Gå til innhold

Lage kjellerstue om til to soverom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lurt å lage kjellerstue om til to soverom? Hvis jeg skal selge en gang? Nå er det to soverom på loftet, pluss loftstue, en i hovedetasje og vurderer nå to soverom istedenfor kjellerstue. 

Bor langt på landet så boligprisene er mye lavere enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: ab67f...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være greit med ekstra soverom i kjeller ja. Dere har stue og en loftstue, det burde holde. Folk vil heller ha flere soverom enn stuer.

Anonymkode: bde3b...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan være greit med ekstra soverom i kjeller ja. Dere har stue og en loftstue, det burde holde. Folk vil heller ha flere soverom enn stuer.

Det er det jeg tenker også er lurt. Når jeg skal selge. Kjekt å få mest for huset som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vet du sånn ca. hvor mye det koster å lage to soverom i kjellerstua? Det er to store vinduer pluss en dør der. Skjønner det er vanskelig å si altså. Eller om noen andre her vet? Eller har gjort det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare gjør det på lovlig vis, mtp rømningsvei, dagslys osv. Det kan være søknadspliktig, avhengig av hva kjellerstua er godkjent som fra før. 
Bedre med lovlig kjellerstue enn to ulovlige soverom, sånn mtp salg.

Anonymkode: ef53d...e44

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet du sånn ca. hvor mye det koster å lage to soverom i kjellerstua? Det er to store vinduer pluss en dør der. Skjønner det er vanskelig å si altså. Eller om noen andre her vet? Eller har gjort det selv?

Nei, det er vanskelig å si. Det kommer an på hvor mye dere kan gjøre selv og hvilke materialer dere velger. Strømmen må vel legges litt om også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare gjør det på lovlig vis, mtp rømningsvei, dagslys osv. Det kan være søknadspliktig, avhengig av hva kjellerstua er godkjent som fra før. 

Det er to store vinduer man kan krype ut av pluss en dør man kan åpne ut til hagen. Det er masse dagslys der. Vet ikke om kjellerstua er godkjent eller ikke men er ett gammelt hus fra 1950 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er vanskelig å si. Det kommer an på hvor mye dere kan gjøre selv og hvilke materialer dere velger. Strømmen må vel legges litt om også.

Hva er forskjellen mellom strøm til kjellerstue vs. strøm til soverom?

Jeg er ikke handyman selv så må sette alt bort til andre. Hva slags materialer er kjekke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Enig. Ikke-godkjente soverom (eller et hvilket som helst ikke-godkjent rom) kan ikke stå oppført som soverom i boligannonsen og er dermed veldig lite verdt når man skal selge. Veldig mange kjellerstuer, særlig i eldre hus, er ikke godkjente til varig opphold de heller og er i praksis en stor bod som noen bare på et tidspunkt innredet som kjellerstue. Dessverre er det mange meglere og selgere som synder her og skriver kjellerstue i annonsen og så tror kjøperne at de får veldig mye for pengene og så viser det seg i ettertid at veldig mye mindre av huset enn de trodde faktisk er godkjent til varig opphold. Her må man sjekke med kommunen hva rommene i boligen faktisk er godkjent for og om noen har søkt bruksendring tidligere. To ekstra (godkjente) soverom kan gi bra utslag i prisen, men gjør det riktig. :) 

Anonymkode: 520a7...850

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har dere bruk for selv? 

Hvis kjeller er godkjent for varig opphold, så kan det være like smart å notere i salgsannonsen at det er mulig gjøre om til flere soverom. Altså legge ved en "alternativ romløsning". 

Jeg ville f.eks foretrukket ett mindre soverom, og en større kjellerstue, fremfor to jevnt store soverom. Hadde det vært to jevnt store soverom der, så ville jeg mest sannsynlig måtte rive lettvegg og flytte den for å tilpasse til mitt bruk. Jobben med å sette opp en lettvegg i eksisterende rom er mye lettere enn å rive ned og flytte vegg. 
Jeg ville også heller hatt kjellerstue enn loftstue. 

Anonymkode: 930f0...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjort noe med dreneringen, isolasjon og ventilasjon i kjelleren?

Kjellere fra 50-tallet var beregnet for hobbyrom og lagring av ved, så luftkvalitet kan være så som så hvis ingenting er gjort. 

Dersom det er foret på innvendig på 80-tallet er det stor fare for mugg.

Anonymkode: 40e05...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foretrakk en større kjellerstue. Da vi kjøpte sist unngikk vi hus som hadde delt opp kjellerstua i soverom. Gå for det dere trenger selv.

Anonymkode: fac24...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...