AnonymBruker Skrevet 19. august #1 Del Skrevet 19. august Flere av dere mener vi bare skal kjøpe feks juleribba fra gårder hvor grisene har hatt "et godt liv" og løpt fritt. Og at alle skal ha sin egen kjøkkenhage. Vi er noe sånt som 7 milliarder mennesker på jorda, som skal ha mat. Tror dere det er mulig å fø alle med kun produksjon på små gårder med god plass? Eller skal vi være de priviligerte, som setter helt andre standarder enn resten av verden? Det samme med produksjon av annet kjøtt og grønsaker. Selv her i Europa ser vi enorme gårder og slakterier som driver kjempestort. Ogsa gigantisk drivhus. Og vi finner enda større i USA og Kina. Likevel er folk hysteriske her.. Vanskelig å forstå.. Anonymkode: 235f7...8e9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august #2 Del Skrevet 19. august (endret) Det blir vanskelig å gjennomføre at alt kjøtt kommer fra småskalaprodusenter. Men man må gjøre så godt en kan. Først og fremst for dyrevelferden skyld, men også fordi kjøttet smaker mye bedre fra dyr som har det bra. Det er flere måter å komme til mål. En måte er rett og slett å spise mindre. Dernest spise mindre kjøtt. Leser i tråder her inne at enkelte spiser 400g kjøttdeig hver når de har taco og biffer på 400 gram. Det er galskap etter min mening. Jeg et mann på rundt 95 kg som trener en del, og selv jeg har ikke behov for så mye kjøtt. Det er heller ikke umulig. I India er det en halv milliard mennesker som ikke spiser kjøtt. Endret 19. august av Brunello 17 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 19. august #3 Del Skrevet 19. august Dessverre er det umulig å fø alle mennesker på jorda slik du sier på den måten grønnsaker dyrkes og dyr drives nå. Men dersom alle hadde vist interesse for å kjøpe kun det som ikke var gift sprøytet og dyr som ble behandlet pent, hadde det vært mye mer småbruk og mange flere som ville drive med både dyrking og ha gårdsdyr. Da hadde det ikke nyttet med de store kjedene og storprodusentene som kan selge kvikt og billig som vinner. Jorda har massevis av mat og ressurser som kunne fø hele verden. Det er ikke mengden mat som er problemet. Men hvordan vi forvalter den. 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #4 Del Skrevet 19. august Er det noen som sier at ALLE må kjøpe BARE slikt kjøtt? Det er selvsagt ikke mulig at alle skal gjøre det. Men de fleste her i landet kan gjøre det i alle fall deler av tiden, og det er vel bra? Anonymkode: 08c15...12c 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #5 Del Skrevet 19. august Folk spiser jo ekstremt med kjøtt! Da mine besteforeldre var unge spiste de kun ferskt kjøtt i november og desember. Så hadde de litt saltet/tørket kjøtt gjennom året, men ikke hver uke og langt fra hver dag som i dag. Folk i dag, spesielt i vesten, har fått ekstreme krav. Kjøtt til middag flere dager i uken holder ikke, det skal være kjøtt til frokost og lunsj også. Hadde alle i vesten holdt seg til moderate mengder kjøtt, hadde vi ikke hatt behov for disse enorme gårdene. Og kjøttproduksjon er mye mindre arealeffektivt enn planteproduksjon, så verden hadde fått mer mat om flere kuttet unødvendig kjøtt. Vi kjøper en gris fra en lokal bonde i året. Da har hele familien hele året. Kjøttet må «rasjoneres» for å vare et år, men det finnes da mye annet man kan spise 😊 Anonymkode: 8d804...251 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #6 Del Skrevet 19. august Ta det med ro! Det finns alltid finns masse folk som påstår at de ikke har tid å lage mat fra bunnen, ikke har råd å kjøpe småscala osv. Anonymkode: c8c38...df7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #7 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Flere av dere mener vi bare skal kjøpe feks juleribba fra gårder hvor grisene har hatt "et godt liv" og løpt fritt. Og at alle skal ha sin egen kjøkkenhage. Vi er noe sånt som 7 milliarder mennesker på jorda, som skal ha mat. Tror dere det er mulig å fø alle med kun produksjon på små gårder med god plass? Eller