Gå til innhold

Israel innrømmer systematiske krigsforbrytelser


Vma

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Bacteria said:

Jeg synes du bør holde deg for god til å klistre merkelappen RADIKALISERT på de som har et annet synspunkt på konflikten enn deg. 

Melder meg som radikalisert jeg også da.


I likhet med @Madame Butterfly mener også jeg at Israel med god margin er …de minst onde i denne konflikten. Selv om jeg kan kritisere måten de fører krigen på. Men hva vet jeg, er ikke militær ekspert, og hvertfall ikke på krig i tettbygd strøk der de som kjemper geriljakrig langt på vei synes det er greit at egne sivile ofres (et konsept sekulære i vesten har 0 forutsetning for å forstå.) Min mening er at Hamas har manøvrert Israel inn i en situasjon 7/10 der uansett hvilken respons de velger blir det feil. 

Min mening er basert på de konkrete bestialske voldshandlingene 7/10, feiringen av 7/10 i alt for mange miljøer, og oppførselen til propalestinere i etterkant som ligner pøbelvelde og er under enhver kritikk og som har ført til antisemittisme. (8. mars, anyone?)

Hyling om folkemord kom allerede 8/10, så det hører jeg ikke på lenger. 
 

Og ikke minst, hva om de mest rabiate palestinatilhengerne får viljen sin og Israel går under… hva tror du skjer i Midtøsten da?

Hvis du regner meg og @Madame Butterfly som radikalisert, hva med en kapasitet som Sam Harris? Radikalisert han også?

Halvor Fosli? Ole Asbjørn Næss? Mange vettuge personer som deler vårt syn, for å si det mildt. 
 

Dette er ikke sort hvitt, og ber vennligst om ikke å bli satt på plass med den ufine hersketeknikken din «radikalisert» Da kan vi begynne å se på de som drar med seg småunger i propalestinske demoer der det ropes på å utslette Israel. Men de er vel ikke radikalisert kanskje? 
 

Vær så snill, det er ikke på gr av meg, butterfly, Fosli og Næss synagogen og den jødiske barnehagen og sykehjemmet må ha beskyttelse av væpna politi 24/7.

Radikalisert my a…

Her har du to kjempe «radikaliserte» folk. Palestinske Yasmin Muhammed i samtale med Sam Harris. Yasmins far var fra Gaza, og hun har unnsluppet et tvangsekteskap med en Hezbollah-topp elns. 
Hør og lær.

 

Du...

Jeg prøver aktivt å styre unna hele " Woke, left, media er urettferdige" delen av denne diskusjonen da jeg klarer å tenke for meg selv.. Jeg syntes hele offer for media-diskusjonen er så uinterresant som man kan få det og fungerer mer som en distraksjon.

Lagde ikke du nettopp en tråd om medias urettferdige dekning av konflikten du heller kan poste denne videoen i stedet for å prakke det på meg hele tiden?

Tråden handler om krigsforbrytelser fra Israel og jeg har aldri forsvart tvangsekteskap eller ugjerninger fra folk i Gaza heller.. Hvor i alle verden får du dette fra,,

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bigote skrev (14 minutter siden):

Å påstå at grusomheten av handlinger kan rettferdiggjøres ut i fra påståtte intensjoner er en farlig retorikk Mye dritt har skjedd i historien basert på dette og du understreker kun det jeg sier i forhold til din egen radikaliseringen ved hele dette innlegget.

F. eks: Putin hevder at han har gode intensjoner bak det å angripe Ukraina uten at det gjør invasjonen noe bedre av den grunn. At man slipper bomber over et område med sivile og drepe kvinner og barn med intensjon om å stoppe terrorister gjør heller ikke de drapene på de sivile noe mer etiske riktige. Hamas mente også at intensjonene bak oktober angrepet var god og det ble gjort grusomme handlinger mot Israelske sivile som kun kan forsvares av de som deler ditt syn på rettferdigjøring i forhold til intensjon..

Du kan hevde at at kjernen i krigføringen til Israel er å stoppe terrorisme, men i realiteten vil sorgen og fortvilelsen Israel påfører Palestinerne kun gi grobunn til en større rekrutering hos disse..

 

 

Slutt med gaslightinga.

Du kan ikke påstå at Hamas hadde gode intensjoner med 7/10-angrepet.
Intensjonen med angrepet var nettopp å utføre så bestialske handlinger at Israel kom til å reagere slik Israel har reagert nå. De har kynisk regnet på å tape et stort antall sivile palestinske liv med den hensikt at Israel skal miste støtte i verdensopinionen. Sekundært å ta gisler for å ha forhandlingskort. Håpet var vel også at Hezbollah-militsen skulle henge seg på. Målet til slutt er å utslette Israel. 
Kilde:Håvard Rem m fl.
 

Mens Israels intensjon er å ødelegge Hamas, og å frigi gisler. 

