Gå til innhold

ADHD tilrettelegging

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, hva slags tilrettelegging har deres adhd ungdom fått på skolen? Har tilretteleggingen fungert osv?

Anonymkode: bff32...fa5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss :satt bakers slik at det fikk oversikt , kunne ta små pauser, ekstra tid på prøver og fikk skriveprogram på pc , fikk lov å ha muntlige prøver

Anonymkode: 5160e...d17

• Liker 2
Skrevet

Hva slags problemer har barnet? Det varierer fra barn til barn.

Så lettere å gi riktige forslag om hvilke problemer er kjent

Anonymkode: 72584...8c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos oss :satt bakers slik at det fikk oversikt , kunne ta små pauser, ekstra tid på prøver og fikk skriveprogram på pc , fikk lov å ha muntlige prøver

Muntlige prøver tror jeg virkelig kan hjelpe. Hvordan fikk dere gjennom den tilretteleggingen der. Var det skolens forslag eller ba dere om dette?

Skrevet

Assistent i klasserommet som hadde som fokus å prøve å avverge situasjoner der han ble giret opp, men samtidig ikke "single him out", som han var den som den som trengte assistent i timene. De voksne prøvde å gi inntrykk av at assistenten var der litt for alle. Dersom det kokte litt i hodet hans ble han og en annen elev eller to tatt med ut av klasserommet, og satt på grupperom for å gjøre oppgavene der i stedet. Mindre forhold, færre folk, roligere miljø. Det fungerte mye, mye bedre. Han var og er en gløgg gutt, så han fikk med seg det som var viktig i undervisningen. Gjorde det fint på prøver. 

Hjemme trengte han konstant ledsager under lekser. Alltid. Fra første klasse og til han var ferdig med utdannelsen, faktisk. Ellers mistet han fokus og konsentrasjon. Måtte ha meg eller faren ved siden av seg til å geleide oppmerksomheten tilbake til bøkene hver gang han sporet av. Slitsomt å måtte sitte med lekser i så mange år etter at man trodde man var ferdig med den slags selv.. Men belønningen var at han gjorde det bra på skolen, tross alt.

Anonymkode: 2196c...fbd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva slags problemer har barnet? Det varierer fra barn til barn.

Så lettere å gi riktige forslag om hvilke problemer er kjent

Min sliter med konsentrasjon, sitte stille, få med seg beskjeder, huske beskjeder, ha oversikt, vite hvor tingene sine er, starte på nye oppgaver, komme i gang, tidsforståelse. Kan også bli svært oppslukt rundt egne interesser og da når mann ikke igjennom. Dagdrømmer osv

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min sliter med konsentrasjon, sitte stille, få med seg beskjeder, huske beskjeder, ha oversikt, vite hvor tingene sine er, starte på nye oppgaver, komme i gang, tidsforståelse. Kan også bli svært oppslukt rundt egne interesser og da når mann ikke igjennom. Dagdrømmer osv

Her er det jo mye som kan fungere.  Jeg falt mye ut og gikk i dagdrømming. På tavle undervisning. Derimot kunne jeg jobbe med oppgaver og fikk det jeg sto fast på godt forklart gikk det greit å finne fokus å jobbe med. 

Min sønn med også adhd. Har vekslet med å å enten sitte foerrst eller bakest på vindus rekka. Eller forrerst intill plassen til lærer. For da kunne lærer ta på han når det var noe viktig eller falt ut. Men så ble det jo et problem å ha alle bak seg. Og måtte da sitte bakerst på vindus rekka slik at det var full oversikt på hele klassen. Så han vekslet mellom foran og bak  i klasserommet  etter behov. 

-Ha oversikt. Der må dere velge noe. Dere kan få dobbelt opp med bøker. Slik at ikke bøkene blir gjenglemt. Nødvendiheter som blyant etc bør også ligge på skolen. Ett sted til alt. La det være kaos på det stedet. De har oversikt selv. 

Få steder å ha ting. Og der har han alt. En plass til skolebøker med en kurv med det han trenger på toppen.  Fast plass i gangen til yttertøy og sko. Er ikke så farlig om det ikke ser perfekt ut. Bare det er på rett sted. I tillegg anbefaler jeg papir han ser bøkene igjennom på. At alle er like er bare forvirrende. 

- noen finner konsentrasjon med musikk på ørene. Da flakker ikke blikket like lett ut i dag drømming.

- viktige beskjeder. Må gis dere. Men det er lettere om han tas på og får øyekontakt når beskjeder blir gitt. En godt skrevet lekseplan hjelper også dere på hjemmebane.  

