Gå til innhold

Israel innrømmer systematiske krigsforbrytelser

Vma

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (9 timer siden):

Det er smått surrealistisk å oppleve at et syn på Israel som var helt PK/mainstream og ble regnet som moderat for 20 år siden nå blir betegnet som «radikalisert».

Og det etter den største jødeslakten på denne siden av Shoa. 

Sier det igjen, verden er blitt snudd opp-ned, og har fått innsiden vrengt ut.

Nå var det vel først og fremst synet på palestinske barn ikke Israel, som ble kalt radikalt.

Uanset så endrer ofte den politiske situasjonen seg på noen ti år, det burde ikke være veldig overraskende. At mitøsten er omstrit er vel en av de få tingene som ikke har endret seg så mye, da det har vert stor uenighet om temaet (også i Norge) i MYE mer en 20 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

OconMissy skrev (18 timer siden):

For en tråd..

Ikke kan man sammenlikne Israel med motstanderen, de er tross alt terrorister.

Nå synes jeg du gjør deg vrang, man kan selfølgelig sammenligne Hamas og Israel. Jeg gjør det selv et par inleg over her, når jeg påpeker at Hamas er terorister mens Israel er en anerkjent stat.... 

Problemet oppstår når man leger listen for Israel til Hamas sit nivå. Sån som du gjør her:

Det er nesten ikke vits å snakke om Israels krigsforbrytelser enn så lenge Hamas og gjengen gjør alt de kan for å bryte så mange som mulig av dem selv. 

Det er "nesten ikke vits" å snake om hva en anerkjent og (noenlunde) demokratisk stat gjør, så lenge noen terorister gjør noe være. Vi trenger ikke bry oss med lovbrudd fra Israel så lenge teroister også bryter loven, men Israel er ikke terorister. Som en stat har de og skal ha høyere forventinger en det du viser de her. Det er ikke noe komplement til Israel å skulle lege listen så lavt! De kan være bedre en Hamas, de skal være bedre en Hamas og det er ikke greit å late som de er flinke bare fordi de er bedre en Hamas, det er nedsnaking av Israel!

Samtidig er Israel på linje med Hitler når det kommer til folkemord.

Hva mener du med dette? Er det noen som har sakt at Israel og Nazi Tyskland begår likke store folkemord? Eller mener du bare at Israel på lik linje med alle andre som begår eller anklages for folkemord blir assosiert med det første folkemordet? 

Vi kan heller ikke sammenlikne med andre konflikter.

Hvorfor kan vi ikke det? Har noen skrevet vi ikke kan det?

Jeg er ekstremt usikker på hva pro pal mener Israel burde og kan gjøre med det vanvittige problemet de står ovenfor!? 

I og med at denne tråden handler om krigsforbrytellsene, så tenker jeg at svarer er at de skal følge loverket (ikke begår krigsforbrytelser). Man trenger verken å være "pro Palestiner" eller radikal for å mene det tror jeg. 

Vi har sett det før, Israel har stengt Gaza inne, det skulle bare mangle at de bryter seg ut, voldtar, dreper og kidnapper sivile.

Dette er helt surrealistiske påstander du kommer med! Hvor har du dette fra?

Samtidig kritiseres Israel nettopp fordi de ikke hadde god nok sikkerhet ved grensen.

Det er jo helt vanlig at søkelyset blir satt på staten etter et teror angrep. Det var mye kritik og granskningen i Norge etter 22 juli også. Så jeg forstår veldig gått at mange Israelere er sinte over at sikkerheten ikke var bedre. 

Det er deres egen feil at de ble angrepet. De klarte jo ikke stoppe dem.

Igjen dette er absurde påstander!

Ja, 100% sikkert at det blir utført krigsforbrytelser blant enkelte som er soldater. Når har dette ikke vært et faktum?

Virker ikke som du har lest tråden, den handler om at Israelere har dokumentert systematiske krigsforbrytelser. Altså ikke enkelthendelser men en praksis inen for IDF. 

Selvfølgelig må dette begrenses og forsøkt stoppet og straffes. Men dette er et men i denne situasjonen. De kjemper på flere kanter mot gale terrorister direkte støttet av Iran (og sikkert mange fler). Tror ikke mange her forstår kompleksiteten i dette.

Vi må begrense krigsforbrytelser, MEN de kjemper på flere sider.... Jeg forstår jeg ikke hva du mener med MEN. Er det mindre viktig å følge loven om krigen ikke er "enkel"? Tror du det finnes mange enkle kriger uten noen kompleksitet? Loven skal følges, ingen MEN. Alle kriger og konflikter er komplekse, alle stater ønsker å beskyte sine egne soldater. Det betyr ikke at det er greit å bryte loven eller ofre sivile av den grun. Det er ikke noe MEN, det er Israels sit ansvar å sørge for at deres hær ikke begår kriminalitet.

Ja, hva med de 6 gislene som nettopp mottok et nakkeskudd hver? 

Vi er vel alle enige om at det er grusomt det som har skjed med gislene. Jeg synes dog ikke det er passende å skrive om dem under overskriften "israelske krigsforbrytelser".