Dessuten; du bruker stadig antall sivile som «bevis» på at Israel begår folkemord. 
Uten å vite det bruker du da samme argumentasjon som topp-nazister prøvde å komme seg unna med i Nürnberg.

Forsvaret deres var at de allierte hadde drept flere sivile med bomber. Dette ville ikke dommerne høre på, da de mente at industriell henretting med gass av en folkegruppe var verre. Hence intensjon. 
For ikke å snakke om å samle inn folk i en landsby, slå ihjel babyene og skyte de voksne. Eksakt det Hamas/IS gjorde. Det ble i gamle dager sett på som ondere enn collateral damage. 
 

Men bevares, jeg er en gammel dame snart og jeg skjønner at ungdommen har et annet syn både på Israel og etikk enn meg. Usikker på om jeg syns det er et fremskritt dog, 

Jeg frykter for framtida når jeg ser det frådende hatet i Palestina-demonstrasjonene. Jeg frykter at Sam Harris er inne på noe når han sier at; «Vi bor alle i Israel, men mange har ikke skjønt det enda.»

Endret av Bacteria
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (3 minutter siden):

Du...

Jeg prøver aktivt å styre unna hele " Woke, left, media er urettferdige" delen av denne diskusjonen da jeg klarer å tenke for meg selv.. Jeg syntes hele offer for media-diskusjonen er så uinterresant som man kan få det og fungerer mer som en distraksjon.

Lagde ikke du nettopp en tråd om medias urettferdige dekning av konflikten du heller kan poste denne videoen i stedet for å prakke det på meg hele tiden?

Tråden handler om krigsforbrytelser fra Israel og jeg har aldri forsvart tvangsekteskap eller ugjerninger fra folk i Gaza heller.. Hvor i alle verden får du dette fra,,

Det er jo ikke det det handler om. Du sa nylig at vi som støtter Israel er radikaliserte, og jeg prøver å peke deg i retningen vettuge folk som OGSÅ støtter Israel.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bacteria said:

Slutt med gaslightinga.

Du kan ikke påstå at Hamas hadde gode intensjoner med 7/10-angrepet.
Intensjonen med angrepet var nettopp å utføre så bestialske handlinger at Israel kom til å reagere slik Israel har reagert nå. De har kynisk regnet på å tape et stort antall sivile palestinske liv med den hensikt at Israel skal miste støtte i verdensopinionen. Sekundært å ta gisler for å ha forhandlingskort. Håpet var vel også at Hezbollah-militsen skulle henge seg på. Målet er å utslette Israel. 
 

Mens Israels intensjon er å ødelegge Hamas, og å frigi gisler. 
 

Jeg påstod da aldri at intensjonene var gode objektivt sett. Og du anklager meg for gasligthing?

Bare at Hamas selv påstår dette selv ved bruk av retorikken rundt rettferdiggjøring av sine handlinger  i forhold til intensjon er å fri Palestina fra undertrykkelse av Israel.. Hele poenget mitt med innlegget var å påpeke at slik rettferdiggjøring av grusomme handlinger ikke er riktige... Det samme gjelder Israelsk rettferdiggjøring av sin krigføring som støttes opp av brukeren som ble sitert..  Vær så snill les det som blir skrevet før du legger ord i munnen på meg..

Hamas sine metoder og Israelsk metoder setter begge i et dårlig lys etter min mening...

 

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bacteria said:

Det er jo ikke det det handler om. Du sa nylig at vi som støtter Israel er radikaliserte, og jeg prøver å peke deg i retningen vettuge folk som OGSÅ støtter Israel.

Jeg har aldri sagt at alle som støtter Israel er radikale. Kan du sitere meg på dette?

At enkelte uttalelser som forsvarer Israel er radikale og enkelte brukere er radikaliserte basert på det de skriver står jeg 100 % for og jeg forklarer også hvorfor. Jeg klør meg fortsatt i hodet over hvorfor det å trekke Israel ned på standardene til Hamas setter Israel i et bedre lys..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Bigote said:

At enkelte uttalelser som forsvarer Israel er radikale og enkelte brukere er radikaliserte

Vel, jeg er en av dem. Jeg kan fint leve med at et eller annet brukernavn på internet kaller meg radikalisert. Det blir ikke sant av den grunn. Akkurat som alle mulige begreper som kastes rundt fører til at ting blir sant. 

Jeg kan sette merkelapper på deg også, betyr ikke at det er sant bare fordi noen sier det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, Madame Butterfly said:

Vel, jeg er en av dem. Jeg kan fint leve med at et eller annet brukernavn på internet kaller meg radikalisert. Det blir ikke sant av den grunn. Akkurat som alle mulige begreper som kastes rundt fører til at ting blir sant. 

Jeg kan sette merkelapper på deg også, betyr ikke at det er sant bare fordi noen sier det. 

