Gå til innhold

Offentlig skole vs privatskole

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har sjekket opp en del skoler i flere ulike kommuner, og ser at mange offentlige barneskoler har 400-600 elever. I flere klasser er det 25+ elever. 

Sønnen min er vant med en barnehage med kun 30 barn og er høysensitiv. Han har aldri vært spesielt glad i barnehagen heller og har aldri gått fulle dager. Er det vits i å gå på offentlig skole da? Hvilke private skoler på Østlandet anbefales? 😊

Vi har jo både montessori, internasjonale, steiner, kristne, osv. 😊 Hvilke private skoler har du hørt mye positivt om med små klasser?

Anonymkode: 246f8...5e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt barnet mitt på internasjonal skole. Liten klasse og tett oppfølging.  Veldig fornøyd på alle mulige måter.  Men dyrt da..... 

Montessori ville jeg ha vært forsiktig med, mange av disse skolene som har ekstremt høye mobbetall. 

Steiner kan bli litt vel sekt-aktig, men det er sikkert noen som ikke er det.

En menighets-skole ville jeg aldri ha valgt for mitt barn. Skolen blir, enten man vil eller ikke,  delt i to. De som har "den rette" troen og de som ikke har det.

Anonymkode: b9d27...d9c

• Liker 3
Skrevet

Vi har startet vår i privat nå (montessori), med videre barneskole og ungdomsskole! Vi har jo ingen egen erfaring enda, men hører ekstremt mye bra om det!

Anonymkode: c2fb0...3ee

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har hatt barnet mitt på internasjonal skole. Liten klasse og tett oppfølging.  Veldig fornøyd på alle mulige måter.  Men dyrt da..... 

Montessori ville jeg ha vært forsiktig med, mange av disse skolene som har ekstremt høye mobbetall. 

Steiner kan bli litt vel sekt-aktig, men det er sikkert noen som ikke er det.

En menighets-skole ville jeg aldri ha valgt for mitt barn. Skolen blir, enten man vil eller ikke,  delt i to. De som har "den rette" troen og de som ikke har det.

Anonymkode: b9d27...d9c

Har du link på disse mobbetallene?

Skrevet

Vi har tatt barna våre ut av steiner og inn på nærskolen. Sønnen vår var høysensitiv, senere utredet og diagnostisert som høytfungerende autist. Vi valgte steiner fordi vi trodde den skulle romme alle typer mennesker og ha små klasser som vi trodde ikke var så belastende for barnet vårt. Men vi tok feil. Barnet vårt ble stemplet av lærere som umulig og vanskelig. Han ble mobbet av medelever uten at det ble tatt tak i. Han ble kastet på gangen og skreket til av lærere når han ikke forsto eller ikke gjorde det han skulle. Det endte opp med skolevegring og mange timer med møter og oppfølging for å forsøke å få skolen til å forstå vårt barn. 
Midt i femte klasse bytta vi etter at han ble klemt rundt armen og skreket til av en vikar. Begeret hadde rent over og vi orket ikke mer. Nærskolen tok han så innmari godt imot. Det er en stor skole med nesten 600 elever, men de er så flinke til å dele opp trinnene slik så det ikke føles så uoversiktlig. Sønnen vår ble forstått på en helt ny måte og det var mye lettere å få den til å tilrettelegge for han. Han gikk fra å være «umulig å undervise» (sitat klasselærer på Steinerskolen) til å bli en systematisk og flink elev som kunne følge pensum på lik linje som de andre i klassen. Så mitt tips til deg er å ikke se på størrelsen alene. Det er kvaliteten som teller. 

Anonymkode: f2690...ec9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en ungdom i familien med asberger som går på privat skole "for at hun skulle få mindre klasse, bedre oversikt og tettere oppfølging". Hun har blitt plaget og mobbet av medelever alle år uten at skolen har klart å gjøre noe med det. Den tettere oppfølgingen består i at foreldrene må være med på utflukter og alle "spesialdager", hun blir tatt ut av undervisning og sitter alene med "selvstudie" på et grupperom, og fikk ikke lov å gå på Sfo fordi "hun var for krevende". 

Mitt barn som går på offentlig skole får veldig god og tett oppfølging. Hadde aldri valgt privat skole, hører veldig mange som faktisk har dårlig erfaring med det. (Og noen er selvsagt positive, og noen er nesten "sekt-positive')

Anonymkode: 2e556...05a

Skrevet

Vi har et barn med asperger, som er faglig sterk men sosialt mindre sterk. Pensum på den offentlige skolen er altfor lite utfordrende for de som tar ting lett, og vi har vært mange runder med oss selv når det gjelder dette med skole. Har kunne tenkt meg en mer klasseromsbasert skole med fokus på fag og læring, ikke åpne arealer-skolen med fokus på lek, som den offentlige skolen er. Det blir for kaotisk for mitt barn, som gledet seg veldig til å begynne på skolen for å lære ting, men ble veldig skuffet.

Vi har holdt på den offentlige skolen pga at det visstnok ikke er samme muligheter for tilrettelegging på privatskoler. Og for et barn som vårt betyr det noe at ungene i gata går på samme skole, at han "kjenner" dem, selv om han ikke er venner med dem.

Anonymkode: 518b8...b48

Skrevet

Her gikk mitt ene barn på montessori skole, og vi var veldig fornøyd. Men vi har en til i byen, og den har fått veldig mange klager. 

Så det er forskjell på privatskoler og. Det andre barnet mitt med autisme diagnose, har gått på vanlig skole, da de har bedre tilrettelagt. 

Anonymkode: 11c09...573

Skrevet

Har god erfaring med Steinerskolen her, men vi er ikke på Østlandet. Har/har hatt tre barn på skolen.

Liten klasse med tett oppfølging, og lærere som har vært veldig «på» når det har vært konflikter imellom elever.

Aldri opplevd noe sekt-aktig som noen foreslår, vet ikke hva det skulle være😂

Vet ikke om de er så enormt mye bedre enn andre skoler, men det har igjennom årene kommet nye barn til klassene som har hatt det vanskelig på offentlige skoler.

Tror mye er individbasert i de fleste skoler, og man kan være heldig eller uheldig med både lærere og medelever.

Anonymkode: 9575d...5dc

Skrevet

Hadde valgt CIS om det hadde vært i nærheten.

Har flere venner med barn på forskjellige steder i denne skolen- alle et veldig fornøyde.

Anonymkode: dc48e...88d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har du link på disse mobbetallene?

Her er mye av problemet med KG, at folk bare kan slenge ut påstander uten å begrunne dem. Alt som ikke følges av link til en pålitelig kilde må anses som løgn eller ryktespredning.

I tillegg er det interessant å være bekymret for høye mobbetall (hvis de nå eksisterer, noe jeg betviler). En skole som vedkjenner mobbing er også en skole som jobber aktivt for å forhindre det. Jeg ville vært mye mye mer bekymret for en skole som påstår de har ingen mobbing, for det er en skole som lyver og som gir blaffen i mobbetiltak. 

Anonymkode: a7016...6be

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet er typ skoleflink.. så internasjonal skole.. men som andre sier: det er dyrt

Anonymkode: 8b3ce...47b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...