer. Jeg tolket det som om de skulle dele på det timene, det tror jeg halvparten av klassen også tenkte.

Jeg ville også tenkt at timene skal deles.

Endret av powerpuffen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det rare opp i det hele her, er at flere sensorer går sammen om å lage en eksamensoppgave. Ingen har tenkt på at studenter kan komme til å tolke det som om at de skal dele på de timene.  Er det noe de har laget helt selv, eller kan oppgaven ha vært oversatt fra et annet språk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare opp i det hele her, er at flere sensorer går sammen om å lage en eksamensoppgave. Ingen har tenkt på at studenter kan komme til å tolke det som om at de skal dele på de timene.  Er det noe de har laget helt selv, eller kan oppgaven ha vært oversatt fra et annet språk?

Godt poeng. Studentene bør iallfall ikke få trekk når det er åpent for tolkning, så lenge de har gjort klart for seg i oppgaven hvordan de har tenkt og gått ut i fra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja her var det slapt arbeid av dem. Med enkle grep kunne de unngått dette. Feks slengt inn "hver elev skal jobbe 65 timer" eller no slik.

Jeg hadde tolket det som at de skulle jobbe 65 timer - fordel timene mellom elevene. Grunnet at de brukte totalt.

Anonymkode: 80e63...a6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja her var det slapt arbeid av dem. Med enkle grep kunne de unngått dette. Feks slengt inn "hver elev skal jobbe 65 timer" eller no slik.

Jeg hadde tolket det som at de skulle jobbe 65 timer - fordel timene mellom elevene. Grunnet at de brukte totalt.

Anonymkode: 80e63...a6f

en medstudent tolket det som om hver elev skulle jobbe 65 timer. Grunnen var at det sto at de skulle sette sammen timeplanen sin selv. Det tenkte hun indikerte at de ikke skulle dele. Vi fikk A begge to, med to ulike tolkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
powerpuffen skrev (9 minutter siden):

Godt poeng. Studentene bør iallfall ikke få trekk når det er åpent for tolkning, så lenge de har gjort klart for seg i oppgaven hvordan de har tenkt og gått ut i fra det. 

De måtte akseptere begge tolkninger og at det ikke skulle veie positivt eller negativt uansett hvordan tolket ordlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo soleklart at hver elev skal jobbe 65 timer, siden 65 delt på 3 for det første blir et veldig lavt antall timer og for det andre går det heller ikke opp på en fornuftig måte. 21,6666...

Men i seg selv er jo ikke dette så voldsomt viktig i denne oppgaven siden det jo er pedagogikken og didaktikken som er det viktige.

Anonymkode: 78866...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo soleklart at hver elev skal jobbe 65 timer, siden 65 delt på 3 for det første blir et veldig lavt antall timer og for det andre går det heller ikke opp på en fornuftig måte. 21,6666...

Men i seg selv er jo ikke dette så voldsomt viktig i denne oppgaven siden det jo er pedagogikken og didaktikken som er det viktige.

Anonymkode: 78866...c42

det står ingenting om at timene skulle være rettferdig fordelt.  jeg delte det mellom dem, hvor én måtte gi avkall på en vakt for at det skulle gå opp i opp.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

de ska jobbe totalt, altså til sammen. Det står ingenting om fordelingsnøkkel, men totalt timeantall på alle 3 skal være 65 timer til sammen. 

Denne kan faktisk ikke tolkes på andre måter, norskfaglig sett.

Anonymkode: 5b934...30a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener det er åpenbart at de tre tilsammen skal jobbe 65 timer TOTALT.  Hvorfor står det ellers "totalt", hvis det meningen er "De skal jobbe maksimalt 65 timer hver." og.... "hvilke mulige sammensetninger av skift de kan ha for at det skal gå akkurat opp i 65.

DE, ikke" den enkelte". 

Anonymkode: 6a519...7a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stykker jobber 5*3 timer + 1*7 timer

Én jobber 3*7 timer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (9 minutter siden):

To stykker jobber 5*3 timer + 1*7 timer

Én jobber 3*7 timer

Det var slike løsninger jeg brukte.  For de som valgte at hver og en skulle jobbe 65 timer, så ble også skiftordningene ulike .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...