 

Det endrer ikke det faktum at du ikke svarer for deg på noe av de uttalelsene du blir utfordret på. Dette må da søren selv pro israelerne klare å se.

-Det at du blindt setter Israel som kjemperne for det gode.

-At du mener intensjon kan rettferdiggjøre Israels grusomheter..

- At du selv trekker Israels ned på Hamas sitt nivå i ditt forsvar av dem.

Det er veldig mye rundt denne konflikten du ikke forstår helt. Spesielt når det kommer til maktbalansen mellom Israel og Hamas og forskjellen på en terrorist og et Palestinsk barn.. Du fornekter jo blindt mye fakta rundt måten Israel har operert på som også har satt dem selv i posisjonen de er i.. Eller står du fritt til å fortsette å klage på bruken av folkemord uten at det gjør at du har noe mer rett i ditt radikale forsvar av drap av forsvarsløse barn..

Endret av Bigote
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Bigote said:

-Det at du blindt setter Israel som kjemperne for det gode.

Det er ikke blindt. Jeg ser iron dome, jeg ser varslingssystem, jeg ser bomberom, jeg ser forsvar av eget land, egne borgere.
Jeg ser motstanderen, med det mener jeg islamisme og jihad, ser hat, angrep, terror og elendighet. Elendighet og grusomhet fra ende til annen.

14 hours ago, Bigote said:

At du mener intensjon kan rettferdiggjøre Israels grusomheter..

Det er jussen som gjør det, ikke meg. Jeg ser dog hvorfor intensjon spiller en rolle. Det er viktig. 

14 hours ago, Bigote said:

At du selv trekker Israels ned på Hamas sitt nivå i ditt forsvar av dem.

Det er du som påstår at jeg gjør dette, når jeg forundrer meg over de som er så opptatt av Israels grusomheter. De minst grusomme sine feil, skal fremheves. Var det grusomheter folk var så i mot, så hadde det vært mer naturlig å være opptatt av de virkelig grusomme. Ikke bare i Levanten, men alle mulige steder på kloden. Det forundrer meg.

 

14 hours ago, Bigote said:

Det er veldig mye rundt denne konflikten du ikke forstår helt

…. i motsetning til hvem? Deg? Eller lan det være du ikke forstår? Du ikke vet? Eller kan det være at vi ikke er enige? 
 

 

14 hours ago, Bigote said:

Spesielt når det kommer til maktbalansen mellom Israel og Hamas og forskjellen på en terrorist og et Palestinsk barn..

Det er ikke så snevert som maktbalansen mellom Israel og Hamas. Hamas er del av en større akse. Maktbalansen eller ubalansen mellom Israel og Hamas er heller ikke så stor, det kriges fremdeles, harde kamper etter nesten et år. 
I mange tilfeller er Hamas terroristene faktisk talt palestinske barn. Det er nitrist. 
Det er Hamas som er ansvarlig for alle døde barn i Gaza. De startet et helvete, og de insisterer på å fortsette det. IDF er ikke alene om å bombe og skyte med skarpt inne i Gaza. 

 

14 hours ago, Bigote said:

Du fornekter jo blindt mye fakta rundt måten Israel har operert på som også har satt dem selv i posisjonen de er i..

Har ikke fornektet så mye…. Har vært mye snakk om at BN har finansiert Hamas, ved å slippe inn bistandspenger fra Qatar til å spille «splitt og hersk» i forhold til PA og Hamas, for å ikke samle jihadistisk makt. 
Fornekter ikke dette, men det funket ikke særlig bra. Det stoppet ikke jihadistene. 

BN er skyldig i at han ikke klarte å holde jihadistbevegelsene nede, han burde ha gått hardere til aksjon fra starten. De burde aldri fått ro til å bygge en eneste tunell, grensene burde vært hardere kontrollert, hver eneste terror skole skulle vært stengt ned for flere tiår siden. 

Eller er det selve opprettelsen av staten Israel som satte dem i denbe situasjonen?

Hva er det jeg fornekter?

14 hours ago, Bigote said:

radikale forsvar av drap av forsvarsløse barn..

Det er jo dette som skjer i krig. Start krig og forsvarsløse barn drepes. Det er jo angriperen som er den ansvarlige, ikke den som forsvarer seg. Det er umulig å forsvare seg mot denne angriperen uten at barn dør. Da kan Israel kapitulere til Hamas, eller de kan forsvare seg så godt de kan, og forsøke å spare så mange uskyldige som det lar seg gjøre. Slik som se faktisk gjør.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 hours ago, Madame Butterfly said:

Det er jussen som gjør det, ikke meg. Jeg ser dog hvorfor intensjon spiller en rolle. Det er viktig. 