- beskjeder bør også sendes til dere. Men de skal ikke slutte å prøve å gi han ansvaret for å huske det.  Her kan dere hjelpe til hjemme. Ikke fortell at dere har fått beskjed. Men spør har du fått noen beskjed han skal huske å gi. Da kan han kanskje huske det. Evnt er det noe å huske i norsk. Kan du spørre videre. Skulle du huske en beskjed i norsk. Husker han det. Gi ros. Det utløser endorfiner. Han er på endorfin jakt. Så da vil hjernen hans etterhvert kanskje huske bedre når det kommer noe positivt ut av det. 

Tavle undervisning kan være drepen. Han trenger kanskje bare korte beskjeder.  Jeg teengte å forstå mekanismen. Så lærere som ikke svarte på hvorfor ting ble sånn. Og bare sa det er bare sånn.  De mistet meg helt. 

Vær fornøyd med alt som blir gjort. Snakk litt om hvorfor ting ikke fungerte. Istedenfor å bli sint og oppgitt. På den måten får han sortert ting etterhvert.  

Kom på en ting til.  Læreren på vår skole hadde trafikk lys på alle fag , og orden og oppførsel.  

Hver mnd på barneskolen gikk hun igjennom fagene en og en. Hvorfor tror du denne er rød.  Hvordan kan den bli gul eller grønn. Hun sa altid hva som var blitt bedre.

På en stor vgs fikk jeg vite at barna fra den skolen var veldig bevisst på hva de var gode på og hva de kunne bli bedre på og hvordan. Det var ikke farlig for dem å si jeg gadd ikke. Så jeg må gidde mer. Dette fungerte veldig bra på mine to adhd barn. Fordi de husket godt trafikklysene sine

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for utfyllende svar🙂

Jeg har slitt med å få skolen til å også sende meg beskjeder om når det er prøver, innleveringer osv. I de fagene jeg får beskjed er jo karakterene gode mens der jeg ikke får beskjed så er karakterene lave kun fordi dette blir glemt. Skolen virker veldig motvillig til å gi meg som foresatt oversikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Muntlige prøver tror jeg virkelig kan hjelpe. Hvordan fikk dere gjennom den tilretteleggingen der. Var det skolens forslag eller ba dere om dette?

Vi hadde ppt inn. Og hadde tverfaglig møter med ppt lærer og skole. Og lege fra bup. Og så ble bestemt på disse møtene hva som var best osv

Skrevet

Vi hadde ppt inn. Og hadde tverfaglig møter med ppt lærer og skole. Og lege fra bup. Og så ble bestemt på disse møtene hva som var best osv

Ok det har ikke vi hatt eller fått tilbud om. Kanskje jeg skal be om det da jeg føler tilretteleggingen ikke er bra nokk.

Skrevet

Ok det har ikke vi hatt eller fått tilbud om. Kanskje jeg skal be om det da jeg føler tilretteleggingen ikke er bra nokk.

Du kan be at ppt ska inn. Her så kom ppt inn med en gang barne fikk diagnosen siden de ofte slett faglig. Slik at spesped osv kom også inn

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du kan be at ppt ska inn. Her så kom ppt inn med en gang barne fikk diagnosen siden de ofte slett faglig. Slik at spesped osv kom også inn

Takk🙂

Skrevet

Angående problemer med å sitte rolig, så finnes det spesielle puter man kan søke om å få, hvor man må jobbe med balansen hele tiden, noe som kan gjøre det lettere å sitte i ro. Nevøen min fikk en sånn. 

Jeg sliter med det samme, og når jeg har hjemmekontor sitter jeg enten på en gymball og jumser for meg selv, eller så går jeg på walkingpad under kontorpulten. Å få hev/senk-pult og kontormølle på skolen er nok *ørlite* granne urealistisk, da 😛 Og en ball kan fort bli for "gøy" for medelevene til at han får ha den i fred. Men en sånn pute kan man altså få. Og ball anbefales om han sliter med å sitte i ro når han gjør lekser hjemme. 

Anonymkode: cb67b...ef1

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Angående problemer med å sitte rolig, så finnes det spesielle puter man kan søke om å få, hvor man må jobbe med balansen hele tiden, noe som kan gjøre det lettere å sitte i ro. Nevøen min fikk en sånn. 

Jeg sliter med det samme, og når jeg har hjemmekontor sitter jeg enten på en gymball og jumser for meg selv, eller så går jeg på walkingpad under kontorpulten. Å få hev/senk-pult og kontormølle på skolen er nok *ørlite* granne urealistisk, da 😛 Og en ball kan fort bli for "gøy" for medelevene til at han får ha den i fred. Men en sånn pute kan man altså få. Og ball anbefales om han sliter med å sitte i ro når han gjør lekser hjemme. 

Anonymkode: cb67b...ef1

Sånn pute har vi faktisk. Aldri tenkt over at den kan være nyttig for adhd.

Skrevet

Bruk nedtelling på ting, som «lese i ti minutter med timer», spille i fem minutter..etc

Anonymkode: 62958...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...