Gå til innhold

Når sminke blir et problem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en jente som starter på ungdomsskolen nå. Sminke har hittil ikke vært et problem, fordi hun har klart å holde det ganske "naturlig". Men nå rett før skolestart, snudde det totalt. Det er mange lag, det glitrer og øyebrynene er helt på ville veier. Det jeg vil kalle for "festsminke", kaller hun hverdagssminke. 

Idag skulle vi på et møte, og jeg sa fra før vi dro at "det er for mye, du må tone det ned litt". Hun reagerte med sinne og gikk i forveien. Etterpå prøvde jeg å snakke om dette å "være seg selv" "være naturlig på skole/jobb", "bare fordi alle andre gjør en ting, betyr ikke at det er bra/fint", etc. Hun svarte "jeg er meg selv, dette er meg", og at "alle andre sminker seg sånn også, det er bare du som er streng". Jeg forklarte at jeg kun kan ta ansvar for henne, ikke "alle andre".

Hvordan går jeg frem her, uten å såre henne og hennes utseende?

Anonymkode: 6345a...125

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har en jente som starter på ungdomsskolen nå. Sminke har hittil ikke vært et problem, fordi hun har klart å holde det ganske "naturlig". Men nå rett før skolestart, snudde det totalt. Det er mange lag, det glitrer og øyebrynene er helt på ville veier. Det jeg vil kalle for "festsminke", kaller hun hverdagssminke. 

Idag skulle vi på et møte, og jeg sa fra før vi dro at "det er for mye, du må tone det ned litt". Hun reagerte med sinne og gikk i forveien. Etterpå prøvde jeg å snakke om dette å "være seg selv" "være naturlig på skole/jobb", "bare fordi alle andre gjør en ting, betyr ikke at det er bra/fint", etc. Hun svarte "jeg er meg selv, dette er meg", og at "alle andre sminker seg sånn også, det er bare du som er streng". Jeg forklarte at jeg kun kan ta ansvar for henne, ikke "alle andre".

Hvordan går jeg frem her, uten å såre henne og hennes utseende?

Anonymkode: 6345a...125

La henne prøve å feile.. De fleste av oss har vært der hvor vi kliner på og ser ut som troll. Ser med grøss og gru tilbake på bilder av meg selv i den alderen 😂 

• Liker 24
  • Nyttig 3
Skrevet

Du lar henne gå som hun vil, passer på å ta masse bilder, og viser dem frem i bryllupet hennes. 😎

Anonymkode: 058ae...631

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Bedre at hun driter seg ut nå, enn på videregående. 

Anonymkode: 66bef...70a

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går over. Her har jeg ikke sagt noe. Kunne kanskje si at den foundation er litt mørk for deg. Men la meg borti noe annet. Og det gikk over. No bruker dem ikke noe sminke. Bare når dem skal på fest. Men det er meget nedtonet. Dem er 22 og 19 år no. 

Anonymkode: 9fd72...c27

• Liker 5
Skrevet

Jeg har en sønn på 28. Da han var tenåring, gikk alle jentene med alt for mørk foundation, og grusomme bryn 😃. Når jeg møter disse jentene til hverdags nå, så er de helt uten sminke 😃. Det går over 🙂

Anonymkode: 08611...8f4

• Liker 4
Skrevet

Det der er vanskelig.. Nå skal det sies, jeg tror ingen jenter faktisk tar skade av å høre at de burde tone ned sminken litt. Ting vi heller tar skade av er når noe vi ikke kan forandre, kritiseres. Så syns ikke du skal være redd for å si meningen din her. 

Noen her sier det går over, det stemmer ikke helt. Jeg gikk i klasse med ei på ungdomsskolen som ikke kunne å sminke seg. Brynene så helt syke ut. 15 år senere så gjør de fortsatt det. Hun er nok fornøyd med seg selv og liker det slik, noe som selvsagt er HELT greit, men de fleste syns ikke slike bryn ser bra ut. 

Dessverre må vi prøve og feile i ungdomsårene. Hun finner nok ut av det til slutt. :) 

Anonymkode: 01db1...0ea

• Liker 2
Skrevet

Skjønner at det er nye tider. Da jeg var tenåring (i forrige årtusen) fikk jeg ikke begynne med sminke før jeg var 14, og da kun bittelitt mascara. Det er faktisk DU som bestemmer. Ja, det går over. Men dattera di er fortsatt et barn, og det er du som bestemmer rundt sminke og klær. Og et sted må jo grensen gå. Hva hvis hun vil gå med bar mage, skjørt som såvidt dekker rumpa og stiletter på skolen fordi «alle de andre» gjør det?

Anonymkode: 45574...af6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mens mine døtre, tenåringer på tidlig 2000 tallet var stort sett oransje i fjeset 😅

De skilte seg ikke særlig ut, siden de fleste var oransje på den tiden 😂

Nå, 20 år senere, er de nesten uten sminke hele gjengen. 

Anonymkode: 350a3...ca9

• Liker 8
Skrevet

Har en venninne med tre døtre. Og grøss og gru, så vanskelig det har vært å ikke si noe når hun har vist familiebilder fra turer etc. Spesielt øyenbrynene tok helt av i perioder på et par av de ungdommene... Kullsvarte, feite opptegna øyenbryn til helt lyseblondt hår (naturlig blonde) så ikke ut i måneskinn. På bilder tatt på avstand, så man ikke ansiktstrekkene deres pga avstanden, men øyenbryna sto der klart og tydelig, tvers over fjeset som to svære svarte sommerfugllarver, en over hvert øye.

De har heldigvis kommet på bedre tanker nå som de er blitt litt eldre, selv om yngste enda kan ta i litt med de bryna sine...

Jeg tror du bare må la det gå sin gang. Å rette på sminketrenden som er nå nytter ikke. De gjør som TikTok og venninnene gjør. De kommer over det. Pass på å ta mange bilder, så har du til senere... 😂

• Liker 7
Skrevet

Hvorfor er det din smak som er riktig og ikke hennes? La henne få holde på, hun må få prøve og feile litt før hun lander på sin stil. Det er ikke som om vår generasjon så noe bedre ut da vi var på samme alder. Vi var akkurat like opptatt av å se ut som alle andre og hadde våre særegenheter som vi fniser av nå i voksen alder. Husk at det er hennes ansikt, ikke ditt. :) 

• Liker 10
Skrevet

Hun har jo rett, hun er seg selv og kanskje tar man litt ekstra i når mor poengterer alt dette "naturlige"...

Jeg gjorde iallefall det, og var 13 år i 1987. Da sminket jeg meg til Miss World nivå, og stylet luggen med sukkervann. Moren min var på gråten og sa stadig at jeg var "jo så utrooolig vakker helt naturlig uten all den malingen!". Så da dro jeg på enda mer.

Og så tonet jeg det etterhvert ned i takt med at jeg fant meg selv. Livet er en prosess.

Og husk at dere er tross alt to ulike personer også, meget mulig hun har en annen smak enn du selv. 

Anonymkode: 82142...700

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan si at det er for mye etter DIN smak, at du syns det passer bedre til fest. At du forstår at hun liker det annerledes og har en annen smak og stil enn deg. Og at hun er fin uten, men også MED sminken. At det ikke er viktig. Og så lar du henne gjøre som hun vil, og sier din mening når du blir bedt om den. 

Anonymkode: 68627...99f

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok en tykk strek med eyeliner rundt hele øyet og så ikke ut på den alderen. Det var helt ufarlig og gikk over med de fleste 

Anonymkode: 1bd40...0bc

• Liker 3
Skrevet

Dette er en kamp jeg aldri hadde orket å ta. Brukte selv mye mer sminke som tenåring enn jeg gjør nå. Det er nok ganske normalt og en ganske uskyldig ting å eksperimentere med. Jeg ville ikke brydd meg om min mor mente jeg hadde for mye sminke men viss hun nevnte at akkurat den foundation fargen ikke matchet hudtone min eller at den nye sminken jeg hadde kjøpt ikke satt like fint på huden som den gamle hadde jeg tatt det til meg. Du vinner mer på å spille på lag enn å stadig være i "krig".

Jeg er ikke alltid enig med egen tenåring sine ideer for å utrykke egen stil men jeg lar tenåringen ha et stort spillerom før jeg blander meg inn. Reglene handler f.eks om klær etter vær. Det vil si at joggesko er uaktuelt i minus 10 grader å snø men tenåringen står fritt til å velge hva slags vintersko han vil ha.

Vi har neglelakk som den store tingen og det er ikke akseptert på menn i flere land. Så gjør hva du vil i Norge men på ferie setter jeg ned foten og sier at knall rosa negler er uaktuelt i det og det landet. Svart eller ingenting. Kjør på med hva du vil i Norge. Dette ender ikke i krangling da jeg ellers ikke legger meg opp i fargevalg og tenåringen er såpass verdensvant at han forstår hvorfor jeg sier nei.

Anonymkode: a0e06...535

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det har noe å si for deg? 

Anonymkode: b7d47...75c

• Liker 3
Skrevet

Du får vise henne den tiktoktrenden med "very demure, very mindful". 😄

Anonymkode: 736f4...571

• Liker 1
Skrevet
kjærring skrev (1 time siden):

La henne prøve å feile.. De fleste av oss har vært der hvor vi kliner på og ser ut som troll. Ser med grøss og gru tilbake på bilder av meg selv i den alderen 😂 

Dette! Og jeg spurte faktisk mamma når jeg kom over et bilde av meg om hvorfor i helsike hun hadde latt meg  gå ut av døra seende sånn ut og hennes svar var «tro meg jeg prøvde» 😂

Anonymkode: 7bc61...6dd

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Vel sånn fase hadde vi på 90 tallet... foundation som enten akkurat under halsen...sort over og under øyne...😂 Vi kom over det he he. La henne gå som hun vil....hun vil finne ut/ kjenne på det fort om dette er noe hun fortsetter med eller slutter 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hva som er problemet. Det er da bare sminke? 🤷‍♀️

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...