skal vi være de priviligerte, som setter helt andre standarder enn resten av verden? Det samme med produksjon av annet kjøtt og grønsaker. Selv her i Europa ser vi enorme gårder og slakterier som driver kjempestort. Ogsa gigantisk drivhus. Og vi finner enda større i USA og Kina. Likevel er folk hysteriske her.. Vanskelig å forstå.. Anonymkode: 235f7...8e9 Det er ikke mulig for alle å bare handle lokalt og økologisk. Både i forhold til tilgjengelighet, men også økonomi. Men vi (i Norge), kan fint handle mer fra slike produsenter. Og kanskje det kunne ført til at industrien kommer med flere økologiske alternativer, hvor også dyrevern har et større fokus. For juleribbe fra Gilde, det kommer jeg garantert aldri til å kjøpe. Hvordan kjøttproduksjon og tilgjengelighet av råvarer foregår i utlandet, klarer ikke jeg forholde meg til. Jeg bor i Norge, det er her jeg for det meste kjøper mat. Hvis du syns det er vanskelig å forstå at mange prioriterer dyrevern, helse, og miljø når man først skal spise dyr, så er det i seg selv vanskelig for meg å forstå Anonymkode: c61e8...a6a 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #8 Del Skrevet 19. august Brunello skrev (54 minutter siden): Det blir vanskelig å gjennomføre at alt kjøtt kommer fra småskalaprodusenter. Men man må gjøre så godt en kan. Først og fremst for dyrevelferden skyld, men også fordi kjøttet smaker mye bedre fra dyr som har det bra. Det er flere måter å komme til mål. En måte er rett og slett å spise mindre. Dernest spise mindre kjøtt. Leser i tråder her inne at enkelte spiser 400g kjøttdeig hver når de har taco og biffer på 400 gram. Det er galskap etter min mening. Jeg et mann på rundt 95 kg som trener en del, og selv jeg har ikke behov for så mye kjøtt. Det er heller ikke umulig. I India er det en halv milliard mennesker som ikke spiser kjøtt. I India har vi også masse ekstremfattigdom, akutt mangel på rent vann og slummer. Anonymkode: a7957...bd2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #9 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere av dere mener vi bare skal kjøpe feks juleribba fra gårder hvor grisene har hatt "et godt liv" og løpt fritt. Og at alle skal ha sin egen kjøkkenhage. Vi er noe sånt som 7 milliarder mennesker på jorda, som skal ha mat. Tror dere det er mulig å fø alle med kun produksjon på små gårder med god plass? Eller skal vi være de priviligerte, som setter helt andre standarder enn resten av verden? Det samme med produksjon av annet kjøtt og grønsaker. Selv her i Europa ser vi enorme gårder og slakterier som driver kjempestort. Ogsa gigantisk drivhus. Og vi finner enda større i USA og Kina. Likevel er folk hysteriske her.. Vanskelig å forstå.. Anonymkode: 235f7...8e9 Med slike argumenter er absolutt ingenting vits, da det alltid vil være noen som gjør det annerledes.. Selvfølgelig skal vi som har råd ta velferden til dyra vi spiser på alvor. Nei, ikke alle er så privilegerte at de kan det. Selv ikke her. Jeg vil selvfølgelig ikke bidra til dyreplageri når jeg kan la være. Spørsmålet mitt er: Hvorfor vil ikke du? Hvorfor er det viktig for deg at dyra skal lide, for ikke p bli stemplet som "hysterisk woke"? Anonymkode: f13a0...779 3 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drohatha Skrevet 19. august #10 Del Skrevet 19. august Gleder meg til laboratoriekjøtt kommer i storskala produksjon. På lengre sikt så vil det være løsninga på mange av problemene ved dagens kjøttproduksjon. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august #11 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): I India har vi også masse ekstremfattigdom, akutt mangel på rent vann og slummer. Anonymkode: a7957...bd2 Jada, det er sant. Men se på vesten. Det er ofte de med dårligst råd som spiser mest kjøtt. De med best råd har et mer balansert kosthold med masse fisk og ferske grønnsaker. 