Gå til innhold

Ved sykdom - må dere RINGE leder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Anonymkode: 6b3b5...5fd

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må ringe leder ja. Sist jeg hadde fravær var januar-22, da med synsforstyrrelser og lammelser så havnet på legevakten en dag. Ikke vært syk siden. 

Anonymkode: aa2c7...06e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte sende sms til leder, personalansvarlig og kollega. Sikkelig bra planlagt når vi var 6 stk på jobb totalt og 3 av de snakket ikke sammen 

Anonymkode: f7559...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde var helt normalt å ringe. En epost eller sms kan fort bli oversett og da står en der plutselig uten en kunne ja fått tak i en vikar hvis personen ringer

• Liker 22
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må ringe leder ja. Sist jeg hadde fravær var januar-22, da med synsforstyrrelser og lammelser så havnet på legevakten en dag. Ikke vært syk siden. 

Anonymkode: aa2c7...06e

Det var veldig relevant for spørsmålet. 

Anonymkode: be5c2...5a8

• Liker 36
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må ringe. 

Anonymkode: 3bc99...124

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel standard. Har vært sånn i alle jobber jeg har hatt.

Anonymkode: 5c49a...5b2

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber nå holder det med en sms eller e-post. Da jeg jobbet i butikk måtte man ringe, og sjefen maste gjerne om man ikke kunne komme likevel, om man kanskje kunne ta en vakt senere på dagen, om man kanskje ble frisk til dagen etter osv. Veldig slitsomt.

Men jeg syns i bunn og grunn ikke det er et problem at man må ringe om fravær, så lenge den i andre enden oppfører seg fint. Ofte haster det litt med å finne noen som kan ta vakten, og da er det bedre å ringe slik at den prosessen kan starte med en gang, og ikke når sjefen tilfeldigvis sjekker mobilen eller når kollegaen din plutselig innser at den er helt alene på avdelingen. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig høyt sykefravær i barnehage og grunn til å tro at det er mulighet å redusere fraværet. Det er helt vanlig å måtte ringe leder. Sånn er det på min arbeidsplass også. Ringe inn, ikke sms. Det er for å ha en dialog mellom leder og ansatt og for å høre om sykdom er arbeidsrelatert evt om man kan komme på jobb med tilrettelegging. Du burde være takknemlig for rettigheten du har ved å være syk og få lønn, ikke reagere på opplysningsplikten. 

Anonymkode: 581ab...220

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SKAL være litt ubehagelig å ringe inn syk. Det mener jeg helt oppriktig. Det skal være en terskel og ikke noe man tar lett på. Og det å plukke opp telefonen og måtte ordlegge seg er det minste man bør kunne gjøre. 

Anonymkode: d7cc4...f5e

• Liker 34
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe til avdelingen ved korttidsfravær, ikke til leder. Blir vi sykemeldt må vi ringe leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe leder ja i prinsippet og synest det er litt teit siden han kan være vanskelig å få tak i om morningen. Burde holde å sende sms og be leder ringe når han har mulighet.

Anonymkode: f1dbf...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17.11 skrev (2 minutter siden):

Der jeg jobber nå holder det med en sms eller e-post. Da jeg jobbet i butikk måtte man ringe, og sjefen maste gjerne om man ikke kunne komme likevel, om man kanskje kunne ta en vakt senere på dagen, om man kanskje ble frisk til dagen etter osv. Veldig slitsomt.

Restarbeidsevne blir spurt om her jeg jobber også ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jobber i barnehage, og om man er syk en morning så man altså RINGE inn til leder. Man kan ikke sende epost eller sms. Dette er fra øverste hold i en barnehagekjede så har ingenting med leder å gjøre.

Syntes det er så barnslig, som om folk blir mindre syk hvis de må ringe i istedet for å sende en melding. Føler det er en taktikk for at det skal være mer "skummelt" å ringe inn enn å sende melding - og da føles det som om vi er 14 år alle sammen. 

Hva kreves på din arbeidsplass?

Nå er det veldig vanlig at man ikke kan sende melding om at man er syk, man må ringe de fleste arbeidsplasser. Grunnen til at dere skal ringe leder er vel fordi de skal vite det tidlig nok. 

Hos oss ringer vi avdeling siden den uansett er bemannet døgnet rundt,ved sykmelding ko takter vi sjef 

Anonymkode: 5d052...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å ringe når jeg ikke kan komme på jobb, enten ved egen sykdom eller barns sykdom. Aldri, ikke en eneste gang har hun tatt telefonen når jeg har ringt! Ender derfor hver eneste gang opp med å si ifra om at jeg er hjemme, hvorfor jeg er hjemme og at leder kan ringe opp igjen hvis hun har noen spørsmål. Kleint

Anonymkode: 9e01a...da0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig å ringe det inn, men min avdelingsleder ber om at vi sender sms om vi melder inn sykdom om morgenen, siden hun ikke alltid kan ta telefonen da pga. egne barn og morgenrutiner. Men hun svarer kjapt på sms. 

Anonymkode: 80d88...89c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vår leder foretrekker mail eller sms. Vår forrige leder hadde lav tillit til ansatte både når det gjaldt dette og annet, da måtte vi ringe. Men vi har faktisk lavere sykefravær nå som vi får mer tillit. Litt som med hjemmekontor også. Forrige leder likte ikke det, og stolte ikke på at vi gjorde noe hjemme. Nå har vi det nesten helt fritt, og høyere produktivitet. 

Anonymkode: 5c548...ff7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ringe. Det er er tiltak knyttet til at tettere oppfølging av arbeidstaker som er syk fører til at veien for å komme tilbake på jobb ofte er kortere. Alternativt kan vi sende melding om det er tidlig på morgenen, sånn at sjefen ringer opp når han er på plass på kontoret. 

Anonymkode: c2fed...4c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det SKAL være litt ubehagelig å ringe inn syk. Det mener jeg helt oppriktig. Det skal være en terskel og ikke noe man tar lett på. Og det å plukke opp telefonen og måtte ordlegge seg er det minste man bør kunne gjøre. 

Anonymkode: d7cc4...f5e

Ja men man trenger ikke ordlegge seg eller forklare annet enn at man er syk. Trenger ikke vite årsak ! 

Anonymkode: 77d9f...230

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...