Og hvis Israel er SÅ utrolig fæle i forhold til absolutt alle andre,

Hvorfor dette uvindelige behovet for å sammenligne med "alle andre"? Om jeg stjeler noe så er det ulovlig, det blir ikke mindre ulovlig fordi jeg sammenligner det med noen som har drept noen. Når Israel begår krigsforbrytelser så er det ulovlig, helt uavhengig av hva andre gjør.

så kan de kanskje likegjerne faktisk utføre et folkemord, ta over hele plassen og være ferdig med det. De ville i så fall spart endel israelske liv i så fall, og ville kun fortsatt å «utføre» folkemord, apartheid og jeg vet ikke hva.

Nei de kan ikke bare utføre folkemord og kolonisert helle Palestina, for det vil sette så og si alle Israelske liv I fare! Israel er I dag ikke i stand til å finansiere sin egen livstil og spesielt ikke sin egen sikkerhet. De er totalt avhengig av en støte fra omverden både økonomisk og militert. Krigsforbrytelsene og folkemord anklagene har sveket båndene til deres alierte allerede, og jeg er red for deres framtid om de ikke snur snart. Et så totalt selvmord på omdømme som Israel nå bedriver ville vær krise for en hver nasjon, men for en så uselvstendig stat som Israel er det direkte farlig.

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Pippi Lotta said:

Nei de kan ikke bare utføre folkemord og kolonisert helle Palestina, for det vil sette så og si alle Israelske liv I fare! Israel er I dag ikke i stand til å finansiere sin egen livstil og spesielt ikke sin egen sikkerhet. De er totalt avhengig av en støte fra omverden både økonomisk og militert. Krigsforbrytelsene og folkemord anklagene har sveket båndene til deres alierte allerede, og jeg er red for deres framtid om de ikke snur snart. Et så totalt selvmord på omdømme som Israel nå bedriver ville vær krise for en hver nasjon, men for en så uselvstendig stat som Israel er det direkte farlig.

100% prosent enig..

Mange glemmer at Israels krigføring per definisjon er en langt større trussel mot det Israelske folket enn det Hamas er. Man vet veldig godt at isolert sett er Israel mye sterkere enn  det Hamas og deres militante er.. USA verner Israel fra sanksjoner og involvering fra landene rundt, men hver gang det kjøres blodhevn på det Palestinske folk  som følger av det Hamas har gjort strekker den Israelske regjeringen strikken lenger forhold til hva som kunne utløst en storkrig i Midtøsten. Når denne strikken ryker er veldig vanskelig å vite, men en provokasjon stor nok kan få Iran til å involvere seg... Da må USA ta grep og vi vil se en konflikt bestående av flere parter med Atomvåpen.

Hamas er en terrororganisasjon i min bok ser man på metoder og historie... En av grunnene til at politiske ledere i verden har vært veldig forsiktige med å stemple dem som dette er at Israel selv har posisjonert dem som en frihets organisasjon for de undertrykkede i Gaza og avledet dem vekk fra hele "jihad"-konseptet.. Hamas vil alltid peke på de døde Palestinske barna og sivile rettferdiggjøre sin politiske standpunkt på hvorfor Israel er fienden og hva de gjør.. Dette er aldri gagnet Israel da vært eneste angrep eller politiske stunt fra Hamas skal straffes med drapet på uskyldige Palestinere vender flere Palestinere + verden i mot dem. Når Israel har så dårlig rykte pga. sin egen  krigføring har de ikke råd til at flere saker om krigsforbrytelser skal komme frem. 

4 hours ago, Pippi Lotta said:

Nå var det vel først og fremst synet på palestinske barn ikke Israel, som ble kalt radikalt.

Jepp.

Legger man frem beskyldninger om at mange barn er terrorister så bør man virkelig kunne sette et ordentlig bildet på hva mange betyr i denne konteksten. ( ved bruk av kilder). Ellers promoterer man en urettferdig fiendtliggjøring av en gruppe med barn og en rettferdiggjøring av en nedslaktning av disse.. Dette er veldig radikalt i min bok, og det at Ingen av Pro-Israel brukerne ikke engang prøver å tone ned dette i noen som helst grad understreker kun poenget mitt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 7.9.2024 den 8.43):

Nå synes jeg du gjør deg vrang, man kan selfølgelig sammenligne Hamas og Israel. Jeg gjør det selv et par inleg over her, når jeg påpeker at Hamas er terorister mens Israel er en anerkjent stat.... 

Problemet oppstår når man leger listen for Israel til Hamas sit nivå. Sån som du gjør her:

Det er "nesten ikke vits" å snake om hva en anerkjent og (noenlunde) demokratisk stat gjør, så lenge noen terorister gjør noe være. Vi trenger ikke bry oss med lovbrudd fra Israel så lenge teroister også bryter loven, men Israel er ikke terorister. Som en stat har de og skal ha høyere forventinger en det du viser de her. Det er ikke noe komplement til Israel å skulle lege listen så lavt! De kan være bedre en Hamas, de skal være bedre en Hamas og det er ikke greit å late som de er flinke bare fordi de er bedre en Hamas, det er nedsnaking av Israel!

Hva mener du med dette? Er det noen som har sakt at Israel og Nazi Tyskland begår likke store folkemord? Eller mener du bare at Israel på lik linje med alle andre som begår eller anklages for folkemord blir assosiert med det første folkemordet? 

Hvorfor kan vi ikke det? Har noen skrevet vi ikke kan det?

I og med at denne tråden handler om krigsforbrytellsene, så tenker jeg at svarer er at de skal følge loverket (ikke begår krigsforbrytelser). Man trenger verken å være "pro Palestiner" eller radikal for å mene det tror jeg. 

Dette er helt surrealistiske påstander du kommer med! Hvor har du dette fra?

Det er jo helt vanlig at søkelyset blir satt på staten etter et teror angrep. Det var mye kritik og granskningen i Norge etter 22 juli også. Så jeg forstår veldig gått at mange Israelere er sinte over at sikkerheten ikke var bedre. 

Igjen dette er absurde påstander!

Virker ikke som du har lest tråden, den handler om at Israelere har dokumentert systematiske krigsforbrytelser. Altså ikke enkelthendelser men en praksis inen for IDF. 

Vi må begrense krigsforbrytelser, MEN de kjemper på flere sider.... Jeg forstår jeg ikke hva du mener med MEN. Er det mindre viktig å følge loven om krigen ikke er "enkel"? Tror du det finnes mange enkle kriger uten noen kompleksitet? Loven skal følges, ingen MEN. Alle kriger og konflikter er komplekse, alle stater ønsker å beskyte sine egne soldater. Det betyr ikke at det er greit å bryte loven eller ofre sivile av den grun. Det er ikke noe MEN, det er Israels sit ansvar å sørge for at deres hær ikke begår kriminalitet.

Vi er vel alle enige om at det er grusomt det som har skjed med gislene. Jeg synes dog ikke det er passende å skrive om dem under overskriften "israelske krigsforbrytelser".

Hvorfor dette uvindelige behovet for å sammenligne med "alle andre"? Om jeg stjeler noe så er det ulovlig, det blir ikke mindre ulovlig fordi jeg sammenligner det med noen som har drept noen. Når Israel begår krigsforbrytelser så er det ulovlig, helt uavhengig av hva andre gjør.

Når du deler svaret mitt opp på denne måten mister du hele poenget.

Skal uansett forsøke å svare deg litt kort.

Det virker ikke helt å bli forstått at Israel kjemper kamper på flere sider mot faktiske terrorister. Dette er mennesker (om du vil) som har våte drømmer om å utføre så mye menneskerettighetsbrudd som overhodet mulig. Gang på gang og i enhver situasjon. Likevel ser vi jo at nettopp dette blir belønnet av F.eks Norge som nå anerkjenner dem som stat. Det siste du skriver er at Israel er totalt avhengige av andre for å «overleve», når sannheten er at det ikke stemmer, hvertfall ikke hvis du sammenlikner med Gaza spm virkelig er totalt avhengige av bistand. Bistand ikke minst til all den terroren de ufører.. Ser du selv at poenget ditt faller i grus?

Når da, på toppen av det hele, alle er mest opptatt av hva Israel gjør galt, og fullstendig urettmessig beskylder dem for de værste ting som folkemord. Ja da spiller det snart ingen rolle hva de finner på, vi har jo allerede «dømt» dem for alt dette. De kan jo likegjerne utføre folkemord da 🤷‍♀️

Når det kommer til sammenligning er det visst kun lov å sammenligne når du/dere vil det. Du avslører deg i ditt svar til meg. Jeg påstår først «Vi får heller ikke lov å sammenlikne med andre konflikter». Hvorpå du svarer:

«Hvorfor kan vi ikke det? Har noen skrevet vi ikke kan det?»

Så har du tatt dette utsagnet fra meg og svart med å spørre (kritisere) at jeg sammenlikner Israel med andre ..

OconMissy skrev (På 6.9.2024 den 13.56):

Her er ditt svar:

Hvorfor dette uvindelige behovet for å sammenligne med "alleandre"? Om jeg stjeler noe så er det ulovlig, det blir ikke mindre ulovlig fordi jeg sammenligner det med noen som har drept noen. Når Israel begår krigsforbrytelser så er det ulovlig, heltuavhengig av hva andre gjør.

For å svare deg på det du spør om kan jeg si at for min del har det ekstremt mye å si hva slags ulovlighet der er snakk om. Jeg syntes det er mye verre om du skulle ha drept noen for eksempel. Og skulle du være en seriemorder så syntes jeg dette er verre igjen.

Kan man for eksempel kalle det folkemord, hvis du drepte naboen din i en krangel om tomtegrensa? 
Jeg mener et klart og rungende nei. Derfor må man også sammenligne med andre situasjoner for å finne korrekt betegnelse og riktig straff for ulike scenarioer. Hvis du har stjelt et viskelær av en som har drept mora di, så vil fokuset ligge på at din mor er drept. Ikke på et stjålet viskelær.Osv!

Lenge leve Israel!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (14 timer siden):

Skal uansett forsøke å svare deg litt kort.

Det virker ikke helt å bli forstått at Israel kjemper kamper på flere sider mot faktiske terrorister. Dette er mennesker (om du vil) som har våte drømmer om å utføre så mye menneskerettighetsbrudd som overhodet mulig. Gang på gang og i enhver situasjon. Likevel ser vi jo at nettopp dette blir belønnet av F.eks Norge som nå anerkjenner dem som stat. Det siste du skriver er at Israel er totalt avhengige av andre for å «overleve», når sannheten er at det ikke stemmer, hvertfall ikke hvis du sammenlikner med Gaza spm virkelig er totalt avhengige av bistand. Bistand ikke minst til all den terroren de ufører.. Ser du selv at poenget ditt faller i grus?

Her var det litt å korrigere:'

- Palestina er ingen terrororganisasjon og Norge har aldri anerkjent Hamas (gruppen av terroristersom sitter med makten i Gaza ) som en egen stat.

- Israels sikkerhet er hundre prosent avhengig av at USA støtter dem.. Ikke alle i Gaza har hatt behov for humanitær hjelp, men de som har blitt skadet, mistet hjemmene sine og lidd under de dårlige økonomiske forholdene har vært avhengige av dette.

- All bistand går ikke til terror da veldedighetsorganisasjoner har hatt tilstedeværelse i Gaza for å hjelpe på andre måter enn å gi penger til Hamas..

Ellers klør jeg meg i hodet på hva du egentlig prøvde å poengtere med sammenlikningen av bistand i forhold til Palestina og Israel? Tviler på å trekke frem at den humanitære krisen i Gaza setter Israel i noe bedre lys om det var dette du prøvde på.

OconMissy skrev (14 timer siden):

For å svare deg på det du spør om kan jeg si at for min del har det ekstremt mye å si hva slags ulovlighet der er snakk om. Jeg syntes det er mye verre om du skulle ha drept noen for eksempel. Og skulle du være en seriemorder så syntes jeg dette er verre igjen.

Kan man for eksempel kalle det folkemord, hvis du drepte naboen din i en krangel om tomtegrensa? 
Jeg mener et klart og rungende nei. Derfor må man også sammenligne med andre situasjoner for å finne korrekt betegnelse og riktig straff for ulike scenarioer. Hvis du har stjelt et viskelær av en som har drept mora di, så vil fokuset ligge på at din mor er drept. Ikke på et stjålet viskelær.Osv!

Lenge leve Israel!

Dette var mildt sagt forvirrende.

Kan man kalle noe for folkemord om man drepte en person pga. en krangel om en nabogrense?

- Vel.. Problemet med Israels krigføring er at de dreper med familie, venner og legger hele kvartalet i ruiner i samme slengen. Det er her anklagene om folkemord blusser opp da ungene som leker og vanlige turgåere må lide pga. denne nabofeiden..

Viskelærsammenlikningen skjønte jeg absolutt ingenting av. Prøver du å antyde at Israel er viskelær-tyven her?:klo:

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (På 8.9.2024 den 12.33):

Det er jo dumt om du mener poenget forsvinner, men jeg synes det er vanskelig å svare på så mye forskjelig samlet.

Det virker ikke helt å bli forstått at Israel kjemper kamper på flere sider mot faktiske terrorister.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du har dette intryket. Troe ikke det er noen hemmelighet at Israel har mange fiender og står i en veldig komplisert situasjon. Hamas site teror angrep er jo rapportert og gjentatt i det uendelige, så at Israel sliter med terrorisme tror jeg alle må ha fått med seg. 

Dette er mennesker (om du vil) som har våte drømmer om å utføre så mye menneskerettighetsbrudd som overhodet mulig.

Jeg synes "om du vil" kommentaren din er uhyggelig! Det å treke i tvil menneskelighet til "fienden", minner om nettopp slikt tankegods som tilater krigsforbrytelser og folkemord i stor skala. 

Likevel ser vi jo at nettopp dette blir belønnet av F.eks Norge som nå anerkjenner dem som stat.

Det blir enda mer uhyggelig å betvile Hamas krigerne sitt meneskever (for jeg går ut ifra at det var det du mente) når du i neste setning blander sammen Hamas og palestinerne på denne måten. Norge har anerkjent Palestina, Hamas har bedrevet teror. 

Jeg synes uanset det er litt rart og se på anerkjennelsen av Palestina som en belønning av teror, det skjede jo ikke i den sammenhengen. Anerkjennelsen kom måneder etter på, etter månedsvis med krigsforbrytelser og mistanke om folkemord fra Israel sin side. Skal vi snake om straf og belønning så synes jeg der er mer logisk å kalle det en straf til Israel (etter deres handlinger, ikke etter noe Hamas gjorde lenge før), men det blir en umoden måtte å se på det synes jeg. For meg blir det mer naturlig å se på anerkjennelsen som en reaksjon på Israels handlinger, og som en anerkjennelse av at verdenssamfunnet tidligere håntering av mitøsten ikke hat hjulpet noen. 

Det siste du skriver er at Israel er totalt avhengige av andre for å «overleve», når sannheten er at det ikke stemmer,

Jeg greier ikke å relatere til denne virkelighets oppfatningen. Israel får massive støte fra omverden! Jeg tror ikke jeg har lest eller hørt en eneste jornalist/ekspert/eller annet som hevdet at Israel allene er i stand til å forsvare seg selv.

hvertfall ikke hvis du sammenlikner med Gaza spm virkelig er totalt avhengige av bistand. Bistand ikke minst til all den terroren de ufører.. Ser du selv at poenget ditt faller i grus?

Nei jeg forstår ikke at dette er relevant for poenge mit en gang.... Det blir ikke mindre katastrofalt for Israel å miste sinne alierte, om så Gaza var helt ute av stand til å forsørge seg selv. Om jeg holder på og fryse i hjel, så fryser jeg ikke mindre i hjel av å vite at du både fryser å sulter... Når Israel står ovenfor massive sikekrhetsutfordringer (og kamper på flere sider) som de ikke greier å håntere uten støte fra alierte, så blir de ikke mindre avhengig av støte av å vite at Gaza trenger enda mer støte for å overleve. 

Når da, på toppen av det hele, alle er mest opptatt av hva Israel gjør galt, og fullstendig urettmessig beskylder dem for de værste ting som folkemord.

Hvordan kan du si at "alle er mest opptatt av hva Israel gjør feil"? USA verdens mest mektige militærmakt støter fult ut Israels på tros av hungersnød, krigsforbrytelser og domstoler som etterforsker folkemord. Og dette beskriver du som å bare være opptatt av hva Israel gjør galt? For meg fremstår det mer som at mange (foreløbig) er helt likeglad til om Israel gjør noe galt eller ikke. Ja Israel sine handlinger har kostet dem mye støte det siste året, men gud så mye støte de fremdeles har (og dermed fremdeles kan miste). 

og fullstendig urettmessig beskylder dem for de værste ting som folkemord.

Beskyldninger om krigsforbrytelser er det vel ingen tvil om at stemer, folkemordet er ikke avgjort enda men saken hadde ikke gått så langt som det har om det ikke fantes noe grunlag for dem. 

Ja da spiller det snart ingen rolle hva de finner på, vi har jo allerede «dømt» dem for alt dette. De kan jo likegjerne utføre folkemord da 🤷‍♀️

Jeg forstår ikke tankerekken din her i det helle tatt. Hvorfor skriver du "vi"? Du har jo åpenbart ikke dømt dem enda.... Tror du at du vill støte Israel om de henrettet flere milioner uskyldige mennesker? Tror du USA ville forsette å støtte etter henrettelse av alle sivile i Gaza? Jeg tror du tar feil her! Israel har fått reaksjoner, men det finnes mye mer som kan komme om de ikke snur. Greit å få med at domstolen heller ikke har dømt noe enda....

Når det kommer til sammenligning er det visst kun lov å sammenligne når du/dere vil det. Du avslører deg i ditt svar til meg. Jeg påstår først «Vi får heller ikke lov å sammenlikne med andre konflikter». Hvorpå du svarer:

«Hvorfor kan vi ikke det? Har noen skrevet vi ikke kan det?»

Så har du tatt dette utsagnet fra meg og svart med å spørre (kritisere) at jeg sammenlikner Israel med andre ..

OconMissy skrev (På 6.9.2024 den 13.56):

Her er ditt svar:

Hvorfor dette uvindelige behovet for å sammenligne med "alleandre"? 

Ser du virkelig ikke forskjel på disse utsagnene:

1. Hvorfor skriver du dette?

2. Du har ikke love å skrive dette!

KG er et diskusjonsforum mye av poenget med å diskutere er å prøve å forstå hva andre mener. Når jeg ikke forstår poenge dit, så prøver jeg å forklare hvorfor det du skriver ikke gir mening for meg. Håppe er jo da at du skal forstå hvorfor jeg ikke forstår og forklare bedre neste gang. Om jeg ikke kan stile spørsmål til folk sinne meninger, resunumang og tankerekke så forsvinner jo helle poenget med KG.... Dumt om du opplever mine forsøk på og forstå deg som kjefting, men jeg forstår ikke poenget med å skrive her inne om man ikke ønsker å diskutere nettopp meninger. 

Men du trenger ikke sammenligne med andre forbrytelser for å formidle dette?

Her er 3 utsag som står for seg selv, uten å sammenlinge for å få frem poenget.:

-Jeg synes ikke butik nasking er en alvorlig form for kriminalitet.

-Innbrudd ser jeg på som en alvorlig form for kriminalitet, men så lenge det ikke er noen hjeme og ingen utsettes for vold er det ikke grovt synes jeg 

-Jeg synes drap er grov og alvorlig kriminalitet.

Det høres for meg rart ut å ikke greie å ta stiling til en handling uten å dra inn helt anet:

-Butikk nasking er kriminelt, men Orderudrapene var mer alvorlig kriminalitet.......

Hvorfor er det så vanskelig å bare skrive ret ut at butik nasking (eller krigsforbryteler som er det vi egentlig snaker om) ikke er så alvorlig for deg?

Jeg mener et klart og rungende nei. Derfor må man også sammenligne med andre situasjoner for å finne korrekt betegnelse og riktig straff for ulike scenarioer.

Nei, det er ikke folkemord å drepe naboen. Det er ikke nødvendig å sammenligne med noen ting for å svare på det spørsmålet.....

Hvis du har stjelt et viskelær av en som har drept mora di, så vil fokuset ligge på at din mor er drept. Ikke på et stjålet viskelær.Osv!

Om jeg stjeler et viskelær, så har jeg stjålet et viskelær uavhengig av om noen dreper moren min. Det er også helt vanlig å undersøke hendelses forløpet før et mord skjer, var morderen sint på grun av et stjålet viskelær når drape ble begått ville det blit rapportert av alle avisene. 

Så er det også sånn at om alle er helt enige om at drape på moren min var feil, men mange hevdet at stjeling av viskelær var helt akseptabelt. Så ville det ikke vært så mye og si om drapet (ut over at alle synes det er grusomt), mens mange trolig ville være uenig i at stjeling var greit og dermed ville vi trolig kunne bli en diskusjon om dette. Så er det jo egentlig ikke stjålet viskeler vi er uenige om alvorlighetsgraden av, men krigsforbrytelser og tortur. Det er ikke så mye å diskutere når vi alle er enige i at Hamas sin teror er grusom, men så lenge noen av oss forsvarer krigsforbrytelser (fra Israel eller andre) så tenker jeg det er viktig å motsi den støten! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (11 timer siden):

Her var det litt å korrigere:'

- Palestina er ingen terrororganisasjon og Norge har aldri anerkjent Hamas (gruppen av terroristersom sitter med makten i Gaza ) som en egen stat.

- Israels sikkerhet er hundre prosent avhengig av at USA støtter dem.. Ikke alle i Gaza har hatt behov for humanitær hjelp, men de som har blitt skadet, mistet hjemmene sine og lidd under de dårlige økonomiske forholdene har vært avhengige av dette.

- All bistand går ikke til terror da veldedighetsorganisasjoner har hatt tilstedeværelse i Gaza for å hjelpe på andre måter enn å gi penger til Hamas..

Ellers klør jeg meg i hodet på hva du egentlig prøvde å poengtere med sammenlikningen av bistand i forhold til Palestina og Israel? Tviler på å trekke frem at den humanitære krisen i Gaza setter Israel i noe bedre lys om det var dette du prøvde på.

Dette var mildt sagt forvirrende.

Kan man kalle noe for folkemord om man drepte en person pga. en krangel om en nabogrense?

- Vel.. Problemet med Israels krigføring er at de dreper med familie, venner og legger hele kvartalet i ruiner i samme slengen. Det er her anklagene om folkemord blusser opp da ungene som leker og vanlige turgåere må lide pga. denne nabofeiden..

Viskelærsammenlikningen skjønte jeg absolutt ingenting av. Prøver du å antyde at Israel er viskelær-tyven her?:klo:

Norge har anerkjent Palestina slik den står i dag. I dag er det Hamas i Gaza og PLO på Vestbredden. Den ene er kanskje hakket bedre enn den andre. Bak dem står flere terrororganisasjoner og venter.. 

Poenget var at Israel liksom ødelegger for seg selv ved å gjøre gale ting. Jeg spør dermed, hvorfor mener vi ikke det samme om Gaza? De har ikke utført annet enn terror og brudd på det ene og det andre. Likevel anerkjenner Norge dem som stat. Sånn sett burde det vel ikke ha noe å si hva Israel gjør heller? For vi kritiserer vel ikke Israel på bakgrunn av at de er den eneste jødiske staten vel?

Mener du for fulle alvor at Gazas befolkning kun trenger almisser hvis de er skadet eller har mistet hjemmet sitt? Litt nyheter til det da, Gaza har fått usannsynlig mye støtte fra hele verden i 60 år nå. Hele Gaza er jo basert på økonomisk støtte, og Hamas selv sa at det ikke var deres jobb å ta seg av pal fra Gaza, det var nemlig FN sin jobb..

@Pippi Lottaer veldig glad i sine sammenlikninger om div ulovligheter. Så om du ikke forstår mine sammenlikninger, så forstår nok Pippi. Dette var et svar til Pippi.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (11 minutter siden):

@Pippi Lottaer veldig glad i sine sammenlikninger om div ulovligheter. Så om du ikke forstår mine sammenlikninger, så forstår nok Pippi. Dette var et svar til Pippi.

Forsøk på ironi eller? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt hvor hjernevasket folk har blitt av norsk media de siste årene. Tenk at folk ikke lenger ser forskjellen på Hamas terror og krigføring. 

Jeg ønsker ikke en gang å gå i debatt når det er på det nivået. Totalt forvirret åndelig og mentalt.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (25 minutter siden):

Norge har anerkjent Palestina slik den står i dag. I dag er det Hamas i Gaza og PLO på Vestbredden. Den ene er kanskje hakket bedre enn den andre. Bak dem står flere terrororganisasjoner og venter.. 

Poenget var at Israel liksom ødelegger for seg selv ved å gjøre gale ting. Jeg spør dermed, hvorfor mener vi ikke det samme om Gaza? De har ikke utført annet enn terror og brudd på det ene og det andre. Likevel anerkjenner Norge dem som stat. Sånn sett burde det vel ikke ha noe å si hva Israel gjør heller? For vi kritiserer vel ikke Israel på bakgrunn av at de er den eneste jødiske staten vel?

Mener du for fulle alvor at Gazas befolkning kun trenger almisser hvis de er skadet eller har mistet hjemmet sitt? Litt nyheter til det da, Gaza har fått usannsynlig mye støtte fra hele verden i 60 år nå. Hele Gaza er jo basert på økonomisk støtte, og Hamas selv sa at det ikke var deres jobb å ta seg av pal fra Gaza, det var nemlig FN sin jobb..

For det første så er det PA som kontrollerer de Palestinske territoriene på vestbredden. Historisk sett er ikke disse i samme liga som Hamas når det kommer til ugjerninger mot Israel... På Vestbredden kan man lett argumentere for at det er Israel som er de største tyrannene i forhold til Palestinerne.

Norge anerkjenner Palestina som en stat. Jeg syntes personlig at Norge har vært feige i forhold til annerkjennelsen av Hamas som en terrororganisasjon, men å dra opp dette har liten relevans når man ser krigføringen til Israel. Palestina er mye mer enn deres råtne epler som også har styrket sin posisjon som en direkte konsekvens av Israel.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva du ønsker å få fram å trekke opp dette med hvor mye nødhjelp som trengs i Gaza? Jeg stilte spørsmål rundt dette i forrige innlegg. Hva slags relevans har hva Hamas sier om noe som helst i denne konteksten??

Sammenlikningene dine ga virkelig så liten mening.

Israel vil aldri bli den gode parten i konflikten om de fortsetter å trekke seg selv ned på nivå og prestere å drepe flere sivile ( Kvinner og barn) enn Hamas..  Selv Israelere skjønner dette, og man må på Kvinneguiden for å finne de som blindt fornekter dette /rettferdiggjør det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen forsvarer Israel sine krigsforbrytelser er motbydelig. 

Hamas sine krigsforbrytelser, unnskylder og rettferdiggjør ikke Israel sine krigsforbrytelser. 

Man skal med rette fordømme Hamas sine krigsforbrytelser, men man skal også fordømme Israel sine.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (20 minutter siden):

Grusomt hvor hjernevasket folk har blitt av norsk media de siste årene. Tenk at folk ikke lenger ser forskjellen på Hamas terror og krigføring. 

Jeg ønsker ikke en gang å gå i debatt når det er på det nivået. Totalt forvirret åndelig og mentalt.

Helt enig. Dette gidder jeg faktisk ikke mer. 
Ser at @Pippi Lottahenger seg opp i en formulering om Hamas terroristene kan regnes som mennesker eller ikke, og er liksom sjokkert over @OconMissy sitt utsagn. 
Til det vil jeg bare si en ting; Jeg har sett videoer av hva noen palestinere gjorde 7/10, og disse regner jeg som mennesker kun på papiret. Jeg mener det samme om de som utførte og planla 9/11-terroren, og ABB. De er bare daukjøtt. 
Noen handlinger er så ille at de som utfører dem melder seg ut av menneskeheten. Mye av det som skjedde den dagen var faktisk på det nivået. De som brente barn levende MED VILJE og gikk inn på barnerom for å slakte, truet en ung gutt til å lokke ut naboene sine før de drepte ham (jeg har sett videoen) ønsker jeg en smertefull og snarlig død. 
Sorry. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Til det vil jeg bare si en ting; Jeg har sett videoer av hva noen palestinere gjorde 7/10, og disse regner jeg som mennesker kun på papiret. Jeg mener det samme om de som utførte og planla 9/11-terroren, og ABB. De er bare daukjøtt. 

Bacteria skrev (11 minutter siden):

oen handlinger er så ille at de som utfører dem melder seg ut av menneskeheten. Mye av det som skjedde den dagen var faktisk på det nivået.

Da burde du vende blikket ditt mot Israel også.. Disse er vel mennesker disse også? 

War in Gaza is Israel's moment of reckoning - Hindustan Times

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (1 time siden):

Forsøk på ironi eller? 

Absolutt ikke. Du drar jo slike sammenlikninger i omtrent hvert innlegg du poster her inne. Forsøker kun å nå igjennom på «ditt språk».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 minutt siden):

Da burde du vende blikket ditt mot Israel også.. Disse er vel mennesker disse også? 

Igjen! Israel går ikke etter sivile. I motsetning til Hamas og deres likesinnede.

Kanskje du skulle ta det litt innover deg?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er de det. Men jeg har ikke opplysninger om at IDF går bevisst løs på sivile!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bigote skrev (59 minutter siden):

For det første så er det PA som kontrollerer de Palestinske territoriene på vestbredden. Historisk sett er ikke disse i samme liga som Hamas når det kommer til ugjerninger mot Israel... På Vestbredden kan man lett argumentere for at det er Israel som er de største tyrannene i forhold til Palestinerne.

Norge anerkjenner Palestina som en stat. Jeg syntes personlig at Norge har vært feige i forhold til annerkjennelsen av Hamas som en terrororganisasjon, men å dra opp dette har liten relevans når man ser krigføringen til Israel. Palestina er mye mer enn deres råtne epler som også har styrket sin posisjon som en direkte konsekvens av Israel.

Jeg skjønner fremdeles ikke hva du ønsker å få fram å trekke opp dette med hvor mye nødhjelp som trengs i Gaza? Jeg stilte spørsmål rundt dette i forrige innlegg. Hva slags relevans har hva Hamas sier om noe som helst i denne konteksten??

Sammenlikningene dine ga virkelig så liten mening.

Israel vil aldri bli den gode parten i konflikten om de fortsetter å trekke seg selv ned på nivå og prestere å drepe flere sivile ( Kvinner og barn) enn Hamas..  Selv Israelere skjønner dette, og man må på Kvinneguiden for å finne de som blindt fornekter dette /rettferdiggjør det.

PA er ikke gode i det hele tatt.

Kommer ikke til å ta Vestbredden debatten her.

Så fordi Netanyahu har hatt sitt mislykkede forsøk på å sette disse to opp imot hverandre (i så fall for å hindre at en ble for store), så er det Israels feil at de driver terror? De har forresten drevet terror i åresvis før Hamas også.. Det er hverken nytt eller Israels skyld. 

Dette med økonomi var det ikke meg som startet med å ta opp. Du får lese fra der det startet. Mitt poeng er dog at Israel blir sterkt kritisert i forhold til «alle andre» i konflikter rundt om i verden. Dette på tross av at Israel ble brutalt angrepet av galninger som ikke bryr seg om gamle, unge eller sivile. Som kun var der for å ødelegge, skremme og gi så mye lidelse som mulig. Og ikke minst at de fortsatt har massevis av gisler fra. Som de NEKTER å gi tilbake og som veldig få KREVER at de skal gi tilbake øyeblikkelig! Hele verden burde rope «bring them back»!

Hvis Israel (i følge deg selv) fortsatt ikke er på Hamas terror nivå i galskap, så er det ikke et vanskelig regnestykke at Israel i så fall er de gode i denne konflikten. Takk. Du vet jo også godt at Israel ikke er i Gaza for å drepe så mange barn som mulig .. eller kidnappe dem til Israel. Men for å få fatt på Hamas og redde så mange gisler som mulig. Ekstremt vanskelig pga forholdene der, og de kan møte på «sivile» med våpen osv ved hvert hjørne. 
Og igjen, her hadde vi faktisk hjulpet sivile i Gaza med å kreve gislene tilbake NÅ med det samme. Ingen unnskyldning for å ikke frigi dem de tok på brutalt vis.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (50 minutter siden):

Ser at @Pippi Lottahenger seg opp i en formulering om Hamas terroristene kan regnes som mennesker eller ikke, og er liksom sjokkert over @OconMissy sitt utsagn. 
Noen handlinger er så ille at de som utfører dem melder seg ut av menneskeheten. Mye av det som skjedde den dagen var faktisk på det nivået. De som brente barn levende MED VILJE og gikk inn på barnerom for å slakte, truet en ung gutt til å lokke ut naboene sine før de drepte ham (jeg har sett videoen) ønsker jeg en smertefull og snarlig død. 
Sorry. 

Så enig med deg. Jeg orker ikke diskutere når det blir sånn. Må ta en pustepause innimellom hvertfall..

Det ER stor stor forskjell på ren terror og krig. Spesielt når vi snakker forsvarskrig. Hvorfor i alle dager startet Hamas denne krigen? De vet tydeligvis at de kan gjøre som de vil, for så å klage og få sympati etterpå. Det er skikkelig ekkelt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (2 timer siden):

Bacteria skrev (1 time siden):

Litt spesielt å skrive til et diskusjonsforum at man ikke vil diskutere eller? Det er helt frivilig å skrive på KG, men så lenge man velger å skrive må man mesten være forberet på reaksjoner og spørsmål til det man skriver....  Men dere har selføgelig lov til å slute å skrive her, om dere ikke liker å høre andres tanker.

Bacteria skrev (1 time siden):

Til det vil jeg bare si en ting; Jeg har sett videoer av hva noen palestinere gjorde 7/10, og disse regner jeg som mennesker kun på papiret. Jeg mener det samme om de som utførte og planla 9/11-terroren, og ABB. De er bare daukjøtt. Åå
Sorry. 

Formuleringen var vel at jeg syntes det var uhygelig, og det syns jeg virkelig det er! Det er jo ikke barr umeneskeligjøring av terorister, når han rett etterpå blander Hamas med det palestinske folket kommer det på ingen måtte klart frem om han mener å umeneskligjør Hamas krigere eller alle palestinere. Dette skjer også i en tråd som handler om systematiske krigsforbrytelser mot sivile palestinere! Så ja, jeg synes det er bekmørkt å gå inn i en tråd om israelske krigsforbrytelser mot palestinere og få seg til å skrive ting som betviler om palestinere er menesker! Jeg forstår ikke hva man skal bli sjokert av, om denne retoriken ikke er sjokerende. 

For ordens skyld synes jeg 9/11 folkene og ABB helt klar også er menesker, og jeg føler meg så heldig som bor i et land som greide å holde fast i det faktum når ABB skulle dømmes! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (3 timer siden):

Igjen! Israel går ikke etter sivile. I motsetning til Hamas og deres likesinnede.

Kanskje du skulle ta det litt innover deg?

Bacteria skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er de det. Men jeg har ikke opplysninger om at IDF går bevisst løs på sivile!

Nå har vi konmet til side 6 og dere to har ikke gidet å undersøke hva artikelen tråden hander om inneholder en gang? 

Første link i første inleg i tråden leder til en artikel med overskriften:

Israelske soldater bekrefter at sivile palestinere brukes som menneskelige skjold i Gaza

Sitat fra artkkelen:

Ifølge den israelske avisen Haaretz er det en utbredt praksis blant israelske bakkestyrker å bruke palestinere som menneskelige skjold og vern mot angrep og skjulte sprengladninger.

Også sitat:

Da forsto vi at dette var langt mer utbredt, jeg vil nesten si fast praksis i den israelske hæren, sier han.

Altså Israelske avise og israelske orginasasjon raporterer at IDF har en nesten fast praksis med å begå krigsforbrytelser mot sivile palestinere. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...