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #12 Del Skrevet 19. august Brunello skrev (21 minutter siden): Jada, det er sant. Men se på vesten. Det er ofte de med dårligst råd som spiser mest kjøtt. De med best råd har et mer balansert kosthold med masse fisk og ferske grønnsaker. Nei, det er ikke de med dårligst råd som spiser mest kjøtt. De jeg kjenner med ekstremt dårlig råd, har ikke råd til kjøtt. Hvis du mener "kjøtt" som "pepperoni på FP pizza til 15 kroner", så er det ikke det som vanligvis menes med kjøtt som man skal kutte. Nå mener jeg rent kjøtt. Og det har de fattigste ikke råd til. Anonymkode: a7957...bd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august #13 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det er ikke de med dårligst råd som spiser mest kjøtt. De jeg kjenner med ekstremt dårlig råd, har ikke råd til kjøtt. Hvis du mener "kjøtt" som "pepperoni på FP pizza til 15 kroner", så er det ikke det som vanligvis menes med kjøtt som man skal kutte. Nå mener jeg rent kjøtt. Og det har de fattigste ikke råd til. Anonymkode: a7957...bd2 Kjøttdeig, pølser, koteletter og mye annet billig kjøtt. Kanskje ikke de med aller dårligst råd, men de i lavere inntektsgrupper. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #14 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, det er ikke de med dårligst råd som spiser mest kjøtt. De jeg kjenner med ekstremt dårlig råd, har ikke råd til kjøtt. Hvis du mener "kjøtt" som "pepperoni på FP pizza til 15 kroner", så er det ikke det som vanligvis menes med kjøtt som man skal kutte. Nå mener jeg rent kjøtt. Og det har de fattigste ikke råd til. Anonymkode: a7957...bd2 Min svigerfamilie er uføre alle sammen. Fikk helt sjokk første året jeg var sammen med samboer og vi dro på middag. Pølser, medisterkaker og sånne tynne hamburgere i frysedisken var ansett som helt normal middag. Grønnsaker var mangelvare, av og til smelte de til med en liten skål kokte fryste grønnsaker. Vi har servert fisk og vegetarretter når vi har invitert tilbake. Det er mat jeg er vant til fra min familie og min omgangskrets (ikke rike, men ikke lavinntekt) Dette er det vel ingen i svigerfamilien som har smakt på engang, de «liker ikke». Svigermor klager ofte på at hun ikke har råd til å spise seg mett. Samboer har prøvde å vise henne gode oppskrifter med bønner, linser eller kikerter. Det er ikke noe for henne. Hun bruker heller penger på pølser og karbonader, og lurer på hvorfor hun ikke blir mett. Pølser og bearbeidet kjøtt der kanskje billig ut på butikken, men det er jo billig av en grunn. Det finnes ikke næring i maten. Jeg er enig med Brunello, jeg har også observert at de i lavere inntektsgrupper bruker penger på «dritt»-kjøtt, mens mennesker med høyere sosioøkonomisk status bruker mindre penger på mat ved å bytte ut noe av kjøttet med grønnsaker, belgfrukter og fisk. Anonymkode: 8d804...251 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 19. august #15 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, det er ikke de med dårligst råd som spiser mest kjøtt. De jeg kjenner med ekstremt dårlig råd, har ikke råd til kjøtt. Hvis du mener "kjøtt" som "pepperoni på FP pizza til 15 kroner", så er det ikke det som vanligvis menes med kjøtt som man skal kutte. Nå mener jeg rent kjøtt. Og det har de fattigste ikke råd til. Anonymkode: a7957...bd2 Rent kjøtt er veldig dyrt. Det går mest i de rimeligste delene her, men så sitter det jo veldig masse god smak i fett og bein, 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 19. august #16 Del Skrevet 19. august (endret) Brunello skrev (3 timer siden): Kjøttdeig, pølser, koteletter og mye annet billig kjøtt. Kanskje ikke de med aller dårligst råd, men de i lavere inntektsgrupper. Jo da, men dette strekkes også ved å bruke i en stor lapskausgryte, suppe eller spedd ut til kjøttkaker, boller i frikasse, innbakt i deig, lage postei og annet. Med krydder, tradisjon og fantasi, kommer man langt med lite. jeg glemte å si at det hjelper jo lite hvis poteter, grønnsaker og tørre erter og bønner plutselig gjør noen prishopp på flere hundre prosent, noe vi fikk