Vet du i det hele tatt hvorfor Israel blir omtalt som en apartheidstat i forhold til Palestinere? Her taler faktisk jussen mot Israel. Israel har brutt veldig mange lover og konvensjoner i denne konflikten.. Her har du voldsomt mye å sette deg inn i.

Hvor jussen rundt å rettferdiggjøre Israelsk handlinger ved bruk av intensjon ligger skulle jeg sett kilder på.. Klør meg litt i hodet over at du ikke utdyper dette i noen som helst grad?

2 hours ago, Madame Butterfly said:

Det er ikke blindt. Jeg ser iron dome, jeg ser varslingssystem, jeg ser bomberom, jeg ser forsvar av eget land, egne borgere.
Jeg ser motstanderen, med det mener jeg islamisme og jihad, ser hat, angrep, terror og elendighet. Elendighet og grusomhet fra ende til annen.

Du har ikke sett Iron Dome, bomberom eller varsling systemet i Israel da du ikke jobber for det militære der..  Du diskuterer med en som kjenner folk i det Israelske militære som har dette som også er mindre Pro-Israel eget land enn det du er. Jeg er full klar over hvordan Hamas operer og hvorfor det blir skutt over raketter selv om Israel skyter ned de fleste avdisse. Dette er også politisk. Klarer du å forklare dette aspektet av konflikten? Vet du i det hele tatt hva jihad i seg selv er og hvilken rolle den har i konflikten? Dette er også et litt komplisert tema.( Tror google kan være til hjelp her når du svarer ;)  )

2 hours ago, Madame Butterfly said:

I mange tilfeller er Hamas terroristene faktisk talt palestinske barn. Det er nitri

Legg ved kilder på hvor mange  % (tviler på at det finnes) av de Palestinske barna som ligger døde som er knyttet til terrorisme... Det er disse påstandene som gjør deg radikal i min bok

2 hours ago, Madame Butterfly said:

Hamas er heller ikke så stor, det kriges fremdeles, harde kamper etter nesten et år. 

Legg ved kilder som gir et bilde på kampene som kjempes og hvor gjevnt det er. Prøv å bruk objektive kilder her.. Vi vet at journalister ikke har tilgang til Gaza så jeg er veldig spent på hvordan du kan bekrefte dette så bastant som du gjør..

2 hours ago, Madame Butterfly said:

…. i motsetning til hvem? Deg? Eller lan det være du ikke forstår? Du ikke vet? Eller kan det være at vi ikke er enige? 

Du kan nok litt mindre enn meg om denne konflikten basert på all feilinformasjon du poster..  Du baserer ekstremt mye av informasjonen du sprer på egne tolkninger av konflikten der du vinkler fra en side.. Også i dette innlegget der du konspirerer i større grad enn du deler fakta..  Jeg baserer så og si ingenting på mine egne antagelser i denne diskusjonen... Jeg forholder meg til det som har kommet frem.

2 hours ago, Madame Butterfly said:

Det er Hamas som er ansvarlig for alle døde barn i Gaza. De startet et helvete, og de insisterer på å fortsette det. IDF er ikke alene om å bombe og skyte med skarpt inne i Gaza. 

Feil igjen.. Hele situasjonen rundt de som ligger døde i Gaza er langt mer kompleks. Det er umulig og ren idioti å tro at man kan rettferdiggjøre disse drapene kun ved å peke på Hamas... Problemstillingen ved krigføringen til Israel vil alltid ligge her og det finnes ikke et svart/hvitt-bilde på dette. De fleste oppegående i denne debatten vil forstå dette... Takk for at du understreker poenget mitt her så tydelig.

Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på:

- Konflikten i sin helhet.

- Hamas rolle politisk. ( Du slenger ut ordet Jihad litt for lett her da du ikke skjønner hele bildet)

- Israelske kontroverser og drøftelser rundt krigføringen til Israel

- Hva de egentlige grunnene til at verden har en skepsis til Israel? ( Dropp konspirasjonsteoriene)

Og selvfølgelig reflektere rundt om du selv ville likt at familie og venner ble drept pga. handlinger noen du ikke kjenner eller har tilknytning til. Hvordan ville sorgen din vært i forhold ti dette og hvordan ville du blitt påvirket av å se sult og død rundt deg og hva slags forhold vil du hatt til noe som brøt seg inn i hjemmet ditt og kastet deg ut på gata?

Jeg er igjen ikke Pro-Palestina, men enkelte av dere som sprer som utelukkende støtter Israel gjør det forferdelig enkelt å se seg uenig med dere.. Du er motpolen til Hamas og holdningene dine og rettferdiggjøringene setter deg så nærme dem i deres ideologi at det er skremmende.

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bigote said:

Og selvfølgelig reflektere rundt om du selv ville likt at familie og venner ble drept pga. handlinger noen du ikke kjenner eller har tilknytning til. Hvordan ville sorgen din vært i forhold ti dette og hvordan ville du blitt påvirket av å se sult og død rundt deg og hva slags forhold vil du hatt til noe som brøt seg inn i hjemmet ditt og kastet deg ut på gata?

Nå viser vel flere undersøkelser stor støtte til Hamas både før og etter 7. oktober. Det var nær sagt fest på både Vestbredden og i Gaza når gisler ble slept gjennom gatene. Når nær 80% av Palestinere støtter det Hamas gjorde 7/10 kjenner vel for å være ærlig nesten alle noen som støtter Hamas.

Kilde

Quote

Palestinian support for Hamas in the West Bank and Gaza remains high, according to a Palestinian poll released on March 20. That support has increased since the Iran-backed terrorist group attacked Israel on October 7. The poll, published by the Ramallah-based non-profit Palestinian Center for Policy and Survey Research, also indicates that Palestinian Authority (PA) President Mahmoud Abbas and his faction have grown even more unpopular since the war in Gaza started.

Quote

“Palestinians are living in another reality — one in which Hamas did not commit atrocities on October 7 and one in which Hamas did not march the Palestinian national project off a cliff. This perception gap will further complicate Israel’s day-after plans.” — David May

Du forenkler dette like mye som pro-Israelere gjør, bare i inntekt for Palestina. Kjelen og panna. At du ikke kaller deg Pro-Palestiner virker ikke helt som realiteten når man ser det du skriver. Det blir litt som å si 'Jeg er ikke rasist...men'

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (6 timer siden):

 

Vet du i det hele tatt hvorfor Israel blir omtalt som en apartheidstat i forhold til Palestinere? Her taler faktisk jussen mot Israel. Israel har brutt veldig mange lover og konvensjoner i denne konflikten.. Her har du voldsomt mye å sette deg inn i.

Hvor jussen rundt å rettferdiggjøre Israelsk handlinger ved bruk av intensjon ligger skulle jeg sett kilder på.. Klør meg litt i hodet over at du ikke utdyper dette i noen som helst grad?

Du har ikke sett Iron Dome, bomberom eller varsling systemet i Israel da du ikke jobber for det militære der..  Du diskuterer med en som kjenner folk i det Israelske militære som har dette som også er mindre Pro-Israel eget land enn det du er. Jeg er full klar over hvordan Hamas operer og hvorfor det blir skutt over raketter selv om Israel skyter ned de fleste avdisse. Dette er også politisk. Klarer du å forklare dette aspektet av konflikten? Vet du i det hele tatt hva jihad i seg selv er og hvilken rolle den har i konflikten? Dette er også et litt komplisert tema.( Tror google kan være til hjelp her når du svarer ;)  )

Legg ved kilder på hvor mange  % (tviler på at det finnes) av de Palestinske barna som ligger døde som er knyttet til terrorisme... Det er disse påstandene som gjør deg radikal i min bok

Legg ved kilder som gir et bilde på kampene som kjempes og hvor gjevnt det er. Prøv å bruk objektive kilder her.. Vi vet at journalister ikke har tilgang til Gaza så jeg er veldig spent på hvordan du kan bekrefte dette så bastant som du gjør..

Du kan nok litt mindre enn meg om denne konflikten basert på all feilinformasjon du poster..  Du baserer ekstremt mye av informasjonen du sprer på egne tolkninger av konflikten der du vinkler fra en side.. Også i dette innlegget der du konspirerer i større grad enn du deler fakta..  Jeg baserer så og si ingenting på mine egne antagelser i denne diskusjonen... Jeg forholder meg til det som har kommet frem.

Feil igjen.. Hele situasjonen rundt de som ligger døde i Gaza er langt mer kompleks. Det er umulig og ren idioti å tro at man kan rettferdiggjøre disse drapene kun ved å peke på Hamas... Problemstillingen ved krigføringen til Israel vil alltid ligge her og det finnes ikke et svart/hvitt-bilde på dette. De fleste oppegående i denne debatten vil forstå dette... Takk for at du understreker poenget mitt her så tydelig.

Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på:

- Konflikten i sin helhet.

- Hamas rolle politisk. ( Du slenger ut ordet Jihad litt for lett her da du ikke skjønner hele bildet)

- Israelske kontroverser og drøftelser rundt krigføringen til Israel

- Hva de egentlige grunnene til at verden har en skepsis til Israel? ( Dropp konspirasjonsteoriene)

Og selvfølgelig reflektere rundt om du selv ville likt at familie og venner ble drept pga. handlinger noen du ikke kjenner eller har tilknytning til. Hvordan ville sorgen din vært i forhold ti dette og hvordan ville du blitt påvirket av å se sult og død rundt deg og hva slags forhold vil du hatt til noe som brøt seg inn i hjemmet ditt og kastet deg ut på gata?

Jeg er igjen ikke Pro-Palestina, men enkelte av dere som sprer som utelukkende støtter Israel gjør det forferdelig enkelt å se seg uenig med dere.. Du er motpolen til Hamas og holdningene dine og rettferdiggjøringene setter deg så nærme dem i deres ideologi at det er skremmende.

Blir du ikke flau etter å ha skrevet et så substansløst og nedlatende innlegg?

Innlegget ditt består i sin helhet av svada pakket inn i hersketeknikker. 
 

Synes du har skrevet ok innlegg tidligere, men nå er vi altså her igjen.

Du utfordrer @Madame Butterfly på bakgrunnen for at Hamas m fl skyter raketter mot Israel, og på hva som ligger i begrepet Jihad. Klarer du selv å forklare førstnevnte, og gi oss uvitende en definisjon på begrepet jihad som ikke innebærer hellig krig? 
 

Du påstår at det er radikalt å si at en del av de drepte under 18 år på Gaza er stridende. Dette er det ingen av oss som har oversikt over, men det er rimelig å anta at det forekommer, basert på: 

https://amp.cnn.com/cnn/2024/06/11/middleeast/sinwar-hamas-israel-ceasefire-hostage-talks-intl Her beskrives Sinwars tanker om sivile tap. Om å beskytte barn. Dette går også rett på der du angriper din motdebattant for å legge all skyld på sivile tap på Hamas. Jeg er enig med deg i at det ikke er så svart/hvitt, men det er NESTEN så svart hvitt. 
 


Her ser du et eksempel på Hamas-barne-TV. De uskyldige, vakre små lærer at jødene er kriminelle som undergraver Al-aqsa for å bygge opp igjen tempelet, og at barna må drive med jihad for å hindre at dette skjer. Så det er rimelig, ikke radikalt at det er drept barnesoldater, hvertfall tenåringer. Du kan sikkert selv finne videoer der palestinske småskolebarn får kamptrening. Fant en her fra 2011 faktisk:

Ok. Virka ikke her den. Men du finner den på YT, søk på «palestinian children learning to fight»

At Hamas fortsatt kjemper er klart fordi det inntil ganske nylig har kommet rapporter om falne på israelsk side. 

Du ber Butterfly om å finne nøytrale kilder. I beste fall finnes semi-nøytrale. Nøytrale kilder finnes ikke her. Man må nesten basere seg på mange ulike kilder, og gjøre seg opp en mening basert på disse. Da tenker jeg kilder fra begge sider. 

Kan du, med dine egne ord, forklare hva Hamas er? Opplyse oss litt. 
Kan du også, uten å ty til konspirasjonsteorier, forklare med egne ord hvorfor «verden» er skeptiske til Israel? Og hva menes med skepsis?  Hvem er « verden»?
 

Endret av Bacteria
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Bacteria said:

Du utfordrer @Madame Butterfly på bakgrunnen for at Hamas m fl skyter raketter mot Israel, og på hva som ligger i begrepet Jihad. Klarer du selv å forklare førstnevnte, og gi oss uvitende en definisjon på begrepet jihad som ikke innebærer hellig krig? 

Jeg klarer fint å forklare dette, men:

Jeg tror brukeren er voksen nok til å svare på dette selv og jeg tror også hun er voksen nok til å bli utfordret på det hun skriver.  Tviler på at hun trenger en forum-barnevakt.

43 minutter siden, Bacteria said:

Blir du ikke flau etter å ha skrevet et så substansløst og nedlatende innlegg?

Innlegget ditt består i sin helhet av svada pakket inn i hersketeknikker. 

Du får rapportere meg da om du ikke takler at hun blir utfordret på kunnskapen sin i noe henne mener så ekstremt sterkt om. Ikke glem å rapporter deg selv i samme slengen da du presterer å bryte med flere retningslinjer enn det jeg gjør.

Jeg er kjempelei av den konstante klaginga de og bruken av offerroller på absolutt alt.. Både når det gjelder konflikten og debatten..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 1.9.2024 den 19.37):

1. Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg prøvde å balansere litt, siden alt vi hører om i media er påståtte israelske krigsforbrytelser. Ser jo at Hamas og NRK prøver å legge dette på Israel også.
2. Ja, det synes du nok.

1. Når du skriver "påståtte krigsforbrytelser" så høres det ikke ut som nyansering men bortforklaring. For å nyansere noe så må du nesten se på nyansene.... Når du ikke greier og forholde deg til hva Israrl gjør, men heller snaker om hva Hamas gjør (i tråder som konkret handler om Israels handlinger) fremstår det bare som mer whataboutisme. 

2. Ja jeg synes det. Det som har skjed med gislene er grusomt og de fortjener å bli nevnt i relevante tråder. De hører ikke hjeme under overskriften Israelske krigsforbrytelser! 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

Det er ikke blindt. Jeg ser iron dome, jeg ser varslingssystem, jeg ser bomberom, jeg ser forsvar av eget land, egne borgere.
Jeg ser motstanderen, med det mener jeg islamisme og jihad, ser hat, angrep, terror og elendighet. Elendighet og grusomhet fra ende til annen.

Når du leser denne tråden ser du også systematiske krigsforbrytelser dokumentert av Israelere.... Alikeveld velger du å ramse opp "alt" anet her en trådens tema, som får deg til å fremstå "blind" (som om du velger å ignorere det du ikke vil se).

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

Det er jussen som gjør det, ikke meg. Jeg ser dog hvorfor intensjon spiller en rolle. Det er viktig. 

Dette er jo 100% tull! Israel fanger uskyldige sivile og bruker dem som menneskelige skjold. Det finnes ingen, absolut ingen intensjoner som kan forsvare dette juridisk! Krigsforbrytelser er krigsforbrytelser, uanset hvor forståelige du mener de er.

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

Det er du som påstår at jeg gjør dette,

Du sammenligner jo den demokratiske staten Israel med teror orginasasjonen Hamas helle tiden. Du er "forundret" over at noen reagerer på at en "vestlig" internasjonalt anerkjent stat foretar seg "grusomheter" når en terorirginasasjon har gjort noe være. Det er å sette forventningene til Israel grusom lavt, å mene de ikke skal bry oss så lenge de ikke er like galne som terorister. Israel har forutsetninger til å være så mye mye bedre en dette! Jeg ønsker så veldig at Israel skal fungere bedre en dette!!!

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

 når jeg forundrer meg over de som er så opptatt av Israels grusomheter. De minst grusomme sine feil, skal fremheves. Var det grusomheter folk var så i mot, så hadde det vært mer naturlig å være opptatt av de virkelig grusomme. Ikke bare i Levanten, men alle mulige steder på kloden. Det forundrer meg.

Er det noen her som ikke er i mot grusomhetene til Hamas? Jeg har ikke lest disse inlegende noe sted, kan du sitere de for meg?

Det er jo uanset veldig rart om folk skriver at de ikke er i mot Hamas sine handlinger, i en tråd som handler om Israrl. Det naturlige ville vel være å snake om Israel i tråder som handler om Israel og Hamas i tråder som handler om Hamas? 

Så er der (som jeg tror jeg har forklart deg før) ikke så mye å diskutere rundt Hamas. Jeg mener de har gjort grusome ting, du mener de har gjort grusome ting og alle i tråden her menner de har gjort grusome ting. Så det er ikke så mye å diskutere liksom. 

Israel sine grusomheter derimot, de blir forsvart og bortforklar helle tiden. Da er det selfølgelig veldig mye å motsi for oss som er i mot ALLE grusomheter.

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

…. i motsetning til hvem? Deg? Eller lan det være du ikke forstår? Du ikke vet? Eller kan det være at vi ikke er enige? 

Du fremstår kansje som om du ikke forstår når du unngår temaet, og heller velger å snake om helt andre ting. Jeg føler i det minste at det er veldig mye bortforklaringer og watadotisme fra deg, som gjør det vanskelig å få grep på hva du egentlig mener og forstår runt temaene i de forskjelige trådene.

Vi er åpenbart uenige og det er vanskelig og vite med sikerhet hva man selv forstår, men jeg opplever selv at jeg i det minste ikke er red for noen temaer... Om det er noen spørsmål eller temaer jeg konsekvent ikke svarer på, bortforklare, vrir meg una eller wataboutismer vek så håper jeg du konfronterer meg med det! 

Madame Butterfly skrev (12 timer siden):

Det er ikke så snevert som maktbalansen mellom Israel og Hamas. Hamas er del av en større akse. Maktbalansen eller ubalansen mellom Israel og Hamas er heller ikke så stor, det kriges fremdeles, harde kamper etter nesten et år. 
I mange tilfeller er Hamas terroristene faktisk talt palestinske barn.

Her foreksempel synes jeg du fremstår som om du ikke forstår, men så mistenker jeg at det skyldes mer et behov for å bortforklare en oppriktig uvitenhet....

Du skriver Hamas er en del av et støre nettverk, men unnlater å nevne at Israel ÅPENBART også er det. Skal vi inkludere Hamas sine støttespillere i bildet så blir det feilaktig å ikke inkludere USA som driver med massiv militer støte til Israel i det samme bildet.... Så det er lit vanskelig å forstå at du mener Hamas sit nettverk er sterkere eller bare i nærheten av likke sterkt som USA (verdens største stormakt) og Israel sit nettverk. Jeg tolker det som bortforklaringer og forsøk på ungåelse av det du synes er et ubehagelig tema, men det kan også tolkes som mangel på forståelse.

 

 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd..

Ikke kan man sammenlikne Israel med motstanderen, de er tross alt terrorister.

Samtidig er Israel på linje med Hitler når det kommer til folkemord. Vi kan heller ikke sammenlikne med andre konflikter. Det er ikke relevant og må tas i en annen tråd. 
 

Jeg er ekstremt usikker på hva pro pal mener Israel burde og kan gjøre med det vanvittige problemet de står ovenfor!? 
Vi har sett det før, Israel har stengt Gaza inne, det skulle bare mangle at de bryter seg ut, voldtar, dreper og kidnapper sivile. Samtidig kritiseres Israel nettopp fordi de ikke hadde god nok sikkerhet ved grensen. Det er deres egen feil at de ble angrepet. De klarte jo ikke stoppe dem.

Ja, 100% sikkert at det blir utført krigsforbrytelser blant enkelte som er soldater. Når har dette ikke vært et faktum? Selvfølgelig må dette begrenses og forsøkt stoppet og straffes. Men dette er et men i denne situasjonen. De kjemper på flere kanter mot gale terrorister direkte støttet av Iran (og sikkert mange fler). Tror ikke mange her forstår kompleksiteten i dette.

Sett dette i sammen med at disse terroristene ikke bryr seg katta om krigsforbrytelser og folkemord eller noe som helst annet enn jihad og alle jomfruene de skal ligge med etter sin død. Det er direkte kvalmt. Samtidig som «verden» støtter dem. 
Ja, hva med de 6 gislene som nettopp mottok et nakkeskudd hver? 
Det er nesten ikke vits å snakke om Israels krigsforbrytelser enn så lenge Hamas og gjengen gjør alt de kan for å bryte så mange som mulig av dem selv. 
Og hvis Israel er SÅ utrolig fæle i forhold til absolutt alle andre, så kan de kanskje likegjerne faktisk utføre et folkemord, ta over hele plassen og være ferdig med det. De ville i så fall spart endel israelske liv i så fall, og ville kun fortsatt å «utføre» folkemord, apartheid og jeg vet ikke hva.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/3/2024 at 5:07 PM, Bacteria said:

Det er jo ikke det det handler om. Du sa nylig at vi som støtter Israel er radikaliserte,

er vi radikaliserte nå ? 😅ha ha ha, priceless fra de som støtter eller unnskylder delvis Hamas.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (1 time siden):

er vi radikaliserte nå ? 😅ha ha ha, priceless fra de som støtter eller unnskylder delvis Hamas.

Det er smått surrealistisk å oppleve at et syn på Israel som var helt PK/mainstream og ble regnet som moderat for 20 år siden nå blir betegnet som «radikalisert».

Og det etter den største jødeslakten på denne siden av Shoa. 
 

Sier det igjen, verden er blitt snudd opp-ned, og har fått innsiden vrengt ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bacteria said:

Det er smått surrealistisk å oppleve at et syn på Israel som var helt PK/mainstream og ble regnet som moderat for 20 år siden nå blir betegnet som «radikalisert».

Og det etter den største jødeslakten på denne siden av Shoa. 
 

Sier det igjen, verden er blitt snudd opp-ned, og har fått innsiden vrengt ut.

100% enig med deg som vanlig !

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, NatNat said:

er vi radikaliserte nå ? 😅ha ha ha, priceless fra de som støtter eller unnskylder delvis Hamas.

Tror aldri noen på dette forumet har unnskyldt eller støttet Hamas. Lykke til med å finne et eneste sitat på dette. Selv om det ligger en del misforståelser rundt rollen til Hamas i konflikten og i Gaza blant Pro Israelerne.  

Tro de fleste som utrykker en skepsis mot Israel har en viss forståelse om:

Two wrongs dont make a right Cut Out Stock Images & Pictures - Alamy

 

Dette er et konsept jeg er i sterk tvil om at de pro Israelerne her er i nærheten av å kunne forstå eller fordøye som også demonstrerer en totalt manglende forståelse på hvorfor konflikten er så håpløs..

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (11 timer siden):

er vi radikaliserte nå ? 😅ha ha ha, priceless fra de som støtter eller unnskylder delvis Hamas.

Kansje naivt av meg og tro jeg skal få noe svar på dette, men jeg prøver alikeveld.... Hvem er det som støter eller forsvarer Hamas? Jeg synes det er veldig spesielt at slike anklager bli gjentatt og gjentatt uten at noen av dere kan vise til noen utalelser som gjør dette..... Om det faktisk finnes noen i tråden som har støttet eller forsvart Hamas, hvorfor ikke bare sitere dette? Det burde være enkelt å vise til hva som er skrevet i tråden, når alt kan siteres. Når beskyldninger kommer helt uten noen vilje til å begrunne de, virker det jo som dere er klar over at de ikke  henger sammen med virkeligheten. Mener du at dette faktisk har skjed i denne tråden, burde det være veldig enkelt å sitere det!

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...