litt føling med nå i vår/sommer da potetprisene gikk i taket. Sellerirota har priset seg ut for lengst, men også løken har gjort et byks. Ja, nei - vi snakket vel om kjøttpriser… Noen som husker de boksene med Trondhjems turistproviant? Finnes ikke lenger i butikk, men mange savner denne «kjøttposteien» av erter, løk, kjøtt og flesk. Det har jeg funnet en oppskrift på nå, og skal lage i morgen. Endret 19. august av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #17 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Min svigerfamilie er uføre alle sammen. Fikk helt sjokk første året jeg var sammen med samboer og vi dro på middag. Pølser, medisterkaker og sånne tynne hamburgere i frysedisken var ansett som helt normal middag. Grønnsaker var mangelvare, av og til smelte de til med en liten skål kokte fryste grønnsaker. Vi har servert fisk og vegetarretter når vi har invitert tilbake. Det er mat jeg er vant til fra min familie og min omgangskrets (ikke rike, men ikke lavinntekt) Dette er det vel ingen i svigerfamilien som har smakt på engang, de «liker ikke». Svigermor klager ofte på at hun ikke har råd til å spise seg mett. Samboer har prøvde å vise henne gode oppskrifter med bønner, linser eller kikerter. Det er ikke noe for henne. Hun bruker heller penger på pølser og karbonader, og lurer på hvorfor hun ikke blir mett. Pølser og bearbeidet kjøtt der kanskje billig ut på butikken, men det er jo billig av en grunn. Det finnes ikke næring i maten. Jeg er enig med Brunello, jeg har også observert at de i lavere inntektsgrupper bruker penger på «dritt»-kjøtt, mens mennesker med høyere sosioøkonomisk status bruker mindre penger på mat ved å bytte ut noe av kjøttet med grønnsaker, belgfrukter og fisk. Anonymkode: 8d804...251 Din svigerfamile er faktisk veldig typisk norsk, og spiser typisk norsk hverdagsmat. Hvorfor kritisere dette? De fleste spiser jo dette? Men har lagt merke til at jo høyere utdannelse folk har, jo mere snobbete blir de. Også i matveien. Hvorfor tror du butikkene stadig har tilbud på pølser, koteletter og karbonader? Fordi dette er ting de trekker flest kunder på. Samme med kjøttdeig. REMA, Kiwi etc er mye reddere for å miste disse kundene, enn linsespiserne, fordi de er mange fler. Anonymkode: 235f7...8e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. august #18 Del Skrevet 19. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Din svigerfamile er faktisk veldig typisk norsk, og spiser typisk norsk hverdagsmat. Hvorfor kritisere dette? De fleste spiser jo dette? Men har lagt merke til at jo høyere utdannelse folk har, jo mere snobbete blir de. Også i matveien. Hvorfor tror du butikkene stadig har tilbud på pølser, koteletter og karbonader? Fordi dette er ting de trekker flest kunder på. Samme med kjøttdeig. REMA, Kiwi etc er mye reddere for å miste disse kundene, enn linsespiserne, fordi de er mange fler. Anonymkode: 235f7...8e9 Årsaken er selvsagt også at dette er den billigste maten. Butikkene taper mindre å selge noe billig med 40% avslag enn noe dyrt med samme avslag. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #19 Del Skrevet 19. august Men no er det ikke mat som er mangel i verden. Det er tilgang på mat. Vi produserer jo alt for mye mat. Derfor så mye som blir kastet. Og de e fattige land har ikke tilgang på maten. Så jo absolutt så går det an å produsere mat på en annen måte enn at dem skal stå i en liten båsen og ikke få lov til å bevege seg. Anonymkode: 295c3...e13 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august #20 Del Skrevet 19. august Brunello skrev (1 time siden): Kjøttdeig, pølser, koteletter og mye annet billig kjøtt. Kanskje ikke de med aller dårligst råd, men de i lavere inntektsgrupper. Jeg kjenner mange mennesker med høy lønn og høy utdanning, som spiser en del kjøtt - men da som rent kjøtt. Biff, rein, elg, kylling og lignende. Kjenner ingen i min omgangskrets som er veganere. Anonymkode: a7957...bd2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå